Key Music NL failliet

naam weer veranderen in Feedback en alles komt goed!
 
Helaas zijn 'we' als consument er allemaal mede verantwoordelijk voor, door van de wat kleinere zaken dezelfde prijzen en levertijden te verwachten als die van de 'grote reuzen'.
Ik zou Key Music geen kleine zaak willen noemen of het moet in vergelijking met de Music Stores en de Turnkeys zijn. Een aantal kleine zaken bestaat nog. Ik weet niet hoe die het hoofd boven water houden, maar ik vermoed dat dat komt doordat ze zulke goede service bieden, dat klanten ze trouw blijven of doordat ze zich specialiseren. Ik was vroeger regelmatig klant toen het nog Feedback heette. Ik ben erop afgeknapt toen ik gitaar ging spelen en advies voor een akoestische gitaar nodig had maar naar mijn gevoel het bos in werd gestuurd. Onder de naam Key Music heb ik alleen de MatrixBrute van ze gekocht (online). Ik was wel van plan een elektronisch drumstel bij ze te kopen, omdat ik daarvoor echt naar een winkel moet, maar dat gaat waarschijnlijk niet door.
 
Hey, volgens mij gaat dit alleen om Keymusic in Rotterdam?
Nee, volgens mij niet. Die link van MacGyverGear geeft aan dat het om Zingerzangers Nederland B.V. gaat, handelend onder de namen:

Keymusic Den Haag
Keymusic Rotterdam
Keymusic Eindhoven
Keymusic Utrecht
Key Music
Rock Palace
Keymusic
Keymusic Apeldoorn
 
Alle winkels verdwijnen als een partij onder inkoop zit te verkopen. Lang leve de Nederlandse wetgeving.. NOT!
Consument word bescherm, de rijken jongens vullen hun zakken en de middenstand kan min of meer kapot vallen.
Klanten kijken over het algemeen alleen naar laagste prijs, helaas niet wat dat voor de muziekmarkt betekent.

In België mag niet onder inkoopsprijs verkocht worden en vroeger had je prijsafspraken in NL en had iedereen een boterham.
Vandaag de dag krijg je aan de kassa de mobiel in je gezicht gedrukt. "Bij ....... is het goedkoper, gaan jullie voor die prijs mee?"
En dan heb je zo'n klant net een uur haarfijn info gegeven op al zijn/haar vragen. :frons:

Een doorstart zal een komen. Maar ik hoop wel in een vorm waar gericht word op service en niet op laagste prijs garanties.
De muziekwinkel is een plek waar muzikanten samenkomen en voor verbindingen zorgde en fantastische momenten ontstaan.
Dat zal via die internet shops nooit gebeuren en denk ook niet dat het ze enigszins zal interesseren.

Maar goed misschien ben ik een ouwe zeurkous en zie ik het allemaal verkeerd. Ik ben iig overtuigd dat muziekwinkels nog steeds een meerwaarde hebben.
 
Had niet het idee dat het slecht liep in Eindhoven. Heb er nog een koptelefoon gekocht twee jaar geleden. Zou er zo weer heen gaan voor allerlei spul.
 
In twee jaar tijd kan een hoop gebeuren ;)

Ik zou Key Music geen kleine zaak willen noemen of het moet in vergelijking met de Music Stores en de Turnkeys zijn

Volgens mij is één bax al genoeg helaas waarbij de key winkels in nl dan volgens mij wel relatief klein genoemd kunnen worden.
 
Maar goed misschien ben ik een ouwe zeurkous en zie ik het allemaal verkeerd.
Nee hoor, je bent geen ouwe zeurkous. Muziekwinkels hebben absoluut meerwaarde, Rock Palace was daar een uitstekend voorbeeld van.

En om als voorbeeld Keymusic Utrecht(voorheen Feedback) te nemen:
Het was jaren geleden een gezellige winkel met een goede sfeer en vakkundig personeel. Toen Keymusic het overnam werd die winkel omgeruild voor een steriele witte winkel die meer weg heeft van een ongezellige computerzaak, 100 meter verderop in dezelfde straat.:stupid Ik had daarna niet meer de behoefte om daar nog gezellig rond te hangen.

Het meeste personeel wat er al jaren werkte verdween en uiteindelijk waren de prijzen ook niet meer echt scherp. En een beetje meer betalen voor service en sfeer vind ik niet erg, maar de laatste jaren waren ze echt fors duurder dan de meeste concurrenten.


Maar prijs is niet het enige nadeel wat fysieke winkels hebben. De laatste keer dat ik een synthesizer in een winkel kocht(niet Keymusic) was ik een dag later toch niet meer zo enthousiast. Maar terugbrengen kan niet, zegt de wet. Want in een winkel heb je een bewuste keuze gemaakt en kun je de koop niet zomaar ontbinden(ook al kon ik het product niet uitproberen in de winkel). Had ik dit zelfde product op hun website gekocht was het geen probleem geweest.

