Toekomst drumcomputers

Een meisje in Japan die ik volg maakt met haar eurorack stevige techno en zie dit steeds meer om me heen gebeuren. Vandaar de vraag hoe de toekomst van drumcomputers en met name de TR serie er uit gaat zien?
Alles lijkt nu de modulaire kant op te gaan en ook de veelvoud aan drumcomputers/synths die uitgebracht worden gaan denk ik toch een stempel drukken op toekomstige muziek.
Zelfs Moog heeft inmiddels een (semi-modulaire) drumsynthesizer op de markt gebracht.
Ik denk dat de TR serie zeker niet zal verdwijnen, maar het zou me niks verbazen dat deze serie in de nabije toekomst minder vaak ingezet zal gaan worden en dat nieuwe drum/computers/synths/euroracks steeds meer de stempel gaan drukken op aankomende muzieksoorten (voor zover dit al aan de gang is).
 
Vermona is n heerlijk ding. Mss een keer tr909 ( of andere bak) voeren via seperate outs als triggers. Dan kan je m xox proggen :)
 
Ik vind de analog rytm wel een kandidaat als goeie ‘moderne’ classic, zeker de mk1
Die miste juist de sound, of muddy of super resonant, alle midrange is eruit geschept. Voor de reden om hem weg te doen. Was verder een bak met potentie maar klonk voor geen meter.
 
Een meisje in Japan die ik volg maakt met haar eurorack stevige techno en zie dit steeds meer om me heen gebeuren. Vandaar de vraag hoe de toekomst van drumcomputers en met name de TR serie er uit gaat zien?
Alles lijkt nu de modulaire kant op te gaan en ook de veelvoud aan drumcomputers/synths die uitgebracht worden gaan denk ik toch een stempel drukken op toekomstige muziek.
Zelfs Moog heeft inmiddels een (semi-modulaire) drumsynthesizer op de markt gebracht.
Ik denk dat de TR serie zeker niet zal verdwijnen, maar het zou me niks verbazen dat deze serie in de nabije toekomst minder vaak ingezet zal gaan worden en dat nieuwe drum/computers/synths/euroracks steeds meer de stempel gaan drukken op aankomende muzieksoorten (voor zover dit al aan de gang is).
Modulair is toch een compleet andere journey? Daar doe je “micro transacties per strekkende meter” je koopt een kick, een mono, een lfo, een ring mod, een maths, een... (Verzin het maar) en stelt zo je eigen synth samen. Probeer eens een modulaire 808 / 909 te kopen met alle outputs / sounds en een step sequencer, met een beetje hippe eurorack merken loop je dan leeg :D
 
Een meisje in Japan die ik volg maakt met haar eurorack stevige techno
Kun je misschien delen wie dat is? Mijn vooroordeel over eurorack is dat het toch voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis voortbrengt... :erm:

En hoewel het me qua sound design enorm aanspreekt, heb ik de stap ernaar nog niet gewaagd omdat ik me (nog) niet kan voorstellen dat je er lekkere beukende EDM mee kunt maken. Dus ik laat me maar al te graag van het tegendeel overtuigen :D
 
Modulair is toch een compleet andere journey? Daar doe je “micro transacties per strekkende meter” je koopt een kick, een mono, een lfo, een ring mod, een maths, een... (Verzin het maar) en stelt zo je eigen synth samen. Probeer eens een modulaire 808 / 909 te kopen met alle outputs / sounds en een step sequencer, met een beetje hippe eurorack merken loop je dan leeg :D
Is precies wat ik aan het doen ben en kan bevestigen dat je dan leeg loopt.
 
ik trek die nieuwe kleine prullen altijd leeg. sample ze en pak alle sweet spots... dan stop ik ze vervolgens in een sampler met een fatsoenlijke interface..
denk dat de kick vd aanschaf altijd lekker is maar uiteindelijk.. het zijn gewoon drum sounds
 
Kun je misschien delen wie dat is? Mijn vooroordeel over eurorack is dat het toch voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis voortbrengt... :erm:

En hoewel het me qua sound design enorm aanspreekt, heb ik de stap ernaar nog niet gewaagd omdat ik me (nog) niet kan voorstellen dat je er lekkere beukende EDM mee kunt maken. Dus ik laat me maar al te graag van het tegendeel overtuigen :D
Akiko Iwahara ;)
 
Kun je misschien delen wie dat is? Mijn vooroordeel over eurorack is dat het toch voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis voortbrengt... :erm:

En hoewel het me qua sound design enorm aanspreekt, heb ik de stap ernaar nog niet gewaagd omdat ik me (nog) niet kan voorstellen dat je er lekkere beukende EDM mee kunt maken. Dus ik laat me maar al te graag van het tegendeel overtuigen :D
Eurorack is erg veelzijdig in aanbod. Ben het met je eens dat er veel blieperig meuk tussen zit. Echter ligt dat helemaal aan de mensen die aan de knoppen draaien.
Als je een hele dikke drumcomputer wil van Eurorack, check dit:

