Tutorial: Rumble kick

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.804
Locatie
Velserbroek
Hieronder beschrijf ik hoe ik een Techno Rumble kick maak. Het is één van de wegen naar Rome. Ik heb dit geschreven als instructie voor een SF-maat en dacht, waarom niet meteen publiek beschikbaar maken. Wellicht mag de post zelfs in de "Tutorial" sectie van de SF-mods :engel:.

Vanwege de beperking van 5 plaatjes per bericht hak ik het verhaal in stukken.

Gebruikte spullenboel (en alternatieven):
1 DAW; ik gebruik Ableton Live 11 maar dit kun je natuurlijk in iedere DAW nadoen.
2 Kick2 van Sonic Academy als kick synthesizer; met een kick sample kun je ook beginnen.
3 Distortion / Saturatie; ik heb Decapitator (Soundtoys) gebruikt als distortion en Heavy (Ableton Live native) voor saturatie.
4 EQ; ik heb SonEQ (Sonimus (gratis!)) gebruikt als Pultec EQ en Pro-Q3 als parametrische EQ.
5 Delay; ik heb de native delay van Ableton gebruikt, any delay will do.
6 Reverb; ik heb Little Plate gebruikt van Soundtoys maar ook hier; any reverb will do.
7 Volume shaper; Shaperbox van Cable Guys is een goede maar met een compressor die getriggerd wordt door de kick kun je ook uit de voeten.
8 Drum Buss; is een native Ableton plugin, de gebruikte instellingen kun je waarschijnlijk namaken met een limiter en een EQ.

We beginnen met het maken vaan een groep kanaal (in mijn geval "Kick BUS"). Daar onder komen 2 kanelen, "Kick" en "Rumble". Het rumble kanaal krijgt straks zijn signaal uit het Kick kanaal, daarover straks meer.
1656767826860.png


Kick kanaal
Op het Kick kanaal komt Kick2 (of een sample). Ik ben begonnen met de preset "SA Techno 16" uit de DLC set "Vol 5 - Techno", en heb die aangepast naar mijn smaak. De fundamental (root note) moet overeenkomen met de key van je track zodat het later lekker gaat "gellen". Voor het tunen van je kick heb je eigenlijk een sprectrum analyzer nodig (Voxengo SPAN is gratis en goed). Met de volgende instellingen kreeg ik een mooie kick in G#.

1656765459661.png


1656765471508.png

In dit geval gebruik ik geen sub bass meer in de track; de kick is zo lang en heeft zo veel laag dat daar eigenlijk geen ruimte meer voor is. De Rumble is eigenlijk de sub bass geworden.


Vervolgens heb je distortion en EQ nodig. Die kun je in Kick2 toevoegen maar ik heb externe plugins gebruikt. Decapitator voor distortion, SonEQ voor een boost en cut in het laag (de "Pultec trick") en een Pro-Q3 voor een boost in het midden.

1656765672082.png


1656765679982.png


1656765719030.png



Als laatste nog een Utility om de kick volledig Mono te maken.
 
Last edited by a moderator:
Rumble kanaal
Het Rumble kanaal krijgt zijn input vanuit het Kick kanaal, Post FX (dus pre-fader). Zo kun je met de faders de beide kanalen mixen. We beginnen met een lichte delay met weinig feedback, om een klein beetje "galop" te krijgen.

1656765950640.png

Vervolgens een reverb voor een lange staart. De reverb is belangrijk, maar de instellingen luisteren vrij nauw. Speel o.a. met dry/wet en met de Low Cut om het signaal enigzins beheerbaar te houden.

1656765963005.png


Daarna heb ik een Amp simulatie uit Ableton staan, maar die zit er voornamelijk voor saturatie. Deze maakt de boel wel ook weer volledig Mono, wat handig is na die Reverb. (De Amp simulatie kun je vervangen voor een saturatie plugin en een utility voor Mono erachter).

1656766084781.png


Vervolgens een EQ om het laag te boosten, het hoog te cutten, en rond de fundamental van de kick een flinke cut te zetten om ruimte te maken voor de kick zelf.

1656766130314.png


Als laatste een volume shaper om nauwkeurig de Rumble te laten ducken achter de kick.

1656766194447.png
 
Last edited by a moderator:
Kick group
Op de Kick group begin ik met een Drum Buss. Het is een preset die ik iets heb aangepast naar smaak. Als je de Drum Buss plugin niet hebt: de Medium setting op de Drum Buss is "Limiting Distortion", dus kun je waarschijnlijk namaken met een Limiter. De Boom sectie is een Low EQ, die boost dus de fundamental op 49Hz (klopt niet helemaal, G# is eigenlijk 52Hz maar close enough) in dit geval, dit moet dus met een EQ na te maken zijn. De rest van de processing van de Drum Buss wordt in dit geval niet gebruikt. Dry/wet heb ik op 90% staan.

1656766379044.png


Vervolgens een EQ met een vrij scherpe Side cut, om het laag Mono te houden. Bleek nodig in dit geval, ondanks dat er al 2x een "Mono maker" actief is in de chain. Dat het hoog van de kick wat stereo signaal bevat vind ik niet erg, dat klinkt zelfs wel fijn in dit geval.

