Hoe componeren jullie?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.603
Locatie
Zeist
Langzaam aan nader ik het punt waarop ik zelf deuntjes wil gaan componeren. En dat maakt mij nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Er lijken mij twee extremen te bestaan:

1. Componeer het hele nummer in je hoofd en probeer het pas daarna op je instrumenten en/of apparatuur ten gehore te brengen.

2. Probeer willekeurig van alles uit en behoud de leuke stukjes tot daaruit vanzelf een nummer groeit.

En alles daartussenin natuurlijk. Of zijn er nog meer methoden. Ben heel benieuwd!
 
2 de.
Meestal zet ik het om in een harmonisch structuur.Trek ook veel van een klank uit om iets te beginnen, zeker wanneer ik in ambient zit, is soms geen structuur in.Myself music.
Wat ik veel doe veelal een melodietje te spelen om later de bijpassende akkoorden te plaatsen of te verzinnen.
 
In dat verband wordt vaak het boek van Aldwell & Schachter: Harmony and Voice Leading genoemd. Is dat daarvoor bruikbaar?
 
1. Componeer het hele nummer in je hoofd en probeer het pas daarna op je instrumenten en/of apparatuur ten gehore te brengen.

2. Probeer willekeurig van alles uit en behoud de leuke stukjes tot daaruit vanzelf een nummer groeit.

En alles daartussenin natuurlijk. Of zijn er nog meer methoden. Ben heel benieuwd!

Melodietje in de key-editor van Cubase maken en verder een nummer omheen bouwen...
Een bass loopje maken en verder...
Een kale drumloop aankleden...
Piano riff aankleden...
Er zijn zoveel mogelijkheden om van een metronoom bliep een compleet nummer te maken.:halleluja
 
Kijk om te componeren moet je niet eerst al die theorie kennen horen.Om in de flow te blijven begin je best al wat te pielen,bezig blijven.Gewoon maar wat doen met je hoofd-instrument, zo ontstaan er toch wel wat ideetjes.
Van een idee zet je een basis op.Een begin, structuur,een geraamte, dan ga je langzaam verder bouwen.
Let op de eerste maten zijn de belangrijksten, dat moet er echt uit springen, dat moet kloppen, dat moet klinken of de luisteraars haken af.Dan ga je met die eerste maten verder werken, bestudeer ze en zet andere accenten erbij, nieuwe tonen, andere klanken.
Belangrijk ook op tijd stoppen.Om de volgende dag met frisse oren naar je compositie te luisteren.Soms kan van iets fantastisch klinken de volgende dag totaal waardeloos klinken.Frisse oren, frisse oordelen.
En componeer regelmatig voor de fun.Ik bedoel ga niet voor echt, alsof je het gaat weggooien.Lees hier veel dat ze beginnen stressen als ze iets willen ineensteken,gewoon,flans iets in elkaar, zomaar en gooi het weg, zo ontstaan er ook ideeën.Dat werkt plezierig,ontspannen,ik doe dat veel,en je leert veel.Natuurlijk gooi je alles niet weg,hou de goeie dingen bij.En leer de theorie,harmonie langzamerhand ondertussen.
 
Laatst gewijzigd:
En de kunst wan het weg laten...
Speculeren wat blijft of wat weg kan.
Soms heb je een overvloed van ideeën en probeer je dan in één nummer te proppen
waardoor je vast komt te zitten...dan is er idd tijd voor even een rust pauze...:z
 
Ik doe het installeer werk en het PA voorbereidings werk overdag en het eigenl'k producen s'nachts, en het DIY Multi track mixen en masteren daarna

En tja, ik pitch tune m'n sounds onderling,,
Als ik alleen maar 12 noten had, dan was ik 20 jaar geleden al gestopt,, en deed ik modelbouw of zo.
 
Bij mij ontstaan nummers op verschillende manieren. Meestal begin ik met een loop van 8 of 16 maten, en denk ik vervolgens na over een akkoordprogressie. Welke kan wil ik het nummer opsturen? Als de basis staat ga ik het invullen.

