De synthforum analoge computer (modular)!

Dank voor het speurwerk! Dat gaat 'm dus niet worden. Ik erger mij bij "normale" bedrijven al aan het vele wachten op mijn bestelde spullen, en dan duurt het nog niet eens uitzonderlijk lang...
 
Binnen een paar weken of hooguit een maand verwacht ik wel genoeg spulletjes in huis te hebben om met mijn experimenten te beginnen, maar zijn er ook anderen die binnenkort met analoge computer circuits gaan experimenteren? Dit topic gaat immers over de synthforum analoge computer, niet over ProgHead's modular. ;)
 
Ik ben de weinige hobbytijd even aan een ander onderwerp aan het wijden: een paar innovaties om te helpen om oude digitale computers bruikbaar in leven te houden.
 
Binnen een paar weken of hooguit een maand verwacht ik wel genoeg spulletjes in huis te hebben om met mijn experimenten te beginnen, maar zijn er ook anderen die binnenkort met analoge computer circuits gaan experimenteren? Dit topic gaat immers over de synthforum analoge computer, niet over ProgHead's modular. ;)

We kijken eerst de kat uit de boom hoe het met de jouwe gaat. :D Oja, die analoge vermenigvuldiger wil ik wel! ;)

Wat andere dingen eerst, net als @Nicolas 2000 . Elders er al iets over gezegd op het forum, bezig met een instrumentje om met de hand te bespelen, ook om te gebruiken voor m'n inzending voor de volgende contest. Ik hou het simpel, hoop er niet heel veel tijd aan kwijt te zijn.
 
condensatoren.jpg


De nog ontbrekende condensatoren zijn nu ook in huis. Gescoord bij EOO en het doosje bij de Gamma gekocht. Nu overweeg ik nog een LCR-meter te kopen, maar ik moet eerst even afwachten hoe mijn bankrekening eruit ziet zodra mijn laatste aankopen zijn afgeschreven. ;-)
 
Ja zeker - daar valt een mooie taart van te bakken. Nog even en het echte werk kan beginnen. 8)
 
Opmerkelijk trouwens dat je axiaal condensatoren gevonden hebt. Ik wil binnenkort een buizenversterker renoveren en ik was op zoek naar waar ik nog axiale kon vinden...
 
Dat was inderdaad een heel gezoek. Voor mijn experimenteerbord heb ik ook per se zulke axiale condensatoren (of desnoods radiale met lange pootjes) nodig, maar EOO heeft ze dus nog.
 
Ben nu mijn digitale scoop aan het verkennen. Een los hangend meetsnoer pikt het volgende signaal van het lichtnet op:

piekjes.JPG


Wat zijn die rare piekjes?
 
Is ook interessant. Ook met Windows XP?
8 bit en 16 bit systemen, jaren 80 tot 90. En dan met name alternatieven voor al die oude controllers die het begeven/slecht werken/altijd al onhandig waren.

Maar ondertussen ben ik al een paar projecten verder, nog steeds geen analoge computer echter...
 
8 bit en 16 bit systemen, jaren 80 tot 90. En dan met name alternatieven voor al die oude controllers die het begeven/slecht werken/altijd al onhandig waren.

Zo! - dat is nog verder terug dan ik van plan ben te gaan. ;-)
 
Wat zijn die rare piekjes?

Heel lastig te zeggen, kan een boel oorzaken hebben. Allerlei apparaten, vooral dingen die werken met vermogenselektronica kunnen dit soort verschijnselen veroorzaken. Omdat het symmetrisch is lijkt me de kans vrij groot dat het inderdaad om vermogenselektronica gaat, ergens in het segment waar jij op bent aangesloten. Wat meestal het geval is, kijk even hier:


Je ziet op het lichtnet vooral oneven harmonischen door vervorming, dat komt omdat vermogenselektronica die vervorming vooral symmetrisch veroorzaakt. De even harmonischen zijn veel zwakker.
 
Ik ben momenteel met een buizenamp van 1968 bezig. Alles buizen, tot de gelijkrichter toe!

Ah - vroeger had ik een zelfgebouwde buizenversterker voor mijn pick-up, gesoldeerd op spijkertjes op een grote plank in een nachtkastje. Geen audiofiele kwaliteit maar die gloeidraadjes gaven het iets van de charme van een model spoorbaan... Ja - vroeger, vroeger....
 
Back
Top