Het is een extra drempel om dingen niet terug te kunnen brengen als je niet tevreden bent, helemaal als je niet 100% zeker bent van je beslissing.
Online winkels zijn hier zwaar in het voordeel met de wettelijke 2 weken. Voor bijvoorbeeld kleding of schoenen weegt dit nog veel zwaarder, kijk naar bijvoorbeeld Zalando of Wehkamp.

Het zou fijn zijn als er wetten komen die meer in het voordeel zijn van de fysieke winkels. De prijzen zullen altijd een stukje hoger liggen maar er zijn vast wel oplossingen te bedenken die ze andere voordelen geven.
En laten we eerlijk zijn, het is nog nooit zo goedkoop geweest om een hele studio met apparatuur te vullen als tegenwoordig.
Maar goed misschien begin ik ook wel oud te worden...:beard:
 
Maar terugbrengen kan niet, zegt de wet. Want in een winkel heb je een bewuste keuze gemaakt en kun je de koop niet zomaar ontbinden(ook al kon ik het product niet uitproberen in de winkel). Had ik dit zelfde product op hun website gekocht was het geen probleem geweest.

Het is een extra drempel om dingen niet terug te kunnen brengen als je niet tevreden bent, helemaal als je niet 100% zeker bent van je beslissing.
Online winkels zijn hier zwaar in het voordeel met de wettelijke 2

Ik denk dat je je hier toch vergist. De consumentenwetgeving die de webwinkel verplicht een product dat niet bevalt, terug te nemen, beschermt de consument.

Er is geen wetgeving die een fysieke winkel verbiedt een product terug te nemen. De winkel is dus vrij om dezelfde service te bieden als een webwinkel.
 
Er is geen wetgeving die een fysieke winkel verbiedt een product terug te nemen. De winkel is dus vrij om dezelfde service te bieden als een webwinkel.
Dat begrijp ik niet waarom die winkel mij bijna letterlijk de wet citeerd om het geld maar niet terug te hoeven geven. Ze waren duidelijk dat een tegoedbon het hoogst haalbare was, want de wet schrijft dat zo voor.
Aangezien ze het product terug hadden kunnen nemen is het dus gewoon niet slim, het heeft ze meteen een klant gekost. En het gaat hier niet over een grote winkel.
 
Jullie hebben allebei gelijk. De winkel hoeft het niet te doen, je kan het ook niet afdwingen, maar de winkel kan die mogelijkheid wel bieden of je kan het samen afspreken.

Ik denk inderdaad dat het slim is als winkels die kloof dichten en retourrecht bieden. Dan betaal je als klant weliswaar iets meer, maar je krijgt per saldo hetzelfde of meer (namelijk de kans om te bekijken en proberen in de winkel, advies te krijgen, etc.)...
 
Echt heel erg jammer! Keymusic / Feedback in Rotterdam was een van mijn favoriete winkels. Nu is het zo dat ik online-aankopen vrijwel niet bij Keymusic deed. Vaak is Keymusic toch een stuk duurder, dus bij voorkeur bij Thomann, waar ik weinig over te klagen heb, of als het snel moet bij Bax. Ik ben niet erg tevreden over Bax verder, maar soms is snel in huis hebben gewoon heel aantrekkelijk.

Ook zijn de voorwaarden voor online kopen een stuk gunstiger, waardoor ik alleen nog maar goedkopere dingen in de Keymusic winkel kocht.

Het is een beetje als Ryanair vs KLM. We gaan liever niet met Ryanair, maar vaak is de prijs toch van doorslaggevend belang.
 
Zolang er post order bedrijven gefinancierd worden om verlies te draaien en de grootste te worden , en de winkelpartijen de enorme winkelpanden niet gaan terugschalen is dit soort zaken einde verhaal. Ze zijn simpelweg niet met de tijd meegegaan. Grote dure ruimtes, geen echte toegevoegde waarde. Geen enorme service , slechts een prijzenslag. Enkele goede winkels hebben het al jaren lastig. De kleine winkels met trouwe klanten die zich wat meer op niches richten overleven wel, de rest niet.

Het is niet meer zo dat je om iets nieuws te leren je perse ook langs de winkel moet, er is een overvloed aan informatie. Folders heb je ook niet meer nodig. Ik ben wellicht oud maar de winkel was ook een soort pleisterplaats , gelijkgestemden ontmoeten, wat leren , vrienden maken. Dat soort dingen. En dan sparen totdat je je nieuwe instrument kon kopen. Die tijden komen niet meer.
 
