Toekomst drumcomputers

Ik heb het even aangekeken en gezien het nieuwe aanbod dat nu op de markt komt mij veel te duur is. Daarom heb ik besloten om een drumbrute van Arturia te bestellen. Het apparaat is al jaren op de markt en in die zin "verouderd" maar ik kon 'm nieuw voor €299 kopen en dat vind ik een schappelijk prijs voor een analoge drum synthesizer met 17 geluiden/tracks. Ik ben er erg blij mee, doet precies wat ik ervan verlang, heel gaaf ding.
Gaaf! Ook makkelijk te connecten met een daw?
 
Hoezo?!? "hedendaagse kicks" zijn gepolijste plat gelimite samples. Koop Kick2, of samplepack en gooi ze in een SP-16 als je perse buiten daw wilt.
De hele (melodic)techno scene is allemaal 100% software. Daar heb je echt geen hardware voor nodig, sterker nog, daar ga je die sound niet mee halen. Envelopes zijn veel te traag.
 
Jazeker, sync over MIDI, USB, Clock in en natuurlijk "internal clock". Kan zowel master clock zijn maar ook als slave.
Cool ook audio over USB? Zoals bij de digitakt bijv?
 
Cool ook audio over USB? Zoals bij de digitakt bijv?
Nee, het is een analoge drumcomputer... er zit geen AD-converter in. Dus geen enkele digitale audio integratie. Je hebt hier een audio interface bij nodig.
 
Nee, het is een analoge drumcomputer... er zit geen AD-converter in. Dus geen enkele digitale audio integratie. Je hebt hier een audio interface bij nodig.
Oki dus interface nodig met meer als audio kanalen?
 
Oki dus interface nodig met meer als audio kanalen?
Het heeft inderdaad 10 aparte uitgangen dus een flinke mixer of een audio interface met meerdere kanalen is ideaal. Let wel de uitgangen zijn 3.5mm jacks. Ik heb momenteel een flink aantal verlooppluggen in bestelling want 3.5mm kabels genoeg maar mijn audio interface wilt XLR of 6.3mm jacks.

De drum brute heeft ook 1 mono mixed uitgang (deze is wel 6.3mm) waar je een gemengde (mono) mix krijgt. Als je een plug in de individuele output jack stopt dan verdwijnt die stem uit het gecombineerde mono kanaal.

Ik gebruik momenteel de drumbrute in mono maar ook daar kun je nog wat leven in je patterns krijgen door wat nabewerking. Ik heb 1 mono bus met inkomend signaal. Ik stuur 2 sends naar andere bussen voor apart links en rechts en zet daar een andere effect-chain op. Daarmee krijg je natuurlijk geen "echte stereo" maar met eq-ing en re-amping krijg je toch een mooi brede drumtrack.

Voorbeeld daarvan:

 
Daarom is techno vaak ook zo teringsaai tegenwoordig. Ik word helemaal gestoord van strakke kicks soms. Mensen zijn meer aan het nadenken hoe ze 8 kicks uit samplepack 932 moeten layeren en de hele boel kapot moeten comprimeren ipv dat ze gewoon wat apparaten aanflikkeren en lekker experimenteren. How to make rumble kick like [insert artist here]. Lekker elkaar precies nadoen, lekker stap voor stap tutorials volgen. Ondertussen zijn wat van de vetste tracks nog steeds met een R8/DR-660/909 op de drums gemaakt zonder al te veel poespas en processing. En dan heb ik het niet alleen over oude Detroit-dingen. De boel moet een beetje ademen, en als de kick of hihat niet zo strak klinkt is dat wat mij betreft alleen maar een pre.

Zo, ff lekker zeiken!

Grappig dat je dit zegt, ik hoor tegenwoordig (vanuit de bank op youtube even als disclaimer hehe) wel steeds meer ravey break georienteerde techno. D&B is ook wat meer populair meen ik. Hoe dan ook, ik hoor meer breakbeats en wat meer complexe drumpatterns. Denk dat je niet de enige bent die even uitgekeken is op een 4x4 megakick techno.
Hoe dan ook, productietechnisch is het nog wel leuk die doom kicks te maken, en ben best onder de indruk van wat alleen met de standaard devices ableton live kan, of mensen dat nou naapen van elkaar boeit me verder niet zo.
 
Grappig dat je dit zegt, ik hoor tegenwoordig (vanuit de bank op youtube even als disclaimer hehe) wel steeds meer ravey break georienteerde techno. D&B is ook wat meer populair meen ik. Hoe dan ook, ik hoor meer breakbeats en wat meer complexe drumpatterns. Denk dat je niet de enige bent die even uitgekeken is op een 4x4 megakick techno.
Hoe dan ook, productietechnisch is het nog wel leuk die doom kicks te maken, en ben best onder de indruk van wat alleen met de standaard devices ableton live kan, of mensen dat nou naapen van elkaar boeit me verder niet zo.
Hehehe, ik ben dus helemaal niet uitgekeken op 4x4, misschien wel op die mega kicks. Ik lééf voor 4x4. Zelf hou ik niet zo van break-georienteerd. Waar het mij meer om gaat is dat techno me tegenwoordig niet meer pakt omdat het op de een of andere manier 'te strak' klinkt. Er zijn natuurlijk nog genoeg artiesten waarbij ik dat niet heb en ik hou de hele scene ook niet meer zo bij. Maar bij heel veel techno die ik voorbij hoor komen denk ik 'oh ja, wat saai'.

Om dan even te vergelijken: iemand als Betonkust doet een meer dan prima livesetje met een DR-660 en wat electribes. Daar luister ik dan bijv. 10x liever naar dan iemand van de ene strakke track zonder enig hoog naar de andere track walst. En ik hou best van gestripte, donkere techno.

Ik weet niet hoe ik het kan uitleggen, het klink te strak, gecomprimeerd en formulaïsch.
 
vooral het laatste. Ik hoor het ook iedere maand in the Beatport Top100 alsof ze allemaal dezelfde tutorial bekeken hebben, dezelfde template of sample pack gebruiken.
zelfde offbeat reverb op de kick. Zelfde donkere bonkjes tussendoor, zelfde clunky hihats. Zelfde hoovers. Zelfde patterns. Echt gebrek aan identiteit.
 
vooral het laatste. Ik hoor het ook iedere maand in the Beatport Top100 alsof ze allemaal dezelfde tutorial bekeken hebben, dezelfde template of sample pack gebruiken.
zelfde offbeat reverb op de kick. Zelfde donkere bonkjes tussendoor, zelfde clunky hihats. Zelfde hoovers. Zelfde patterns. Echt gebrek aan identiteit.
Redelijk eens met je uitspraak, neemt niet weg dat daar ook soms parels tussen zitten,.. maar komt op hetzelfde neer als platenbaken doorspitten om goede nummers te vinden….

Maar neemt niet weg dat er geen drumcomputer is met hedendaagse kicks!

Ik had het je op awakenings afgelopen week kunnen uitleggen wat ik bedoel,.. maar hier vind ik dat lastig..

Muziek moet je horen en voelen, dat maakt veel duidelijker!!!


(Iemand enige info over die middelste speaker/sub in de ziggodome?! Was een nieuw type sub, maar leek op midrange speaker, wat een bruut ding)
 
kan leuk worden maar hoor niets diks nog. we zullen zien.
Ze hadden het over dat veel hedendaagse tracks uit de beat port top 100 te strak en hetzelfde klinken. Als je die edge dan gebruikt kan je wel meer movement creëren. Dikheid staat daar los van, gewoon een kick met ballen erbij gooien ;)
 
Back
Top