Boss SY-1 Synthesizer

Ik vind dat je dit geen synth mag noemen. Althans als ik het goed begrijp. Je moet wel iets kunnen instellen om het een synth te noemen. En alleen rate vind ik dan te weinig. Al zitten er wel toffe sounds + sequences in. Dat wel.

het is inderdaad meer een 'preset' synth dan een volwaardige synth..daarvoor moet je de Boss SY-300 hebben waarvan deze is afgeleid.
Maar een Teisco s100p noem je ook een synthesizer terwijl dat toch ook meer een preset ding is....en zo zijn er veel meer.

maar Deze Boss SY-1 is vooral een klien pedaaltje waarmee je 'on de vlaai' in studio en vooral ook podium poly synth klanken uit je gitaar kan toveren, 'pluk en plee'! en dit dmv je normale gitaar signaal , dus zonder extra elementen en/of extra kabels....en zo te zien op Youtube lijkt de 'playing response' waanzinnig goed. en de klanken zijn ook ok, zit van alles wat in.

het is in eerste instantie bedoeld voor gitaristen (ook basss) , niet voor synth freaks!
 
ja, ik heb de blue Boss pedal!

ten eerste: dit pedaal is primair bedoeld voor electrisch gitaar en het typische gitaargeluid ontstaat
toch gemiddeld op deze aardbol door de gitaar in een versterker met speaker te pluggen.
eerst had ik het pedaal rechtstreeks op mn mengtafel en dat klonk nergens naar. je hoorde
duidelijk de digitale artefarts en nogal dunne iele klank.
maar over een buizenampje met leuke Celestion speaker klonk het zeer zeer ok!

en het is misschien geen editbare synth maar de twee parameters die je wel kan instellen
zijn heel belangrijk en bepalend voor het uiteindelijke synth klankje. Ze doen meer dan je eerst denkt...

ik haalde er direct uit wat ik zocht,,, solo-lijnen monofoon werkt perfect, stringpads ook,,, maar met een beetje
zoeken en editten lukte funky slagjes ook hartstikke goed en daar hoopte ik op.

ik vind het jammer dat er niet een geheugen in zit voor tenminste een paar klanken, nu wordt het
op papier instellingen vastleggen en of uit je hoofd leren (en hopen dat je niet dement raakt) en op het podium
is dit natuurlijk waardeloos...of je moet het houden bij 2 klankjes en de instellingen zo snel als mogelijk leren in
te stellen. Ik ga toch nog kijken of ik het pedaal kan ombouwen,,externe voetschakelaars , enz.
de SY-300 blijft wat dat betreft (en andere factoren) aantrekkelijk !

ik ga nog een spontane impro demo maken misschien....
 
Bedankt voor de review. Waar ik een beetje bang voor ben is dat de levels van de presets onderling te veel zullen verschillen. Zo wordt het live moeilijker te gebruiken aangezien er geen totaal level knop op zit. Hopelijk heb ik het verkeerd?

Van de 120 presets zal ik er waarschijnlijk maar 20 echt gebruiken. Ik denk dat het met wat andere effecten erover best goed kan klinken op gitaar.
 
ja, je zal er zelf iets van moeten maken..dit blauwe Bos-geval !

ik ga er van uit dat ik live (als ik ooit nog op het podium beland)
maar 2 ,3 klankjes ga gebruiken. daarom is die SY-300 voor mij too much qua mogelijkheden, prijs en grootte....
ik hoop dat Boss op een of andere manier met een update komt waarmee je via een of ander pedaaltje iets toch presets kan opslaan.
of desnoods een nieuwe versie van de SY-1 die wel wat geheugen plaattsen heeft.. ok, ik ga zo kijken of ik wat klanken kan opnemen.
 
Bedankt voor de review. Waar ik een beetje bang voor ben is dat de levels van de presets onderling te veel zullen verschillen. Zo wordt het live moeilijker te gebruiken aangezien er geen totaal level knop op zit. Hopelijk heb ik het verkeerd?

Van de 120 presets zal ik er waarschijnlijk maar 20 echt gebruiken. Ik denk dat het met wat andere effecten erover best goed kan klinken op gitaar.

er zit wel een totaal level knop op. een voor gitaar direct dry sound en een voor de synth klank. apart te mixen.
de volumes zijn onderling per preset min of meer hetzelfde. daar houd The Boss wel rekening mee, maar elke klank heeft weer
zijn eigen karakter..veel laag is anders qua volume intentie dan dun hoog...ik maak me eerder druk om andere dingen (of mijn haar goed zit!)

en wat ik dus zei: het zijn niet 120 presets....met de twee parameters kan je zo veel aanpassen dat preset 1 ook weer totaal verschillende
karakters kan aannemen..dus je kan niet zeggen: het pedaal heeft 120 klanken. de variabelen zijn wel wat meer dan beetje meer of minder vibrato, enz
 
er zit wel een totaal level knop op. een voor gitaar direct dry sound en een voor de synth klank. apart te mixen.
de volumes zijn onderling per preset min of meer hetzelfde. daar houd The Boss wel rekening mee, maar elke klank heeft weer
zijn eigen karakter..veel laag is anders qua volume intentie dan dun hoog...ik maak me eerder druk om andere dingen (of mijn haar goed zit!)

