Hoe componeren jullie?

bij mij is dat altijd een moment opname,op de moment zelf
soms bereid ik preset library's en samples voor, en soms midi noten, of soms met ana 2 chord progressies,,

maar meestal is 't gewoon creatief amuzeren zonder noten kennis, maar ik kan de onderlinge sounds wel erg nauwkeurig pitch tunen,
 
doe gewoon je eigen ding. er zijn 12 noten en een aantal minuten te vullen. Daar wil je wat mee doen.
Experimenteer, probeer 2 akkoorden bouw er een baslijn en een beat bij.
Er zijn 100 manieren maar als je wilt leren schrijven moet er geschreven worden.
Een keyboard is wel handig en gaande weg leer je er meer op te spelen.

ik heb echt jaren lang sound collages en een soort poging tot tracks gedaan.
Daarna ook nog wat jaren op sample cd's geleund.
Das wellicht ook een idee om loops uit samples cd's te gebruiken en daarop verder te bouwen.
Bv een piano loop waar je dan drums en bas etc bijmaakt en een song structuur mee maakt.
 
Heb je van tevoren al een idee wat het moet gaan worden
Nee nooit eigenlijk, soms heb ik wel een bepaald deuntje bijv in m'n hoofd of een basslijntje en vandaar uit ga ik dan verder als ik het leuk genoeg vind.
Ik hoor wel 'ns een volledig muzikaal idee in m'n hoofd maar ik ben niet zo goed dat ik dat dan ff snel helemaal uitwerk en terwijl ik het begin dan wel in Ableton krijg ben ik meestal na een tijdje de rest weer kwijt door alle afleiding en ga dan gewoon verder met wat er dan in me opkomt.
of ontstaan de tracks bij jou dus meer gaandeweg vanzelf uit het werken met de geluiden?
Da's meestal de manier, een beetje pielen en dan kan er iets ontstaan waarmee ik verder ga of ik laat Ableton meelopen tijdens het tweaken en pielen en als er dan een leuk stukje tussen zit kan dit wel de aanleiding zijn om er iets van te maken.
Het is toch vooral het lekker bezig zijn, het avontuur wat leuk is en gewoon je mee laten nemen door het proces waar je in zit en soms de leuke verrassingen die daardoor ontstaan, daar wordt ik enthousiast van.
 
Laatst gewijzigd:
Moest dat even opzoeken, is dat dit?

Dat kan handig zijn net als bijv Scaler 2 maar als je ik vind het wat statisch als je dan precies op de grid in een heel voorspelbaar ritme de boel invult maar het kan een begin zijn natuurlijk.
In Scaler kan je bijv wat akkoorden uitzoeken en die per stuk onder een toets op je midikeyboard zetten en dan kan je zelf met één vinger die akkoorden spelen, op die manier kan je een veel dynamischer geheel krijgen omdat je zelf de frasering invult; zo dus
 
2de dus ook:
Studio One "Retrospect" functie, daar heb ik per toeval al veel me gedaan, als ik al plingende of gewoon jammend iets leuk doe, dan heb ik er direct een kopie van.
 
Bij mij zijn het meestal melodietjes die in mijn hoofd opstijgen en die ik dan op m'n telefoon opneem. Wat ik ook altijd doe, is er al iets van een tekst bij bedenken. Tekst, naar mijn mening, stuwt de melodie verder.
Daarna akkoorden erbij verzinnen op de gitaar of piano. Daarna een groove of rhythm erbij bedenken, meestal ook op de gitaar of piano en soms op de DAW. Daarna MIDI-tracks en audiotracks (gitaar en/of piano) erbij en zo verder.
 
Geen vast recept hier voor het maken van een compositie, verandering van spijs doet eten, zo zie ik het ongeveer ook mbt werkwijze qua componeren.
Gewoon iedere keer een andere aanpak proberen. De ene keer speel ik wat in, de andere keer teken ik alleen maar, de ene keer begin ik met een melodietje (werkt het best voor mij)
de andere keer begin ik met akkoorden. Beginnen met baslijntjes en drums werkt voor mij nooit goed, dat komt dus altijd wat later.
Wat ook helpt is, niet te veel muziek willen maken, na een tijdje ben ik leeg en komt er niks meer uit, een tijdje niks mee doen en dan (maanden) later weer beginnen.
 
Heb je van tevoren al een idee wat het moet gaan worden, of ontstaan de tracks bij jou dus meer gaandeweg vanzelf uit het werken met de geluiden?

soms heb ik inderdaad, een soort van idee, een sfeer, eerder. een preciezer woord; een richting (; niet echt een preciezer woord).

en dan kan ik inderdaad eerst een sound maken daarvoor. of sounds.

wanneer ik presets/patches maak, sounds dus, vaak maak daar ook een schets mee. hoe ze werken. soms blijft dat bij een schets. die ik later gebruik, hoe ik het heb gespeeld.

sja. een vrij ad hoc proces. soms inderdaad al een richting, vóor de sounds... soms een stuwend ritmische sample, waar bij ik sounds ga maken, of presets vind die er bij kunnen werken...

er is zeker een struktuur/werkwijze. hoe ik ook begin.
 
Meestal 2 richtingen:
Ofwel speel ik zomaar wat lukraak riedeltjes op de piano en als ik het goed vind neem ik het op op m'n telefoon om dan eventueel iets van te maken.
Of, ik snuister door de klanken van m'n synths en ontspringen er ideetjes.
Dan, percussie erbij, bass en daarna verder uitwerken.
Wat ook soms gebeurt is dat ik een nummer dat ik hoor en goed vind opneem om dan te analyseren zodat ik zaken kan toepassen in mijn nummers.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Nou, ik heb zelden iets 'in m'n hoofd'.
Ik probeer wel eens iets te bedenken, maar als ik dat in m'n telefoon neurie en later terugluister is het lastig om het over te zetten in spel.
Hooguit krijg ik er idee qua gevoel / energie / vibe waar ik zin in heb.
Maar zelfs dat kan na het eerste akkoord helemaal omslaan.

