Toekomst drumcomputers

Synthurion

Ouwe rot
Lid sinds
19 november 2004
Berichten
1.329
Gaan drumcomputers zoals bijvoorbeeld Erica Synth's "Perkons" MFB's "Tanzbar" of de talloze drummodules op euroracks het straks overnemen van de traditionele drumcomputers zoals de TR series?
Wat denken jullie?
 
Ik denk het absoluut niet. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen overrompelende toekomst voor die Perkons. Die klinkt best dof in mijn oren. Het kost daarnaast ook nog eens wat. Tanzbar is een ander verhaal, dat is al best een gevestigde machine en uiteindelijk toch gebaseerd op oude TR-stijl.

Ik vind het leuk dat er gekke drumbakken uitkomen, maar hoe bruikbaar ze zijn? Zo'n Pulsar is ook een te gek apparaat, maar hoe snel gebruik je zoiets in een track? Ik weet dat mensen er toffe dingen mee kunnen, maar de behoefte aan duidelijke, samenhangende en makkelijk te programmeren drums blijft.

Ik vind veel van de nieuwe drumcomputers zéér polariserend qua geluid. Dat maakt ze ook weer interessant, maar van de afgelopen jaren vind ik eigenlijk vrijwel alles maar matig, of je betaalt er teveel voor. LXR-02, Modor DR-02, Pulsar, het doet me allemaal niet zoveel. En als er dan een wisselvallige machine is die ergens doet denken aan een 808 (Drumbrute), voel ik toch weer de behoefte om die te skippen en gewoon 808/606 sounds te gebruiken.

Ik wacht nog een beetje op de Drumlogue, misschien wordt dat iets.

Soms wil ik graag anders zijn en een obscuurdere machine gebruiken, dus dan pak ik een digitale 'analoge' kit op de RY-30. Best tof, maar uiteindelijk gewoon een slap aftreksel van 808 sounds, dus wie hou ik eigenlijk voor de gek? Ik zou graag wat 21e eeuwse/andere drums in m'n arsenaal brengen, maar voorlopig begrijp ik waarom mensen nog vol op 808 en 606 clones kopen.
 
Erica Synths LXR-02 8~
Wat je daar allemaal uit kan halen. wauw!

Pas als er meerdere 'hits' met een drummachine worden gemaakt krijgt ie status en wordt ie gewilder.
TR is al meer een collectors item/status symbool dan gebruiksvoorwerp. Tijd zal het leren of deze ooit 'ingehaald' gaan worden.
 
Niet zolang de klassieke bakken qua sound aantrekkelijk blijven. Daarnaast is Eurorack, hoe tof ook, voor veel mensen die gewoon even een dikke 707/808/909 loop willen maken, een paar stappen te ver. In prijs en in start drempel. Aanschaf case, power supply, sequencer en de drummodules. Ook is de prijs van de meeste mooie boutique drumcomputers best hoog. Jomox, Erika, Sequential (weet niet of je djt boutique kunt noemen, maar die drumbak was wel hoog in prijs) etc hebben zeker interessante items, maar zullen nooit hiermee de massa bereiken. Want, 2000.- aan één apparaat uitgeven of 2019.- aan een Behringer 808, 909, 303, 606, Model D, Sh-101, Pro One en Ms-20 bij elkaar.
 
De tijd zal het leren.
Volgens mij blijft er voor beide markt.

Ik ben nog wel half half op zoek naar ‘iets’ voor de drums. En dan niet voor 4x4 loopjes (dat lukt wel met de 707) maar meer gemangeld en apartere dingen.
Ik gebruik nu Reason om ritmes in elkaar te zetten met de umpf instrumenten die zelf al diverse nabewerking / effecten hebben, maar kijk ook rond of er een hardware optie is.
 
op software gebied is sugarbytes drumcomputer het leukste als je apart en modern wilt tov de TRs, ik vinnem top iig
 
Ik heb het even aangekeken en gezien het nieuwe aanbod dat nu op de markt komt mij veel te duur is. Daarom heb ik besloten om een drumbrute van Arturia te bestellen. Het apparaat is al jaren op de markt en in die zin "verouderd" maar ik kon 'm nieuw voor €299 kopen en dat vind ik een schappelijk prijs voor een analoge drum synthesizer met 17 geluiden/tracks. Ik ben er erg blij mee, doet precies wat ik ervan verlang, heel gaaf ding.
 
Ik heb het even aangekeken en gezien het nieuwe aanbod dat nu op de markt komt mij veel te duur is. Daarom heb ik besloten om een drumbrute van Arturia te bestellen. Het apparaat is al jaren op de markt en in die zin "verouderd" maar ik kon 'm nieuw voor €299 kopen en dat vind ik een schappelijk prijs voor een analoge drum synthesizer met 17 geluiden/tracks. Ik ben er erg blij mee, doet precies wat ik ervan verlang, heel gaaf ding.
Heel gaaf ding idd.
Die sequencer zit heel goed in elkaar en voor dat geld....
Ik hoor / zie dat mensen vaak wat toevoegen qua pedaaltjes etc. om variatie in het geluid te krijgen.
 
