Windows 11 voor DAW

Wat is het grootste verschil met Win 10?

Start menu zit nu in het midden haha :D. Tot nu zie ik alleen verschil in design; technisch kan ik er nog weinig over zeggen. Waarschijnlijk kom ik wel wat tegen als ik wat uitgebreidere cubase projecten ga draaien, of oude hardware inplug of zo. Tot nu toe voelt het gewoon als een 'normale' windows update, geen compleet nieuwe versie.
 
@ProtoHuman & @BlackEyed: bedankt voor de info. De interface heeft een broodnodige op-poetsbeurt gehad. Ik vraag me af of ze onder de motorkap nu na 25 jaar alle zaken uit het Control Panel (yep: die is er nog steeds) hebben kunnen integreren in de nieuwe look. Sommige zaken (geïnstalleerde fonts/lettertypes geloof ik) moest je via het antieke Control Panel zoeken/beheren.

Enfin, we ontkomen niet aan Win 11. Gelukkig is het niet de grote shock die Win 8 t.o.v. Win 7 was.
 
De veranderingen zijn mn cosmetisch maar voor gamers zijn er wel wat verbeteringen. Waar ik gewoon van baal is dat Microsoft de mond vol heeft hoe mooi ze het hebben gemaakt voor ‘creators ’ maar voor muziekwerk en mn midi lijken er geen verbeteringen te zijn.
 
Heeft iemand win11 icm AMD al getest?
 
De veranderingen zijn mn cosmetisch maar voor gamers zijn er wel wat verbeteringen. Waar ik gewoon van baal is dat Microsoft de mond vol heeft hoe mooi ze het hebben gemaakt voor ‘creators ’ maar voor muziekwerk en mn midi lijken er geen verbeteringen te zijn.
Kan ik me goed voorstellen. Maar ik denk dat MS redeneert dat muziekproductie een niche markt is voor ze. Maar gamen? Kan niet op een Chomebook, kan niet op een Macbook, kan niet op Linux, kan niet op Android. Maar Windows? Wow! Of je daarop gamen kan zeg! Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een Xbox/Playstation met een controller geen alternatief is voor muis/toetsenbord.

Verder is het denk ik ook zeer afhankelijk van de driver van je hardware (audio interface) hoe stabiel het is. En, denk ik, hoe strak je VST's zijn geprogrammeerd. Microsoft zal misschien denken: "Dan kan dat gedoe met ASIO er ook nog wel bij voor die doelgroep.".
 
Kan ik me goed voorstellen. Maar ik denk dat MS redeneert dat muziekproductie een niche markt is voor ze. Maar gamen? Kan niet op een Chomebook, kan niet op een Macbook, kan niet op Linux, kan niet op Android. Maar Windows? Wow! Of je daarop gamen kan zeg! Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een Xbox/Playstation met een controller geen alternatief is voor muis/toetsenbord.

Verder is het denk ik ook zeer afhankelijk van de driver van je hardware (audio interface) hoe stabiel het is. En, denk ik, hoe strak je VST's zijn geprogrammeerd. Microsoft zal misschien denken: "Dan kan dat gedoe met ASIO er ook nog wel bij voor die doelgroep.".

Dan moeten ze niet in hun presentatie een of andere popie jopie inzetten. Muziek valt toch ook onder het 'creator' gedeelte? Voor grafisch en video zullen er vast verbeteringen zijn, en voor gamen profiteer je op windows ook van de xbox technologie dus da's zeker tof, maar met muziek (audio engine en midi) zitten we nog met dezelfde issues als 20 jaar geleden. Op MAC is er WEL een unified driver waardoor je meerdere audio interfaces kunt aansluiten (en gelijktijdig gebruiken). En iets simpels als midi poorten ander naampje geven kan in windows ook niet eens. Dat nog los van de inherente issues die alle windows bloatware heeft op timing en sync. Heeft liefst zou ik een specifieke getweakte windows OS zien die optimaal (of in ieder geval hetzelfde als MAC) presteert.
 
Dan moeten ze niet in hun presentatie een of andere popie jopie inzetten. Muziek valt toch ook onder het 'creator' gedeelte? Voor grafisch en video zullen er vast verbeteringen zijn, en voor gamen profiteer je op windows ook van de xbox technologie dus da's zeker tof, maar met muziek (audio engine en midi) zitten we nog met dezelfde issues als 20 jaar geleden. Op MAC is er WEL een unified driver waardoor je meerdere audio interfaces kunt aansluiten (en gelijktijdig gebruiken). En iets simpels als midi poorten ander naampje geven kan in windows ook niet eens. Dat nog los van de inherente issues die alle windows bloatware heeft op timing en sync. Heeft liefst zou ik een specifieke getweakte windows OS zien die optimaal (of in ieder geval hetzelfde als MAC) presteert.
Ik wist niet dat ze erg populair hebben gedaan over "creatieve" zaken op Win 11. Tja, als ouwe lul kan ik me nog herinneren dat ze dit soort bla bla al verkondigden over Windows Me. Misschien dat een Mac een beter driver model heeft, maar ik ben er wel van overtuigd dat niet alle hardware ter wereld een driver voor Apple heeft.

