Welke computer gebruiken jullie?

Hier nog steeds een Core i9 7940x (stock, 14 cores) op een MSI x299 mobo met 32GB ddr4 4000 en 2x nvme samsung 980
draait nog steeds supersnel en stabiel op Win11 Pro. Windows is op dit moment bedrijszekerder als MacOS, bij iedere MacOS update, werkt minimaal de helft van het ecosysteem het eerste jaar niet meer en nu met M1 moet je dus ook afscheid nemen van een hoop ontwikkelaars of in Rosetta mode gaan draaien (wat net zo slecht werkt als een VM) voor bleeding edge performance en stabiliteit kan je op dit moment nog steeds het beste een windows desktop/tower bouwen. Laptops blijven vaak toch achter omdat power consumption daar belangrijker blijft dan latency. Een goede interface doet ook wonderen.
ik heb ook de laatste Intel Apple MBP 2021 met Monterey, maar het is echt om te janken hoe veel slechter Cubase daar op draait.
 
Het is prima mogelijk om een DAW strak te draaien op een Windows machine, jaren gedaan, geen enkel probleem. Maar. De audio en MIDI support die ingebouwd is in macOS en iOS is gewoon veel beter geregeld dan hoe het onder Windows of Android werkt. Macs zijn ook doorgaans beter compatible met randapparatuur tenzij er echt een specifieke driver nodig is die gewoon niet bestaat voor macOS, maar dat is echt héél zeldzaam tegenwoordig voor audio en MIDI apparatuur, omdat je niet een willekeurige combinatie van componenten en software kunt gebruiken zoals bij Windows en omdat doorgaans alles van wat hogere kwaliteit is. Je moet gewoon goed weten wat je doet (of een beetje meer geluk hebben) als je een perfect draaiende Windows DAW wil.

Je moet inderdaad zoals @Eclectic zegt zo lang mogelijk wachten met nieuwe versies installeren van macOS, wat prima kan aangezien de huidige plus de vorige altijd actief ondersteund worden. Rosetta mode is niet heel erg slecht aangezien de M1 wel geoptimaliseerd is voor het verwerken van geconverteerde x86 instructies (net zoals JavaScript tegenwoordig ook geaccelereerd wordt op hardware niveau) maar het is niet de zelfde performance als native ARM code. Maar dit is een eenmalige overgang waarbij je na een tijdje alleen oude relatief CPU zuinige plug-ins overhoudt die op Rosetta moeten draaien en nieuwere plug-ins die wel gecompileerd zijn voor ARM.
 
Tja, naar 7a 8 windows machines te hebben gehad en de stress die je daarbij hebt
wil je wel wat meer investeren voor je hart van je setup...
Ja dat begrijp ik zeker.
Alleen zitten er budgettair wel grenzen aan wat ik uit wil geven aan de hobby ( aan de computer die er bij hoort).

Ik moet zeggen dat voor thuis gebruik ik totaal geen stress ervaar bij Windows.
Het is met videobewerken niet altijd snel, maar voor hobbymatig gebruik is dat niet een prio voor mij.
Ik heb in de afgelopen 11 jaar 3 verschillende windows laptops gehad. Morgen krijg ik m'n vierde.
(laptops van de baas)
En ervaar voor thuisgebruik eigenlijk weinig problemen.

Alleen live merk ik dat mijn laptop niet 100% betrouwbaar is.
Dat maakte wel dat ik weer een x ben gaan kijken naar een Mac.
Ik heb heel af en toe hiccups in Reason tijdens het afspelen. Dat is live natuurlijk killing.
Verder ken ik geen Windows stress.
Het hangt natuurlijk af van software, het gebruik, de kennis van de gebruiker en de maker van de laptop (of PC) of je tegen meer of minder problemen aanloopt, maar ik heb het voor thuis niet nodig.
Enkel voor de live momenten wanneer je die hiccup echt niet kunt gebruiken.

Alleen om daar nu € 3000,- voor uit te gaan geven (en dan moet software en controller etc. er nog bij)....
Ik weet dat de instap Macbook Pro goedkoper is, maar heb minimaal 1Tb aan harde schijf en 32Gb intern nodig ivm videobewerking en fotobewerking.
Dus dan vraagt Apple de hoofdprijs. Helaas.
Maar wie weet.
 
beste een windows desktop/tower bouwen.
Dat is voor mij géén hobby!!:o:
Ik koop eenmaal een computer, 1 keer installeren
en beginnen. Laten bouwen? is bijna net zo duur als een gemiddelde Mac.
Verder weet niets van Mac en haal de info maar van het internet.
Aan Rosetta denk ik aan Vangelis.:dubbel:
Alleen om daar nu € 3000,- voor uit te gaan geven (en dan moet software en controller etc. er nog bij)....
Dat heb ik al uitgerekend. Ik rond de bedragen altijd naar boven af, en stem ik er op af over wat ik (nog) kan uitgeven.
Netto uitrekenen!!!:okdan:
 
Ik heb op mijn MBP méér hickups dan Win11, misschien ben ik wel te kritisch of zijn MacOS gebruikers vergevingsgezinder.
de MBP is niet mijn primaire DAW, maar de split second colorwheels en real time dropouts af en toe zijn voor mij niet acceptabel.
onder Win11 is ALLES realtime, snaarstrak en met meer headroom. Het voelt gewoon minder sluggish en méér snappy.
Maar een hippe Macbook en alles met de mantel der liefde bedekken is ook een strategie natuurlijk. Onderaan de streep gewoon doen wat goed voelt. Maar verwacht niet te veel, MacOS is ook niet alles allemaal koek en ei.
 
