Midi keyboard/controller met presets voor cc's + meer

score100

Stamgast
Lid sinds
27 mei 2009
Berichten
296
Hoi,
voor mijn Korg NTS-1 die geen presets heeft ben ik op zoek naar een midi keyboard met de volgende eigenschappen:
- Heeft minimaal 20 pots/faders warmee je cc's kunt uisturen. Desnoods kan ik het met 16 doen, maar beter 20 of meer.
- De positie van de knoppen kun je opslaan in presets. Bij het laden van de presets worden automatisch alle cc waardes van het preset uitgestuurd.
- Verder zou het fijn zijn als je de presets kan selecteren via program change. Moet dus een midi ingang hebben.

Modellen die ik al geprobeerd heb:
  1. Novation Remote SL. Dacht dit zou de perfecte controller hiervoor zijn. Maar blijkt bij het laden van de presets worden automatisch alle cc waardes van het preset uitgestuurd. < doet die dus niet. Dus heb ik weinig aan de templates (de "presets" van dit apparaat)
  2. E-MU X-board. Heeft presets. Maar slechts 16 encoders. En kan niet via program changes aangestuurd worden.
 
Verwante thread, lijkt erop dat we allebei iets vergelijkbaars zoeken:

 
Verwante thread, lijkt erop dat we allebei iets vergelijkbaars zoeken:

Aah fijn, had gezocht maar niks gevonden!
 
Aah fijn, had gezocht maar niks gevonden!
Lijkt erop dat DE machine die dit (eenvoudig, beetje compact en schappelijk geprijsd en zonder allerlei andere toegevoegde dingen) kan nog niet bestaat.

Maar goed te horen dat er nog iemand op zoek is naar zoiets. Wie weet zijn die suggesties uit die andere thread voor jou bruikbaar?

Wie weet is dit een klusje dat goed door bijv. die Retrokits RK-002 slimme-MIDI-kabel zou kunnen worden gedaan.
Compacter en betaalbaarder zou zowat niet kunnen.
Maar op dit moment geen dergelijke patch voor. En uiteraard zou alleen de basic functionaliteit van preset selectie en CC-initialisatie mogelijk zijn, maar geen control-knoppen.
 
Lijkt erop dat DE machine die dit (eenvoudig, beetje compact en schappelijk geprijsd en zonder allerlei andere toegevoegde dingen) kan nog niet bestaat.

Maar goed te horen dat er nog iemand op zoek is naar zoiets. Wie weet zijn die suggesties uit die andere thread voor jou bruikbaar?

Wie weet is dit een klusje dat goed door bijv. die Retrokits RK-002 slimme-MIDI-kabel zou kunnen worden gedaan.
Compacter en betaalbaarder zou zowat niet kunnen.
Maar op dit moment geen dergelijke patch voor. En uiteraard zou alleen de basic functionaliteit van preset selectie en CC-initialisatie mogelijk zijn, maar geen control-knoppen.
Dat lijkt inderdaad een mogelijkheid -
 
Dat lijkt inderdaad een mogelijkheid -


Nice! Heb die YT-clip nog niet bekeken, maar 'k begrijp dat zo'n controller plus RK-002 de klus zou kunnen klaren, en dan 11 memory-locaties beschikbaar heeft.

Als ik 't goed begrijp (of wat ik in elk geval hoop na het even snel diagonaal doorlezen) is die RK-002 firmware ook toepasbaar voor andere controllers en bestemmingen, kwestie van de bewuste CC's goed zetten, right?


Capture.JPG



 
Dit filmpje kwam gisteren in mijn feed voorbij, ik heb het niet helemaal gekeken maar volgens mij is dit een oplossing voor een vergelijkbaar probleem?
Top, dank!
Dit zou voor mij precies zijn wat ik zoek. Even de YT-clip doorkijken om te zien hoe specifiek het is voor die Yamaha Reface CS
- of dus hoe eenvoudig het aan te passen is naar het gewenste te controleren instrument.

Wie weet zijn er voor Score100 nog een stel control-knobs aan toe te voegen (wishfull thinking...)
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij kunnen faderfox producten dit ook. Helaas geen versie met toetsen.

Bijvoorbeeld de EC4 en MX12/PC12 : Faderfox EC4 Onder andere verkrijgbaar bij Thomann en Musicstore
 
Het is niet wat je zoekt - want geen toetsen - maar de bcr2000 heeft presets die je kan verzenden als ik ‘t me goed herinner. Sowieso een fijne maar ietwat logge controller.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij kunnen faderfox producten dit ook. Helaas geen versie met toetsen.

