De synthforum analoge computer (modular)!

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.436
Locatie
Bij Herentals, België
Het idee borrelde op om een analoge computer te gebruiken als (onderdeel van) een modulaire synthesizer. Dit is geen nieuw idee maar al vaak eerder gedaan. Het probleem is echter dat een analoge computer kopen moeilijk en duur is. Vandaar het idee dat we er met synthforum zelf eentje ontwerpen. Liefst in functionele modules zodat je zelf samenstelt wat je wil hebben.

Ter intro kan je hoofdstuk 2 van deze Wikipedia pagina lezen:

Het eerste wat we nodig gaan hebben is een globale omschrijving van scope en vorm, voordat er in detail ontworpen gaat worden. Eurorack compatible modules lijkt me wel zo handig, maar verder gooi ik het gewoon in de groep. Start!
 
Zie nu dit draadje. Had elders al wat geschreven, in dit draadje van @ProgHead, zet het nu hier ook maar neer:

Ik stel me het zo voor dat het echt een modulair systeem is, schakelingen die redelijk "foolproof" zijn en dat je het naar eigen behoefte kunt nabouwen. Iemand kan voor zijn doeleinden meer of juist minder behoefte hebben aan sommige functies, daar kun je dan meer of minder van bouwen voor je eigen systeem. Ook te bouwen door iemand met bescheiden middelen qua gereedschap, meetinstrumenten e.d. en niet veel meer dan basiskennis van elektronica. En ook al moet het stand-alone te gebruiken zijn, dat het ook compatible is met Eurorack.

Zou proberen het zoveel mogelijk te ontwerpen met componenten die overal te koop zijn. Kan natuurlijk dat je een groupbuy doet, maar mensen die mee willen doen en het liefst kopen bij hun eigen leverancier moeten het ook daar kunnen kopen. Vermijden dat je componenten gaat kiezen die maar bij weinig leveranciers te koop zijn, en al helemaal niet dat je ergens in een ver buitenland moet bestellen en dat je een creditcard nodig hebt en dat soort ongein. PCB is leuk, maar het liefst een ontwerp dat je ook vrij gemakkelijk op gaatjesprint kunt zetten, voor mensen die dat liever doen, of die pas later instappen en de PCB's zijn op, etc. Het zo toegankelijk maken als mogelijk is, zodat mensen die hier belangstelling voor hebben zonder drempels en barrières kunnen meedoen.
 
Als je de componenten van THAT bekijkt, heb je al een goed startpunt voor wat soort modules je nodig hebt.


Coefficiënten, integrators, multipliers, summers, inverters, comparators...

THAT bevat ook nog een hoop functies die je in een service module(s) ofzo zou kunnen bundelen. Bv eentje met de gewogen inputs (XIR), eentje met losse weerstanden, diodes.

Gezien het risico op clippen lijkt een simpel scope moduultje dat je ergens tussen kan patchen me ook onontbeerlijk. Dat kan natuurlijk digitaal zijn, het is 2022.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, dat is een startpunt. Iets van een scoopje is inderdaad geen slecht idee, dat hoeft ook niet veel te kosten.

Nog even wat me te binnen schiet over de standaardisatie van het project, omdat het waarschijnlijk modulair gaat worden is het misschien niet nodig om heel gecentraliseerd, van bovenaf de regie te houden. Laat ontwerpers (reken ik mezelf ook onder) zo veel mogelijk hun ding doen, met inachtneming van enkele basisregels. Dit mbt. signaalniveaus e.d., de gemaakte "rekensommetjes" moeten kloppen, maar ook dat je ernaar streeft om zoveel mogelijk standaardcomponenten te gebruiken die iedereen gemakkelijk kan kopen, etc. Je kunt afspreken welke modules je als basis wilt, maar gaandeweg kun je als ontwerper andere dingen toevoegen. Van sommige modules is het helemaal niet erg als daar verschillende versies van zijn. De ene ontwerper maakt iets dat heel nauwkeurig is, maar ook vrij prijzig, een ander komt met iets dat weliswaar iets minder nawuwkeurig is, maar wat goedkoper. Er is dan wat te kiezen. Omdat zo'n systeem een regelrechte uitnodiging is om veel mee te experimenteren zullen veel bouwers/gebruikers misschien ook wel verschillende "smaken" van een functie willen hebben. Het zit elkaar dus niet in de weg.
 
