Arturia V Collection 9 komt...

Ik moet zeggen dat ik piano noire ook wel aardig vind (ik heb heel veel van die piano libraries in mijn collectie), maar die piano noire is me iets te beperkt kwa instellingen, alhoewel ik de felt implementatie erop wel mooi gedaan vind.
Ok, deze mening ga ik even herzien.

Aangezien ik de piano colors library van native instruments laatst in de sale heb gekocht en deze een perfecte match is met de piano Noire in kontakt 7 multi mode heb ik me weer eens opnieuw verdiept in Noire. En goeie genade, die tijd is erg goed besteed, wat een piano is dat zeg. Ik vond hem te beperkt kwa instellingen, maar er bleek toch een hoop verborgen te zijn nog voor mij, dus die mening was compleet onterecht.

De presets vind ik niet echt geweldig, wat ik gedaan heb is via de volgende guide een basis opzet gemaakt in noire: NI Noire -- My Best Settings So Far
Deze settings zijn erg goed om er een in basis goede klassieke piano sound uit te krijgen.

Daarna begint de fun, met name vanuit die basis sound kun je de klank kleur helemaal naar je hand te zetten en door de particles engine subtiel erin te verwerken maakt het een bijzonder mooie piano kwa sound. De diepgang kwa sound design gaat een stuk verder dan die van arturia piano V3 (en ook wel ingewikkelder). Ook die sub in het laag is een geweldige toevoeging voor sommige piano stukken.

Als je daarna ook nog de piano colors library er aan toevoegt dan is het instant ambient, hoef je bijna niets meer voor te doen. Als je puur klassiek wil kwa sound dan is de basis preset van die site hierboven al ruim voldoende.

Al met al op dit moment mijn meest gebruikte piano library.
 
NI heeft goede piano's, zeker als je meer "gekleurde"/processed sounds wilt, maar wat mij betreft kunnen ze niet tippen aan die in Keyscape. Dat is echt wel een klasse apart en mijn vaste aanbeveling voor piano (en nog tal van andere keyboard instrumenten) libraries. Ook meteen een dikke expansion met extra patches voor Omnisphere (Keyscape Creative bank) als je die hebt
 
NI heeft goede piano's, zeker als je meer "gekleurde"/processed sounds wilt, maar wat mij betreft kunnen ze niet tippen aan die in Keyscape. Dat is echt wel een klasse apart en mijn vaste aanbeveling voor piano (en nog tal van andere keyboard instrumenten) libraries. Ook meteen een dikke expansion met extra patches voor Omnisphere (Keyscape Creative bank) als je die hebt
dat ben ik wel met je eens, met name de wat gekleurde sounds is inderdaad wel iets wat je veel terug vindt in de NI libraries. Dat is ook wat ik erg mooi vindt, voor de wat meer transparantere pianos gebruik ik arturia piano V3, dat zijn wat meer recht toe recht aan piano's waarbij je veel controle hebt over de piano instellingen zelf voor de standaard sound.

Bij de native instruments (grandeur, noire en color zijn mijn favorieten) heb je na een paar tutorials pas door hoe diep je die op sound design gebied kan editten, dat is meer richting de synth kant als de natural kant van een piano. Maar het gaat echt heel ver, je kunt zelfs de rumble van je pedal instellen bijvoorbeeld (dus in plaats van 1 sample van je pedal heb je er drie die je onafhankelijk tot 1 sound kan samenvoegen), of de geluiden van de speler zelf (zoals het kraken van het piano bankje) op basis van je spel en zelfs de ruis van de omgeving / zaal waarin je speelt. Of dingen als het gedrag van de resonantie op het klankboard of de overtones van de snaren, ga zo maar door. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de presets erg slecht vind voor mijn manier van hoe ik piano speel (voornamelijk ambient en klassiek), maar als je eenmaal weet hoe je het moet programmeren is het echt belachelijk goed wat je eruit krijgt.

Ik zal binnenkort wel even een demo opnemen van noire, hoe ik dat mooi vindt.

Wat keyscape betreft, ik snap zelf eigenlijk ook niet waarom ik die na al die jaren nog niet aangeschaft heb, die lijkt me precies in mijn straatje zitten, maar ik vrees een beetje voor de grootte van de sample-library, maar dat die geweldig klinkt dat is wel duidelijk. Hoe groot is die library eigenlijk kwa diskruimte?
 
Wat keyscape betreft, ik snap zelf eigenlijk ook niet waarom ik die na al die jaren nog niet aangeschaft heb, die lijkt me precies in mijn straatje zitten, maar ik vrees een beetje voor de grootte van de sample-library, maar dat die geweldig klinkt dat is wel duidelijk. Hoe groot is die library eigenlijk kwa diskruimte?
Volledige install is ongeveer 80GB.
 
Wat keyscape betreft, ik snap zelf eigenlijk ook niet waarom ik die na al die jaren nog niet aangeschaft heb, die lijkt me precies in mijn straatje zitten, maar ik vrees een beetje voor de grootte van de sample-library, maar dat die geweldig klinkt dat is wel duidelijk. Hoe groot is die library eigenlijk kwa diskruimte?

En dan voor de volledigheid die "lite" versie (zo'n 30GB) maar weet niet of er dan net die dingetjes verdwijnen die de "full install" zo overtuigend maken, heb 't nooit vergeleken.
Diskruimte idd een dingetje, maar ik draai het vanaf een SDXC-card, gaat prima. Dus mocht je laptop ook een slot daarvoor hebben...
 
Sja, desnoods pleur je het op een externe SSD. Dingen kosten niks meer tegenwoordig.
 
Volledige install is ongeveer 80GB.
thanks, dat valt me reuze mee, ik had 300 GB verwacht of zo.
 
Back
Top