Windows 11 voor DAW

"no support" wil niet zeggen dat het niet werkt. Ook niet dat een workaround nodig is. Steinberg test gewoon die oude versies niet meer, da's al (en je hoeft er niet op te rekenen dat ze je helpen in geval van problemen).

C7.5 werkte onder W10, dus de kans is héél groot dat dat ook het geval is onder W11. Argument: de meeste andere (W10) software / W11 is niet zo verschillend van W10.
Maar het wil ook niet zeggen dat het 100% gaat werken en die risico wil ik niet nemen. Jammer dat Steinberg geen teest heeft uitgevoerd, daarmee hadden gebruikers duidelijkheid kunnen krijgen. Ik vraag mij ook het volgende af: Wat heeft Windows 11 te bieden (als DAW), wat Windows 10 niet heeft?
 
Draai al vanaf het begin van de officiële release W11 zonder ook maar ooit een probleem te hebben gehad met een hele rits aan AMD CPU's (1600AF, 2700X,3900 non X,3950X en nu 5950X.
Daw: Bitwig Studio, Audio interface's : Motu
Al mijn plugins werken ook zonder problemen (Arturia, SSL, Eventide, D16 Group, Korg, Native Instruments, TC Electronic, Valhalla DSP, Waldorf, U-he, Spectrasonics en nog wat custom made plugins)

Er is 1 ding waarmee je zeker problemen krijgt met Windows 10/11 en AMD ryzen.... Universal Audio DSP's van solo t/m Quad, alleen de Octo-core's werken stabiel
 
ALs het bij jou goed werkt, is dat mooi. Hoe minder problemen, hoe beter.

Voor nu blijf ik nog bij W10, totdat ik Cubase 7.5 ga upgraden. Tenzij m'n nieuwsgierigheid het (toch) gaat winnen.
 
ALs het bij jou goed werkt, is dat mooi. Hoe minder problemen, hoe beter.

Voor nu blijf ik nog bij W10, totdat ik Cubase 7.5 ga upgraden. Tenzij m'n nieuwsgierigheid het (toch) gaat winnen.
Heel begrijpelijk, als alles nu goed werkt is er ook geen reden om te upgraden naar W11, support voor W10 is er voorlopig nog
 
Gister een firewire 400 kaart met een VIA chip van 20 euro in mijn nieuwe pc met Windows 11 pro weekend gekregen met mijn Fireface 400.
 
ik wens ook wel over te schakelen op audio PC naar W11 zoals op mijn gewone PC, maar tot op heden is het mij afgeraden door mijn computerman die van menig is dat voor AV Pro toestanden W10 het meest stabiele is
 
Gister een firewire 400 kaart met een VIA chip van 20 euro in mijn nieuwe pc met Windows 11 pro weekend gekregen met mijn Fireface 400.

Hoeveel resources gebruikt zo'n firewire kaart eigenlijk bij volle (of veel) belasting? Ik heb, zeker op mijn oude pc, toch het idee dat Firewire weleens stabieler kan zijn dan via USB, maar misschien heb ik dat verkeerd.
 
Zolang ik met W10 nog prima werk ga ik W11 niet installeren.
+1.
Afgezien daarvan, bij Win10 updates de melding dat bewuste machine niet geschikt is voor W11.

Da's prima; op werklaptop staat Win11 en heb dat eerst behoorlijk moeten 'un-f*cken' (zoals het op het internet inmiddels ook collectief genoemd wordt) om alle 'goedbedoelde flauwekul' weer ongedaan gemaakt te krijgen. Deels kwestie van wennen uiteraard, maar op de nodige fronten ook 'why?!'

Duidelijke gebruikersvoordelen ben ik nog niet tegengekomen, iemand wel?
 
Da's prima; op werklaptop staat Win11 en heb dat eerst behoorlijk moeten 'un-f*cken' (zoals het op het internet inmiddels ook collectief genoemd wordt) om alle 'goedbedoelde flauwekul' weer ongedaan gemaakt te krijgen. Deels kwestie van wennen uiteraard, maar op de nodige fronten ook 'why?!'
Laat me raden; al die 'handige services' waardoor je part of the community bent en ondertussen Microsoft en allerlei andere bedrijven je de hele dag volgen en proberen hun browser of andere services je op te dringen terwijl je dat niet wilt.
Daarnaast andere dingen waarschijnlijk weer verstopt op andere onlogische plekken waardoor het in het begin zoeken is waar dingen zich bevinden.
 
Laat me raden; al die 'handige services' waardoor je part of the community bent en ondertussen Microsoft en allerlei andere bedrijven je de hele dag volgen en proberen hun browser of andere services je op te dringen terwijl je dat niet wilt.
Daarnaast andere dingen waarschijnlijk weer verstopt op andere onlogische plekken waardoor het in het begin zoeken is waar dingen zich bevinden.
Tweemaal raak.

Dat eerste JA. 'k Wilde er niet direct deze complotgedachtensamenzweringen bij halen, maar 'k zag idd ergens gemeld dat er interne documenten waren uitgelekt waarin de eigenlijke motivatie voor Win11 uit de doeken werd gedaan. Heb dit verder maar gelaten wvoor wat het was.

