Auto-Tune - negatieve impact op moderne muziek (video door Rick Beato)

Enne, Africa goes a little mainstream hier, maar toch ook weer niet..

Juist het ingetogene vind ik zo mooi hier. Waar alles tegenwoordig extreem vet moet zijn, kan je alle vettigheid ook gewoon weglaten en nog steeds vette muziek maken. Ofzo..

Pas op, er zit een klein stukje autotune in halverwege.. maar dan wel super expressief gedaan.. :D

 
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast!

(was haar tweede album, wist het ook niet hoor, maar lang leve Wikipedia! :halleluja)

:D

:)

Ja ik zag het in een docu over Nile Rodgers.. Zijn loopbaan als muzikant en producer is echt indrukwekkend
 
Sorry, lang stuk, maar ik erger me al jaren aan de muziek van nu. Met name van de laatste 10 jaar. Leeftijd zal er misschien een beetje mee te maken hebben, maar niet alleen. Het voordeel van iets ouder is dat je weet te vergelijken met hoe er vroeger muziek werd gemaakt. Persoonlijk hou ik vooral van jaren 80 en 90 muziek. Niet vergelijken met de prul die tegenwoordig wordt gemaakt. Genoeg jongeren ook die de muziek uit de jaren 80 en 90 weten te waarderen. Ik zie het eigenlijk zo, popmuziek begint eigenlijk een beetje op klassieke muziek te lijken. Er wordt nog wel nieuwe klassieke muziek gemaakt, maar het zal nooit ook maar enigszins in de buurt komen van de kwaliteit van de echt groten zoals Mozart en Beethoven etc.

Ondertussen is popmuziek al meer dan 60 jaar oud. Enorm veel stijlen, van rock & roll tot r&b, van hardrock tot country, van gabber tot synthpop is er al gemaakt. Dat ga je niet snel meer overtreffen. Het is geen wonder dat "oude artiesten" nog steeds stadions vullen. Weinig nieuwe bands of artiesten die er bij in de buurt komen. Zeker kwa rock niet. Het lijkt wel alsof er alleen nog maar "relevante" muziek wordt gemaakt door rappers en commerciele zangeressen. Zie de Grammy's bijv. Geen wonder dat dat Italiaanse rock nummer bij de Eurovisie zo opviel. Best een leuk nummer hoor, maar niets bijzonders als je jaren 70 rock kent.

Het valt me ook op, elke keer als ik moderne popmuziek hoor, wat voor eenheidsworst het is. Het klinkt allemaal veel te glad, platgedrukt door veel te veel effecten, en duidelijk in de computer gemaakt. Fabrieksmuziek. Je hoort duidelijk een verschil met vroeger, toen er nog voornamelijk van hardware en "echte" instrumenten gebruik werd gemaakt. Wat ook niet helpt zijn smartphones en internet. Een nummer begint tegenwoordig bijna altijd zonder beats om een betere overgang in Spotify. Belachelijk natuurlijk. Je moet natuurlijk vooral niet te veel afwijken van de rest. Als het maar lekker voortkabbelt in dezelfde stijl zodat jongeren hun oordopjes de hele dag kunnen ophouden. Vroeger was er veel meer afwisseling in de hitlijsten. Ook mainstream. Het maakte ook veel minder uit hoe men er uit zag. Als de muziek maar goed was.

Een enkel nieuw nummer vind ik dan nog wel leuk, zoals dat van The Weeknd (Blinding Lights). Toevallig of niet klinkt dat heel jaren 80. Niet dat het zo bijzonder nummer is, maar als er een keer een nummer is dat wel een goede melodie heeft, wordt het gelijk een enorme hit. Het springt er dan uit in vergelijking met de rest van de anonieme zooi.

Dat Coldplay bijv., wat een zwakke band is dat geworden. Nooit echt mijn muziek geweest, maar ze maakten vroeger tenminste nog melancholieke kwaliteitspop. Om maar populair te blijven maken ze tegenwoordig alleen nog maar gladde meezing nummers.

