Beginner en hulp nodig met kopen

veelco

Nieuwkomer
Lid sinds
13 april 2021
Berichten
14
Locatie
Den Bosch
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist mijn Korg Volca Sampler en Novation Launchpad MK2 verkocht en ben al een tijdje aan het zoeken naar wat nieuws. Ik heb nog 2 x KRK Rokit Classic 5 monitors staan maar volgens mij is dit vooral voor studio gebruik. Waar ik naar op zoek ben is naar instrumenten (drumcomputer, synth etc) om af en toe wat te jammen op mijn kamer.

Ergens anders op dit forum las ik de tip om voor een Behringer DeepMind 6 te gaan als allround poly synth, maar dan heb ik nog geen drumcomputer. Ik denk wel aan de Roland TR-08 als drumcomputer, maar weet niet of dit een goede combo is en of ik dan nog wat mis. Wellicht een bass (??) Roland TB-03, of dat is mijn idee maar. Een mono synth zoals een Behringer Crave zou ook kunnen ipv de DeepMind 6, maar ik begrijp dat als je synth de "main" instrument is je beter een poly kunt hebben.

Ik wil er nu niet meer dan 500 euro in totaal aan uitgeven, dus ik vraag me af met welk instrument ik het beste kan beginnen (evt 2e hands).

Ik hou voorval techno, beetje melodische techno maar af en toe ook wat harder.

Hebben jullie tips?
 
Laatst gewijzigd:
Voor dat budget zou je ook eens naar de combi Deepmind 6 & Novation Circuit (de 1e versie, dus niet de nieuwere Circuit Tracks of Circuit Ryhtm) kunnen kijken. Die kost nieuw rond de 250EUR (Bax b-stock) en kan je voor nog minder 2e hands op de kop tikken. Met de Circuit kan je dan de drums en de bas regelen, eventueel nog wat chords, en dan gebruik je de Deepmind voor wat lead shizzzle/jam.

De Circuit is, een simpel apparaat , maar je kan er best veel uithalen als je de effort erin stopt. Hier wat demo’s (en kijk ook ff bij de rest van die gast, heeft veel toffe filmpjes).


Let wel, die gast weet echt wel wat die doet, dus als je net begint, verwacht niet dat het bij jou ook ook direct helemaal zo vet gaat klinken, maar oefening baart kunst hè :P.

succes!
 
Welkom! :peukie:

Er zijn natuurlijk talloze manieren om techno te doen. Eén van de belangrijkste keuzes die je moet maken is of je bereid bent je instrumenten ten volste te leren gebruiken, ongeacht hoe obscuur de interface is. Je kunt talloze all-in-one apparaten kopen om techno te maken, met een scala aan mogelijkheden en manieren om bij die mogelijkheden te komen. Wil je 'gewoon lekker knopjes' draaien of word je blij van het verkennen van de krochten van een obscure interface? Wil je het liefst achter je PC aan de slag of los van alles dat met computers heeft te maken? En dan zijn er volledig andere smaken en veel smaken tussen de uitersten.

Als ik nu techno zou willen maken op een laag budget zou ik kijken naar de Korg Volca Beats (of Sampler, maar die vond je blijkbaar niet prettig), plus een Behringer's Crave en Neutron, het huidige goedkoopste Behringer mixertje met voldoende inputs en minstens één aux send voor effecten en minstens een delay pedaaltje. De Arturia DrumBrute, Behringer TD-6 (als je van het geluid houd) en de Akai Rhythm Wolf (tweedehands, heeft weinig fans) zijn enkele andere alternatieven voor drums, met veel hands-on control voor weinig.

Op een hele andere tour zou je kunnen kijken naar de Novation Circuit of Roland MC-101: minder hands-on maar met veel meer mogelijkheden (via menu's).

Of verdiep je in het universum aan oudere hardware waarmee je veel voor weinig kunt doen (een greep: Roland MC-303, Yamaha RM1x, ...)

Mijn advies zou in ieder geval zijn om met één apparaat te beginnen, waarbij de drums het meest logische startpunt lijkt. Leer alles van het apparaat dat je koopt en voeg dan één voor één apparaten toe (te beginnen met een mixertje inclusief/plus manier om je track op te nemen).

De DeepMind is geweldig, maar bij techno denk ik niet gelijk aan de noodzaak voor een keyboard of polyphonie.
 
