Arturia V Collection 9 komt...

Wat mij opviel was dat de shortcut voor de OB-Xa niet meer werkte, verwees naar een niet meer bestaande executable. De nieuwe shortcut heet OP-Xa. Misschien toch een rechten issue geweest?
 
@LupkeII de cs 80 v3 en v4 zijn eigenlijk twee verschillende instrumenten of eigenlijk.. dat zijn ze... net als jup v3 en v4..

EDIT dus ook de presets hebben een andere indeling... en een v3 preset al zou het kunnen worden overgezet zal anders klinken..
Precies dat. Een preset exporteren en vervolgens importeren werkt niet. Als je de preset namaakt klinkt hij anders 🤔
 
Precies dat. Een preset exporteren en vervolgens importeren werkt niet. Als je de preset namaakt klinkt hij anders 🤔
dat klopt, die updates is eigenlijk een verkeerd woord, het zijn gewoon nieuwe synths met andere / verbeterde engines eronder. Daarom blijft de oude ook gewoon geinstalleerd zodat je de oude sounds ook nog gewoon kunt gebruiken.

Goed voorbeeld is die piano V2 naar V3, dat klinkt als een simpele update, maar er zit gewoon een nieuwe engine in die de sound maakt, dat verschil is echt enorm zelfs als je de oude V2 preset 1 op 1 namaakt in V3. Al mijn eigen piano v2 presets kan ik dus ook niet gebruiken in V3, maar dat maakt ook niet uit, want die V2 kan ik gewoon nog inladen en de nieuwe sounds kan ik gewoon maken in V3 op die verbeterde sound engine.
 
Voor analog lab heb je de optie om legacy patches aan te zetten. dan kan je ze inladen (wel in de oude variant van de synth vermoed ik)
 
dat klopt, die updates is eigenlijk een verkeerd woord, het zijn gewoon nieuwe synths met andere / verbeterde engines eronder. Daarom blijft de oude ook gewoon geinstalleerd zodat je de oude sounds ook nog gewoon kunt gebruiken.

Goed voorbeeld is die piano V2 naar V3, dat klinkt als een simpele update, maar er zit gewoon een nieuwe engine in die de sound maakt, dat verschil is echt enorm zelfs als je de oude V2 preset 1 op 1 namaakt in V3. Al mijn eigen piano v2 presets kan ik dus ook niet gebruiken in V3, maar dat maakt ook niet uit, want die V2 kan ik gewoon nog inladen en de nieuwe sounds kan ik gewoon maken in V3 op die verbeterde sound engine.

Beetje dom van me inderdaad. Was er gewoon vanuit gegaan dat een update automatisch alles zou overzetten en had geen rekening gehouden met de engine eronder. Was 143 zelfgemaakte presets uit V7 Jup v3 kwijt na de upgrade naar V8 Jup v4. Dat is heel wat bloed, zweet en tranen. Niet meer aan gedacht. Zou wel een foutje zijn en daar kijk ik nog wel naar heb ik waarschijnlijk gedacht. Maar nu is Jup v3 weer geĂŻnstalleerd en heb ik mijn presets in mijn back-up gevonden! Met de CS-80 upgrade van vandaag gingen er alarmbelletjes rinkelen. Een ezel stoot zich immers geen... ;-)

Voor analog lab heb je de optie om legacy patches aan te zetten. dan kan je ze inladen (wel in de oude variant van de synth vermoed ik)

Mmm, dat ga ik ook eens bekijken...
 
Ter aanvulling. Leuk interview en demo met Steve Porcaro (o.a. Toto) op de CS-80 V. Er komt ook nog een echte CS-80 in het filmpje voorbij.

