Windows 11 voor DAW

Ik gebruik win11 hier op mijn nieuwe PC en mijn oude, die ik eigenlijk alleen voor audio gebruik nog win10. Als je PC het aankan vind ik overall win11 toch stabieler draaien. Maar het hele OS vreet wel resources, ik gebruik mijn audio PC niet elke dag maar elke keer als ik opstart is er wel een scan dit, of update dat. Helemaal offline is voor mij geen optie ivm backups en verbinding met een NAS.

Wat wel zo is dat Microsoft echt werk maakt van Midi2.0, ik hoop dat dit ook nog voor win10 beschikbaar komt (zal wel) maar het is wel iets om naar uit te kijken.
 
hmm dat zuigt wel hard dat je moet betalen voor updates.
Win 11 lijkt met veel te bloated en zwaar. soort vista 2.0. gebruikt meer ram in de install is veel groter.
Weet niet of ik ooit de overstap zal maken.

Midi 2.0 van ms staat op github.
 
Straks moet je voor security update met Windows 10 licentie betalen als je veilig het internet op wil :

Microsoft deelt prijzen per oktober beschikbare Windows 10-beveiligingsupdates
De vraag is wil je überhaupt met een muziek-PC online, een Windows 10 PC kan nog jaren mee ook al komen er geen beveiligingsupdates meer, werk zelf nog met een offline Windows 7 PC, gebruik de Microsoft Catalog voor de laatste beschikbare updates.
Wat betreft een Windows 10 PC daar heb ik zoveel mogelijk uitstaan, met een Pro versie heb je net even iets meer grip daarop, helaas is Microsoft
met Windows 11 begonnen met het totaal dichttimmeren van hun systeem zodat je dingen alleen nog kunt uitstellen maar niet stoppen, de meldingen van dit mag niet en dit kan niet komen steeds meer, voor het echt aanpassen moet je diep in het systeem en bij de volgende update worden deze instellingen weer ongedaan gemaakt, Microsoft zit duidelijk achter het stuur je bent zelf bijrijder geworden.
 
Wat betreft een Windows 10 PC daar heb ik zoveel mogelijk uitstaan, met een Pro versie heb je net even iets meer grip daarop, helaas is Microsoft
met Windows 11 begonnen met het totaal dichttimmeren van hun systeem zodat je dingen alleen nog kunt uitstellen maar niet stoppen, de meldingen van dit mag niet en dit kan niet komen steeds meer, voor het echt aanpassen moet je diep in het systeem en bij de volgende update worden deze instellingen weer ongedaan gemaakt, Microsoft zit duidelijk achter het stuur je bent zelf bijrijder gegeworden.
Dat vind ik van Win10 al.
Instellingen staan na updates weer terug. services die ik volledig had verwijderd komen ineens terug. Ga je tever dan krijg je een bsod.
Dus je systeem is dus niet van jouw. Dat gaat bij Win11 nog verder.
En kan dat moeilijk accepteren.
In dat gevan gaat Windows met Ableton weg en ga ik over op Linux en Reaper of zo.
Wine met Ableton 9 ging maar wat traag maar wellicht dat dat in de toekomst wel te doen is.

Ook dat ze ze update naar W11 gratis aanbieden zegt wel iets. ze willen meer data van je minen.
 
Ik gebruik win11 hier op mijn nieuwe PC en mijn oude, die ik eigenlijk alleen voor audio gebruik nog win10. Als je PC het aankan vind ik overall win11 toch stabieler draaien. Maar het hele OS vreet wel resources, ik gebruik mijn audio PC niet elke dag maar elke keer als ik opstart is er wel een scan dit, of update dat. Helemaal offline is voor mij geen optie ivm backups en verbinding met een NAS.

Wat wel zo is dat Microsoft echt werk maakt van Midi2.0, ik hoop dat dit ook nog voor win10 beschikbaar komt (zal wel) maar het is wel iets om naar uit te kijken.
Als je de dns server leeg laat in je netwerkadapter instellingen, heb je wel verbinding met andere apparaten in je lokale netwerk (zoals je NAS), maar geen internet verbinding ;)

Ik heb gehoord dat ze idd midi 2.0 ook voor de laatste build van Windows 10 beschikbaar willen maken.
 
Als je de dns server leeg laat in je netwerkadapter instellingen, heb je wel verbinding met andere apparaten in je lokale netwerk (zoals je NAS), maar geen internet verbinding ;)
supertip!
 
Dat hoop ik van wel.
Ja degene van Microsoft die daar mee bezig is is vrij actief op Gearspace en deelt daar de nieuwste updates. Ik heb het hem gevraagd en hij bevestigde dat de laatste versie van Windows 10 ook midi 2.0 zal krijgen.

Daarnaast komen er ook een boel andere verbeteringen omtrent midi, zoals multiclient support, dus dat 1 midi port met meerdere programma’s tegelijk kan communiceren! :)
 
ja multi client is nog wel het aller belangrijkste. eindelijk is fatsoenlijk een editor naast je daw kunnen gebruiken.
 
In dat gevan gaat Windows met Ableton weg en ga ik over op Linux en Reaper of zo.
Ben het met je eens dat windows steeds lastiger wordt daarom ga ik niet over op 11 maar over op Linux dat ga ik niet doen, kan je meteen een aantal van je plugins weggooien, oa Alchemy en Pigments geeft ook problemen.
Ik heb in het verleden al drie keer met Linux gedraaid en elke keer na een tijd weer gedoe, ik begin er niet meer aan.
Jammer want het was retesnel en kost niets, Reaper is ook goedkoop maar ik wil vooral probleemloos kunnen werken
 
Ja ben zelf wel bekend met Unix en Linux.
Heb Camel Audio Alchemy en NI plugins prima onder Linux en FreeBSD gedraaid.
Ableton 10 via wine wat traag.
Maar goed dat is niet ieder zijn kopje thee.

Nu Ableton Push 3 standalone Linux draaid komt er wellicht ooit een linux build....
nou ja beetje dromen.
 
ja multi client is nog wel het aller belangrijkste. eindelijk is fatsoenlijk een editor naast je daw kunnen gebruiken.
Dat kan nu al... àls je een midi interface met multiclient driver gebruikt.
Maar inderdaad, het is een grote verbetering als dat in de toekomst ook voor alle class compliant devices kan.
 
Of je koopt gewoon een fatsoenlijke computer.

Zoals een Mac :D
Jammer dat je dan voor dit betaald

images.jpeg


en het in het echt toch behoorlijk tegenvalt wat je daarvoor krijgt 🤪
 
ja dat had ik al gezegt.
Dat zat ook in W10
Maar dat is maar het puntje van de ijsberg.

Ik ga echt niet naar W11.
Dan of Hackintosh of Linux, en wellicht bij Linux dat ik Ableton moet dumpen.
 
Back
Top