Sequencer internal clock die pas gaat lopen, zodra de clock-output een kabeltje bevat?

stoter

bleep bloop
Lid sinds
25 oktober 2021
Berichten
1.790
Locatie
Utrecht
Met lichte aarzeling post ik m'n vraag hier, want het betreft eigenlijk een module in Voltage Modular.

Maar voordat jullie mij vriendelijk doch dringend verzoeken om op te rotten, met die software-ellende ;) was ik nog even benieuwd of het een algemeen principe is binnen de modular-wereld.

Dit is waar ik tegenaan hik:





Mijn verwachting is, dat de sequence gaat lopen, op de interne clock, zodra ik op "play" klik. Dat gebeurt echter pas, zodra er een kabeltje wordt aangesloten op de clock-out - en dat kabeltje hoeft verder nergens in. Erg vreemd, vanuit mijn ervaringen. Welke boot mis ik?

(In de tweede helft varieer ik nog wat, om eventuele hints te verzamelen voor wie er meer van weet dan ik..)
 
er zit toch "play" / start op?
normaal heb je clock, start en reset

Dank voor je reactie - en yes, klopt, dat ben ik ook gewend. Vandaar mijn vraag. In het filmpje klik ik op die start-knop, en dan gebeurt er pas iets, zodra er een kabeltje in hangt. Da's nieuw voor mij.

Ben overigens een stapje verder. De andere sequencers van Benard vertonen hetzelfde gedrag. Voordeel is, dat de sequencers gaan lopen bij aansluiten van eender welke output. Toen ik de vraag stelde, gebruikte ik "clock out", maar inmiddels erachter gekomen dat het ook geldt bij aansluiten van trigger- of cv-outs.

Dus ik kan in principe gewoon lekker verder patchen.

Maar 't is de logica erachter die ik niet helemaal snap. Oh well, dat zal de man zelf dan het beste weten.. vreemde is dat ik er geen info over kan vinden, dus ik kreeg de indruk dat het "common sense" was in modular-land..
 
dus ik kreeg de indruk dat het "common sense" was in modular-land..
Nee, met mijn hardware sequencers heb ik dat nog niet eerder gehad. Ik denk dat het misschien een soort van eco-modus is; als er geen output is gepatched zal je er waarschijnlijk nog geen gebruik van maken dus laten we 'm niet lopen om resources te besparen. Zoiets? Maar normaliter zou ik denken dat als een sequencer een clock binnen krijgt dat hij gaat lopen ongeacht of er iets op de outputs gepatched zit.
 
Dank je wel, @SmartBits!

Ik denk dat het misschien een soort van eco-modus is

Dat is een hele goeie van je, scherp! Weet niet of het ook echt zo is - maar een betere reden kan ik me niet bedenken. Nice one. Dat maakt het logisch voor me, geen bug maar een feature (en direct ook een hele slimme, tov andere modules). Stiekem werkt dat toch een stuk prettiger.

Om het te bevestigen kan ik evt de maker aanspreken, maar mijn (bredere) vraag is beantwoord - het lag dus niet aan mijn begrip. Tenzij eventueel nog iemand aanhaakt met een ander antwoord, maar ik denk dat we er zijn. Fijn!
 
Bijna een jaar later zou ik daar nog aan toe willen voegen dat het eigenlijk best wel handig is in een grotere modular. Zo heb je visueel minder afleiding en kun je in een oogopslag zien dat de sequencer niet is aangesloten.
 
Back
Top