Inspiratie komt overal vandaan. Iets wat ik hoor op de radio, een preset in een VST, een deuntje dat ik speel op de piano etc.

Een heel nummer vooraf uitdenken is me nog nooit gelukt. Dat lijkt me ook haast onmogelijk, want je loopt altijd tegen dingen aan in de praktijk. Te weinig tempo in de track, een 'geweldige melodie' die toch niet zo geniaal blijkt te zijn, een drop die maar niet wil vallen.

Componeren en mixen is denk ik daarom ook veel 'problemen' oplossen. Je gaat lekker, loopt ergens vast en dan moet je daar wat op verzinnen. Soms gaat dat heel snel en is je nummer in 2 dagen klaar. De andere keer klinkt het na 3 weken nog niet top.

Wat ik trouwens tijdens het arrangeren het meeste doe, is clips muten en unmuten. Je kunt een loop van 16 maten bijvoorbeeld 8 keer achter elkaar zetten, en dan klik je partijtjes aan en uit. Dan ontstaat er vanzelf een logische opbouw.
 
Nog een tip:luister zo weinig mogelijk naar die YT componisten.Het mag,mij niet gelaten.Er zijn er goeie bij maar het is zoeken.
Ik krijg daar symptomen van indigestie van.En het kost je veel uren zelfspel.Of je daar inspiratie gaat uit halen?😒
 
Waarschijnlijk is het voor mij het beste om nu eerst maar eens flink te gaan pielen met de software waar ik mee verder wil. Zonder enige pretentie, gewoon voor de lol.
Geen deadlines,voor de lol,geen dwingerij,vrij.Proberen,eerst stappen,dan lopen.Langzaam.Zo begin je met iets.
Ik heb nog nooit muziek gezet van mij op internet.Omdat ik het waardeloos zelf vind.Misschien dat velen andere er anders over denken, vroeg of laat zal ik het wel eens doen.Maar ik heb er geweldig veel plezier in.Is dat niet het voornaamste?
 
Waarschijnlijk is het voor mij het beste om nu eerst maar eens flink te gaan pielen met de software waar ik mee verder wil. Zonder enige pretentie, gewoon voor de lol.
Dat sowieso. En probeer dingen af te maken, dat geeft een goed gevoel. Dat kan ook een liedje zijn van 2 minuten, met een kop en een staart. Daar leer je veel van.

Wat me later nog te binnen schoot: luister veel muziek en analyseer hoe anderen hun 'verhaal' vertellen. Het genre maakt niet uit en de uitdaging is voor elke muzikant hetzelfde: hoe houd je het spannend? Van vrijwel elk liedje kun je wel wat leren 👍
 
Ik heb nog nooit muziek gezet van mij op internet.Omdat ik het waardeloos zelf vind.Misschien dat velen andere er anders over denken, vroeg of laat zal ik het wel eens doen.Maar ik heb er geweldig veel plezier in.Is dat niet het voornaamste?

Maar ik heb van jou hier toch wel muziek gehoord wat kwalitatief gewoon goed was, of wat dat iemand anders? Kan het niet meer terug vinden.
 
Maar ik heb van jou hier toch wel muziek gehoord wat kwalitatief gewoon goed was, of wat dat iemand anders? Kan het niet meer terug vinden.
Nee,hier niet.Maar ik bedenk dat ik jaaaren geleden 2 nummers heb gepost op internet.Maar waar?Vind ze niet meer terug.En de kwaliteit was niet goed ook.
 
ik kreëer mijn eigen presets/patches of samples (op verschillende wijzen), daaruit ontstaan tracks. de sounds zijn dus stuwende kracht, en hoe ze gespeeld worden en verweven.

dus een kompositie, nee, een sfeer, zeker...
 
Heb je van tevoren al een idee wat het moet gaan worden, of ontstaan de tracks bij jou dus meer gaandeweg vanzelf uit het werken met de geluiden?
 
Back
Top