MIDI keyboard kopen

opsix

Nieuwkomer
Lid sinds
8 april 2022
Berichten
17
Locatie
Nederland
Ik wil een MIDI keyboard (dus alleen de toetsen) kopen dat aanslaggevoelig is, USB heeft, maar niet te duur is. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zou je mij aanraden?
 
Laatst gewijzigd:
er zijn voldoende MIDI keyboards die daar aan voldoen.

hoeveel keys (oktaven) wil je, wil je een goed keyboard (fatar b.v.), semi-gewogen of niet.

de komplete keyboards zijn vrij goed volgens mij, hebben ook goede instappers. nektar, heeft ook goede instappers, maar de duurdere, niet de beste keys, zover ik begrijp.
novation; goed. m-audio; goed. genoeg keuze..

EDIT: voor toekomstbestendigheid, en ik weet niet wat voor soort muziek je maakt, 49 toetsen lijkt me het minimum (bij is het het maximum, wanneer ik de Push 2 niet meereken..), en aftertouch...

kijk ook naar hoe modwheels/pitchbend staan, of je dat fijn vindt...

er zijn er zoveeel....

wannneer een keyboard full-size keys heeft, kun je amper fout gaan, ik heb nog een Tweak 49 gehad, dat is zo'n keyboard, die afhankelik van de aanbieder, een andere naam krijgt, deze kwam van thomann, en nog zelfs 2e hands gekocht. was best goed. zelfs aftertouch, als ik het me goed herinner.
vervangen door Novation SL 49 MKII, die wel een fijner keyboard heeft.

ik denk dat iedereen aanraad wat z/hij zelf kent, of via via kent... wat vanzelfsprekend is...

je ziet hier al hoeveel er zijn;

 
Laatst gewijzigd:
Is Devine van Bax Shop ook wat?

Wat is 'semi-gewogen'?

ik kan niet oordelen over de devine keyboards van bax shop, het is als de tweak (die ze niet meer hebben, wellicht hebben ze nu iets anders), maar dan voor bax-shop...
hoeven absoluut niet slecht te zijn. maar ik herhaal, ik zou het niet weten.

semi-gewogen; bieden wat meer weerstand, geven iets meer gevoel 'terug'. het is soms een wat onduidelikke term.. je voelt het verschil wel. wanneer ze niet gewogen zijn, dan voelt het wat onnatuurlikker, vind ik zelf.
(gewogen zijn b.v. piano keyboards, en voelen bijna als piano toetsen)

dus het komt neer op budget, hoeveel toetsen, type toetsen. en of ie fijn speelt (en dat kan je alleen voelen...).
 
De keystep serie van Arturia is aanslaggevoelig (maar stel je er niet teveel van voor) niet duur als je geen probleem hebt met minitoetsen.
Roland A-49 als je normal size toetsen wilt, die is ook aanslaggevoelig, rond de 170 euro.
Yamaha Piaggero rond de 200 dacht ik, Yamaha staat bekend om z'n hele goede keyboards (pianomerk) op mp staan ze tweedehands voor 120-150 euro Yamaha dus kijk daar effe, dan koop je voor weinig iets goeds.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog een Nektar P61 te koop. Mag weg voor 100 euro. Speelt prettig alleen de toetsen zijn een beetje vergeeld..

 
Ik zou op marktplaats kijken. Dan kun je met beetje geluk eentje vinden voor mooie prijs. Ik heb een novation impulse 49 en bevalt goed.
 
wat vind je belangrijk?
- welke DAW gebruik je? Bijvoorbeeld Novation heeft nu midi keyboards voor FL Studio, je kan dan het keyboard als sequencer gebruiken - handig!). Arturia verkoopt ook midi keyboards met standalone sequencer - handig!
- usb midi
- ook din-midi
- faders
- rotaries
- drumpads
- goed remote script voor je DAW software beschikbaar?
- alles in stellen via het keyboard (midi channel, midi cc's), of toch software nodig
- aantal keys: lekker compact (en steeds opctave up/down kiezen) of meerder octaven in een keer kunnen spelen...
- full size of mini keys
- etc.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb hiervoor destijds een Arturia Keylab gehaald, is er in diverse key groottes...
Zit (of zat destijds in ieder geval) meteen een vrij uitgebreide Arturia softsynth collectie bij die ook nog zeer fijn is.
 
mocht het je interreseren: ik heb ook nog een Novation Launchkey 37 MK3 te koop, in zeer goede nette staat. 100€ + verzendkost of ophaling.
 
Back
Top