Of Billie Ellish. Kende eigenlijk alleen de naam en de hype eromheen, maar net een paar video's gezien. Wat ongelooflijk slecht is dat. Saaie zeurpop en lelijke video's, van iemand die amper kan zingen. Die zou inderdaad wel Autotune mogen gebruiken. En dat mens is zogenaamd "de toekomst van de muziek" en wint dus allemaal Grammy's! Billie Ellish is de Greta Thunberg van de popmuziek. De juiste PR, maar weinig inhoud. ;)

Maar wat ik al schreef, gelukkig is er zoveel goede popmuziek door de jaren heen gemaakt, dat het niet veel uitmaakt dat er weinig goeds meer bij komt. Dit geldt overigens ook voor electronische muziek. Er is al zoveel goede techno, trance, house etc gemaakt, daar is de verzadiging al jaren zichtbaar.
Een hand in eigen boezem steken en concluderen dat je niet weet waar je terecht kan voor kwalitatief goede eigentijdse muziek is ook een optie. Dan hoef je niet zo'n muur aan tekst te plaatsen waar de lezers uit jongere generaties (in dit geval Gen X, Millenials en Gen Z) zich kapot cringen. Je bedoelt het vast goed maar er bekruipt me een ongelofelijke "ok boomer", vooral dat zeurtje over greta is echt een boomer-klassieker die je beter achterwege had kunnen laten.

Muziek was nog nooit zo divers, gemaakt op zo veel manieren (ja, ook nog wel eens met "echte instrumenten" of wat de F dat ook mag betekenen). Juist vroeger was het veel belangrijker om man en wit te zijn om ergens te komen in de muziek (kijk de hitlijsten er maar eens op na en ga turven). Het feit dat je dat niet ziet zegt meer over jou dan over de muziek van nu.
Ik denk dat er zat te vinden is aan popmuziek die je fantastisch vind, je gaf zelf synthpop aan. nou, de laatste paar jaar is synthwave aan een opmars bezig en ik denk dat je die muziek erg kan waarderen. Als je maar iets buiten de gebaande paden had gekeken dan was je vanzelf eigentijdse pareltjes tegengekomen. Het enige echte verschil tussen toen en nu dat ik zie, is dat je toen jong was en t allemaal nieuw voelde. Iedere generatie doet dit, er zijn letterlijk teksten van romeinen teruggevonden die liepen te klagen over "de jeugd van tegenwoordig" en dat ze het allemaal niet meer snapten. Niks nieuws onder de horizon. De muziek is nog net zo prima als vroeger.
 
Een hand in eigen boezem steken en concluderen dat je niet weet waar je terecht kan voor kwalitatief goede eigentijdse muziek is ook een optie. Dan hoef je niet zo'n muur aan tekst te plaatsen


werk je voor de Noord Koreaanse veiligheidsdienst ofzo? Hij zegt nog wel expliciet 'maar ik erger me al jaren'. Geeft dus zijn mening en dan komt opeens de Kim Yong Stazi om de hoek kijlken?

Met je 'Gen X, Millenials, Gen Z,cringen en ok boomer'.. :kont:
 
Niks mis met auto-tune, maar zoals altijd: overdaad schaadt. In de jaren '80 had je dankzij de sampler het stotter-effect, zoals in The Reflex van Duran Duran. Dat werd na die hit een gemeenplaats. Ik ergerde me eraan maar ik behoorde wel tot de doelgroep van die muziek. Waarmee ik maar wil zeggen dat je ook kritisch kunt zijn als je nog geen ouwe lul bent. Ik vind het wel veel werk om auto-tune goed te laten werken. Ik zoek per nummer de gebruikte noten uit en programmeer die in de TC Helicon VoiceWorksPlus als de te corrigeren noten. Dan worden de juiste noten gecorrigeerd en als het dan nog niet op toon is, moet de zang opnieuw. Als je goed op toon kunt zingen, heb je er weinig werk aan of hoef je dit hulpmiddel niet te gebruiken, maar ik ben geen zanger en ik heb geen boodschap. Daarom is de meeste muziek instrumentaal. Ik vind het wel leuk om mijn stem zo te bewerken dat hij past bij het thema. Dat kon vroeger niet. Je kunt jonger of ouder klinken en je geslacht veranderen zonder operatie.
 
