Dilemma: Korg Volca Sample of Electribe 2 Sampler (of andere alternatieven?)

Range: klopt.
1 Beat 1 Step: nee. Een step is nooit een beat. Op zo'n beetje elke synth of drum computer is 4 steps 1 beat.

Een Volca Sample is niet echt bedoeld voor samples van 10 seconden vrees ik. Misschien dat het kan. De langste drum break die ik er in heb staan is 124 kB en 2 seconden (versneld van 33 naar 45 toeren, mono, 32 kHz, WAV).

Ik weet niet hoe lang de attack en decay tijden zijn. Kan ik ook zo snel niet vinden in de gebruiksaanwijzing.

Dank je voor het meedenken! :okdan:

OK, dan worden die eerdergenoemde 96 seconden dan nu 24 seconden,
dat kan ook nog wel een loop-soundscape zijn dat zich niet al te opzichtig herhaalt
(en anders eventueel meerdere verschillende patterns achter elkaar gebruiken).

Ik zag ergens iemand noemen dat 'm sowieso 6 seconden gelukt was, zonder te weten waar dan de bovengrens lag (weet even niet welke Volca Sample versie).
Dat begint in de buurt te komen.

Ik ga als ik er eentje koop ook meteen die epub guide doen. In de preview werd daar iets aangegeven over de coverage van de start & length parameters, en dat leek over zowat de hele samplelengte te kunnen gaan, dus goede hoop op ook zinnige (volledige) attack & decay tijden... maar da's dus geen bevestiging...
 

Attachments

  • book.JPG
    book.JPG
    106,3 KB · Bekeken: 144
M.b.t. die lange samples dan nog, dat uiteraard essentieel dat een lang sample dat al getriggerd is niet bij de volgende step (zonder vervolgtrigger) afgebroken wordt.

Dat zou wel een hele heftige beperking zijn (dan is de Volca Sample alleen maar echt als drumdoos te gebruiken), en naar ik hoop onwaarschijnlijk.

Maar als er kennelijk dingen zoals hieronder genoemd ook kunnen opduiken, wie weet wat voor 'aparte gedachten' er nog meer tijdens het ontwerp waren.....

Uit 't SOS-review van versie 1:
"In performance, parts can be muted or soloed, although soloing has the rather unfortunate side-effect of unmuting other parts on exit. This is the case whether or not they were muted prior to the solo action."

('k mag hopen dat ze dit voor versie 2 gecorrigeerd hebben :) )
 
M.b.t. die lange samples dan nog, dat uiteraard essentieel dat een lang sample dat al getriggerd is niet bij de volgende step (zonder vervolgtrigger) afgebroken wordt.

Dat zou wel een hele heftige beperking zijn (dan is de Volca Sample alleen maar echt als drumdoos te gebruiken), en naar ik hoop onwaarschijnlijk.

Maar als er kennelijk dingen zoals hieronder genoemd ook kunnen opduiken, wie weet wat voor 'aparte gedachten' er nog meer tijdens het ontwerp waren.....

Uit 't SOS-review van versie 1:
"In performance, parts can be muted or soloed, although soloing has the rather unfortunate side-effect of unmuting other parts on exit. This is the case whether or not they were muted prior to the solo action."

('k mag hopen dat ze dit voor versie 2 gecorrigeerd hebben :) )
Een sampler is een beetje als een monofone synth: zodra je een nieuwe noot speelt wordt de oude afgebroken want er kan maar één "voice" (stem) tegelijk afgespeeld worden. Is dat wat je bedoelt? Je kunt wel lange samples in z'n geheel afspelen (zoals een break beat). Als je sample maar niet langer duurt dan 16 steps (4 beats). Want zodra de sequencer weer opnieuw begint met de 16 stappen wordt je breakbeat-sample opnieuw gestart.

Hoe ik en volgens mij Public Enemy enzo een sampler gebruiken: start een breakbeat op stap 1. Pas de snelheid v/d sample aan zodat 'ie lekker vet klinkt. Pas daarna het tempo zodanig aan dat de beat precies 16 stappen duurt. Voeg daarna "geluidjes" (extra snare drum ofzo) toe op bepaalde stappen. Ik denk dat een (polyfone) synthesizer die werkt met samples misschien meer iets is voor jou...
 
Een sampler is een beetje als een monofone synth: zodra je een nieuwe noot speelt wordt de oude afgebroken want er kan maar één "voice" (stem) tegelijk afgespeeld worden. Is dat wat je bedoelt? Je kunt wel lange samples in z'n geheel afspelen (zoals een break beat). Als je sample maar niet langer duurt dan 16 steps (4 beats). Want zodra de sequencer weer opnieuw begint met de 16 stappen wordt je breakbeat-sample opnieuw gestart.

