Auto-Tune - negatieve impact op moderne muziek (video door Rick Beato)

Haha, mogelijk..

Heel eerlijk gezegd, vind ik de top40 van nu beter dan de top40 van toen. Maar beide, is niet mijn ding.
Maar ik denk dat voor velen geldt hier. Goed. Ik zit te zagen. Ik ga 's ff met mijn analoge gear prutsen denk ik. :D
 
Eigenlijk is het platcompressen van muziek ook een beetje door de radio gekomen.. om de signaal/ruis verhouding toch nog een beetje acceptabel te maken werd daar al wayback in de 80s een complete multi-band compressor chain ingezet. Maar wel analoog. :) En wat ze destijds gebruikten zitten echt pareltjes tussen.. maar allemaal weggekaapt door freaks omdat het digitale tijdperk dit alles veronthuld heeft.. gaan we weer :D
 
olgens mij is het probleem niet autotune maar de muziekindustrie. De variatie in aanbod van muziek is nog nooit zo groot geweest als nu maar dat wordt niet opgepakt door de grote labels. Die wachten liever tot nieuwe artiesten zelf doorbreken, want vantevoren investeren is te duur. En pas als iets populair is geworden wordt er een legertje producers op losgelaten om een diaree van diezelfde muziek uit te brengen.

Ja, en zo is het altijd al geweest, als er een nieuwe truc is die verkoopt dan springen velen er bovenop om ook maar een graantje mee te pikken.
En eerlijk is eerlijk; vroeger kostte een studio een pak geld dus als je enigzins je geld wilde verdienen en nog wat overhouden dan moest men toch wel muziek uitbrengen die een beetje verkoopt.
En er waren wel de wat meer idealistische labels maar zodra het de grote labels betrof dan hebben de managers en de boekhouders het voor het zeggen.

Ik heb een tijdje geleden ergens gewerkt met verschillende collega's waar iedere keer die vukking radio aan moest staan keihard.
Dus, op een gegeven moment geprobeerd met goedkeuring van die collega's om wat anders te draaien dan de radio. Dat vonden ze in eerste instantie prima, want 'hun maakte het niks uit wat de radio draait.. zij vonden alles best.'

Nou, kom je aan met iets van psytrance, jazz, funk of spacerock, zo, dan moet dat gelijk uit en die radio weer aan dus.

Het maakt ze dus wel uit, ze luisteren gewoon graag naar shit muziek de hele dag en iedere keer weer het zelfde. Precies waar de radio goed voor is. Hopeloos.

We zitten hier ook wel op een forum met mensen voor wie muziek belangrijk, interessant of wat dan ook is, da's toch anders dan de gemiddelde die liever iets hoort wat herkenbaar is.
Sky radio had de slogan "alleen de grootste hits" waardoor ik meteen de gedachte kreeg "dus dan hoor je nooit iets nieuws" en Erik de Zwart vertelde ooit in een interview dat je voor een radiozender niet meer dan zo'n 500 nummers hoeft te hebben dus dan weet je wel waar zijn prioriteiten lagen.
Maar da's voor velen de muzak die voor opvulling van de stilte is of waarop mensen lekker kunnen meezingen.

Vroeger had je niets te kiezen want je had alleen maar radio en dan had je op sommige avonden of in de nacht leuke programma's zoals bijv the perfumed garden of superclean dreammachine, de soulshow of betonrock (Lagarde) en Hans Dulfer en anders zette je zelf maar een plaat op.
Ik weet nog wel; voor een concert op tv zoals Don Kirshners rock concerts of op de WDR de rocknachten daar ging je voor zitten omdat het bijzonder was, later kwam MTV en toen was de gein er wel af.
Gelukkig kan je tegenwoordig kiezen door het internet en kan je elke dag muziek draaien die je zelf leuk vindt ongeacht welke stijl dan ook.
 
Heb de strijd ondertussen opgegeven tegen auto tune. Stopte in 2014 als dj want ik kreeg stenen kloten vd muziek en luister enkel nog duistere minimal synth, vrees ik. Ik ga dat filmpje dus niet zien, ik kan het echt niet verdragen.
Ik dacht als late 30er dat ik altijd wel,festivals enz zou doen en moderne muziek kopen... ik wou het zo graag. Vond oude mensen die zeuren op moderne muziek altijd ’oud’. Ben er zelf ondertussen al kleine 10 jaar merk ik :/

Ik ben 41 en ik ga nog steeds naar festivals, vooral metal festivals waar auto tune nog niet alomtegenwoordig is. In augustus naar Alcatraz in Kortrijk, eerste festival sinds heel die covid-19 uitbraak, als dat maar goed afloopt :)
 