Bijvoorbeeld de EC4 en MX12/PC12 : Faderfox EC4 Onder andere verkrijgbaar bij Thomann en Musicstore

Bedankt voor de tips. 't Hoeft niet voor twee tientjes, maar deze Faderfoxen wellicht wat overkill voor 't vereiste klusje.... of wie weet voegen ze nog overig handigs toe...
 
Het is niet wat je zoekt - want geen toetsen - maar de bcr2000 heeft presets die je kan verzenden als ik ‘t me goed herinner. Sowieso een fijne maar ietwat logge controller.

Niks mis mee als dit oud beest het kan, eens checken of er ook al meteen een value voor elke CC opgeslagen kan worden. Laat ik eens beginnen bij BCF2000/BCR2000 | Mountain Utilities

EN meteen zien of de kleinere BCN44 hier ook iets kan betekenen, die heb ik al liggen.
 
voor mijn Korg NTS-1 die geen presets heeft ben ik op zoek naar een midi keyboard met de volgende eigenschappen:

Als het niet vanuit een laptop 'mag': 't schoot me te binnen dat voor initialisatie van CC-values etc etc een good old SMF-player ook geschikt kan zijn.

Je maakt in een DAW een .mid file aan,
stuurt die (als file, of via real-time recording) over naar die (bij voorkeur kleine, compacte, battery-powered) hardware SMF-player.

Afspelen van de file slingert dan alle MIDI commando's waar je maar van kunt dromen naar die NTS-1 (oid etc).

Verschillende presets zou je kunnen doen door een andere song te selecteren. Preset-selectie is dan dus (helaas) in 2 stappen: song select & play.

Er zijn echter ook van die kleine MIDI-sequencers die maar 1 song aan boord kunnen hebben (bijv Korg SQ-8). Daar zou het moeten kunnen via selectie van 1 vd 8 tracks.

Overige kandidaten: Roland SB-55 (iets minder compact, maar wel met draadloze remote)

etc etc
 
Ha, dank voor al de tips. BCR van Behri zou wellicht een optie kunnen zijn. Misschien ook naar de nieuwe versie die (hopelijk nog) dit jaar verschijnt. Maar gezien er weinig elegante oplossingen bestaan (die retrokits tot nu toe de beste) spaar ik misschien op een minilogue xd.
 
... Maar gezien er weinig elegante oplossingen bestaan (die retrokits tot nu toe de beste) spaar ik misschien op een minilogue xd.
Check, ik begrijp dat het plan dan is om een luxere soundbak te nemen die gewoon al zelf prests kan opslaan?
Dat misschien wel de beste oplossing.

Dat was ook m'n bezwaar voor die add-ons van een paar honderd EU, die komen dan in de buurt van het bedrag vd soundbak zelf
(Yam Reface's bijv, alleen is daar helaas niet meteen een EU500-ish variant van met presets. Dus die Arduino-route daar wrsch 't handigst)
 
Ha, dank voor al de tips. BCR van Behri zou wellicht een optie kunnen zijn. Misschien ook naar de nieuwe versie die (hopelijk nog) dit jaar verschijnt.

Iemand die uit ervaring zeggen kan of die BCR2000 (of BCF2000) bij het aanroepen van een preset ook meteen alle ingestelde waardes van de CC-controls verstuurt?
Dus niet de min-max range, maar de waarde waar elke knop op moet staan.

(En zoniet, of dit via een enkele actie dan alsnog te versturen is - dit lijkt wel mogelijk met de BC Manager software (Mountain Utilities), maar liever vanf het apparaat zelf.)
 
Je kan met de BCR2000 een Snapshot van de huidige settings versturen met een toetscombinatie.
Wat ik niet weet is of de preset alleen de MIDI CC's etc. opslaat, of ook een "initiele waarde".
 
Je kan met de BCR2000 een Snapshot van de huidige settings versturen met een toetscombinatie.
Wat ik niet weet is of de preset alleen de MIDI CC's etc. opslaat, of ook een "initiele waarde".
Dank je! Da's al een belangrijk deel van het verhaal.
Heb geen BCR/BCF hier om te kunnen zien of die (voor dit gebruik essentiele) "initiele waardes" ook worden opgeslagen voor elke preset.

Ik ga eens proberen of het runnen van BC Manager (zonder BCR/BCF) hier misschien uitsluitsel over kan geven.
 
Back
Top