Kijk even hier. Zoals Doepfer het zegt, +/-12V voor de voeding, audio -5 ... +5V, voor CV -2,5 ... +2,5V, voor ADSR 0 ... +8V, en clock, trigger, gate is 0/+5V. Dan inderdaad daaromheen ontwerpen.
 
Aangezien deze modules zowel voor cv als audio gebruikt kunnen worden, is het dan misschien handig als ze -5 tot 5v signaal zijn en een gedeeld door 2 switch op een output hebben om er cv range van te maken?
 
Misschien kan in het kader van bovenstaande een keuze AC of DC gekoppelde output ook nuttig zijn.

Als we dan verder de Eurorack standaarden aanhouden, denk ik dat er genoeg kader is om binnen te gaan ontwerpen? Coefficiënten in te stellen tussen -5v en 5v en gaan met die banaan!
 
Geheel DC-gekoppeld, denk ik. Met de Eurorack-standaard heb je inderdaad voldoende kader om daarbinnen te werken. Goed punt wat betreft het verschil in niveau tussen audio en CV en om dit op te lossen voor het gebruik in beide gevallen. Het roept bij mij een beetje de vraag op waarom dit zo is gekozen in het geval van Eurorack.
 
Geheel DC-gekoppeld, denk ik.
Ik heb zelf -ondanks ooit bezitter geweest te zijn van het grootste Formant systeem van Synthforum ooit- weinig ervaring met modular. Is het niet handig om ergens AC te kunnen (optioneel) koppelen zodat je weet dat je audiosignaal (of wat je ervoor wil laten doorgaan) netjes rond 0 oscilleert?
 
Iets anders waar ik aan moest denken, de informatieoverdracht. Die van ontwerper naar bouwer. Het is misschien een idee om te proberen dat iets te stroomlijnen, waarbij de ontwerper het een pdf oid. zet waarin alles staat wat de bouwer moet weten. Bijvoorbeeld een omschrijving wat de module precies doet, een korte beschrijving hoe het elektronisch gezien werkt (hoeft niet heel uitgebreid, maar genoeg dat de lezer met enige kennis van elektronica begrijpt hoe het werkt), hoe je de module het beste kunt bouwen en als dat nodig is hoe je het moet afregelen. Met meetwaarden als dat relevant is, e.d. En met een schema erbij, natuurlijk. Dat laatste hoeft niet volgens exacte regels, denk ik. Als het maar duidelijk en begrijpelijk is. Het kan met een softwarepakket, maar in de stijl van Forrest Mims heeft ook zo z'n charme. :)

555mims.jpg


Die van Jürgen Haible waren wat minder duidelijk, denk ik. Maar ook dat werkt wel als een schakeling niet te complex is.

hjvcaod_191.jpg
 
Ik heb zelf -ondanks ooit bezitter geweest te zijn van het grootste Formant systeem van Synthforum ooit- weinig ervaring met modular. Is het niet handig om ergens AC te kunnen (optioneel) koppelen zodat je weet dat je audiosignaal (of wat je ervoor wil laten doorgaan) netjes rond 0 oscilleert?

Mja, dat kan in de koppeling van de analoge computer naar elders inderdaad soms wel handig zijn.
 
Iets anders waar ik aan moest denken, de informatieoverdracht. Die van ontwerper naar bouwer. Het is misschien een idee om te proberen dat iets te stroomlijnen, waarbij de ontwerper het een pdf oid. zet waarin alles staat wat de bouwer moet weten. Bijvoorbeeld een omschrijving wat de module precies doet, een korte beschrijving hoe het elektronisch gezien werkt (hoeft niet heel uitgebreid, maar genoeg dat de lezer met enige kennis van elektronica begrijpt hoe het werkt), hoe je de module het beste kunt bouwen en als dat nodig is hoe je het moet afregelen. Met meetwaarden als dat relevant is, e.d. En met een schema erbij, natuurlijk. Dat laatste hoeft niet volgens exacte regels, denk ik. Als het maar duidelijk en begrijpelijk is. Het kan met een softwarepakket, maar in de stijl van Forrest Mims heeft ook zo z'n charme. :)
Goed idee. Stroomlijnen van documentatie. Zonder dat het een drempel wordt voor makers, maar wel voldoende zodat een bepaalde uniformiteit en bruikbaarheid uit elke bijdrage gehaald wordt (anders eindig je in random linkjes naar random circuitjes). Dus ik denk dat het best werkt als iemand een leeg documentje maakt met hoofdstuktitels. Ontwerpers kunnen deze dan dus naar wens invullen of overslaan voor zover van toepassing. Eerste opzetje:

  1. Module naam
  2. Functionele omschrijving & I/O (met verwijzingen naar hoofdstuk "frontpaneel voorstel")
    1. I/O
    2. Functionele omschrijving
    3. Toepassing & gebruiksvoorbeelden
  3. Frontpaneel voorstel
  4. Schema (met verwijzingen naar hoofdstuk "frontpaneel voorstel")
  5. Elektronische werking (met verwijzingen naar hoofdstuk "schema")
  6. Afregelprocedure
  7. PCB layouts (breadboard, etslayout, ...)
 
En het kind moet een naam hebben natuurlijk. Namen van de individuele modules laat ik met plezier aan de ontwerpers van betreffende modules. Ik stel wel voor dat ze allemaal een volgnummer krijgen ter identificatie. Naam van het computerproject op zich:

MACEM (pronounced: "make'em"): Modular Analog Computer for Electronic Music :P
 
Als je de componenten van THAT bekijkt, heb je al een goed startpunt voor wat soort modules je nodig hebt.


Coefficiënten, integrators, multipliers, summers, inverters, comparators...

THAT bevat ook nog een hoop functies die je in een service module(s) ofzo zou kunnen bundelen. Bv eentje met de gewogen inputs (XIR), eentje met losse weerstanden, diodes.

Gezien het risico op clippen lijkt een simpel scope moduultje dat je ergens tussen kan patchen me ook onontbeerlijk. Dat kan natuurlijk digitaal zijn, het is 2022.

Juist! Voor onze modulaire analoge computer zijn de volgende elementen van The Analog Thing relevant:
  • Coefficients/Potentiometers
  • Comparators
  • Integrators
  • Inverters
  • Multipliers
  • Sommators
  • Condensatoren
  • Diodes
  • Weerstanden
  • Schakelaars

En voor extra mogelijkheden lijkt mij daarbij nog van belang:
  • Spoelen
  • Differentiators
  • Functiegenerators
  • Functiemodules/waveshapers: goniometrisch, cyclometrisch, exponentieel, logaritmisch
 
Dan heb je al een mooi lijstje. Wegens ruimtegebrek heb ik al een tijdje geleden alles wat met elektronica heeft te maken opgeborgen op zolder, moet toch maar 'ns proberen om wat ruimte te creëren om tenminste met een breadboardje te kunnen stoeien.
 
Bij mij liggen alle elektronicaspullen juist in de kelderbox. :D

Een praktische vraag (mocht het ervan komen): hoe bescherm ik mijn huiskamertafel en mijn vloerzeil tegen inbrandende soldeerdruppels? Ik soldeel vanouds op een plankje met spijkers zodat de schakeling er ook concreet uitziet als op het schema van het circuit. Het knutselen zal nu in de huiskamer moeten gebeuren, want een andere geschikte ruimte heb ik niet...
 
Bij mij liggen alle elektronicaspullen juist in de kelderbox. :D

hoe bescherm ik mijn huiskamertafel en mijn vloerzeil tegen inbrandende soldeerdruppels?

Heb alle spullen in van die grote plastic opbergboxen die goed afsluitbaar zijn (van Action, of Xenos?).

Voor het probleem van de tafel, zoiets heb ik ook 'ns gehad. Ik heb toen een plaatje aluminium gebruikt om het tafeltje te beschermen. Ook handig als je antistatisch moet werken. Als je geen plaatje aluminium hebt, er zijn ook rollen aluminiumfolie te koop dat dikker is dan het gangbare uit de supermarkt. Dat scheurt minder snel.

Kun je op de vloer tijdens een soldeersessie iets leggen daar waar de grootste kans bestaat dat iets neerkomt? Misschien een kleedje, een stukje zeil oid.
 

 
Back
Top