Gelukkig kan je tegenwoordig kiezen door het internet en kan je elke dag muziek draaien die je zelf leuk vindt ongeacht welke stijl dan ook.
Klopt, maar dat moet ik niet proberen met collega's om me heen, je hebt je maar te schikken naar alle ellende die je over je heen krijgt omdat anderen daar zo graag naar luisteren. Gelukkig kom ik vrijwel nooit winkels (meer) maar ik kon me ook altijd helemaal kapot ergeren aan voor de zoveelste keer dat weer dat zelfde zogenaamde hitje gevolgd door de volgende en de volgende en volgende als je ergens je boodschappen staat te doen. Het wordt ook wel heel erg opdrongen allemaal. (Kerstmuziek, was daar niet een topic over laatst ? Mag ik het ook het niet hoeven horen? Of is het toch een verplichting om het wel te moeten horen..) Maar goed, ik was bezig met mijn analoge spulletjes geloof ik.. (die ik nog steeds aan moet zetten eerst.. :D )
 
Wat ik vooral mis, naast toffe muziek te horen, is dat op een bepaalde manier een 'way of life' met de muziek ook een beetje is uitgestorven, vroeger (jawel) had je fans van bepaalde stijlen of bands, dat werd ook breed uitgedragen door die liefhebbers. Ik herinner me nog de vele hardrock t-shirtjes van vroeger, shirts van Pink Floyd, The greatful dead'.. etc etc , 1000-en t shirtjes en kledingstijlen die er bij hoorden. Te gek gewoon.
Mensen waren door en door fan van een bepaalde band, wilde ook zoveel mogelijk die band zien, nadoen, horen. Hoeveel gitaristen,drummers, basissten, toetsenisten probeerde hun idolen niet na te doen. Lol hebben met elkaar. Dat is allemaal wel flink kapot nu, wat mij betreft door de hele digitalisering van zo'n beetje alles.
Herkenbaar, toen ik een jaar of 16 was ging ik elke week met m'n neef naar Raf in de Rijnstraat en soms naar Concerto en dan ging je wat nieuwe platen luisteren, op een gegeven moment kende je de medewerkers bij naam en als je binnenkwam dan wisten zo ook welke nieuwe platen ze konden laten horen.
Dan zat je terug in de bus met die platen je alvast te verkneukelen en dan zat je met vrienden die plaat te beluisteren, de hoezen te bekijken, wie de producer was enz.
Dan was een nieuwe draaitafel of andere speakers een feest en dan kwamen de anderen ff luisteren, dat was in de seventies toen de hifi grote stappen maakte en een goede installatie nog een vermogen kostte, zeker als je 16, 17, 18 jaar oud was.
Voor kaartjes stond je al uren in de rij bij de Nieuwe Muziekhandel in de Leidsestraat (Stones bijv) en zoals je al zegt; je kocht een t shirt of zo voor of na het concert.
Die romantiek is voorgoed voorbij en wij zijn ouwe lullen. ;)
 
Ik ben 41 en ik ga nog steeds naar festivals, vooral metal festivals waar auto tune nog niet alomtegenwoordig is. In augustus naar Alcatraz in Kortrijk, eerste festival sinds heel die covid-19 uitbraak, als dat maar goed afloopt :)

In hetzelfde weekend hoop ik weer naar een concert te gaan, ook in België. Het is lang rijden vanuit noord-Nederland, maar ik wil m'n favoriete Belgische band van dit moment al een hele tijd zien, Brutus. :)
 
Metal met autotune; dat zou zomaar 'ns de volgende nieuwe stroming kunnen worden...:D
Als je rap kan autotunen kan dat misschien met goeie grunt vocals ook wel.... of zou het bij black metal gekrijs beter werken? hmmmmm.....
 
Het eerste waar ik dan aan moet denken is de in-your-face hyperpop van 100 gecs.



Autotune is een waardevolle toevoeging aan het arsenaal omdat het nieuwe expressiemogelijkheden met zich meebrengt. Dat het niet altijd even smaakvol toegepast wordt is een ander verhaal. Het is niet de techniek die je dwarszit, maar de toepassing. Het is interessanter om je af te vragen of het de UI of presets van Antares zijn die uitnodigen tot de huidige Auto-tune sound, of wat de culturele invloeden ervan zijn.
Persoonlijk denk ik dat het experimenteren met autotune net pas begonnen is. Het extreem pitchen van vocals zoals in Hyperpop nu gebeurt is daar een krachtig voorbeeld van.
 
Ik ben 41 en ik ga nog steeds naar festivals, vooral metal festivals waar auto tune nog niet alomtegenwoordig is. In augustus naar Alcatraz in Kortrijk, eerste festival sinds heel die covid-19 uitbraak, als dat maar goed afloopt :)
Nou, de metalbands die ik ken, daar maakt een autotune geen enkel hoorbaar verschil meer denk ik.
 
Eigenlijk is het platcompressen van muziek ook een beetje door de radio gekomen.. om de signaal/ruis verhouding toch nog een beetje acceptabel te maken werd daar al wayback in de 80s een complete multi-band compressor chain ingezet. Maar wel analoog. :) En wat ze destijds gebruikten zitten echt pareltjes tussen.. maar allemaal weggekaapt door freaks omdat het digitale tijdperk dit alles veronthuld heeft.. gaan we weer :D
De Orban Optimod 8000/8100 geeft een MONSTERLIJK VETTE drive aan je laag. En kapt ook alles af boven de 16k...
 
Back
Top