Granular Synths/Effects - Granulaire Synthese in Software

ik heb het voordeel. (geen MAX, wel M4L, er zijn wat dingen die M4L niet kunnen, maar wanneer ik echt stappen ga zetten in MAX... heb dus ableton live 10(/11) suite..)

PureData en Csound zijn ook alternatieven, zeker PureDate, aangezien MAX een fork is, zogezegd?
voor... granular.... voor wat ik wil, maar dat zal pas later zijn, wanneer ik ook konnektie ga maken met den buitenwereld (beamers, arduino, etc.), als ik dat behaal... Groot Projekt.

ik er is "gratis" veel te krijgen, maar ben vanuit niets muziek gaan maken, er zijn komplekse programma's te verkrijgen waarin je veel bereiken, "gratis". ik denk dat op een bepaald moment die wellicht zal gebruiken wanneer ik er niet uitkom in wat ik wil, en wat wil ik, dat onderzoek, ekspirementeren, lekker aanklooien, heb veel ideeën, maar géen uitgewerkt plan. dat kan nog niet.

granular wordt de "brug" tussen alles...




dank! ik heb element kushview, zal zeker deze bekijken.
Grappg genoeg heb ik ooit de onoffciele documentatie het bestandsformaat van pure data gemaakt, lang geleden. Samen met een vriend die Sound Design studeerde aan de HKU, KMT. Als Interaction Design student destijds, was ik geïnteresseerd in pure data, sound design en studio engineering. Ben ook afgestudeerd mbt geschiedenis van studio engineering educatie in NL en heb voor Eelco Grimm aan doceer software gewerkt. Leuk om pure data voorbij te zijn komen. Lang niets mee gedaan. Je bericht herinnerde me er weer eens iets mee te gaan doen. https://puredata.info/docs/developer/PdFileFormat
 
Laatst gewijzigd:
Wie herinnert er zich nog granulab , early 2000 ?
Echt tof programmatje .
Onlang heeft granulair guru curtis roads een freeware programma uitgebracht ‘ emmission control 2

granulab valt nog steeds te downloaden, 2018 is er nog een soort van laatste versie gemaakt. deze heb ik nog niet gebruikt..

Emmission control 2, wel.. en gelukkig staan beide hier al gemeld.

ik moet Emmission control 2, of moet, ik zal deze eens goed gaan gebruiken, ik heb nogal wat granulars gekocht, en ook in VM, doe ik sinds kort granular (en ik weet VM.... goed... ik heb ze ook op de hielen gezeten, cherry audio.. vonden ze niet leuk.. dat is even een terzijde, en heeft geen plaats hier, hier gaat het om sythese, daarom ook bedankt voor je reaktie op KVR, over zebra2, die ik in fases steeds dieper gebruik, al ben ik er snel erg diep ingedoken, denk ik.. dus zal je nog wel eens lastig vallen over tips...)



de links werken niet, krijg wel de pdf doc te zien, de YT niet. erg leuk overigens, jouw achtergrond, kennis.... er zijn hier meer met ekspert kennis, ik blijf een enthousiaste leerling, zo noem ik het maar.
zoals de @the tall lad en meerdere...

ik houd je in de gaten..... wil zoveel nog weten, al onderzoek ik zelf erg veel, alles in je eentje, is minder leuk, ten eerste, soms heeft dat wel zijn voordelen, je eigen richting vinden, maar dan kom je op een punt dat je dieper wil, en dat lukt me wel, maar wat feedback, wat kennis via anderen, altijd fijn. daarom ook dit draadje, specifiek over granular dan wel.

(ik denkt dat de links niet werken, je hoeft ze louter als plain tekst in te voeren, of...)

is er nog iets nieuws op granular gebied, buiten wat ik er nu mee doe, haha.. ja Voltage Modular, ik heb de module vreemd genoeg erg lang niet goed in me opgenomen, heeft een vrij goede granular processor, Almanacs, nu wat meer populair geworden, door mijn enthousiasme.

o ja, en heb Madrona Labs Kaivo, goedkoop kunnen scoren.. granular met physical modelling én MPE.. een pracht ding.

o, EMIT die bij 11 suite zit, spectral granular. zoals frequency domain dat in VCV rack doet. die heb ik nog niet gemeld hier, frequency domain, zit ook granular spul bij, en spectral stuff... hybride, en soms alleen spectral.. erg goed, wel fruttige GUI, maar sterke modules. iig voor mij..
 