1656766848729.png


Hier achter kun je nog plugins voor filter automation en volume automation zetten om je arrangement mee te maken.

Een paar audio voorbeelden, eerst de kale basis kick:


Dan de kick met de processing op het kanaal:


Dan de rumble erbij:


En vervolgens de processing op de group, om het af te maken.


Succes, en veel plezier met het bouwen van je Ruble Kicks :okdan:
 
Last edited by a moderator:
Leuk als je je resultaat post hier ;)
 
Last edited by a moderator:
1 stap van de tutorial is me wel onduidelijk, wat bedoel je precies met een 'EQ met een vrij scherpe Side cut'?
Een EQ cut die alleen op de side channel cut, dus alles onder de frequentie weer mono maakt. Daarvoor heb je een EQ nodig die je kunt instellen als Mid/Side (M/S). met "scherp" bedoel ik een steil filter, in mijn voorbeeld gebruik ik volgens mij een slope van 48dB.
 
Last edited by a moderator:
Een EQ cut die alleen op de side channel cut, dus alles onder de frequentie weer mono maakt. Daarvoor heb je een EQ nodig die je kunt instellen als Mid/Side (M/S). met "scherp" bedoel ik een steil filter, in mijn voorbeeld gebruik ik volgens mij een slope van 48dB.
Oke, een soort sidechain EQ eigenlijk? Ik zal eens kijken of ik een plugin heb die dat kan.

Het is toch lastiger als het lijkt :D

Tot zover heb ik het volgende:





Bij mijn samples klinkt het nog iets meer als een ruis ipv een rumble.
 
Je moet een eq hebben die van stereo naar m/s kan.
Dus ipv links en rechts eqen, nu het mono en stereo kanaal eqen.
Nu haal je al het laag uit het stereo kanaal met je eq.

Je zou ook een plug-in kunnen gebruiken die van LR naar MS gaat voor en achter je eq te zetten, is exact hetzelfde.
 
Ik zal me eens verder inlezen op deze EQ materie om het beter te begrijpen. Wat voor plugins gebruiken jullie hiervoor?

Dit is het eindresultaat na een paar uurtjes proberen:

 
Ik zal me eens verder inlezen op deze EQ materie om het beter te begrijpen. Wat voor plugins gebruiken jullie hiervoor?

Dit is het eindresultaat na een paar uurtjes proberen:

Bekijk bijlage 3825036
Fabfilter Pro-Q3 kan dat, die heb ik gebruikt.

Even voor je gezocht op Google hoe het in FL Studio werkt:

Je kick klinkt al best OK. Kan misschien een beetje minder klik gebruiken, dus wat hoog wegdraaien met EQ.
 
Dankzij @SmartBits zouden alle plaatjes nu moeten werken, en staat de post nu in de Tutorials sectie :halleluja
 
Fabfilter Pro-Q3 kan dat, die heb ik gebruikt.

Even voor je gezocht op Google hoe het in FL Studio werkt:

Je kick klinkt al best OK. Kan misschien een beetje minder klik gebruiken, dus wat hoog wegdraaien met EQ.

Klopt, er kan wat klik uit de kick zodat hij nog wat doffer/techno achtig wordt. Deze week ga ik nog een poging wagen. Bedankt voor het opzoeken, ik heb de Fabfilter Pro-Q3 plugin ook dus zal het daarmee eens proberen.

Dankzij @SmartBits zouden alle plaatjes nu moeten werken, en staat de post nu in de Tutorials sectie :halleluja
Alle afbeeldingen zijn nu zichtbaar, helemaal top want het maakt e.e.a. toch iets duidelijker. :okdan:
 
Decapitator voor distortion, SonEQ voor een boost en cut in het laag (de "Pultec trick") en een Pro-Q3 voor een boost in het midden.
Ik vroeg me af he, doe je de 'Pultec trick' (los van deze tutorial) doorgaans alleen op de kick of de volledige drum bus?
 
Ik vroeg me af he, doe je de 'Pultec trick' (los van deze tutorial) doorgaans alleen op de kick of de volledige drum bus?
Overal waar het goed klinkt. Maar meestal maak je ruimte ermee op kick óf bass voor de ander.
 
"De" video? er zijn er wel 100 over dit onderwerp en degene die ik gekeken heb vond ik matig. Vandaar dat ik de moeite heb genomen dit op te schrijven.
 
Dit topic heeft te weinig liefde ontvangen in het jaar dat het inmiddels online staat.
nog even een kleine waardering van mij nu.

Ik ben zelf een beetje aan het kutten met kick 2 (en wat saturatie plugins/ableton plugins)de laatste tijd en heb dit topic al een paar keer erbij gepakt.
nou wil ik zelf niet per se een techno rumble kick maken, maar in zn algemeenheid staan er voor mij ook best interresante dingen in (maanden geleden inspireerde dit topic mij al eens om de drumbus plugin in ableton eens voor het eerst te proberen... eentje die ik sindsdien eigenlijk altijd wel in een project sleep).

Jammer wel dat dit topic de enige tutorial is die hier op het forum geplaatst is.
Ik zou best geintresseerd zijn in meer van dit soort topics van meer ervaren sounddesigners hier.
 
Back
Top