De synthforum analoge computer (modular)!

Maar ja, wel met een stevige prijs. Hoeveel stroom denk je (voorlopig) maximaal te trekken? Iets maken met een LM317/LM337 is inderdaad wel de oplossing met de minste pijn in de portemonnee.
 
Als je een modular wilt gaan bouwen heb je toch al een voeding nodig.
Wil je een eurorack modular gaan maken?
Dan heb je een case nodig.
Wat je kunt doen is rails kopen, en de eerder genoemde PCB's.
En daarmee je case maken.
Evt bouw je een tweede voeding voor de experimenten.

Hier een voorbeeld van een kleine case voor eurorack.
Ik heb er daar 2 van waarvan er 1 op mijn modular staat.


Hier zie ik bv de rails: Eurorack Rails & Case Building

Ipv een houten doods kist zoals kun je ook een mooie koffer scoren in je kringloop.

Belangrijk is om te plannen hoe groot je modular moet worden.
Daar dat de rails en PSU voor kopen.
Of evt meerdere PSU pcb's en een dikkere ringkern.


IMG_20230111_115645.jpg
 
Ik heb al een "houten doodskist" voor mijn modular in wording, en daar zitten ook al een voeding en inmiddels twee modules in. Dus dat is verder enkel een kwestie van nog wat extra patch kabels kopen en geleidelijk aan meer modules aanschaffen.

Ik ben nu nog even druk met de overige snoertjes en stekkertjes. Als dat klaar ik zal ik eens zien wat mijn financiën toelaten om een mooie voeding aan te schaffen. Het hoeft wat mij aangaat ook niet zo goedkoop mogelijk, want ik wil dat het er fraai uitziet. Veel ander meubilair behalve wanden vol boekenkasten staat er in mijn huiskamer niet. Een tweedehands voeding is ook nog een optie, dan kan het mooi en goedkoop. Zo vind ik een voeding met analoge meters al weer mooier dan een met een digitaal display.
 
Bij analoog zie ik in een oogopslag in welk gebied de gemeten waarde ligt, bij digitaal zie ik vaak verspringende cijfers en moet ik eerst zoeken waar de punt staat en/of wat de tiendemacht is. Een digitaal display beschouw ik daarom als zowel lelijk als onhandig. Hoewel dat bezwaar bij een voeding die als het goed is een vaste ingestelde spanning afgeeft minder speelt dan bij metingen aan een circuit.
 
En als je op een analoge wijzer je hoofd wat schuin houd zie je 5.0 als 4.9 of 5.1. Bij veranderlijke waarden is een wijzer inderdaad handiger. Als ik strak 5.0V wil instellen voor een IC heb ik liever gewoon een getal.
 
De beruchte parallax fout! De betere analoge meters hebben een spiegeltje iets achter de wijzerplaat zodat je voor nauwkeurige aflezing het spiegelbeeld van de wijzer en de wijzer zelf elkaar dient te laten bedekken. Dan lees je de waarde loodrecht en dus goed af.
 
Altijd handig om een analoge meter bij de hand te hebben als het niet heel precies hoeft te zijn, het aflezen gaat snel en dat is een voordeel. Maar als het nauwkeurig moet, dan liever een digitale meter met boel cijfertjes.
 
In die situaties waarin een digitale meter die vele cijfertjes ook waar kan maken en we ook inderdaad met die precisie willen meten is een digitaal display superieur. Maar een andere situatie waarin dat het geval is zou ik niet weten.
 
Is ook voor mijn tijd, maar analoge meters, lineaire voedingen en analoge computers werden nog volop gebruikt toen ik op school zat. De school had slechts een grote mainframe digitale computer die in een eigen ruimte stond (met een apart daarvoor aangestelde beheerder) waarop je als student een beperkte toegang had om opdrachten te maken (vooral programmeren in BASIC).
 
Analoge computers heb ik op school nooit gezien, later op mijn werk wel maar die was reeds buiten gebruik genomen. Mijn middelbare school had een modern computerlokaal met Win95 PC's, en een ouder lokaal met 286 PC's met oranje scherm. :) In de praktijklokalen hadden we DMM's, maar ook nog analoge voltmeters/weerstandsmeters/spanningsmeters in bakelieten behuizingen. Waarbij je altijd moest opletten dat je ze niet opblies. Verder was het een zeer goed uitgeruste technische school dankzij een rijke gemeente met bergen industrie die schenkingen deden. Dus de praktijkhallen waren beter uitgerust dan menig bedrijf, zowel qua chemie, metaalbewerking, houtbewerking, kunststoftechnieken als automechanika. Helaas geen synths in het muzieklokaal.
 
Is een derde handje bij het solderen handig of overdreven? Ik heb dat nu (nog) niet...
 
@ProgHead Ik gebruik een derde handje best veel (dubbele op een voet), is het niet om een printje vast te houden, dan wel om een draadje goed op te lijnen met de soldeertab bijvoorbeeld.
 
Wel eentje die goed stevig staat. De kleintjes hebben vaak een voetje die eigenlijk wat zwaarder moet zijn.
 
Inderdaad, mijn goedkope derde onhandje valt steeds om.

Ik heb trouwens ook een PCB houder. In sommige situaties handig, maar het probleem blijft bestaan als je een component met korte pootjes wilt solderen: component moet ondersteboven en wil er dus uit vallen...
 
Back
Top