Een getweaked operating system zonder bloatware voor, bijvoorbeeld, muziekproductie begint voorzichtig een heel klein beetje te lijken op Linux: dat kun je 100% naar eigen hand zetten. Ik persoonlijk zou dat OS echter nog niet aan mijn ergste vijand aanraden voor muziekproductie en ik ben al 15 jaar over op Linux. ;) En dat is niet door gebrek aan ondersteunde DAW's of hardware (dat laatste is dramatisch) maar door ... het drivermodel voor audio. Geen touw aan vast te knopen voor een beginner.

Ach, ideaal wordt het nooit op computergebied. Geef mij maar een synthesizer met een sequencer. Of een tijdmachine naar 1985 toen de x0x serie apparaten van Roland tweedehands werden gedumpt voor bodemprijzen. De werken allemaal met elkaar samen zonder driver of Midi. En daarna wil ik weer heel snel terug naar 2021, want in 1985 zat ik helemaal onder de puistjes. ;)
 
Ik heb wel de update gedaan en heb zelf geen problemen gehad. ik draai Cubase, Ableton en van alles qua vst's.
 
Had liever Linux of BSD gehad.
Daar (linux) weet ik wel alle hardware aan de praat te krijgen maar is er geen goede DAW natively ondersteund.
En Ableton onder wine is net als een Ferarri op een boeren wagen laden.

Windows is gewoon K*T. Het eerste wat je moet doen is alle spyware uitzetten voor zover mogelijk.
Waarvan het grootste deel zo weer word terug gezet via updates.
Dus moet je je connectie op 'metered' zetten.
Een Windows computer al hoewel je de hardware en license betaald niet echt jouw bezit.

Als er ooit een goed DAW onder Linux komt dan ditch ik Ableton.
Renoise en Bitwig zijn het voor mij niet.
 
Ja Windows is misschien niet super maar ik heb 'een paar keer met linux geprobeerd de afgelopen 15 jaar en telkens liep ik vroeg of laat weer tegen problemen aan, vooral met drivers en dan is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg want ze zijn niet zo scheutig met goede informatie en mag je blij zijn dat je ergens misschien nog op een Amerikaanse site enige info vindt.
En Apple begin ik uit principe niet aan want ik vind als eerste dat ze wel erg veel geld vragen voor hun produkten maar eigenlijk nog vervelender is dat Apple zoveel mogelijk probeert om controle te houden op wat je als gebruiker wel of niet mag, daar kan ik vrij slecht tegen.
 
Ja het is altijd een kwestie van ervaring.
Linux is wellicht wat meer voor de techische onder ons.
Bsd helemaal.
Mac heeft de mooiste afweging maar idd de prijs.
 
Ik blijf zo lang mogelijk op win'10. Mijn audio pc is inmiddels antiek, dus dat is niet echt de moeite (nog). Ik hoop trouwens wel dat midi 2.0 iets gaat betekenen over hoe windows met Midi omgaat. Later hopelijk iets van aggregate devices zoals op de MAC.
 
Alhoewel ik nieuwsgierig ben naar Windows 11 vraag ik mij af wat de meerwaarde is van de upgrade. Dan doel ik uitsluitend op muziek maken ermee.

P.S. Helaas ondersteund Windows 11 geen Cubase 7.5.
 
Doet me denken aan de "Win 8 naar Win 10" tijd. Iedereen kon voor een bepaalde periode gratis upgraden en daarna zou het betelen worden. Ik dacht: "Ja ja, laten we maar wachten bij ons op het kantoortje. Eerst even afwachten of er kinderziekten zijn en die upgrade blijft gewoon toch gratis, joh.". Zat ik naast. Dat gratis upgraden verviel inderdaad na een tijdje. Ik zeg niet dat dat beter gaat met Linux, maar daar kun je wel wachten tot je een ons weegt met upgraden: er zijn toch geen virussen voor Linux en het is gratis. In die tijd zag je, zoals altijd als MS z'n OS upgrade, weer veel nieuwelingen in de Linux forums. Die verdwijnen na verloop van tijd trouwens vanzelf ook weer. ;)

Sterke allemaal (geintje).
Je kan nu nog steeds gratis upgraden van W7 naar W10.
 
Nee ik heb het niet geprobeerd, maar zo staat het aangegeven op Steinberg.net. Zal vast wel een workaround zijn.
"no support" wil niet zeggen dat het niet werkt. Ook niet dat een workaround nodig is. Steinberg test gewoon die oude versies niet meer, da's al (en je hoeft er niet op te rekenen dat ze je helpen in geval van problemen).

C7.5 werkte onder W10, dus de kans is héél groot dat dat ook het geval is onder W11. Argument: de meeste andere (W10) software / W11 is niet zo verschillend van W10.
 
Back
Top