Dank je wederom voor 't meedenken :okdan:

Goed te horen dat samples wel gewoon doorklinken zolang ze op een volgende step van het bewuste part niet hertriggerd worden.
(Er zit dus niet de ongewenste en nodeloze afkapping in vd voorafgaande step, want jongens, we gaan nu naar de volgende step, dus stilte allemaal. Zo dus niet, mooi. Je weet het nooit met Korg...)

OK, en dat elke lang sample sowieso ophoudt als einde vd rit van 16 steps is bereikt is fair, acceptabel.

En voor doorgaand geluid bij step 16 naar step 1: wie weet kan een workaround zijn dat er in een ander part al een 'maskerend' ander sample wordt gestart,(met geschikte eindes zodat het goed schouder aan schouder kan), bijv.:
- trigger ander sample in step 14, ENV-ATTACK 50%, -DECAY 0%
- hertrigger dit sample ook in steps 15 & 16, full length, ENV-ATTACK 0%, -DECAY 0%
- hertrigger dit sample ook in step 1 full length, ENV-ATTACK 0%, -DECAY 50%

(Droogzwemmerij! Gewoon bakkie halen & proberen :D )

Hoe ik en volgens mij Public Enemy enzo een sampler gebruiken: start een breakbeat op stap 1. Pas de snelheid v/d sample aan zodat 'ie lekker vet klinkt. Pas daarna het tempo zodanig aan dat de beat precies 16 stappen duurt. Voeg daarna "geluidjes" (extra snare drum ofzo) toe op bepaalde stappen. Ik denk dat een (polyfone) synthesizer die werkt met samples misschien meer iets is voor jou...

Ja raak, da's inderdaad de functionaliteit die ik (al dan niet geforceerd) uit dit kleine doosje probeer te wurmen. En dan deze Volca Sample wegens de alles(/veel)-in-1-doosje mogelijkheid.
Ik heb andere bakken staan die samengevoegd deze bedoelde functionaliteit wel kunnen doen, of 't kan natuurlijk via Ableton Live, maar kortere opbouwtijd (reps & gigs) ook belangrijk, vandaar dat elke kabel en voeding die niet hoeft te worden uitgepakt & ingeprikt weer winst.
 
maak het jezelf makkelijk en spaar 100,- door voor een Model:Samples.
Nou denk je mss, hij heeft aandelen Elektron maar dat is niet zo..

Maar voor iets meer geld:
- 4 bar patterns
- 1gb opslag
- audio over usb
- veel patterns opslaan
- sample locks, parameter locks
- makkelijk chromatisch spelen
- snel samples uploaden via usb
- > 10 samples/pattern
etc.
 
maak het jezelf makkelijk en spaar 100,- door voor een Model:Samples.

Hi, ja, rake suggestie. Had die ook al zitten begluren, maar liep tegen ontbrekende maar gewenste ENV-AMP Attack aan, of is er een workaround mogelijk?

Ik zag online wel wat pogingen via filter-fade in etc, maar leek niet afdoende.

Wel gaaf dat die wel per step een ander sample kan doen. En natuurlijk al die andere voordelen die je al noemde. Bummer dat dus die Attack ontbreekt, die wil ik.

Dank & groet!
 
Laatst gewijzigd:
Model:Samples.

Hmm, it's 'official'....., (Lieve Elektron of Sinterklaas, geeft ons een firmware-update):

"But Model:Samples lacks an Amp Envelope, which means there is no Attack, Decay, Sustain, and Release; though in Envelope mode, the LFO an modulate the filter. Even with that functionality, players won’t be able to create ambient pads from samples on Model:Samples.

For some, this glaring omission will be a major problem. Players want to sculpt their sound, and without an envelope, it becomes difficult to truly control the sonic features of a sample. A workaround is to load a sample that already features the desired attack, sustain, and release settings for the filter and amp envelopes. But, again, some may be annoyed that this isn’t available onboard, because the user is basically locked into the sample’s settings.

This is an instance where accepting the Model:Sample’s limitations might be useful. Instead of getting irrevocably frustrated, try working within the limitations as many musical artists have done going back to the early days of electronic instruments.
"
 
"This is an instance where accepting the Model:Sample’s limitations might be useful. Instead of getting irrevocably frustrated, try working within the limitations as many musical artists have done going back to the early days of electronic instruments."

Ja, laat die ingewikkelde sample-toestanden maar zitten en bouw een leuke theremin. :D Met buizen. :okdan:

Wie zegt dit eigenlijk, beetje een dooddoener om kritiek te pareren over missende functionaliteit. Lijkt me niet zo moeilijk voor Elektron om dit toe te voegen in een volgende firmware-update.
 
