PresetMagician: NKS support voor veel VSTs (bv Serum, Sylenth1)

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey,

Ik kwam een tijd geleden deze tool tegen: https://presetmagician.com/ en die vinden misschien meer mensen interessant (deze tool wordt gemaakt door een individuele developer).

Met deze tool kan je NKS presets voor allerlei VSTs maken, inclusief een audio preview. De tool is nog in ontwikkeling, maar werkt nu eigenlijk al prima. Er is een trial versie beschikbaar zodat je eea eerst kan proberen of de VSTs die je wilt bedienen wel compatible zijn. Er zitten wel wat beperkingen aan de trial versie (je mag maar 10 exports per plugin doen of zo), maar als je tevreden bent kan je de volledige vesie voor slechts 29EUR aanschaffen. Ik vind deze tool in ieder geval zeer de moeite waard (en eigenlijk onbegrijpelijk dat NI dat niet zelf in 1 of andere vorm aanbiedt)

Hier een voorbeeld van het resultaat, Serum presets te selecteren in Komplete Kontrol:

example.png - Click image for larger version  Name:	example.png Views:	0 Size:	207,5 KB ID:	3724871
 
29 EUR om je presets om te vormen naar NKS ? Nee...dat gaat me te ver.
Is NKS niet "ook" het presetformaat van Maschine? Als ik daar een plugin opendoe kies ik gewoon de leukere presets in de interne pluginbrowser en die slaag ik op als NKS preset in Maschine, kost toch helemaal niks.
 
Het zal idd van je persoonlijke workflow afhangen of je het die 29EUR waard vind en dat zal alles te maken hebben met hoeveel plugins je hebt en hoeveel presets je gebruikt.

Ikzelf maak soms mijn eigen geluiden (en dan eigenlijk alleen met hardware), maar ben echt nog beginnend sound designer. Dus in vrijwel al mijn tracks maak ik wel gebruik van presets. Daarnaast vind ik het heel verfrissend om of en toe lukraak een VST te pakken en die in een track te verwerken. Ik heb dan ook tientallen plugins en duizenden presets. Die ga ik echt niet allemaal van te voren eens op mijn gemak luisteren en dan beoordelen.

kies ik gewoon de leukere presets in de interne pluginbrowser en die slaag ik op als NKS preset in Maschine

Dat werkt voor mij sowieso niet. Of ik een preset leuk vind of niet, is helemaal afhankelijk van mijn mood en vooral de track zelf, dus van te voren bepalen of ik iets leuk vind gaat dus niet.

Dan is er ook nog een verschil in hoe Maschine en Komplete Kontrol aan VST discovery doet, daarmee bedoel ik dat niet alle compatible VSTs in Komplete Kontrol zichtbaar worden (terwijl dat in Maschine wel het geval is). Met andere woorden, als je geen Maschine hebt, maar bv alleen een Komplete Kontrol keyboard, dan kan je sommige VST's helemaal niet inladen en er dus ook geen presets voor opslaan.

En last but not least, de echte meerwaarde van het NKS format is niet dat je de presets in een lijstje te zien krijgt: het gaat om de prehear functie, waarmee je dmv audioclips supersnel een geschikt geluid kunt vinden. Bij mijn weten is het niet mogelijk om een audio clip bij een custom opgeslagen preset op te slaan.

Dus, als je zelf een handvol presets gebruikt en je niet geinteresseerd bent in een audio sample van de preset, ja dan kan je beter zelf je presets opslaan en is die 29EUR teveel geld, maar dat zal dus niet voor iedereen hetzelfde zijn....
 
Back
Top