 
Tip: de nieuwe upgrade van V-Collection 9 is uit, dit keer versie 9.2 en deze is gratis voor bestaande v-collection 9 gebruikers en upgrade alle instrumenten naar VST3 met als verbeteringen:
- NKS VST3 support
- VST3 vst's zijn nu allemaal te vergroten via click & drag (rechtsonderin)
- Apple M1 & AAX support
- uitbreidingen op MTS-ESP micro Tuning
- CZ en CMI MPE Support

De Click en Drag GUI enhancements en de NKS VST3 support vond ik persoonlijk erg fijn, met name op 4K schermen is het een hele fijne verbetering.

Als je nog geen v-collection 9 hebt, er staat nu een introductie offer voor je klaar in je arturia profiel.


Ik moet zeggen dat het mijn meest gebruikte suite is, native komplete gebruik ik nauwelijks meer, roland cloud ook niet, maar meestal grijp ik terug naar de v-collection 9, met name die Piano-V3 is echt ongelooflijk, enige die ik een beetje in de buurt vind komen voor ambient projecten is de piano noire van native instruments, maar meestal gebruik ik de piano V3, die heeft precies die sound die ik zelf fijn vind.

dit is wel een leuke video waarin in de piano V3 modellen vergeleken worden met elkaar
 
Ik ben niet onder de indruk van de piano.
Die is wel bruikbaar maar "geweldig" kan ik niet stellen.
Wel leuk dat de CS80 nu PolyAT heeft en das best leuk met push.
De SQ80 vind ook vrij tof.
 
Ik vind die Piano V3 ook erg goed, je kan hem mooi tweaken. Ik ben zelf fan van die minimalistische donkere superlange sustain hold Harold budd sound en dat gaat er prima mee.
 
Ik ben niet onder de indruk van de piano.
Die is wel bruikbaar maar "geweldig" kan ik niet stellen.
Wel leuk dat de CS80 nu PolyAT heeft en das best leuk met push.
De SQ80 vind ook vrij tof.
Die SQ80 en die Emulator 2 zijn echt de parels voor mij van Arturia. Gebruik ze altijd. Je weet dat je in de CMI Fairlight en Emulater userfolders kan aanmaken met je eigen samples? Die kan je dan lekker met die gruizige engine (als je dat wilt) tweaken en patches maken. Fucking awesome.

Er is trouwens een SQ80 lib te vinden online met megeveel patches, die kan je gewoon importeren in SQ80, lekkah. Ik heb 5200 patches in totaal erin :D
Die Minifreak V is ook super, ook een van mijn favourite synths. Lekker simpel, maar breed bereik met die verschillende oscs.
 
Ik vind die Piano V3 ook erg goed, je kan hem mooi tweaken. Ik ben zelf fan van die minimalistische donkere superlange sustain hold Harold budd sound en dat gaat er prima mee.
Ja dat hoor ik wel maar het klinkt ook wat dood op een bepaalde manier.
Piano is het mooist als het piano word gespeeld. Lekker dopnker idd.
Ik ga eens een transducer aan een houten plank of deur monteren en dan dat geluid bij de piano mixer.
 
Ja dat hoor ik wel maar het klinkt ook wat dood op een bepaalde manier.
Piano is het mooist als het piano word gespeeld. Lekker dopnker idd.
Ik ga eens een transducer aan een houten plank of deur monteren en dan dat geluid bij de piano mixer.
Ja maar eh, je mot er een 20-60 sec verb opzetten met mod en shimmer :)
 
Ik ben niet onder de indruk van de piano.
Die is wel bruikbaar maar "geweldig" kan ik niet stellen.

Dat is het mooie van piano modellen, het hangt er maar net vanaf naar wat voor type sounds je op zoek bent. Ik zit meer op het spoor van Septic, ik vind ook met name die donkere piano's en dan door cirrus verbs heen geweldig. Maar die upright modellen vind ik toch ook wel enorm goed in die suite. Met name die Jazz upright, die klinkt behoorlijk naar onze echte upright piano die wij altijd in huis hadden.