Ik geloof niet dat drummodules het gaan overnemen tov de "traditionele" drumbakken omdat er gewoon veel minder mensen met eurorack bezig zijn dan met gewone hardware en zeker niet de Perkons want met zo'n prijs zal dat nooit een module voor de massa worden.

Wel vind ik bijv de vpme quad drum een hele goede module met een mooie prijs, lekker hands on en je kan ook nog je eigen samples erop zetten als je dat wilt.
Da's wat mij betreft een hele leuke drummodule.

Ik vind het leuk dat er gekke drumbakken uitkomen, maar hoe bruikbaar ze zijn? Zo'n Pulsar is ook een te gek apparaat, maar hoe snel gebruik je zoiets in een track? Ik weet dat mensen er toffe dingen mee kunnen, maar de behoefte aan duidelijke, samenhangende en makkelijk te programmeren drums blijft.

De Pulsar vind ik echt een vernieuwende bak met een heel eigen sound die misschien niet ff snel voor een 4 on the floor gebruikt gaat worden want daar heb je al genoeg apparaten voor maar juist voor alles wat daar buiten ligt.
Wel als aanvulling bijv in een acid/techno set omdat hij zo'n heel eigen klankkarakter heeft, naast je TR achtige drumbak.

Met de TR achtige maak je gauw een pattern en met de Pulsar improviseer je erbij als een echt instrument met afwijkende ritmes, da's echt een hele extra flavour die je dan in je muziek hebt.
En juist het gewoon ff wat inkloppen en dan aan de knoppen draaien of een draadje verbinden maakt het zo makkelijk en af en toe ook lekker verrassend lijkt me.

Of als je ietwat experimenteler muziek maakt dan is zo'n Pulsar een hele goede vriend, echt een bak waarmee je grenzen opzoekt (en overheen gaat :okdan: )
Het is de prijs die me tegenhoudt anders had ik 'm al in huis gehad.
 
Ik wacht nog een beetje op de Drumlogue, misschien wordt dat iets.
Ik erg benieuwd wat die gaat kosten en wanneer uit komt!
Past erg goed naast mijn Korg minilogue XD!

 
@kobuz Ja die Rytm is ook tof! Ik ben wel fan van die automation (motion record /P-locks) mogelijkheden. Op Korg units is dat ook super leuk om mee te freaken. Zo kun je een pattern echt tot leven laten komen. Ik ken die Drumbrute niet echt qua automation mogelijkheden. De TR8s kan maar 'n paar dingen automaten en best jammer dan weer. Zo'n Digitakt is ook wel leuk voor drums, lekker compact. Machine Drum vind ik ook heel erg tof. Ze hebben met de Model Cycles al een heel leuk apparaat gemaakt wat een beetje tussen de MonoMachine en Machinedrum in zit. Kost tegenwoordig nieuw 259 euro. De MachineDrum deed niet aan Probability en Ratchets.. Ook geen trig conditions Dat Kan de Model Cycles wel allemaal. Alleen jammer dat je de Pan niet echt kunt automaten.. Naja.. Het kan via de velocity geloof ik. Ratchets is gewoon afgeleid van flam natuurlijk maar Elektron maakt zeker toffe dingen ja.

Dit hieronder kan Bv alleen maar op Elektron.. Zo insane. Edit.. Dit was nog het oude OS. Sinds 1.30 zit er nog 'n LFO extra in. 🙂

 
Laatst gewijzigd:
Ik denk het absoluut niet. Om eerlijk te zijn zie ik ook geen overrompelende toekomst voor die Perkons. Die klinkt best dof in mijn oren. Het kost daarnaast ook nog eens wat. Tanzbar is een ander verhaal, dat is al best een gevestigde machine en uiteindelijk toch gebaseerd op oude TR-stijl.

Ik vind het leuk dat er gekke drumbakken uitkomen, maar hoe bruikbaar ze zijn? Zo'n Pulsar is ook een te gek apparaat, maar hoe snel gebruik je zoiets in een track? Ik weet dat mensen er toffe dingen mee kunnen, maar de behoefte aan duidelijke, samenhangende en makkelijk te programmeren drums blijft.

Ik vind veel van de nieuwe drumcomputers zéér polariserend qua geluid. Dat maakt ze ook weer interessant, maar van de afgelopen jaren vind ik eigenlijk vrijwel alles maar matig, of je betaalt er teveel voor. LXR-02, Modor DR-02, Pulsar, het doet me allemaal niet zoveel. En als er dan een wisselvallige machine is die ergens doet denken aan een 808 (Drumbrute), voel ik toch weer de behoefte om die te skippen en gewoon 808/606 sounds te gebruiken.

Ik wacht nog een beetje op de Drumlogue, misschien wordt dat iets.

