Midi keyboards met mini keys

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.296
Locatie
Nijmegen
Om zo handig mogelijk om te gaan met ruimte en ergonomie zoek ik een zo compact mogelijk MIDI keyboard van 49 toetsen c.q. 4 octaven.
Ik wil 'm voor m'n neus hebben staan om VST's mee te bespelen en simpele dingen in te spelen. Gelijk erachter komt de MP Midi Controller te staan, dus mag het keyboardje niet te diep zijn, zodat ik nog steeds gemakkelijk bij de MP Controller kan.

Daarom denk ik aan een midi keyboard met mini keys. Voor het echte toetsenwerk pak ik toch wel m'n digitale piano die vlakbij staat.
Maar het midi klaviertje moet natuurlijk ook weer niet compleet ruk / speelgoedachtig zijn.
Iemand ervaring met Midi keyboards met mini keys?
Welke is aan te raden?

Veel mini key keyboards zijn slechts 2 of 3 oktaven. Ik kom uit op de volgende opties:

 
Ik heb een microkorg en de xlplus staan en vind beide minikeys prima te bespelen, dus als een van die modellen op - die van de xlplus zijn net wat anders en hebben hier kleine voorkeur - de Korg die je noemde zou ik die doen.
 
Voordeel aan die Korg is dat er geen aansluiting aan de achterzijde is, enkel aan de zijkant, waardoor hij in de diepte zeer weinig plaats inneemt.
Vind de keys wel niet zo leuk, te veel travel. Heb liever de keys van keystep.
 
Heb liever de keys van keystep
Kan ik me voorstellen.
Ik hoop voor de topicstarter dat ie een (redelijk) goed keyboard vind met minikeys maar ik heb er 4 gehad waaronder ook een Roland jd-xi, Novation en Akai en geen een die echt fatsoenlijk speelde.
De keystep en de keystep pro gaan tot max 37 keys helaas en spelen niet als een pro keyboard natuurlijk maar het is wel een verbetering tov de minikeyboards dus die heb ik nog steeds en gebruik vooral de keystep juist voor gebruik met Live icm vst's omdat die toch lekker weinig ruimte inneemt op je desk.
De enige met minikeys die ik nog heb is een Akai APC 25 keys, ooit tweedehands gekocht voor 25 euro omdat die heel goed met Live samengaat voor het selecteren en inspelen van clips maar het is leuk voor een paar akkoorden of zo maar voor @Bahamut; verwacht geen wonderen van deze keyboards, zeker voor iemand als jij die ook klassiek piano speelt.
 
Laatst gewijzigd:
Als k die foto op Thomann zie zijn het de toetsen van de microkorgxlplus. Das gunstig.
 
ergonomie:
Carry-On FC49 opvouwbaar MIDI-keyboard
1669400860carry-on_fc49_1.jpg


kwaliteit:
Misschien de Arturia Keylab reeks?
 
Dank voor de reacties!
Ja het is een lastige afweging. Ik verwacht er ook geen wonderen van. Eén ding is zeker, ik moet toetsen voor me hebben, in lijn met de PC monitor, om goed te kunnen werken. En een "onder het bureau oplossing" gaat ook niet werken.
Ik wacht nog maar even af totdat de MP Midi Controller er is om goed te kunnen inschatten hoe het uitpakt qua ruimte.
Een Roland A-49 ofzo zou natuurlijk beter zijn. Dat is volgens mij de minst diepe van alle full size MIDI keyboards.
 
Heb aardig wat keyboards met minikeys gehad. Ik heb er geen problemen mee en heb vaak zelfs liever wat meer toetsen dan fullsize toetsen bij hetzelfde overall formaat. Nu moet gezegd worden dat de ruimtebesparing vooral in de diepte zit.

De Miditech minikeys zijn in mijn ogen vrijwel onbespeelbaar, zeker als velocity een rol speelt. Ook voelen ze vrij stroef. De Korg minikeys vind ik juist tot de fijnste behoren. Ze triggeren erg regelmatig en soepel. Ik vind ze fijner spelen dan veel low-cost fullsize keyboards! Korg gebruikt vrijwel overal dezelfde minikeys - alleen de originele Microkorg heeft andere (minder goede) keys.

Roland en Akai minikeys zitten er ergens tussenin vind ik. De Reface keys zijn ook heel aardig.
 
