Welke computer gebruiken jullie?

cubase heeft bij mij nog nooit zo strak gedraaid (als op al mijn vorige win daw pc's)
geen hick ups geen color wheel

everything is super smooth

Cubase 11, iMac 2020 I7, catalina ;)
Hier een I7 Mac met Monterey en Cubase 12 Pro. Loopt als een zonnetje, eveneens Office pakket van Microsoft.

zo heeft ieder systeem z’n voor en nadelen
 
Én muziek maken met Cubase en dergelijke met alleen vst's
is heel wat anders dan een hele band opnemen...
waarbij je bijna alleen audio gebruikt.
Dan wil je zeker een stabiele PC of een duurdere Mac.

Ik ben geen computer expert dus ga op de prijs en specs af.
en je moet door de slechte en goede roddels heen qua Windows vs Mac etc...
want zomaar (boven de 100 euro) iets kopen? Never!:geslaagd:
 
Én muziek maken met Cubase en dergelijke met alleen vst's
is heel wat anders dan een hele band opnemen...
waarbij je bijna alleen audio gebruikt.
Dan wil je zeker een stabiele PC of een duurdere Mac.
Ik gebruik cubase vnl als multitracker.
(Ism Focusrite thunderbolt claret4pre)
En het synchroniseren ism een motu E XT midi vr mijn synhts en drumboxen

Nog nooit zo een strak en stabiel systeem gehad
 
Apple this week introduced Mac Studio, which is somewhat based on the Mac mini but with much more powerful hardware – but that doesn't mean it's the end of Mac mini. As rumors point to a new redesigned Mac mini coming soon, 9to5Mac has learned from sources that Apple is developing two new versions of it: one with M2 and one with the M2 Pro chip....

 
Misschien heb er iets aan, misschien niet, of is het oud nieuws,
maar die kabel was zo goedkoop dat ie fake is...
én het verschil tussen Thunderbolt en USB C



 
De laatste weken een compleet nieuw Windows 11 systeem gebouwd. Dat bouwen viel mee. Het stabiel krijgen van het systeem niet. Enkele testweken verder durf ik het af te kloppen dat alles stabiel draait. Alle schijven zijn 1:1 geback-upt :-) (lees gekloond)
Het enige dat nog niet goed aan de praat is, is mijn Korg Minilogue XD module. Korg is een beetje traag met het leveren van stabiele drivers en die Windows 10 driver laat mijn systeem Windows 11 keihard crashen, niet normaal. VST fabrikanten zijn wel goed bezig. Nagenoeg geen problemen.

Ik heb al jaren een hele grote Cooler Master Cosmos kast. Die zijn nu niet meer te betalen geloof ik. Het kabelmanagement laat na al die jaren wat te wensen over ten opzichte van nieuwere kasten (zie foto). Het ziet er gewoon minder strak uit, maar ik klaag niet ;-). Mijn CPU koeler is uit 2009 !, van Noctua. Dat is een goed bedrijf, die zelfs anno 2022 nog adapter setjes levert om je oude koeler op een nieuw type moederboard te kunnen zetten, in mijn geval een LGA1700 socket. Dat is nog eens service. Gratis thuisgestuurd vanuit Oostenrijk in een mooi doosje met duidelijk instructies.

Mijn systeem:
Mobo: MSI Z690 Edge Wifi DDR4 (er is ook een ddr5 versie, maar die modules zijn nog veel te duur en de snelheidswinst is minder dan 5%)
CPU: Intel i7-12700K 12 core
Voeding: Corsair RM850X model 2021
Geheugen: Kingston FURY Beast DDR4 DIMM Memory 3200MHz 32GB (2 x 16GB) 10,0 nanoseconde true latency
GPU: MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8GB
Koeler: Noctua NH-U12P SE2
Systeemschijf: Samsung 980 pro 1TB NVME
VST en sample schijf: Samsung 980 pro 1TB NVME (samples inladen gaat NOG sneller dan met een gewone SSD. Zeer duidelijk merkbaar)
Recording schijf: Samsung 970 pro 512GB NVME
 

