De synthforum analoge computer (modular)!

De golfvorm die je ziet lijkt sowieso niet echt veel op een sinus. Ik zie ook wel iets vervorming als ik het lichtnet oppik met de scoop, maar het is nog heel duidelijk te herkennen als een sinus.
 
Als ik er een lang snoer aan doe wordt die groter en mooier, ik meet dan zelfs 400 mV (maar de piekjes groeien mee).
 
Als je het echt goed zou willen meten zou je 'ns een trafo moeten doorfluiten, zodat je weet wat de frequentierespons is als je meet aan de secondaire kant. Dan het het signaal opnemen via de trafo. Met de gemeten respons kun je demping van de trafo weer corrigeren en het signaal reconstrueren en het spectrum bekijken.
 
Dat had ik niet verwacht maar gemeten als de secundaire spanning van een transformator met primair de netspanning is er niets meer van de piekjes te zien:

sinus.JPG
 
De trafo is ontworpen voor 50Hz, kan zijn dat de demping van hoge frequenties (en dat is zo'n smalle piek) echt fors is. Maar dat lijkt me een voordeel, het ziet er zo toch behoorijk uit zoals het moet. :)
 
Op mijn analoge oscilloscoop zie ik ook geen piekjes, ook niet met een los meetsnoertje zonder trafo... :?
 
Dat kan te maken hebben met het ingangsimpedantie verschil in scope ingangen (ingangsweerstand//capaciteit) in combinatie met de ingangsgevoeligheid (volt/divisie) en natuurlijk de capaciteit tussen de storings-bron en het gebruikte draadje.
Het is dan goed te beseffen dat van het opgepikte signaal de hoge frequenties beter doorkomen naarmate de capaciteit tussen de bron en draadje groter en de ingangscapaciteit kleiner is terwijl de ingangsweerstand groter is.
 
Inmiddels begin ik de digitale scoop zelf te verdenken van de generatie van die piekjes. Als de beeldverversing 100 Hz is (maar die zie ik nergens staan), dan zou de scoop dergelijke pulsen met een los aangesloten meetsnoer ook zelf weer als stoorsignaal kunnen oppikken.
 
Je zou het 'ns kunnen proberen op een andere locatie, waar je op een ander deel van het lichtnet zit. Maar of dat echt nodig is? Zie je de piekjes ook als je het gebruikt in een schakeling? Want dan is het een andere situatie, geen losse meetsnoer. Als je er dan geen last van hebt, niet zo'n probleem.
 
Op zich is het ook geen probleem, zodra ik daadwerkelijk iets aansluit en meet dan is er van die piekjes niets meer te zien. Het is meer mijn nieuwsgierigheid en een manier om mijn meetapparaten grondig (inclusief hun eigenaardigheden) te leren kennen. ;-)

(Op een andere groep ziet het er precies hetzelfde uit, dus ook weer met die piekjes.)
 
Met zo'n oude analoge scoop is het wel te doorgronden hoe het werkt, tegenwoordig is het bijna onmogelijk. Je kunt de firmware niet lezen, bijvoorbeeld.
 
In de koelkast met het losse meetsnoer naar buiten waren de piekjes weg. Maar vervolgens bleven ze ook weg toen ik de scoop uit de koelkast haalde. Echter nadat ik 'm weer op zijn oude plaats terug had gezet waren de piekjes er ook weer, maar nu reageerden ze op de instelling van de toongenerator die er uitgeschakeld (!) achter staat. Dus inderdaad: zo raak ik te veel op een zijspoor.

Verder nu maar met mijn analoge scoopje waarvan ik een paar instellingen nog niet goed begrijp.
 
Het meeste op mijn analoge scoop spreekt voor zich, een groot verschil met de digitale scoop die meer kan maar waarvoor je dan ook diep in de toepasselijke menu's moet duiken. Maar er zijn nog een paar duistere kwesties: achterop mijn analoge scoop zit een schakelaar waarmee je kunt kiezen tussen "NOR" en "DIR". Op de scoop zie ik dat het signaal kleiner wordt weergegeven bij "DIR" dan bij "NOR". Wat stelt dit voor?

Hier nog even het relevante deel van het schema:

NOR-DIR.png
 
Heel goed! Daar staat waarschijnlijk al alles in wat ik wil weten. Ik heb 'm zonder de "A" (B&K Model 1403) maar dat zal niet heel veel uitmaken.
 
Net bij toeval ontdekt dat mijn analoge scoop met een los meetsnoer ook dezelfde piekjes kan weergeven wanneer ik de metalen behuizing aanraak. Dit wijst er toch wel op dat het stoorsignaal van de piekjes vanuit het lichtnet komt of in elk geval vanuit de omgeving.
 
Ja, en misschien toch wel iets verder weg dan in je onmiddellijke omgeving. Zitten er bij jou in de buurt bedrijven/instellingen e.d. waar ze mogelijk apparaten gebruiken met een wat hoger vermogen? Met een hoger vermogen dan je in een huishouden gebruikt.
 
Een andere mogelijkheid wat me te binnen schiet, misschien zie je iets dat te maken heeft met internet via het stopcontact, zo'n wifi-extender. Mogelijk in je onmiddellijke omgeving. Die dingen storen ook enorm op de korte golf, met een ontvanger hoor je op verschillende plekken op de band luid geratel en dat soort geluiden.
 
Back
Top