En toch ga ik voor ik een grote uitgave doe (lees >500€) wil ik eerst uitproberen. Vorig jaar had ik op mijn shortlist de Roland System 8, de JD-XA en de Nord Lead A1.
Keymusic had ze niet staan (wel verspreid over diverse winkels). Bax had 2 van de 3.
Uiteindrlijk bij Oostendorp in Wezep deze 3 in de winkel kunnen uitproberen.
Daarna was mijn keuze bepaald. Prijstechnisch waren ze een fraktie duurder, maar daar stapteik heel snel overheen omdat ik wrl alle gelegenheid had gekregen om te proberen. Ik kon gelijk een JD-XA meenemen naar huis.
 
De echte winkels zijn verloren. En als iedereen Uli zijn clonen gaat komen volgen er vast nog fabrikanten ook.
Er is niks aan te doen tenzij specialiseren en service bieden en op maat werken voor mensen met budget.

Tenzij zoals die platenwinkel nabij die goedkoper is dan online bestellen. Dat redt m...
 
Dat begrijp ik niet waarom die winkel mij bijna letterlijk de wet citeerd om het geld maar niet terug te hoeven geven. Ze waren duidelijk dat een tegoedbon het hoogst haalbare was, want de wet schrijft dat zo.

Dat begrijp ik wel. De winkelier schuift het liever op “de wet” af dat hij een bepaalde service niet biedt, dan dat hij toegeeft dat hij daar niet aan begint. Het levert immers geen blije klanten op, toch?

Wat ie heeft geciteerd zijn mogelijk de algemene voorwaarden van de winkel.
 
Ze zijn simpelweg niet met de tijd meegegaan. Grote dure ruimtes, geen echte toegevoegde waarde. Geen enorme service , slechts een prijzenslag. Enkele goede winkels hebben het al jaren lastig. De kleine winkels met trouwe klanten die zich wat meer op niches richten overleven wel, de rest niet.

Dat ben ik niet direct met je eens. Ik kocht vroeger regelmatig bij Feedback en later Key Music in Apeldoorn. Het personeel is vriendelijk en ze weten wat ze verkopen. Ze zitten ook niet in een groot en duur pand.

Probleem is denk vooral dat je voor veel dingen niet meer naar de winkel hoeft of wilt. Ik laat nu een microfoon overkomen uit China. En voor een geluidskaart hoef je ook de deur niet uit. Een synth uitproberen heeft nog wel toegevoegde waarde, maar hoeft dankzij YouTube ook niet meer per se. Zeker niet bij VST's met een demo. Dan kun je als lokale shop inderdaad niet tegen de Baxen en CoolBlue's van deze wereld op. En kijkt de klant vooral naar een ding: de prijs.
 
Ik heb wisselende ervaringen met Keymusic.
In Utrecht heb ik louter vriendelijk en behulpzaam personeel getroffen en was het ook geen enkel probleem als ik een synth wat uitgebreider aan de tand voelde.
In Rotterdam ben ik zowel vriendelijk als onbeshoft te woord gestaan, maar ze hadden wel een mooie showroom.

Toen de winkel in Utrecht nog Feedback heette trof ik een verkoopmedewerker die eerder bij Waveworld in mijn woonplaats werkte en die mij daar vrij snel wist te overtuigen vooral geen klant te worden (Ik was geïnteresseerd in een CS6x, maar hij wilde alleen een XP30 demonstreren en zelf het instrument voelen was al helemaal uit den boze).
Ook in Utrecht wist hij me weer snel te verjagen.

Aan de ene kant vind ik het een spijtige ontwikkeling dat de muziekwinkel aan het verdwijnen is, aan de andere kant zie ik ook dat het in veel gevallen geen toegevoegde waarde meer voor mij heeft.
Een winkel kan niet elk instrument speelklaar in huis hebben, dat begrijp ik, maar in dat geval valt er ook niet echt te concurreren met webwinkels.
De helft van de door mij aangeschafte apparatuur heb ik nooit in een winkel kunnen zien en ben ik dus afgegaan op audio demo's, filmpjes, handleidingen etc.
Het is een ongelijke strijd die ik ook op andere vlakken zie.
Als zelfbenoemd bibliofiel hoef ik niet meer naar een boekenwinkel, omdat die mij steeds minder te bieden hebben. De onderwerpen die ik interessant vind zijn steeds minder vertegenwoordigd in de schappen, dus Bol en Amazon zijn de aangewezen shops voor mij. Gelukkig is de Slegte wel weer terug in Amsterdam.

Ik heb er dus gemengde gevoelens bij.
Doordat alles altijd in ontwikkeling is verdwijnen er zaken en komen er nieuwe voor in de plaats en dat hoeft niet altijd slecht te zijn.
V&D verdrong indertijd ook de kleinere winkel, dus de sentimenten bij het verdwijnen van het warenhuis lijken ook generatiegebonden.
Wat mij wel verbaast is het enorme aanbod aan kleding en schoenen in winkelstraten en aangezien die mij niet interesseren is winkelen voor mij tegenwoordig toch al geen fijne exercitie meer.
 
Back
Top