Maar ik gebruik het echt continu, die tweak mogelijkheden zijn geweldig om de sound helemaal naar je hand te zetten en die calibratie van de aanslaggevoeligheid is een gouden vondst vind ik. Ik moet zeggen dat ik piano noire ook wel aardig vind (ik heb heel veel van die piano libraries in mijn collectie), maar die piano noire is me iets te beperkt kwa instellingen, alhoewel ik de felt implementatie erop wel mooi gedaan vind.

Maar er zijn zoveel libraries tegenwoordig, er zit er vast wel 1 bij die aan jouw sound voldoet waar je naar op zoek bent.
 
Die SQ80 en die Emulator 2 zijn echt de parels voor mij van Arturia. Gebruik ze altijd. Je weet dat je in de CMI Fairlight en Emulater userfolders kan aanmaken met je eigen samples? Die kan je dan lekker met die gruizige engine (als je dat wilt) tweaken en patches maken. Fucking awesome.
Die CMI is voor mij een sound wonder, samples erin, die resamplen en converteren naar een wavetable die ik dan in de korg modwave gebruik, wat een sound mogelijkheden krijg je dan.
SQ80 is ook heerlijk inderdaad!
 
Dat is het mooie van piano modellen, het hangt er maar net vanaf naar wat voor type sounds je op zoek bent. Ik zit meer op het spoor van Septic, ik vind ook met name die donkere piano's en dan door cirrus verbs heen geweldig. Maar die upright modellen vind ik toch ook wel enorm goed in die suite. Met name die Jazz upright, die klinkt behoorlijk naar onze echte upright piano die wij altijd in huis hadden.
Ja met veel reverb kunnen we veel opleuken maar ik ben daar niet zo van.
Piano moet voor mij heel natuurlijk klinken.
Maar het droge geluid van de V2 en V3 is niet zo super.
Zeker wel werkbaar en beter dan veel romplers bv.
Ik ga hem dus zeker veel gebruiken.
En ben zelf dus ook van de donkere piano's die dan ook het lekkerst klineken als ze 'piano' gespeeld worden.
 
Tip: de nieuwe upgrade van V-Collection 9 is uit, dit keer versie 9.2 en deze is gratis voor bestaande v-collection 9 gebruikers en upgrade alle instrumenten naar VST3 met als verbeteringen:
- NKS VST3 support
- VST3 vst's zijn nu allemaal te vergroten via click & drag (rechtsonderin)
- Apple M1 & AAX support
- uitbreidingen op MTS-ESP micro Tuning
- CZ en CMI MPE Support

De Click en Drag GUI enhancements en de NKS VST3 support vond ik persoonlijk erg fijn, met name op 4K schermen is het een hele fijne verbetering.

Als je nog geen v-collection 9 hebt, er staat nu een introductie offer voor je klaar in je arturia profiel.


Ik moet zeggen dat het mijn meest gebruikte suite is, native komplete gebruik ik nauwelijks meer, roland cloud ook niet, maar meestal grijp ik terug naar de v-collection 9, met name die Piano-V3 is echt ongelooflijk, enige die ik een beetje in de buurt vind komen voor ambient projecten is de piano noire van native instruments, maar meestal gebruik ik de piano V3, die heeft precies die sound die ik zelf fijn vind.

dit is wel een leuke video waarin in de piano V3 modellen vergeleken worden met elkaar

Dank voor de tip. Ik kan nu eindelijk voor 99 euro van 7 naar deze upgraden. Loont altijd om even te wachten. Versie 10 is vast in aantocht, en wie weet pakken ze groot uit, maar het zal vast geen upgrade a 99 zijn.
 
Bij mij ook nog steeds mijn favo collectie, super blij met arturia. Ik gebruik vooral de mini V veel en de Buchla Easel is ook een favoriet, ik kan eigenlijk niks in de collectie vinden wat slecht is, maar de orgels gebruik ik doorgaans nooit. Ook top dat ze constant MPE toevoegen.
 
Back
Top