Boss SY-1 Synthesizer

wat ik tot nu toe lees over gitaar synths is dat het beste werkt toch een speciaal
element/pickup is op je gitaar wat elke snaar los detecteert en midi compatible.

de EHX en BOSS SY-1/SY-300 werken totaal anders..

Ik weet niet zeker of zo'n Roland pickup nou perse een betere tracking heeft dan die nieuwste pedalen waarbij je geen pickup nodig hebt. Bij Roland digitale GR serie was de tracking ook niet altijd super. De GR300 wel, maar die was analoog.
De VG88 en 99 serie van Roland heeft ook een betere tracking, maar die werkt anders dan de GR serie. Voor de rest heb je tegenwoordig ook de Fishman Tripleplay, maar dan moet je weer met laptop gaan werken of een externe synth.
Het is allemaal niet ideaal en behelpen op gitaar synth gebied.
 
wat ik tot nu toe lees over gitaar synths is dat het beste werkt toch een speciaal
element/pickup is op je gitaar wat elke snaar los detecteert en midi compatible.
Is dat niet logisch, als je de gespeelde noten wilt detecteren?
Bij een audiosignaal als bron zal dat lastiger zijn.
 
Is dat niet logisch, als je de gespeelde noten wilt detecteren?
Bij een audiosignaal als bron zal dat lastiger zijn.

ja, zo iets..vooral als het meerstemmig moet zijn....
 
Ik weet niet zeker of zo'n Roland pickup nou perse een betere tracking heeft dan die nieuwste pedalen waarbij je geen pickup nodig hebt. Bij Roland digitale GR serie was de tracking ook niet altijd super. De GR300 wel, maar die was analoog.
De VG88 en 99 serie van Roland heeft ook een betere tracking, maar die werkt anders dan de GR serie. Voor de rest heb je tegenwoordig ook de Fishman Tripleplay, maar dan moet je weer met laptop gaan werken of een externe synth.
Het is allemaal niet ideaal en behelpen op gitaar synth gebied.

de tracking is niet het probleem (is ok bij die Boss SY-1) maar wel de convertie...die EHX en Boss Sy 1 en 300 doen 'iets' met pitchshifting...zoals de Digitech whammy...erg digitaal..de oude Roland dingen met hexa element kunnen beter pitches detecteren en zetten dat dan om naar midi of zo iets,,,ik weet het niet precies,.,,geen energie en tijd me hier compleet in te storten..maar die Boss SY-1 vind ik net zo raar digitaal klinken als die ENX wonder pedaaltjes...ik had een Roland GR-1 en die stuurt een soort JV Roland sound module aan...veel warmer en strakker van klank ..sample based misschien...
 
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving MarsMusica !
Je zou misschien ook nog eens kunnen kijken naar de Line 6 M5. Erg flexibel met wat aardige (synth) emulaties aan boord. Ik heb in eerste instantie de M5 gekocht, maar ben korte tijd later voor z'n grotere broer gegaan, de M9. Voor mij als beperkte gitarist is dat voldoende, mijn M1 is naar iemand gegaan die wél kan spelen en die was er ook erg over te spreken. 2e hands zie je de M5 al voor zo'n €80,-, echt wel de moeite om eens te proberen voor de synth sounds!
 
bedankt voor de tip, SmartBits.

ik heb even via youtjoep wat videos beluisterd van de Line 6 M5 en M9.
zijn op zich ok-je kastjes maar niet wat ik zoek.

Net zoals de EHX en Boss SY pedaaltjes worden sommige (synth) effecten gecreeerd dmv een soort van digitale
pitch -detector en pitch shifters om de klanken te maken. ik kan die digitale klank (je hoort soms van die ijzige
bijgeluiden in de klank) totaal niet waarderen. nog erger: ik vind het vreselijk!

ik hoef niet perse rare gekke klanken uit mn gitaar te halen. ik zoek juist iets waarmee ik met de gitaar (tijdelijk)
de functie kan vervullen/overnemen van een keyboardspeler. dus wat meer standaard klanken. misschien samples..
of een poly synth zoals de D50..
ongeveer zoals de Roland GR-1 maar dan zonder dat element en dikke Hexa-snoer....maar dat lijkt niet te bestaan nog.

maar ik stop even met zoeken / kopen.

de Boss SY-1 is best ok verder voor effecten, speciale ambient sferen,,gekke klankjes,,enz..
en solo's met een zaagtand klank...ook leuk...die bassen, bellen, SFX en sequensers hadden er voor mij niet in gehoeven.
ik mis de basic droge synth/piano klanken die geschikt zijn voor ritmisch akkoordwerk..
 
Er is al een hele tijd dit: https://www.jamorigin.com/

en het kan Verbluffend Goed zijn.

Je zit wel vast aan een computer+audio-interface, maar wel met een 'gewone' gitaar. Er is een demo-versie.

er is al heel lang heel veel en van alles op het gebied van gitaar en synths / computers / midi , converters.enz.
nog veel ouder dan deze software, en ik heb al heel wat in mijn handen gehad... maar daar gaat het mij helemaal niet om.

eh...ik laat het graag hierbij, ik heb genoeg energie hier aan besteed en het ging om de Boss SY-1.


brabbelen jullie maar lekker verder! :-)
 
Gebrabbel ?! Het lijkt erop dat je account gehacked is ;-) want eerder leek je nog niet van alternatieven voor hexafonische elementen te weten,
en nu typt iemand anders onder jouw naam ineens dat je dat allemaal al kende.

Je (die andere persoon dus ;-) ) zult dan ook wel weten dan die JamOrigin wel wat voorstelt, en ja, ook ikzelf heb vooraf het nodige gestoeid met dit soort spullen, en was redelijk tevreden met hexafonisch, door om de beperkingen heen te werken. De verwonderde glimlach kwam pas door die JamOrigin benadering.
 
Gebrabbel ?! Het lijkt erop dat je account gehacked is ;-) want eerder leek je nog niet van alternatieven voor hexafonische elementen te weten,
en nu typt iemand anders onder jouw naam ineens dat je dat allemaal al kende.

Je (die andere persoon dus ;-) ) zult dan ook wel weten dan die JamOrigin wel wat voorstelt,

tja,.......nu wordt het zeker gebrabbel!

dit is een topic over de nieuwe Boss SY-1.
die vond ik een interessant ding omdat het een standaard Boss pedaaltje is , plug en plee....klaar!
dat leek me wel wat maar het pedaal voldoet niet qua klank aan wat ik zoek en dat is jammer....
er is van alles qua gitaar en synths , maar niet letterlijk zo iets als dit pedaal.

We kunnen nog jaren over alternatieven door rattelen maar ik vind dat zelf zonde van mijn tijd.

thats all
 
Easy, om gebrabbel te voorkomen voortaan consistenter posten.
Maar je lijkt graag het laatste woord te willen hebben... dat kan hieronder, want ik nu klaar hier in deze thread.

ik ben van af het begin heel duidelijk geweest over wat ik doe, wat ik wil, wat ik zoek..en over de Boss SY-1.
en over hexa elementen en over alle andere dingen. ik lees net even alles wat ik heb neergekalkt hier in dit topic en valt me juist
op dat ik alles 3x te herhaal om maar zo duidelijk mogelijk te zijn.vermoeiend
ik zou juist wat minder consistent zijn lijkt me zo!
 
ik bedoel niets ernstigs met gebrabbel...ik dacht dat het een onschuldig woord was....maar officieel staat het voor onzin uitkramen..of iets dergelijks...
ok,,babbelen bedoel ik dan eerder!
muziek is mijn taal, niet Nederlands,, zorrie! :-)
 
Back
Top