en wat ik dus zei: het zijn niet 120 presets....met de twee parameters kan je zo veel aanpassen dat preset 1 ook weer totaal verschillende
karakters kan aannemen..dus je kan niet zeggen: het pedaal heeft 120 klanken. de variabelen zijn wel wat meer dan beetje meer of minder vibrato, enz

Duidelijk, dat wist ik van die inst en synth level. Maar het zou fijn als je dan ook nog een totaal/master volume had voor als je live toch snel wat wilt aanpassen mocht het te zacht of te hard uitsturen.
Ik ben wel benieuwd hoe het klinkt als ik hem door mijn effecten heen jaag. Reverbs, delay, pitch shifter en eventueel overdrive etc.
 
die dry en wet level knop is een combi-knop, dus kan je in zn totaal ook draaien. dus je probleem is min of meer opgelost!

(en ik blijf me ondertussen vooral zorgen maken over mijn haar)
 
drie dagen lang met de SY-1 samen in de Bossen gewandeld en kan helaas geen vriendjes worden met
dit ding. weet nog niet of ik hem hou...
de eerste demo-opname was niet goed gelukt, wel jammer want het pedaal is wel perfect geschikt om vreemde klankjes
te fabriceren als je een beetje zoekt...dus maar even snel een ander soort muziek ding gemaakt.
de funk gitaar en bass is normale gitaar. de solo en akkoordstukjes de Boss SY-1....tja......nogmaals, ik kan er niet zo veel mee,
de Boss SY-1.

https://soundcloud.com/aznem/boss-sy-1-try-out-1
 
Laatst gewijzigd:
er zit gigantisch veel hoog in en als je dat weg haalt dan blijft er weinig sound over.
de presets lijken te veel op elkaar en klankverschillen zijn minimaal. steeds dat top hoog, schril,,
via pedaal kan je vooral een filter besturen,,,,dus wah wah wah wah...erg saai,.

verwacht ook niet dat je mooie string of orgel partijen er uit haalt...het klinkt gammel....
leukste vind ik nog een beetje Pat Metheny Roland GR300 solo imiteren of blues met het Hammond orgel.
maar het blijft allemaal dun, digitaal,,,tophoog, eh...wat mij betreft een gadget speelgoedje....

wel leuk voor experimenten en aparte klanken maken die je niet uit een gitaar haalt maar heeft niet de ballen
en verfijndheid die ik zoek.

maar dit is mijn ervaring,,een ander vind misschien weer iets totaal anders!
 
ik had op zn minst wat met panning moeten doen..alles zit elkaar in de weg in het midden nu....ik maak later nog een andere versie van mijn SY-1 hit
 
Ok jammer dat ie niet bevalt. Misschien is het nieuwe C4 pedaal iets voor je? Dat is een monofoon synth pedaal met veel edit mogelijkheden. Minder die foute digitale Boss geluiden.

https://m.youtube.com/watch?v=JKwB5D1DEbE

laatste wat ik zoek is een monofoon ding. ik wil juist akkoorden kunnen spelen. leek me handig als je als gitarist
op het podium ook zo nu en dan een andere 'functie' kan aannemen. verder hou ik het graag bij standaard gitaarklanken.
De oude Roland gitaar synths werken ok maar ik vind het maar niks dat ik dan een extra element op mijn Fender moet schroeven
en ook nog eens die zware dikke kabel erbij....

in de VF-1 zit trouwens al een leuke monosynth! die me doet denken aan een Korg X911 gieter-sint
 
Wellicht die Electro Harmonix synth pedalen dan? die zijn wel polyfoon.

Die hele simulatie reeks van EHX (synths organs pianos, bassen, enz) lijkt uit dezelfde electronische motor te komen en heeft een
soortgelijke digitale klank als de Boss..geen warmte geen mooi middengebied...iel en dun. ik ga nog wel even kijken of ik toch die EHX
beter vind maar ik hoopte eigenlijk dat de Boss SY-1 een oud Roland git synth systeem kon evenaren en dat is niet zo..

ik snap nu ook het top hoog misschien. met de Controller kan je via een pedaal een van de beide parameters met je voet besturen en
dat is in de meeste gevallen een wah wah klank.,..dus een filter met een resonantie piek.....en helaas lijkt die resonantie piek iets te hard,,dus
veel tophoog..helemaal met de auto wah wah op sommige geluiden. echt pijn aan mijn oren en ik vind het sowieso niet mooi klinken...
 
Die hele simulatie reeks van EHX (synths organs pianos, bassen, enz) lijkt uit dezelfde electronische motor te komen en heeft een
soortgelijke digitale klank als de Boss..geen warmte geen mooi middengebied...iel en dun.

Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik wordt er ook niet warm of koud van.
 
Daar ben ik het ook wel mee eens. Ik wordt er ook niet warm of koud van.

wat ik tot nu toe lees over gitaar synths is dat het beste werkt toch een speciaal
element/pickup is op je gitaar wat elke snaar los detecteert en midi compatible.

de EHX en BOSS SY-1/SY-300 werken totaal anders..
 
Back
Top