Keuze midi controller met goed keybed.

Afgelopen week voor de StudioLogic Numa Compact 2 gegaan om een aantal redenen.
Hierbij mijn bevindingen:
Het keybed speeld erg lekker voor een semi-weight, toch beduidend lekkerder dan mijn Technics.
De speakers, koud uit de doos was echt een domper.
Na aantal dagen ietwat beter maar is niet je van het.
De interne geluiden op een paar na zijn niet echt goed.
Een strings sound zit gewoon een sample fout ... erg onprofessioneel (loop klopt niet).
De gedownloade samples zijn beduidend beter.
De Roland DP-10 die ik erbij had gekocht werkt niet altijd na behoren.
Na een tijdje kwam ik erachter dat er iets niet klopt hoe StudioLogic het pedaal integreerd.
Daar zal ik ze nog over mailen.
Het blijkt dat wanneer je bv een strings geluid het pedaal indrukt het geluid blijft hangen, dat is goed.
Als je nu het pedaal los laat (release) dan zou het strings geluid moeten uitsterven.
Maar als je halverwege het uitsterven het pedaal weer indrukt houd deze het akkoord aan !!!
Met het gevolg dat bij de overgang naar een ander akkoord dus 2 verschillende akkoorden hoort .... nooit meegemaakt in geen enkel keyboard/synth die ik heb gehad.
Het gekke is dat als ik de Numa koppel met een VST geluid via mijn laptop deze het wel goed doet zodra je het pedaal released.

Aansluiten via de laptop en installatie van de StudioLogic app werkt allemaal netjes.
Instellen in Cubase gaat prima al zit er een addertje onder het gras als je voor de eerste keer inspeelt, blijkt dat er 3 dezelfde noten op elkaar liggen.
Dat is wel op te lossen gelukkig.

Al met al waar ik 'm voor ga gebruiken gewoon erg blij mee.
88 goede semi-weight toetsenbord voor een zeer schappelijke prijs die hoofdzakelijk als controller gebruikt gaat worden.
 
Zojuist antwoord gehad van StudioLogic met de bevestiging dat het sustain pedaal issue inderdaad een bug is die ze hebben getest met de voorgaande en nieuwste software release.
Na 10 minuten weer een mail met dat het opgelost is en of ik behoefte had om alvast hun testversie te installeren of wil wachten op hun nieuwe release die a.s.a.p. op hun website verschijnt.

Das toch wel service vind ik, alle credits aan StudioLogic (Fatar). Mag ook wel eens gezegd worden.

Daarnaast w.b.t. de synth sound waarvan de loop niet klopte deze was al opgelost in een nieuwere firmware die ik nog niet geinstaleerd had.
 
Ik heb de Numa Compact 2x gekocht in een aanbieding. Inderdaad is de feel heel erg fijn (Fatar TP/9S), ik kan er ook pianistisch heel prima op spelen van zacht tot hard, en het is een van de weinige goedkope controllers met aftertouch. De user interface is nogal vreemd maar als controller stel ik alles maar 1x in en klaar, no further worries. De interne sounds zijn niet zo goed maar voor mij wel een uiterste reserve als mijn workstation uit zou vallen. De luidsprekers zijn wel een grappig extra voor korte repetities enz. Hij is verder heerlijk licht, voelt wel nogal ‘plastic’ aan dus niet te ruw behandelen. En de externe adapter is ook niet zo fijn. Tenslotte vind ik hem optisch best lelijk. Maar ben er blij mee voor de €400 die ik heb moeten betalen (normaal €600).
 
Back
Top