Ik vind bijvoorbeeld Spotify een godswonder. Zoveel nieuwe muziek ontdekt uit alle tijden die gewoon goed is. De meeste rock en roll is ook maar kut eerlijk gezegd, net als new wave of die eentonige acid tracks maar de pareltjes van al die genres, fantastische muziek. Als je maar durft te luisteren en te zoeken dan vindt je het wel.
 
Volgens mij is het probleem niet autotune maar de muziekindustrie. De variatie in aanbod van muziek is nog nooit zo groot geweest als nu maar dat wordt niet opgepakt door de grote labels. Die wachten liever tot nieuwe artiesten zelf doorbreken, want vantevoren investeren is te duur. En pas als iets populair is geworden wordt er een legertje producers op losgelaten om een diaree van diezelfde muziek uit te brengen.

Een van die genres waar al jaren veel te veel van wordt uitgebracht is inderdaad van die autotune-hiphop/trap. Maar andere populaire genres zijn niet veel beter. En daar maakt die Beato zich zelf net zo schuldig aan. Die produceert vooral fantasieloze ameri-punk-emo-troep. Zangertje met een moeilijk kapsel. Standaard gitaar-rifjes. Breakje met wat gehypte electronische geluidjes en weer terug naar het rifje. Klaar!
En maar roepen dat rock vroeger veel beter was. Valt hard mee. Ga maar eens bij het Roadburn festival in Tilburg langs, volgend jaar is dat hopelijk weer. Maar dat zijn allemaal artiesten die het zelf moeten doen, want originaliteit is eng voor de grote labels. En ook bij andere genres is er volop originele muziek te vinden, kijk maar hier op het forum.

Het is te makkelijk om de radio aan te zetten en te roepen dat moderne muziek troep is. Radio (en andere massamedia) zijn eigenlijk gewoon voor mensen die niet geinteresseerd zijn in muziek.
 
Radio (en andere massamedia) zijn eigenlijk gewoon voor mensen die niet geinteresseerd zijn in muziek.
Dit is het precies.

Ik heb een tijdje geleden ergens gewerkt met verschillende collega's waar iedere keer die vukking radio aan moest staan keihard.
Dus, op een gegeven moment geprobeerd met goedkeuring van die collega's om wat anders te draaien dan de radio. Dat vonden ze in eerste instantie prima, want 'hun maakte het niks uit wat de radio draait.. zij vonden alles best.'

Nou, kom je aan met iets van psytrance, jazz, funk of spacerock, zo, dan moet dat gelijk uit en die radio weer aan dus.

Het maakt ze dus wel uit, ze luisteren gewoon graag naar shit muziek de hele dag en iedere keer weer het zelfde. Precies waar de radio goed voor is. Hopeloos.

Wat ik vooral mis, naast toffe muziek te horen, is dat op een bepaalde manier een 'way of life' met de muziek ook een beetje is uitgestorven, vroeger (jawel) had je fans van bepaalde stijlen of bands, dat werd ook breed uitgedragen door die liefhebbers. Ik herinner me nog de vele hardrock t-shirtjes van vroeger, shirts van Pink Floyd, The greatful dead'.. etc etc , 1000-en t shirtjes en kledingstijlen die er bij hoorden. Te gek gewoon.
Mensen waren door en door fan van een bepaalde band, wilde ook zoveel mogelijk die band zien, nadoen, horen. Hoeveel gitaristen,drummers, basissten, toetsenisten probeerde hun idolen niet na te doen. Lol hebben met elkaar. Dat is allemaal wel flink kapot nu, wat mij betreft door de hele digitalisering van zo'n beetje alles.
En nu? Nu wordt er shit muziek geluisterd en heb je dj's. Ik zag er laatst een die vertelde dat ie maanden bezig is met 'muziek downloaden' voor en set komende zomer.. En 'dat is dan het werk van 'de DJ zei die'... nou nou.. spannend hoor, muziek downloaden en aan elkaar plakken voor op een feestje. Poe poe.. :D

Maar goed, deze generatie is er tevreden mee, dus ja wie ben ik om er wat van te vinden eigenlijk.
 