Voor dat budget zou je ook eens naar de combi Deepmind 6 & Novation Circuit (de 1e versie, dus niet de nieuwere Circuit Tracks of Circuit Ryhtm) kunnen kijken. Die kost nieuw rond de 250EUR (Bax b-stock) en kan je voor nog minder 2e hands op de kop tikken. Met de Circuit kan je dan de drums en de bas regelen, eventueel nog wat chords, en dan gebruik je de Deepmind voor wat lead shizzzle/jam.

De Circuit is, een simpel apparaat , maar je kan er best veel uithalen als je de effort erin stopt. Hier wat demo’s (en kijk ook ff bij de rest van die gast, heeft veel toffe filmpjes).


Let wel, die gast weet echt wel wat die doet, dus als je net begint, verwacht niet dat het bij jou ook ook direct helemaal zo vet gaat klinken, maar oefening baart kunst hè :P.

succes!
NB let ff goed op in die playlist, sommige filmpjes gaan over de oude Circuit en andere over de nieuwe Circuit Tracks, kijk dus vooral even naar datum waarop het filmpje is gepost....

Misschien is dit het beste startpunt met die filmpjes:

 
Je budget is 500,-.. Ik zou 2 apparaten kopen.

Allereest een sample player.. zodat je goede drum sounds kan spelen. Al die oudere grooveboxen klinken gedateerd.
Dus dat zou een Volca Sample mk1 zijn - dan heb je plek voor 100 dikke drum samples/bass samples/fx.. mss een tweedehandsje voor 100,-

Dan hou je 400,- over voor het synth werk, iets met een sequencer want die Volca sequenced niks externs. Dreadbox Typhon klinkt dik en is geen instap grooveboxje qua sound - heeft ook goede fx... Kost 350,-

Hou je 50,- over voor een mengpaneeltje voor die 2...
 
Welkom op Synthforum @veelco.

Je kunt je vraag beter stellen in een ander subforum. Dit subforum is bedoeld voor nieuwe leden die zich willen voorstellen. Als je je vraag post in bijvoorbeeld Hulp gevraagd of in Hardware, is de kans veel groter dat je een antwoord krijgt.
 
Thanks! Ik heb deze discusse voortgezet bij Hulp gevraagd:

Goeie tips, thanks! Ik wil muziek kunnen maken zonder computer en het liefst zonder sampler als dat kan voor dit geld. Een mixer had ik niet aan gedacht :)
 
Wat betreft de Roland TB-03, die heb ik zelf.

Voordelen:
- Werkt tevens als goede audio-interface. Ik merkte bij software (pxTone) waarbij ik normaal gesproken niet kan selecteren welke geluidskaart/interface ik als audio out wil toekennen en daarom het standaard Windows audio gebruikt - als ik de TB-03 had aangesloten, werd het daarnaar gestreamd en dat kwam de kwaliteit hoorbaar ten goede. (Het heeft weliswaar niets te maken met de reden waarvoor je een TB-03 zou willen aanschaffen, maar het is wel een dankbaar pluspunt).
- Je kan er intiutief mee tweaken. Het werkt meer gebruikersvriendelijk dan de originele TB-303.
- De tweaks kan je als MIDI vastleggen met je DAW: je hebt daarmee mogelijkheid om het op heel andere klanken toe te passen
- Degelijk apparaat

Het grootste nadeel vind ik helaas wel dat het erg digitaal klinkt. Er zijn zelfs gratis software VSTs die veel meer zoals de originele TB-303 klinken en ook de warmte en het analoge karakter beter emuleren.

Al met al vind ik daarmee de 400 euro die je neertelt voor de TB-03 wel veel.

--------

Dit gezegd te hebben, denk ik ook dat er betere alternatieven bestaan voor de TR-08.

Je kan op internet ontzettend veel samples gratis downloaden van geluiden van de 808. En je hebt ook de mogelijkheid om er met audiobewerkingssoftware zelf aan te prutsen. Het lijkt mij persoonlijk handiger dat je dan investeert in een drumcomputer waarmee je samples naar eigen keuze kan importeren: TR-808, TR-909, TR-707, LinnDrum, Korg Minipops of whatever

--------

Ik lees nu dat je geen sampler wilt gebruiken.

Realiseer je dat in hardware gear vaak sowieso digitale samples wordt gebruikt. Maar dat wil niet perse zeggen dat het digitaal klinkt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top