Ben helemaal geen granulair expert
Voor mij is de grain sampler ( the core based one ) in reaktor meer dan genoeg , en klinkt echt stukken beter dan de de build in primary grain sampler
Te vinden onder : library , sampler , grain sampler

Old granulab still rules , nieuwe beta is ook echt wel tof
JaEhXf6.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ben helemaal geen granulair expert
Voor mij is de grain sampler ( the core based one ) in reaktor meer dan genoeg , en klinkt echt stukken beter dan de de build in primary grain sampler
Te vinden onder : library , sampler , grain sampler

ik doelde meer dat je, of ik gooi nu mensen door elkaar, wel een ekspert bent in andere synthese vormen, en b.v. de oscillator van zebra2 zeer goed kent, ik probeer de oscillator van zebra2 ook eerst goed door te krijgen. daar kun al immens veel mee doen, en het ging me eerst vooral om de oscillator van zebra2, toen ik m aanschafte, en de semi-modulaire opzet, en de presets die ik er al uitschudde, die te goed waren om m niet te kopen.

ik ben nog niet in reaktor gedoken, dieper dan blocks, ja soms sneak peaks, wat info opgesnuffeld.

dank voor de tip, en is duidelijk hier uitbreiding op wat er op granular gebied te vinden valt. granular en reaktor, had ik dat al gemeld, daarvan weet ik dat gaat goed. spectral ook volgens mij.

maar ik zit op het nivo van modular, en soms wat dieper, maar dan zijn het vooral algemene artikelen, niet over pure data, reaktor core, of M4L, etc. (ja ooit ff iets met FFT gerommeld in M4L, maar dat moet je pas gaan doen, als je basis ook echt goed kent...). synteses, en het leren kennen, zebra2 heeft een bizonder gekonstrueerde oscillator, een studie op zich. (en dat vind ik heerlik..)

back to the grains;

reaktor; library; sampler; grain sampler.. thnx!
 
Ja maar die gemaakt in core ( is standaard bij reaktor 6 )

ik kan alleen de primary vinden (en heb reaktor 6 full). met core heb geen enkele ervaring... dit is wel een goede instap natuurlik, om eens te kijken hoe het werkt. maar krijg niet eens een core 'object' in een panel, o je moet natuurlik eerst een macro maken of zo... ay, achter primary zit altijd core, pfoew. moet ik wel begrijpen, uiteindelik..

EDIT: ik kom nu zover, dat ik inderdaad een core element in een primary kan zetten, even doorklikken.
 
Create new ensemble , rechtermuisknop , library , sampler , grain sampler
Je moet wel een envelope en voice combiner toevoegen
Wbih7qN.jpg
 
Create new ensemble , rechtermuisknop , library , sampler , grain sampler
Je moet wel een envelope en voice combiner toevoegen
Wbih7qN.jpg

ok dank, nu begrijp ik waarom je core zei, terwijl het primary 'module' is. eigenlik nog niet, maar goed. weet het verschil tussen core en primary wél..
goed. deze grain sampler had ik al gevonden, de andere zijn zo te zijn ook primary elementen. dank, wederom. hee zo duik ik eens dieper in reaktor.

en mooie bijdrage aan dit draadje.
 
Met primary module bedoelde ik black box primary code , met core bedoeld ik made in core ..maa ja uiteindelijk bevindt het zich wel in een primary macro .
Maar de code is all done in core , vandaar dat die uitstekend goed klinkt
 
de links werken niet, krijg wel de pdf doc te zien, de YT niet. erg leuk overigens, jouw achtergrond, kennis.... er zijn hier meer met ekspert kennis, ik blijf een enthousiaste leerling, zo noem ik het maar.
zoals de @the tall lad en meerdere...
Ik blijf de eeuwige leerling met je hoor. Pure data is enorm snoepgoed, het was helemaal van mijn radar afgegaan. Ik ben vooral een knoppendraaier, maar ik zit tegenwoordig steeds meer met de matrix te klooien en ben ook stilletjes aan meer bezig met software, dus leuk dat jouw berichtje me er aan deed herinneren. Meteen Pure data gedownload, het is werkelijk nauwelijks verandert. Ik heb geen verstand van granulaire synthese. Stond wel halverwege op mijn "ik moet er eens me in gaan verdiepen lijstje". Toen ik die studie deed was het heel hip. Nu alweer meer dan 15 jaar geleden. Ik zit nog maar kort op dit forum, het is leuk dat voorbij te zien komen. En ook dat er inmiddels zoveel is. Niet meer alleen maar CSound, collider, pure data MAX/MSP en en een paar andere techneuten tools.

Waarschijnlijk geheel ter overvloedde, jij bent zeker veel meer op de hoogte van granulaire synthese, maar er is een mooi dingetje van tasty Chips, een hardware synthesizer 100% gericht op granulaire synthese lijkt het:

Ik zie zeer weinig van dit soort dedicated hardware (ik zit nog niet in modular). Zijn er uitgebreiderde granulaire synthesizers?
 
Met primary module bedoelde ik black box primary code , met core bedoeld ik made in core ..maa ja uiteindelijk bevindt het zich wel in een primary macro .
Maar de code is all done in core , vandaar dat die uitstekend goed klinkt

ik begin het nu al te leren, kom zelfs een grain cloud tegen... in de dropdown... ik moet nog ff de workflow leren (snap alleen niet waarom de panels van primary macro elkaar gaan overlappen, in de view boven)

is het niet handig om een Reaktor thread te beginnen? och ja, dit hoort nog bij granular thuis, zelfs granular resyntesis zie ik...
 
