Plugins op een server draaien, gratis!!! (AudioGridder)

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.257
Locatie
BH
Schermafbeelding 2024-02-26 154655.png



Ik werk op een iMac Pro voor mijn studio werk. Op zich werkt dat prima, maar sommige plugins trekken best wat resources, waardoor ik mijn buffersize moet verhogen om drop-outs te voorkomen. Ik heb in het verleden wel wat UAD spul gehad en ik ben ook op de hoogte van de Soungrid hardware van Waves. Op zich mooi spul, zij het duur, maar nog vervelender, het werkt alleen met eigen software. Ik heb even verder gezocht of er inmiddels meer mogelijk is. Zo kwam ik bij AudioGridder uit. Een freeware tool om plugins (AU, VST2 en VST3) op een remote computer te draaien via een Lan aansluiting.

Mijn eerste reactie was: dat kan nooit veel zijn en de diverse reacties die ik her en der kon vinden waren op zijn zachtst gezegd verdeeld. Ik heb toch de moeite genomen om het te proberen en ik kan niet anders zeggen dat dit echt een waanzinnig goed stukje software is. Althans, voor mij (iMac Pro + Mac Mini M2). Je installeert op de server de server kant en de gewenste plugins. Op de DAW computer installeer je de plugin. Als je deze plugin in je DAW laadt, dan kan je vervolgens de plugins selecteren die je op de server hebt geïnstalleerd. En daarna werkte het gewoon. Geen merkbare latency, geen dropouts, ik kan de plugins gewoon bedienen vanuit de DAW. Ik was helemaal verbaast hoe goed het werkte. Perfect is het nog niet. Zo moet je de controlls soms zelfs mappen en plugins die vergaande integratie hebben werken ook niet altijd zoals het hoort, maar dat is gewoon een kwestie van plannen welke plugins je op welk platform draait.

Hieronder kan je zien hoe het werkt:



Mocht iemand vragen hebben of meer willen weten, dan hoor ik het wel. Ik ben echt heel enthousiast tot nu toe en het lijkt een geweldige oplossing als je meer plugins wilt draaien zonder gelijk een nieuwe computer te hoeven inrichten. Ik gebruik nu de goedkoopste Mac Mini M2 en die doet met gemak 20x Diva op Divine. Ik kan ook evenzoveel Falcon's draaien. Dat allemaal zonder glitches of andere ellende. Latency is slechts een paar milliseconden.
 
Back
Top