ProgHead's Modular

Daar heb je toch niet per se een aparte module voor nodig. Wat @Synthesist al noemt, opnemen via de geluidkaart rechtstreeks naar de computer kan toch?
 
Ik neem op met een draagbare recorder. Jaren lang een Roland R05 gebruikt , nu een nieuwere Tascam. Aparte opname modules zijn er maar erg prijzig. Een memorecorder met line ingang is goed genoeg.
 
Als ik me niet vergis kan de Expert Sleepers Disting (mk-4) dat wel. Handige module die daarnaast nog veel extra functies heeft.
 
Die Expert Sleepers Disting kan inderdaad heel veel, maar is dat wel een analoge module? Op mijn computer heb ik al (gratis) soft modulars. Dat ik daarnaast nu ook met een hardware modular wil gaan werken is vooral omdat je met analoge (= continue) signalen geen latency problemen hebt en je sommige differentiaalvergelijkingen kunt simuleren die softwarematig onoplosbaar zijn.
 
Daar heb je toch niet per se een aparte module voor nodig. Wat @Synthesist al noemt, opnemen via de geluidkaart rechtstreeks naar de computer kan toch?

Mijn probleem hier is ruimtegebrek. Mijn computer staat in een hoekje naast het aanrecht op een ingekort campingtafeltje (boven de afvalemmer). De modular kon daar niet meer bij, en die staat nu op mijn kamertafel. Daartussen is niet eenvoudig een kabeltje te trekken.
 
Misschien maar een laptopje gebruiken voor het opnemen? Ik heb er nog een met Windows XP.
 
Mijn probleem hier is ruimtegebrek. ...

Misschien maar een laptopje gebruiken voor het opnemen? Ik heb er nog een met Windows XP.

Ja, het probleem van ruimtegebrek is mij niet vreemd... :(

Zo'n module is best wel prijzig. Als het doel vooral is om te kunnen opnemen en je hebt toch al een laptop die je daarvoor kunt gebruiken, zou voorlopig dat doen. Simpele bewerkingen of analyse kun je misschien daar ook op uitvoeren. Later kun je altijd nog 'ns kijken naar iets anders.
 
maar is dat wel een analoge module
Ik denk dat als je analoog met een module op wil nemen (dat was je vraag) dat er dan een heleboel af valt, hoogstens de opties die tape gebruiken. Ik denk dat je gewoon lowbudget moet beginnen met wat je al hebt, dan kom je er vanzelf wel achter of het werkt. Een laptop met XP is in theorie al een stuk flexibeler dan een module, ik zou daar initieel mee aan de slag gaan. Disting kan echter wel gaten opvullen wat betreft modules die je (op dat moment nog) niet hebt. Zo gebruik ik de mijne ook. Telkens als je denkt "hmm, het zou toch wel handig zijn om een module te hebben die X of Y kan" dan blijkt dat al in Disting te zitten. Dat je alleen maar analoog wil is een keuze, ik denk dat je jezelf een beperking op legt die het je alleen maar lastig maakt. Ik zou kiezen voor het juiste gereedschap, ongeacht of dat analoog of digitaal is.
 
Voor het geld van de 4ms Wav recorder kan ik The Analog Thing kopen, waarmee ik dan in een klap de belangrijkste modules voor een analoge computer in huis zou hebben. Dus de aanschaf van zo'n dure opname module zou geen verstandige investering zijn, althans niet op dit moment. Morgen ga ik eens bij The Music House in Utrecht kijken; volgens hun website hebben ze een flinke afdeling voor modulaire spulletjes.

- Ik heb in elk geval nog patchkabels nodig. Past dat altijd voor Eurorack, of zijn er nog dingetjes waar je dan op moet letten?
- En verder kabels om modules met de voedingsstrips te verbinden. Op die voedingsstrips staat "Doepfer A-100 Bus Board". Is dat de standaard?
- Ten slotte wil ik als eerste module een eenvoudig VCO zodat ik in elk geval een testsignaal heb om te zien wat wel of niet werkt.

Analoog opnemen is niet nodig, maar ik wil wel graag analoge modules in het circuit dat het uitgangssignaal genereert. Ik wil uitsluiten dat daar digitale artefacten in voorkomen.
 
Deze?

Ja die bedoel ik. Ik sluit me wel aan bij @SmartBits dat je er goed aan doet lowbudget te beginnen met spullen die je hebt.

Patchkabels werken altijd wel, daar is niets bijzonders aan. Een kabelhouder is fijn om erbij te hebben.

Als je een nieuwe of tweedehands module koopt, zit de voedingskabel er eigenlijk altijd bij. Hoef je dus niet los te kopen.

Ga je die VCO voor meer gebruiken dan een testsignaal? Zo niet, kijk dan eens of andere modules die je wilt een audiosignaal kunnen genereren. LFOs, envelope generators, filters...
 
Zijn er ook mono en stereo patchkabels? Wat is het handigste om mee te beginnen?
 
Wat is een betaalbare output module waar ik dat speaker setje op kan aansluiten?
Ik heb zelf de Erica Pico -- doet precies wat die moet doen en goedkoop.

Zijn er ook mono en stereo patchkabels? Wat is het handigste om mee te beginnen?

Ligt er aan wat je bedoelt. Standaard heb je genoeg aan mono-kabels. Voor de pico out gebruik ik een stereo kabeltje voor de phones output naar mijn box.
 
Zijn er ook mono en stereo patchkabels? Wat is het handigste om mee te beginnen?
Vrijwel alle modules gebruiken mono. Zelfs stereo modules hebben meestal 2xmono in en outputs. Ik heb een module die een stereo input heeft en daar moet ik nog steeds een splitter kabeltjevoor kopen 😁
 
Als je aan zelfbouw denkt zou ik de output module ook gewoon zelf maken. Al dan niet als bouwpakket. Dat is een van de simpelste modules om mee te beginnen.
 
En verder kabels om modules met de voedingsstrips te verbinden. Op die voedingsstrips staat "Doepfer A-100 Bus Board". Is dat de standaard?
Ja, een busboard wordt gebruikt om je modules op in te prikken. Als je zoals jij uiteindelijk zelfbouw modules wil gaan maken dan raad ik je aan om de bandkabel, connectors en een tang aan te schaffen. Dat scheelt je uiteindelijk wel watt geld t.o.v. prefab kabels kopen en je kunt ze op de lengte maken die je wil.

Ik kocht in het verleden deze (maar zie dat die niet meer leverbaar is):

Met deze connectors (ook niet meer leverbaar hier):

En deze tang (die is nog wel leverbaar):
 
Als je aan zelfbouw denkt zou ik de output module ook gewoon zelf maken. Al dan niet als bouwpakket. Dat is een van de simpelste modules om mee te beginnen.
Inderdaad, bijvoorbeeld deze:

1666862232643.png


Niet op voorraad bij Exploding Shed maar wellicht wel op andere plekken.
 
Back
Top