De Korg minikeys vind ik juist tot de fijnste behoren. Ze triggeren erg regelmatig en soepel. Ik vind ze fijner spelen dan veel low-cost fullsize keyboards! Korg gebruikt vrijwel overal dezelfde minikeys - alleen de originele Microkorg heeft andere (minder goede) keys.
ik kan natuurlijk met geen andere midi keys vergelijken, ik kan ook volledig geen keys spelen, maar ik ben gewoon om drums in te rammen op mn roland A-800 en hetzelfde gaat behoorlijk stroef op de korg minikeys vind ik (qua timing zit ik er meer naast)
Een Roland A-49 ofzo zou natuurlijk beter zijn. Dat is volgens mij de minst diepe van alle full size MIDI keyboards.
als dat zelfde keyboard is als de A-800PRO, lijkt me dat inderdaad goede optie.
jammer dat er geen A-61 ofzo bestaan dan in mijn geval, dan kan de A-800PRO de deur uit, win ik weer 10cm ruimte
 
Mocht je voor een microKEY gaan en een iPad/iPhone hebben, dan zou ik zeker de Air variant met bluetooth nemen. Zo extreem handig en zo weinig latency.
 
Een Roland A-49 ofzo zou natuurlijk beter zijn. Dat is volgens mij de minst diepe van alle full size MIDI keyboards.
Als je met de diepte goed uitkomt en de breedte is niet echt belangrijk dan zou ik zeker deze proberen, da's echt een stuk beter dan een minikeyboard als ik de gegevens zo lees, je kan 'm altijd weer retour sturen.
 
Hier staan de midiplus x4 mini en de korg mk 49.
Heb zelf een voorkeur voor de midiplus ivm aanslag en din midi.
Die korg is eigenlijk overbodig geworden en mag wel weg voor een vriendenprijs.
Hou er rekening mee dat beide geen aftertouch hebben. Heeft arturia wel, maar die gaan tot max 37 toetsen.
 
Blijft iets heel persoonlijks welk keybed ‘t fijnst is. Na twee keer een vr-09 gekocht en verkocht te hebben, heb ik besloten geen Roland keyboards meer te kopen als aanslaggevoeligheid belangrijk is. (Hun high-end stage piano’s hebben overigens juist een extreem goed speelgevoel, het gaat me meer om dat keyboard dat ze in alle synths en midi-keyboards stoppen.)

Het formaat is prima natuurlijk, maar het speelt gewoon niet lekker voor mij, vooral de zwarte toetsen.
 
Weet je wat ook fijne toetsen zijn:
waterfall-klavieren! Maar ja, die zijn niet goedkoop en of er 49 toetsen of alternative versie's van zijn weet ik niet...
(even hammond checken)

Voor de rest ligt bij jou en wat je budget is...
vanaf 35 euro heb je al 49 mini toetsen...(van wat voor merk dan ook.)
 
Korg komt uit met 2 midi keyboards.49-61 key,poly aftertouch.Korg keystage.

  • MIDI 2.0 Property Exchange voor ongeëvenaarde integratie en controle
  • Nieuw toetsenbordontwerp met Polyphonic / Channel Aftertouch en MPE-compatibiliteit
  • Krachtige arpeggiator, akkoordmodi en gestroomlijnde workflow
  • Parameter-gewijde OLED-schermen voor onmiddellijke visuele feedback
  • Geïntegreerde audio-interface met directe stereo-uitgang voor live optredens
  • Lichtgewicht en draagbaar
  • Officiële Ableton Live integratie
  • Inclusief Korg Gadget Producer Bundle, wavestate native LE en Ableton Live 11 Lite
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben uiteindelijk voor de Korg Microkey 49 gegaan en deze bevalt goed voor het doel waarvoor ik 'm heb gekocht.
Ook handig dat de USB aansluiting aan de zijkant zit i.p.v. ergens midden achter want dan kun je er ook echt iets tegenaan schuiven aan de achterkant.
 
Korg komt uit met 2 midi keyboards.49-61 key,poly aftertouch.Korg keystage.

  • MIDI 2.0 Property Exchange voor ongeëvenaarde integratie en controle
  • Nieuw toetsenbordontwerp met Polyphonic / Channel Aftertouch en MPE-compatibiliteit
  • Krachtige arpeggiator, akkoordmodi en gestroomlijnde workflow
  • Parameter-gewijde OLED-schermen voor onmiddellijke visuele feedback
  • Geïntegreerde audio-interface met directe stereo-uitgang voor live optredens
  • Lichtgewicht en draagbaar
  • Officiële Ableton Live integratie
  • Inclusief Korg Gadget Producer Bundle, wavestate native LE en Ableton Live 11 Lite
Bron?
BVD!
 

Ik heb de Arturia Keystep, voordeel (voor mij) is dat deze behalve midi via usb en din, ook gate, velocity en pitch uitgangen heeft.
Met als plus een, zij het beperkte, sequencer en een arpeggiator heeft.
 
Back
Top