 
Kun je misschien delen wie dat is? Mijn vooroordeel over eurorack is dat het toch voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis voortbrengt... :erm:

En hoewel het me qua sound design enorm aanspreekt, heb ik de stap ernaar nog niet gewaagd omdat ik me (nog) niet kan voorstellen dat je er lekkere beukende EDM mee kunt maken. Dus ik laat me maar al te graag van het tegendeel overtuigen :D
Ik moet zeggen dat Eurorack me nauwelijks boeit, maar dat techno ongeveer het enige is dat ik wél vet vind uit die systemen. Het leent zich ook lekker voor techno omdat het atonaal en percussiegedreven is.

Blawann en Surgeon doen toffe dingen met modular. Je hebt ook nog Lady Starlight, bijv. Een guy op Youtube, iets van Exscurgida ofzo kan ook lekker beuken met z'n modular. En Colin Benders doet ook af en toe een schranzje.
 
Kun je misschien delen wie dat is? Mijn vooroordeel over eurorack is dat het toch voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis voortbrengt... :erm:

En hoewel het me qua sound design enorm aanspreekt, heb ik de stap ernaar nog niet gewaagd omdat ik me (nog) niet kan voorstellen dat je er lekkere beukende EDM mee kunt maken. Dus ik laat me maar al te graag van het tegendeel overtuigen :D
Akiko maakt hele nummers met haar eurorack wat ik persoonlijk een hele kunst vind, want dat betekent dat je echt heel goed alle ins en outs van je eurorack moet kennen lijkt mij. Ik ben het zeker met je eens dat er vaak nogal matig met een eurorack omgegaan word als je het hebt over voornamelijk soundscapes, bliepjes en windgeruis. Natuurlijk hangt veel af met wat men zelf graag wil maken, maar je kunt er veel meer mee doen dan alleen dat. Maar je kunt als je wilt met een eurorack dus werkelijk hele technonummers maken wat ook live natuurlijk ten goede kan komen. Scheelt sowieso al een hoop schouwen met apparatuur! :D
Jakojako uit Berlijn doet dit ook, zij het vaak dan wat meer trance georiënteerd en ook heel goed.
Ik zelf heb ook geen eurorack maar wil wel in de nabije toekomst wat prachtige modules aanschaffen voor overigens een heel ander project.
Maar ik vind het wel een hele bijzondere ontwikkeling en denk zeker één met een mooie toekomst.
 
Een meisje in Japan die ik volg maakt met haar eurorack stevige techno en zie dit steeds meer om me heen gebeuren. Vandaar de vraag hoe de toekomst van drumcomputers en met name de TR serie er uit gaat zien?
Alles lijkt nu de modulaire kant op te gaan en ook de veelvoud aan drumcomputers/synths die uitgebracht worden gaan denk ik toch een stempel drukken op toekomstige muziek.
Zelfs Moog heeft inmiddels een (semi-modulaire) drumsynthesizer op de markt gebracht.
Ik denk dat de TR serie zeker niet zal verdwijnen, maar het zou me niks verbazen dat deze serie in de nabije toekomst minder vaak ingezet zal gaan worden en dat nieuwe drum/computers/synths/euroracks steeds meer de stempel gaan drukken op aankomende muzieksoorten (voor zover dit al aan de gang is).
Volgens mij hex inverter, die modulaire drums vond ik wel kek, net als…??? (Even geen idee) een boutique met gele buizen synths/amps/drumbakken… spectrasonics, zoiets

Zelf vind ik meer een toegankelijke groovebox heel leuk, en gelukkig zijn die een beetje terug van weg geweest
 
(Even geen idee) een boutique met gele buizen synths/amps/drumbakken… spectrasonics, zoiets
Metasonix, leuke productnamen ook :)
 
Overnemen niet maar het is een mooie aanvulling in combinatie met een sampling drumbox,je kan snel je eigen analoge style sounds maken en gebruiken.

je kan ook een Jomox of Rhytm kopen natuurlijk,daar zitten die analoge engines ook in..

