Windows 11 voor DAW

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.605
Locatie
Weesp
Windows 11 is uit en ik ben benieuwd of er hier al mensen zijn die het hebben geinstalleerd. Werkt het vloeiend met je DAW? Zijn de drivers compatibel, of zijn er misschien plugins die er moeite mee hebben?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen!
 
Er schijnen nog issues te zijn met specifieke amd processoren, geen idee of dat al gefixt is
 
Werkt net zo goed als W10, upgrade ging probleemloos. Alles bleef werken
Ah, goed om te weten en het is kosteloos zag ik.
Vraag me ook af of versie 11 nog wel te installeren zal zijn zonder, tot nu toe ben ik daar onderuit gekomen.
Ik wacht nog wel ff want het kan zo zijn dat er specifieke plugins toch nog problemen kennen en de ontwikkelaars hebben altijd nog wat tijd nodig om een update te maken.

Ik kwam net op tweakers tegen hoe je zonder account toch kan installeren;
 
Laatst gewijzigd:

er zijn schijnbaar nieuwe drivers voor AMD, chipset drivers, maar het belangrijkste; er is een windows update voor. want het ligt vooral aan de zijde van windows. blijkbaar is deze al uitgerold.

(werk zelf (nog) niet met windows 11, windows 10 werkt, don't break it... en beide systemen kunnen windows 11 draaien zonder hack... dat terzijde)

én inderdaad:


vraag me af of de preferred core probleem ook voor windows 10 geldt, aangezien veel op SMT cores lijkt terecht te komen... zal ik wel merken, want installeer de nieuwste chipset drivers..
AMD Ryzen Zen 3, by the way...
 
Doet me denken aan de "Win 8 naar Win 10" tijd. Iedereen kon voor een bepaalde periode gratis upgraden en daarna zou het betelen worden. Ik dacht: "Ja ja, laten we maar wachten bij ons op het kantoortje. Eerst even afwachten of er kinderziekten zijn en die upgrade blijft gewoon toch gratis, joh.". Zat ik naast. Dat gratis upgraden verviel inderdaad na een tijdje. Ik zeg niet dat dat beter gaat met Linux, maar daar kun je wel wachten tot je een ons weegt met upgraden: er zijn toch geen virussen voor Linux en het is gratis. In die tijd zag je, zoals altijd als MS z'n OS upgrade, weer veel nieuwelingen in de Linux forums. Die verdwijnen na verloop van tijd trouwens vanzelf ook weer. ;)

Sterke allemaal (geintje).
 
Bedankt voor de antwoorden zover! Klinkt positief, ik ga het volgende week doen denk ik. Ik vond het wel opvallend dat voor m'n Microsoft Surface tablet Windows 11 nog niet beschikbaar is, maar voor m'n (3rd party) laptop wel. Dat kan inderdaad met de chipset te maken hebben.
 
Bedankt voor de antwoorden zover! Klinkt positief, ik ga het volgende week doen denk ik. Ik vond het wel opvallend dat voor m'n Microsoft Surface tablet Windows 11 nog niet beschikbaar is, maar voor m'n (3rd party) laptop wel. Dat kan inderdaad met de chipset te maken hebben.

ze hebben de vereiste, TPM 2.0, en wellicht vergeet ik nog een belangrijke vereiste. daarom hebben ze wel een uitzondering voor bepeaalde Surface tablets gemaakt...
wat geeft je Surface Tablet aan...... bij windows update?

b.v. mijn desktop geeft aan, niet de term beschikbaar, maar niet geschikt; ik weet waaraan het ligt, er staat gewoon iets in de BIOS niet aan. (2x aan! goed zo!)

ik wacht... geen haast...
 