Attachments

  • mijn pc'tje.jpg
    mijn pc'tje.jpg
    233,8 KB · Bekeken: 116
Apple this week introduced Mac Studio, which is somewhat based on the Mac mini but with much more powerful hardware – but that doesn't mean it's the end of Mac mini. As rumors point to a new redesigned Mac mini coming soon, 9to5Mac has learned from sources that Apple is developing two new versions of it: one with M2 and one with the M2 Pro chip....

Dit zou nog eens een volwaardige opvolger zijn voor me MacBook Pro 15 inch 2018 :



 
Erg mooi, ik heb er ook over nagedacht als vervanging van mijn Mac Pro 2008 , die al een flinke tijd meegaat. Maar het prijskaartje houdt mij voorlopig nog even tegen. En het feit dat de Mac Pro alles nog prima draait, Ableton Live 11 en Max/MSP plus wat ontwikkel tools.
 
Als de Max volledig (64 GB en 8 TB opslag) is
kun je hem niet meer uitbreiden, wat bij mij niet zo erg is
want ik gebruik de Apple toch alleen maar voor mijn DAW.
En waarom moet een Home-Daw met 8 TB aan opslag hebben...:o::)
da's zijn verdomme veel MP-3tjes...:dubbel::D
 
Bepaalde bronnen zeggen, dat de 27-inch iMac niet meer terug komt, na de introductie van de Mac studio en studio display.Er zijn geen plannen om een grotere iMac uit te brengen in de nabije toekomst.Voor degene die hoopte op een grotere iMac met een M1 pro of M1 max zouden tevergeefs kunnen wachten.Waarschijnlijk wordt de 24-inch de enige iMac maat.Pas op dit zijn geruchten,zekerheid is er nog niet.
 
De iMac Pro is al langer de nek omgedraaid. Het is jammer want een populair formaat maar ik denk dat er te veel mensen klaagden dat er geen serieuze losse Macs meer bestonden die niet underpowered of veel te uitgebreid waren qua specs, alleen maar iMacs. Nu heeft Apple de Mac mini, Studio en Pro. Normaliter willen ze niet te veel modellen handhaven om de logistiek simpel te houden, dus moesten er wat SKU's uit.
 
Het enige dat nog niet goed aan de praat is, is mijn Korg Minilogue XD module. Korg is een beetje traag met het leveren van stabiele drivers en die Windows 10 driver laat mijn systeem Windows 11 keihard crashen, niet normaal.
Korg staat er ook om bekend dat hun midi drivers op windows niet lekker werken, ik heb daar ook wel gedoe mee gehad.
Hier nog iemand die z'n XD niet connected kreeg in W11 Korg drivers
Dit stond als oplossing voor W10 en misschien dat het op W11 ook helpt?

You have to install the driver manualy so go to device manager find the instrument search for but then choose network microsoft rndis of course you get "Are you sure" prompts but hey there after everything works. I might add this works on Windows 10 too.
 
mac2.jpeg
Hij is binnen en Cubase zit er al vast in.
Hij kan nog niet mijn externe harde schijf (WD SSD 2 TB chip) vinden.

Hij is leeg en staat op de Fat (of zoiets) mode (da's toch van Windows?)
Vanuit Windows heb ik er alles afgehaald,
Hij leest dat externe schijf 'elements' heet en dat er 2 TB ruimte beschikbaar is en sluit het af.
Hoe formatteer ik dat ?

Mac..jpeg
 
Intel i7-12700K 12

mooie 'single thread' rating (single thread tussen aanhalingstekens, betekent gewoon 1 core, en een meerdere threads kunnen op 1 core werken. ach, flauw, het bekt lekker als marketingterm, niks mis mee).

en verder lekker systeem.
 
Back
Top