Laatst gewijzigd:
(...) dat op een bepaalde manier een 'way of life' met de muziek ook een beetje is uitgestorven (...) digitalisering van zo'n beetje alles (...)

Voor de jongere generaties is muziek inderdaad iets met een individuele beleving, vroeger was het meer een groepsgebeuren. Die indruk heb ik ook. Kan zijn dat voor de jongere generaties muziek sowieso wat minder belangrijk is. Wat betreft de digitalisering, het heeft nadelen, maar een groot voordeel is blootstelling aan muziek die wat diverser is. Je moet soms moeite doen leuke dingen te vinden, en de radio helpt je daar in veel gevallen niet mee, maar nieuwe en goede muziek is heus wel te vinden en het helpt om je muzieksmaak te prikkelen. Dat is reden genoeg waarom ik niet terug zou willen naar vroeger.


Enne, Africa goes a little mainstream hier

Om meerdere redenen hoogstwaarschijnlijk met een stevige Europese invloed, denk ik.
 
Dat soort merchandising wat je vooral bij die Heavy Metal scene zag doet me een beetje aan voetbal denken.. net of je moet laten zien dat je bij een club hoort. :D Je kunt ook van een bepaalde muziekstijl houden zonder hier mee te koop te lopen toch? Of neem nou Gothic.. ook zoiets. Dat is een complete levensstijl.
 
Laatst gewijzigd:
Of nee nou Gothic.. ook zoiets. Dat is een complete levensstijl.

Mja, om het te etaleren lijkt voor sommige mensen belangrijker dan de muziek. Al heel lang bezoeker van goth-festivals, voornamelijk in Duitsland, en laten we maar zeggen dat ik er dan toch wat minder "gothy" uitzie dan heel veel anderen. :D Maar raak je met mensen aan de praat die er zo goth uitzien, vaak gemerkt dat ze veel bands en artiesten in dit genre maar amper kennen.
 
Om meerdere redenen hoogstwaarschijnlijk met een stevige Europese invloed, denk ik.
Zeker, maar zo is ze niet begonnen, maar inderdaad, om te kunnen touren, wat ze ook doet, is een verschuiving nodig naar mainstream. Persoonlijk vind ik haar oudere werk leuker om naar te luisteren.
 
Dat soort merchandising wat je vooral bij die Heavy Metal scene zag doet me een beetje aan voetbal denken.. net of je moet laten zien dat je bij een club hoort. :D Je kunt ook van een bepaalde muziekstijl houden zonder hier mee te koop te lopen toch? Of neem nou Gothic.. ook zoiets. Dat is een complete levensstijl.
Ik ben ook altijd gewoon mezelf gebleven, maar die gasten in de hardrock scene vond ik altijd wel lachen. Veel leuke feestjes meegemaakt met ze. :D
 
Ik ben ook altijd gewoon mezelf gebleven, maar die gasten in de hardrock scene vond ik altijd wel lachen. Veel leuke feestjes meegemaakt met ze. :D

Luister ook wel 'ns naar metal enzo, maar ben geen die-hard fan. Concerten en vooral festivals zijn altijd wel beregezellig! :okdan:
 
Het is met die metal scene idd meer uiterlijk vertoon.. en mocht je ergens in de moshpit op de grond eindigen helpen ze je allemaal weer overeind.. :)

Wat ik wel eng vind zijn drillraps en internet.. en de groeperingsgekte eromheen.. en dan gaan ze elkaar ook nog opzoeken buiten internet.. De radio is misschien erg maar wel 'n stuk veiliger voor bepaalde kuddedieren.
 
Wat ik wel eng vind zijn drillraps en internet.. en de groeperingsgekte eromheen.. en dan gaan ze elkaar ook nog opzoeken buiten internet.. De radio is misschien erg maar wel 'n stuk veiliger voor bepaalde kuddedieren.
Volgens mij is de radio nog steeds analoog, dus blijft mijn statement nog steeds overeind dat alle achteruitgang door de digitalisering komt. :D
 
Ja klopt, maar volgens mij wordt radio nog steeds over analoge frequentie banden uitgezonden ook, ik moet wel zeggen dat muziek sinds 1993 op de radio wel flink slechter is geworden overigens.. :D

 
Back
Top