Soms wil ik graag anders zijn en een obscuurdere machine gebruiken, dus dan pak ik een digitale 'analoge' kit op de RY-30. Best tof, maar uiteindelijk gewoon een slap aftreksel van 808 sounds, dus wie hou ik eigenlijk voor de gek? Ik zou graag wat 21e eeuwse/andere drums in m'n arsenaal brengen, maar voorlopig begrijp ik waarom mensen nog vol op 808 en 606 clones kopen.
De meeste nieuwe drumcomputers zijn natuurlijk vaak gebaseerd op de TR serie maar hebben wel vaak allerlei nieuwe toevoegingen. RD09 bijvoorbeeld sluit recent daarbij zoals we allemaal weten de rijen.
Daarmee is de TR serie toch op alle fronten ingehaald. Wat ik interessant vind om te weten is, blijft de authentieke klank van de TR serie bepalend in de toekomst?
 
Ik kan die TR sounds eigenlijk niet meer horen. Behalve dan in sommige classics waarbij ze echt bepalend zijn voor de track. Met nieuwe muziek denk ik dan : heb ik al 1000 keer gehoord, laat maar zitten'.
Ik ben blij met al die nieuwe sounds en aparte drummachines met vage klanken, en ik vind het bijna bizar om mensen te horen vragen hoe bruikbaar die klanken zijn ?
Andersom is die vraag dus in mijn ogen relevanter.
 
Ik kan die TR sounds eigenlijk niet meer horen. Behalve dan in sommige classics waarbij ze echt bepalend zijn voor de track. Met nieuwe muziek denk ik dan : heb ik al 1000 keer gehoord, laat maar zitten'.
Ik ben blij met al die nieuwe sounds en aparte drummachines met vage klanken, en ik vind het bijna bizar om mensen te horen vragen hoe bruikbaar die klanken zijn ?
Andersom is die vraag dus in mijn ogen relevanter.
Ik snap je wel. Ik ben zelf gewoon behoorlijk fan van de TR-sound, dus wordt er niet snel moe van. En het zijn betrouwbare, bij elkaar passende sounds.

Wat betreft bruikbaar; ik vermoed zelf dat veel van die vage klanken leuk zijn als extra percussie op de track, zoals mensen vaak de DFAM gebruiken bijvoorbeeld. Maar gaan we echt grote tracks horen met een Perkons of LXR-02 op de hoofddrums? Mij zal het benieuwen. Die Perkons kan je waarschijnlijk wel zo inregelen dat ie goed is voor technodrums.

Als je volgens mij een beetje kijkt naar wat er gereleased wordt is er toch altijd een duidelijke, niet al te gekke kit die het leeuwendeel van het werk doet. Dat kan dan bijv een Analog Rytm zijn bijv, maar die klinkt dan ook vaak weer richting 808..

Nou goed, ik zit in het sceptische kamp dus. Of beter gezegd: er blijft een markt voor allebei, denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan die TR sounds eigenlijk niet meer horen. Behalve dan in sommige classics waarbij ze echt bepalend zijn voor de track. Met nieuwe muziek denk ik dan : heb ik al 1000 keer gehoord, laat maar zitten'.
Ik ben blij met al die nieuwe sounds en aparte drummachines met vage klanken, en ik vind het bijna bizar om mensen te horen vragen hoe bruikbaar die klanken zijn ?
Andersom is die vraag dus in mijn ogen relevanter.

Het hangt altijd van de track in z’n totaliteit af maar er komen nog zat tracks met standard tr drums uit die goed te bekoren zijn.

Bakken als de pulsar zijn m.i. meer sounddesign of misschien zelf performance georiënteerde tools. Dus wat mij betreft is het niet of/of maar vult het elkaar alleen maar aan.

Overigens is de lxr ook heel goed te gebruiken voor de meer reguliere drumsounds, het is alleen heel verleidelijk om er wat verder mee te gaan :p
 
Ik hoor de Vermona toch wel regelmatig voorbij komen. Echt zo'n typische klank die echt alleen maar daar uit kan komen.
Ik heb hem ooit gehad en spijt dat ik hem heb verkocht. Was toch een leuke bak en klinkt zeker anders dan wat 606/707/808/909 wil zijn of nadoet.
 
Het hangt altijd van de track in z’n totaliteit af maar er komen nog zat tracks met standard tr drums uit die goed te bekoren zijn.

Bakken als de pulsar zijn m.i. meer sounddesign of misschien zelf performance georiënteerde tools. Dus wat mij betreft is het niet of/of maar vult het elkaar alleen maar aan.

Overigens is de lxr ook heel goed te gebruiken voor de meer reguliere drumsounds, het is alleen heel verleidelijk om er wat verder mee te gaan :p
Ja ik chargeer natuurlijk een beetje, en er zijn echt ook wel tracks die geen classics zijn waarin de tr sounds prima toegepast zijn. En zelf gooi ik er ook wel eens een 808 hatje of kick bij, maar beats gemaakt met alleen een 808 / 909 (clone) oid vind ik gewoon niet meer zo inspirerend. maar hee, ieder zijn ding natuurlijk en respect verder hoor.
 
Back
Top