Ik wacht ook liever even af, Ik heb ook een AMD Ryzen Zen 3 en alles werkt nu perfect onder w10
 
om geen aparte topic te moeten starten, vraag ik het hier ff: Windows 11 zou geen Firewire support meer geven? Google is nogal tegenstrijdig qua antwoorden.
 
om geen aparte topic te moeten starten, vraag ik het hier ff: Windows 11 zou geen Firewire support meer geven? Google is nogal tegenstrijdig qua antwoorden.
het eerste resultaat dat ik tegenkom, via google is op microsoft, iemand die zelfs een firewire kaart met een VIA chipset aan de praat krijgt.

windows 11, is eigenlik gewoon 21H2, zou je kunnen zeggen, windows 10 is vanaf 2015 al flink veranderd, heeft ook vele tussenversies.

er is in wezen weinig of niets bizonders, in die zin aan windows 11. net als wat onder windows 7 werkte, ook nog werkte, meestal onder windows 10...
natuurlik is er wel wat meer veranderd, toch het is in wezen een voortzetting, met wel wat veranderingen, ik val in herhaling, van windows 10. zoals het altijd was.

het probleem eerder met firewire is dacht ik compatibiliteit van de chipset, met wat je er aan sluit.

EDIT: vaak is het 'probleem', je ziet b.v. dat er ook aan de Windows 10 versie je hebt, eisen worden gesteld om een bepaald programma te draaien, meestal is dat het niet meer getest wordt op de oudere versie, en daarmee ook de ondersteuning wegvalt. in de meest gevallen blijft het nog draaien op een oudere versie, of zelfs windows 7, maar heel kleine dingen, kunnen wel roet in het eten gooien, wat het gebruik van een programma geheel ondersteboven kan gooien.. dat een bepaalde depency, of dat een bepaalde 'funktie' gewoon anders werkt, ik ben niet duidelik...

in dit geval; uitproberen. zoals ik een PCI bridge heb uitgeprobeerd, en werkt vlekkeloos (onder windows 10, en geen reden om aan te nemen dat dit niet onder windows 11 anders zal zijn).

en vaak kunnen ook andere faktoren; compatibilteit met aangesloten apparaat, en moederbord, dat laatste was ik nog vergeten... en zelfs chipset drivers kunnen veel vergallen...
daarom werken b.v. oudere drivers wel... wat heeft dat met een chipset te maken... voor veel zaken, zijn er nog oplossingen.
 
Laatst gewijzigd:
Doet me denken aan de "Win 8 naar Win 10" tijd. Iedereen kon voor een bepaalde periode gratis upgraden en daarna zou het betelen worden. Ik dacht: "Ja ja, laten we maar wachten bij ons op het kantoortje. Eerst even afwachten of er kinderziekten zijn en die upgrade blijft gewoon toch gratis, joh.". Zat ik naast. Dat gratis upgraden verviel inderdaad na een tijdje.
Ik heb mijn Windows 7 machine ruim na die periode alsnog geupdate, was (en is) gratis. Zie bv deze uitleg. Dus ik denk dat wat je schrijft niet klopt. Het werd niet meer actief door Microsoft vermeld, maar kon nog wel gewoon.
 
Ik heb mijn Windows 7 machine ruim na die periode alsnog geupdate, was (en is) gratis. Zie bv deze uitleg. Dus ik denk dat wat je schrijft niet klopt. Het werd niet meer actief door Microsoft vermeld, maar kon nog wel gewoon.
Goede link. Helaas verwijst die website naar Microsoft om een tool te downloaden. Die Microsoft pagina is vervangen door en andere om het Win 10 DVD iso image te downloaden i.p.v. de upgrade tool. Of je dan nog steeds Win 10 kunt installeren met je product key van Win 7 of Win 8 weet ik niet. Maar het is interessant om te lezen dat het, na de officieel gecommuniceerde termijn, nog steeds te upgraden was. Bedankt voor de info. :)
 
Ik zit ook op Windows 11 inmiddels. Installatie was heel vlot, en tot nu toe loopt alles soepel.
 
Back
Top