Dat tweede ook JA, met als winnaar zover het compactere right-click context-menu dat voor eea een onnodige extra click vereist.

Diverse dingen zijn dus weer te 'unf*cken', maar sommige 'correcties' vereisen wat diepere stappen.
 
Hoeveel resources gebruikt zo'n firewire kaart eigenlijk bij volle (of veel) belasting? Ik heb, zeker op mijn oude pc, toch het idee dat Firewire weleens stabieler kan zijn dan via USB, maar misschien heb ik dat verkeerd.
Geen flauw idee, maar merk wel dat de fireface 400 op FireWire beter loopt dan op usb.
 
Ondertussen draai ik al maanden Windows 11. Was wel ff wennen in het begin, maar is dat niet altijd zo bij een overstap? Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken, ook niet met betrekking tot de DAW.

Wel heb ik een shell gebruikt voor de startbalk, zoals die ook was in Windows 7. Voor geinteresseerden: Welcome to Open-Shell
 
Ondertussen draai ik al maanden Windows 11. Was wel ff wennen in het begin, maar is dat niet altijd zo bij een overstap? Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken, ook niet met betrekking tot de DAW.
Hopla, ja uiteraard altijd even wennen, software-updates zonder dergelijk gebruikersgezeur zijn zeldzaam. ;)

De zin in dat wennen uiteraard wat groter als de veranderingen zinnig en verbeterend zijn (,en niet slechts we-moesten-wat-dingen-veranderen-want-nieuwe-versie).

Neutrale vraag (:)!): wat heb jij tot zover als verbeteringen gezien in Win11?
 
Oja deze ook: zou prettig zijn als de meekijk/bemoeizucht-mode verder disabled kan worden. 8o)

Heb al een eerste slag gemaakt met verminderen van notifications, maar net zoals met de Postcode-loterij kom je nooit helemaal van die muk af.

Een stuk regelmatiger (dan voorheen in Win10) duiken er allerlei goedbedoelde ditjes & datjes op (zou je niet zus of zo, en als je nu eens ... dan...)
en die 'tips' (lees: distracting pop-ups) beginnen aardig vervelend (lees: vrij irritant) te worden. ;)
 
Hopla, ja uiteraard altijd even wennen, software-updates zonder dergelijk gebruikersgezeur zijn zeldzaam. ;)

De zin in dat wennen uiteraard wat groter als de veranderingen zinnig en verbeterend zijn (,en niet slechts we-moesten-wat-dingen-veranderen-want-nieuwe-versie).

Neutrale vraag (:)!): wat heb jij tot zover als verbeteringen gezien in Win11?

Ik heb geen verbetering opgemerkt. Maar ja, ik gebruik Windows zeer oppervlakkig. Sterker nog, bepaalde dingen vind ik niet fijn en soms zelfs omslachtig. Bijvoorbeeld TABS in Kladblok. Maar goed, die kan men uitschakelen. In mijn ogen was er niets mis met Windows 10! Maar zoals altijd is stilstaan, achteruitgang en moeten bedrijven wel met zogenaamde updates komen...alleen al om te laten zien dat ze 'iets' doen...
 
Ik heb geen verbetering opgemerkt.
...
In mijn ogen was er niets mis met Windows 10! Maar zoals altijd is stilstaan, achteruitgang en moeten bedrijven wel met zogenaamde updates komen...alleen al om te laten zien dat ze 'iets' doen...
Yep, mee eens. Of er moet under the hood veel aan veiligheid en bugs zijn geadresseerd, maar geen idee of dat ook zo is.

Dus da's dan wel wat er aan de hand lijkt qua updates, for the sake of wat nieuws (en niet alleen maar product placement)
hebben ze zitten frotten met ronde randjes, tekst door icons vervangen etc etc.

Gecombineerd met dat m'n huidige hardware niet W11-prepared is kennelijk... is de keuze eenvoudig.

Wie weet zullen we later naar Win11 terugkijken net zoals destijds naar Win8.... een ongewenst kneusje in de reeks :D
 
...

Yep, mee eens. Of er moet under the hood veel aan veiligheid en bugs zijn geadresseerd, maar geen idee of dat ook zo is.

Dus da's dan wel wat er aan de hand lijkt qua updates, for the sake of wat nieuws (en niet alleen maar product placement)
hebben ze zitten frotten met ronde randjes, tekst door icons vervangen etc etc.

Gecombineerd met dat m'n huidige hardware niet W11-prepared is kennelijk... is de keuze eenvoudig.

Wie weet zullen we later naar Win11 terugkijken net zoals destijds naar Win8.... een ongewenst kneusje in de reeks :D

Bedoel je de bugs in Windows 10 of 11? Want hoe ouder een Windows versie is, hoe minder bugs theoretisch.

Met welke hardware heb je moeite qua ondersteuning. Zou dat niet aan de fabrikant van jouw hardware en drivers(updates) kunnen liggen?
 
ik blijf weg van W11 omdat ik iig 10 goed aan de praat heb en wat rommel zoals bv defender uit heb staan.
Wat ik begrijp is W11 nog erger kwa spyware.
maar goed ook omdat ik niet weet hoe mijn lynx via thunderbolt gaat draaien en een migratie veel tijd kan kosten.
 
Back
Top