Voor mij werkt het vaak ongeveer zo.
Ik kies een instrument (virtueel, analoog, bewust of gewoon lukraak uit de fysieke verzameling of in m'n DAW) en open de lijst met presets.
Als ik iets vind wat bij m'n mood past, dan is het tijd voor een beetje begeleiding qua ritme.
Soms alleen de klik, soms een simpele drum loop met ongeveer wat ik wil.
Niet teveel tijd aan besteden nu, dat komt later wel.

Ik zet die loop aan en begin met m'n gekozen patch te jammen.
Vaak 16 maten, soms meer. Ik houd wel van een langere basis om mee te beginnen.
Als ik iets heb wat lekker klinkt, dan ga ik meer lijntjes toevoegen. Bas, akkoorden, melodielijn etc.
Dan / ondertussen wordt het ritme vervangen door iets wat ik misschien beter vind passen (soms ook nog niet).

Als ik veel te veel goed passende sporen heb, kan ik 2 kanten op:
- Ofwel ik ga arrangeren (patterns achter elkaar zetten, combinaties maken zodat er wat opbouw in komt). Dit eindigt dan vaak in een 'jam'. Vaak is dat een eindstation qua 'combineren' (componeren) en gebruik ik die jam als achtergrondmuziek voor m'n andere hobby (filmen).
- Als ik een langer nummer voor ogen heb, moet er een nieuwe 'sectie' komen. Dat is best lastig, omdat dat veel inspiratie vereist.
In dat geval begint het ongeveer van voren af aan, waarbij ik wel vaak ongeveer dezelfde geluiden gebruik als basis en regelmatig de vorige sectie terugluister om te kijken of het bij elkaar past.

Mocht er nog een sectie nodig zijn qua 'lengte', dan begint het hele feest opnieuw.

Alles wordt achter elkaar gezet en een paar keer afgespeeld (soms met wat tijd er tussen, om even 'uit de luistermoeheid' te komen.)
Dan ga ik details toevoegen en mixen, effecten toevoegen etc.
Vaak ontstaan er dan nog nieuwe sporen of wijzigingen die het geheel beter laten passen en een 'lijn' geven.

Daarna is het klaar voor 'masteren'.
 
Eigenlijk heb je als je het goed beschouwt maar een paar uitgangspunten voor componeren denk ik; melodie based, groove/beats based en sound based die alle drie in een latere fase kunnen mixen.

Je hebt mensen die vooral van de melodie uitgaan, wel of niet met tekst en eventueel met een aparte tekstschrijver of een duo bijv waar de ene de tekst maakt en de ander de muziek.

Anderen zijn meer van ritme waarbij tekst zeker een rol kan spelen maar vooral de groove of de beat het uitgangspunt is.

En weer anderen zijn meer sound based, vaak de meer experimentele muziek, ambiënt, cinematic bijv waarin sfeer ook een belangrijke rol speelt maar ritme, melodie of tekst wat minder belangrijk zijn.

Sommigen vinden misschien dat ik het dan iets teveel in hokjes stop maar als je terug gaat tot de essentie van een track dan denk ik dat de bovenstaande categoriëen in de meeste situaties wel kloppen.

Natuurlijk hoor je ook allerlei muziek waar de vormen elkaar overlappen waardoor het niet altijd duidelijk is welke stijl het nou eigenlijk is maar dat maakt niet uit zolang het maar toffe muziek is.

Het is voor jezelf uit te vogelen wat je eigen voorkeur is of wat je het beste ligt denk ik, hoe begin jezelf het liefst?
 
Ik focus me totaal niet op componeren, bij mij draait alles om sfeer creeeren en sound design en automation/mixing, de rest gaat vanzelf en doe ik op gehoor. Ik heb wel eens Scaler geprobeerd maar dat is niks voor mij. Componeren doe ik wel op de gitaar, het heeft zich nog niet veel vertaald naar volledige nummers maar ik hoop daar dit jaar verandering in te brengen.
 
Voor mij helpt het om te beginnen met een structuur. Die ik markeer in de DAW. Neem een standaard pop muziek structuur als houvast, intro, vers, brug, refrein, outro etc. en dat probeer ik dan in te vullen. Zo ben je minder geneigd om te blijven hangen in de loop.

Ik start meestal met een simpele beat en wat presets om maar aan de gang te gaan. Als het wat begint te worden, dan maak ik eigen patches naar smaak. Dit is een stuk flexibeler in sofsynths en midi merk ik. Maar soms neem ik loops op van hardware synths. Of probeer wat te spelen van begin tot einde van het nummer, en dan bewaar ik de goede stukken. Wat ook helpt is meerdere variaties maken van bijv. een beat of een melodie en dan daarvan de beste gebruiken.

Wat ik verder nog wil onderzoeken is wat voor elementen ik nog meer kan gebruiken ipv wat je standaard in pop muziek vind. Zo vind je bijv. in latin muziek vaak Coro-pregón een soort sectie voor vraag en antwoord, en zo zijn er genre specifiek vast allerlei van dat soort elementen die je zou kunnen toepassen, maar ik heb hier ook nog niet echt veel kennis van. Wil daar wel meer mee experimenteren.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top