Een aanrader? ja, duur,ja helaas,alles is duur tegenwoordig.
 
volgens mij bestaat er geen drummachine die de kicks zo strak maakt als dat het in de huidige techno klinkt...... maar hoor graag als mensen iets weten!! :P
 
volgens mij bestaat er geen drummachine die de kicks zo strak maakt als dat het in de huidige techno klinkt...... maar hoor graag als mensen iets weten!! :P
Daarom is techno vaak ook zo teringsaai tegenwoordig. Ik word helemaal gestoord van strakke kicks soms. Mensen zijn meer aan het nadenken hoe ze 8 kicks uit samplepack 932 moeten layeren en de hele boel kapot moeten comprimeren ipv dat ze gewoon wat apparaten aanflikkeren en lekker experimenteren. How to make rumble kick like [insert artist here]. Lekker elkaar precies nadoen, lekker stap voor stap tutorials volgen. Ondertussen zijn wat van de vetste tracks nog steeds met een R8/DR-660/909 op de drums gemaakt zonder al te veel poespas en processing. En dan heb ik het niet alleen over oude Detroit-dingen. De boel moet een beetje ademen, en als de kick of hihat niet zo strak klinkt is dat wat mij betreft alleen maar een pre.

Zo, ff lekker zeiken!
 
Laatst gewijzigd:
Ik ken de verkoopcijfers van drumcomputers niet ten opzichte van de hele markt voor elektronische muziekinstrumenten maar gezien het aanbod denk ik dat ze al lang geleden zijn ingehaald door workstations en software. Ik heb alleen nog maar (drie) analoge drumcomputers, waarvan ik de interne sequencers niet gebruik. Ik heb mijn TR-707 gesampled voordat ik hem heb verkocht. Die samples klinken expressiever dan de originele digitale klanken omdat ik met de sampler niet alleen volume maar ook toonhoogte en filterfrequentie kan sturen. Ik begrijp dan ook niet waarom de 707 tegenwoordig voor meer dan 400 euro wordt verkocht (of aangeboden). Aan de andere kant kom je met patroonsequencers van drumcomputers tot andere resultaten dan met in werkelijke tijd inspelen. Ik had onlangs een Solton Programmer te leen. Het was leuk om na tientallen jaren weer drum- en baspatroontjes te programmeren en aaneen te rijgen.

Goed punt van @OpenHiHats over "ademen". Zelfs een gequantiseerde track kan ademen. Ik heb een video van de WMD Kraken bekeken, die op Superbooth 2021 werd voorgesteld. Daarmee kun je allerlei snaredrums maken en van alles moduleren. Ik was onder de indruk. Ik heb de Crucible al voor bekkens en gongs. Ze hebben ook de Crater voor de kick. Een combinatie van die modules aangevuld met bijvoorbeeld een Intellijel Plonk, die ik ook heb, en met een sequencer moet zeer afwisselende tracks opleveren. Het wordt alleen een dure grap en technoliefhebbers zullen afhaken omdat ze gewend zijn aan het monotone gebeuk. Ik ben er nog niet uit of ik die Kraken en Crater wel nodig heb. Mijn tweede instrument na de piano was het drumstel en ik zou eindelijk wel eens een elektronisch drumstel willen hebben. Ik heb er kort eentje van Roland bespeeld in Japan en dat klonk zeer realistisch. Wel wacht ik op de Linndrumkloon van Behringer. Dat komt misschien tegenstrijdig over, maar voor Italo een must. Omdat de Linndrum analoge filters heeft, verwacht ik dat de kloon beter gaat klinken dan mijn Ensoniq ASR-10 samples.
 
Van de week bij een maat van me op zijn modular zitten spelen.
hij heeft een tijdje geleden de SY0.5 (Pearl SY1 syncussion clone) gehaald.
Wat een vet apparaat blijft dat toch. Met alle uitgebreide sequencing mogelijkheden die je vaak ook in een modular hebt met lekker veel modulatie en randomness in triggers.
Heerlijk wat je met dat ding allemaal kan uitpoepen!

Toch weer een beetje spijt dat ik de SY1 niet kocht toen die nog te betalen was. Laat Uli maar komen met z'n kloon :P
 
Daarom is techno vaak ook zo teringsaai tegenwoordig. Ik word helemaal gestoord van strakke kicks soms. Mensen zijn meer aan het nadenken hoe ze 8 kicks uit samplepack 932 moeten layeren en de hele boel kapot moeten comprimeren ipv dat ze gewoon wat apparaten aanflikkeren en lekker experimenteren. How to make rumble kick like [insert artist here]. Lekker elkaar precies nadoen, lekker stap voor stap tutorials volgen. Ondertussen zijn wat van de vetste tracks nog steeds met een R8/DR-660/909 op de drums gemaakt zonder al te veel poespas en processing. En dan heb ik het niet alleen over oude Detroit-dingen. De boel moet een beetje ademen, en als de kick of hihat niet zo strak klinkt is dat wat mij betreft alleen maar een pre.

Zo, ff lekker zeiken!


Neemt niet weg dat er geen drumcomputer is waar je ze uit tovert :D en daar ging het hier over.... ik kan buiten de kick prima experimenteren,.. maar een drumcomputer met hedendaagse kicks zou gewaardeerd worden :engel:
 
Back
Top