Wie zegt dit eigenlijk, beetje een dooddoener om kritiek te pareren over missende functionaliteit. Lijkt me niet zo moeilijk voor Elektron om dit toe te voegen in een volgende firmware-update.

Ik zag inmiddels dat die attack toch wel via LFO te doen is, maar dan ben je die dus al 'kwijt'... Kan me ook voorstellen dat ze hun 'budget' model niet AL te aantrekkelijk wilden maken omdat dan mensen de overstap naar hun duurdere spul weer minder snel maken, wie weet is het daarom...?
 
Ja, met buizen zou ook gewoon heel mooi zijn voor een theremin. :) Kan zijn dat het inderdaad een bewuste keuze is om het goedkopere model niet heel uitgebreid te maken qua features. Heb je al 'ns gekeken op het Elektronauts-forum of deze vraag daar al is besproken? Als meer mensen dit zouden willen, op een gegeven moment kan Elektron dat toch niet meer negeren, zou je denken.
 
Heb je al 'ns gekeken op het Elektronauts-forum of deze vraag daar al is besproken? Als meer mensen dit zouden willen, op een gegeven moment kan Elektron dat toch niet meer negeren, zou je denken.

Hi, 'k dacht gelezen te hebben (wellicht elders) dat veel mensen hier al naar verlangden.... als Elektron nu gerund werd door vergelijkbare mensen als bijvoorbeeld de mensen achter Reaper (DAW) dan had ik er alle vertrouwen in dat het er vlotjes in zou komen :halleluja geen idee hoe update-eager de Elektron-firma is?
 
Wanneer iets met opzet niet is toegevoegd is het geen omissie.
Toen ik met trackers werkte, had ik nog nooit van een envelope gehoord en toch maakte ik de tofste beats van Rotterdam Blijdorp e.o. Je ken zonder.
 
Wanneer iets met opzet niet is toegevoegd is het geen omissie.
Toen ik met trackers werkte, had ik nog nooit van een envelope gehoord en toch maakte ik de tofste beats van Rotterdam Blijdorp e.o. Je ken zonder.

Yep ja, in het algemeen mee eens, we zijn verwend. En tegelijk ook yep nee wat betreft dit geval (wat mij betreft), attack-control is toch geen al te exotisch 'verlangen'.

Wacht, aja, herlezend...., als iets met opzet niet is toegevoegd kan het ook gewoon een slechte grap zijn, of kwade wil 8o) :D
(In dit geval gok ik op het niet teveel wind uit de zeilen van hun duurdere machines te willen nemen.)
 
(In dit geval gok ik op het niet teveel wind uit de zeilen van hun duurdere machines te willen nemen.)

Ja, maar dat is wel een beetje een negatieve insteek als een fabrikant dat doet. In plaats van tamelijk basale features niet op te nemen in goedkopere modellen zou de fabrikant de duurdere interessant moeten maken door die bijzondere, goed bedachte niet-alledaagse features mee te geven. Dat is een positieve benadering, denk ik.
 
Ja, maar dat is wel een beetje een negatieve insteek als een fabrikant dat doet. In plaats van tamelijk basale features niet op te nemen in goedkopere modellen zou de fabrikant de duurdere interessant moeten maken door die bijzondere, goed bedachte niet-alledaagse features mee te geven. Dat is een positieve benadering, denk ik.

Ik heb Elektron nooit zo gevolgd, ik gok dat die Model:Samples _na_ het luxere model was uitgebracht?
Positief/negatief..., wel mee eens, maar bedrijven moeten natuurlijk wel gewoon ook economisch denken, ooit een of ander artikel over gelezen, iets met 'price points'.
 
Wanneer iets met opzet niet is toegevoegd is het geen omissie.
Toen ik met trackers werkte, had ik nog nooit van een envelope gehoord en toch maakte ik de tofste beats van Rotterdam Blijdorp e.o. Je ken zonder.
[zwaar off topic, sorry kon 't niet late] Ben jij die gast achter "Poing!"? :D
 
Of deze.. een echte sampler die dus ook echt kan samplen...

Screenshot 2021-12-03 at 14.52.42.png


Screenshot 2021-12-03 at 14.58.55.png
 
Lees ik daar: Houd er echter rekening mee dat elk nummer monofoon is, dus als je een nieuwe noot in een nummer activeert, snijdt het de vorige af. En als je een majeurakkoord wilt spelen, vreet dat minstens drie tracks op. Alles van boven naar beneden.
 
Back
Top