Ik blijf de eeuwige leerling met je hoor. Pure data is enorm snoepgoed, het was helemaal van mijn radar afgegaan. Ik ben vooral een knoppendraaier, maar ik zit tegenwoordig steeds meer met de matrix te klooien en ben ook stilletjes aan meer bezig met software, dus leuk dat jouw berichtje me er aan deed herinneren. Meteen Pure data gedownload, het is werkelijk nauwelijks verandert. Ik heb geen verstand van granulaire synthese. Stond wel halverwege op mijn "ik moet er eens me in gaan verdiepen lijstje". Toen ik die studie deed was het heel hip. Nu alweer meer dan 15 jaar geleden. Ik zit nog maar kort op dit forum, het is leuk dat voorbij te zien komen. En ook dat er inmiddels zoveel is. Niet meer alleen maar CSound, collider, pure data MAX/MSP en en een paar andere techneuten tools.

ja er is immens veel te vinden, zelf heb ik M4L (vanwege 11 suite), MAX heb ik staan louter om granurise mee te bespelen.. dus geen licentie. en Reaktor moeten we niet vergeten... waar ik nu dus aan het rondzwerven ben.... geef me nog 30 minuten en heb reaktor door.. haha, wel leuk is ff dieper te gaan.

leuk dat je geïnspireerd wordt om weer pure data te downloaden, en wie weet! granular is nog immer in, maar dan vooral op wat ik maar noem de 'padshop' wijze, of voor reverbs. er zijn ook wel granular synths die daar wat van wegdrijven. maar ze kunnen allen gebruikt worden, op hun eigen wijze, om toch granular synthesis toe te passen, incluis kompositie/rekompositie. of allen, vrijwel allen.
goed, ik heb me een stapel aangeschaft, maar granular is een manier voor mij om een aantal domeinen bij elkaar te krijgen, iets wat ik al jaren jaren wil. dus voor mij erg belangrijk.
niet de enige synthese die me stapelgek (...) maakt, spectral! yeah... nou ja.. ff door in Reaktor..

(wel bizonder dat er nu weer wat meer of synthese, dat het wat dieper kan gaan, gaat, @roland kuit is daar ook flink mee bezig, @Disharmonic volgens mij ook, en @ProgHead en ik vergeet nu zeker een aantal mensen...)
 
Ohh ja hoe kon ik het vergeten , het ultieme environment voor granulair allerhande ( en nog veel meer ) , spijtig (nog ) geen 64 bit versie
Het almachtige audio mulch

Edit : de grain cloud is enkel primary , dat wil zeggen als je op de module klikt dat je geen toegang hebt tot de onderliggende code ( black box code ) omdat deze hardcoded is in de primary modules .
De primary code is oud en dateerdvan reaktor 3.0 ( 2001) , vandaar dat de nieuwe (core based ) granulair samplers stukken beter zijn , je hebt toegang tot de code ( mits je dat interesseert ) en ze klinken gewoon vele malen beter dan de standaard primary modules
 
Ohh ja hoe kon ik het vergeten , het ultieme environment voor granulair allerhande ( en nog veel meer ) , spijtig (nog ) geen 64 bit versie
Het almachtige audio mulch

wow, die kende ik nog niet! aaargh... goed... dit gaat op de lijst, crusher-x heeft me al laten bloeden... zie ook spectral achtige zaken??

goed, dit is erg mooi. ik doe het nog dan maar wat ik nu heb, alsof dat niks is. kan ik al ver mee komen. veelal ook met tussenstappen, programma, offline bewerking. etc. ik kom er wel.. of zeker.

dank!

EDIT: zie nu je edit, dank! en met dit zet ik al de eerste stappen... dieper in Reaktor.. wat ik al wilde, nu heb ik een goede aanleiding, handleiding. en ik snap t al... maar de workflow moet ik nog ff onder de knie krijgen, waar alles staat. dank voor je diepere uitleg.

aangezien ik verslaafd (...) ben aan syntheses, dieper gaan, zelfs met simpele synths, eigenlik, of minder simple synths, modulars. nou ja, komt nog wel. even genoeg om de komende dagen goed uit te zoeken en te eksperimenteren (ook nog je zebra2 documentatie, wederom wanneer ik geen 2 mensen door elkander gooi, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlik). en heb al zoveel lopen, aan ekspirmenten. heerlik! heerlik!

nogmaals mijn dank, dit soort schoppen onder mijn kont, heb ik nodig, om even richting te vinden in een omgeving waar ik nog niet thuis ben.
 
Laatst gewijzigd:
You're in for a ride , audiomulch is fantastich ..ik heb lange tijd alleen maar met audiomulch gewerkt
Het heeft verschillenwd granular modules , diegene die op live input werken ( bubble blower , nebulizer ) en deze die samples laden ,heeft ook een build in pitch shifter etc..en dan nog het fantastische meta surface
Echt top , mensen wachten al jaren op een 64 bit bit , Ross Bencina ( de creator ) is echt wel een legend
 
goed, ik heb me een stapel aangeschaft, maar granular is een manier voor mij om een aantal domeinen bij elkaar te krijgen, iets wat ik al jaren jaren wil. dus voor mij erg belangrijk.
Welke domeinen?
 
ik ben helemaal weg van Grain in Reason. Super goed ontworpen interface, en klinkt bij vlagen belachelijk goed.
Staat in mijn plugin top 3.
 
Back
Top