Alleen het kiezen in alle Windows software en machines is lastig...
Een pc'tje voor dit, een laptopje voor dat, duizenden software programma's waar ik uit kan kiezen.
Het wordt al heel snel hectisch in mijn hoofdje...😵

Ik zoek machines die (en voor een redelijke prijs) speciaal en specifiek op dat doel is gericht.
In mijn geval wordt dat dan de Mac voor Midi en audio
en Windows voor het grafische...

Ik heb dus 2 computers... en da's geen luxe!🤩
 
Hier nog steeds een Core i9 7940x (stock, 14 cores) op een MSI x299 mobo met 32GB ddr4 4000 en 2x nvme samsung 980

strak systeem!
Laptops blijven vaak toch achter omdat power consumption daar belangrijker blijft dan latency.

klopt, mijn laptop zou sneller moeten zijn dan mijn vorige desktop (evenees zelfbouw), maar die desktop presteerde veel beter. op dezelfde sample buffer, en heb de soundinterface die ik toen gebruikte, ook in mijn studio gebruikt, laptop is niet slecht, integendeel, maar throttling, merk je minder van bij een DAW. eigenlik stom dat ik die soundinterface verkocht heb, goed het was ook 'geste', om iemand te helpen. de focusrite solo blinkt totaal niet uit in efficiëntie (zeer laag), en latency (double buffer...), de behringer umc204hd, was stabieler (!), en presteerde beter.
goed voor laptop situaties voldoet, en is zo klein en fijn.
Een goede interface doet ook wonderen.

daar had ik eens een thread over geopend, rommelige thread, komt zeker door mij... maar inderdaad, het klopt. een 19 jaar oude RME Multiface op een systeem, van vorig jaar (wat toen, konsumenten cpu, 5900X, toch heel netjes was, en nu nog steeds.. volledige specs staan nog in een spoiler, alhier, 1 SSD is vervangen door een grotere en snellere), vergeleken met een motu ultralite mk3 hybrid en de umc204hd.... die RME perst er simpelweg meer uit, op dezelfde sample buffer natuurlik (wat natuurlik niet gelijk staat aan latency... de millisekonden... de motu, met zijn dubbele buffer, die overigens nooit aansloeg bij mij, de solo doet dat ook; de werkt wel, maar waarom? een dubbele buffer, de latency is dan 2 maal zo hoog.... maar goed die slaat aan, goed aan, vanwege de inefficiente drivers... de behringer presteerde van de 3 vele malen beter, de RME, vanzelfsprekend, want al gezegd, knalde alle 3 eruit..).
e audio en MIDI support die ingebouwd is in macOS en iOS is gewoon veel beter geregeld dan hoe het onder Windows of Android werkt.

is in zekere zin waar, coreaudio, meerdere soundinterfaces stapelen (ben even de engelse term vergeten), maar de ASIO drivers, van goede interfaces, hoeft overigens niet per se RME te zijn... werken ook erg goed, multi-client is standaard, en bij sommige merken kun je ook stapelen...
maar inderdaad dieper ingebouwd.

alles van wat hogere kwaliteit is

bedoel je de onderdelen, dat hoeft niet natuurlik... driver ondersteuning in windows, ja zit met een bijna oneindige reeks kombinaties, maar vrij zorgeloos, of zeer zorgeloos.

uiteindelik komt het op neer; waar voel je het meest prettig bij. en budget, en toeval.... nooit toeval vergeten, want op een mac kan veel misgaan, en op een windows system eveneens, vanzelfsprekend.
toeval bedoelde ik hier op 2 wijzen: 1. toeval; een RME in de schoot geworpen krijgen. 2. een systeem bouwen dat vlekkeloos werkt. ervaring speelt bij de laatste zeker een rol, maar je weet nooit 100% zeker, maar had mijn huiswerk goed gedaan...

Onderaan de streep gewoon doen wat goed voelt.


inderdaad!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
misschien ben ik wel te kritisch of zijn MacOS gebruikers vergevingsgezinder.
Maar een hippe Macbook en alles met de mantel der liefde bedekken is ook een strategie natuurlijk.
Je insinueert met deze post eigenlijk dat mensen die macOS gebruiken clueless/brainwashed hipsters zijn?

Ik heb geen idee hoe Cubase tegenwoordig draait onder macOS, maar je kunt moeilijk jouw enkele ervaring meteen als afrekening toepassen op het niveau van een complete groep professionals en serieuze hobbyisten. 100% gezeik vrij ben je natuurlijk ook niet op macOS, maar het systeem is gewoon veel beter ingesteld op multimedia gebruik dan Windows.
 
Ik heb op mijn MBP méér hickups dan Win11, misschien ben ik wel te kritisch of zijn MacOS gebruikers vergevingsgezinder.
de MBP is niet mijn primaire DAW, maar de split second colorwheels en real time dropouts af en toe zijn voor mij niet acceptabel.
onder Win11 is ALLES realtime, snaarstrak en met meer headroom. Het voelt gewoon minder sluggish en méér snappy.
Je insinueert met deze post eigenlijk dat mensen die macOS gebruiken clueless/brainwashed hipsters zijn?

Ik heb geen idee hoe Cubase tegenwoordig draait onder macOS, maar je kunt moeilijk jouw enkele ervaring meteen als afrekening toepassen op het niveau van een complete groep professionals en serieuze hobbyisten. 100% gezeik vrij ben je natuurlijk ook niet op macOS, maar het systeem is gewoon veel beter ingesteld op multimedia gebruik dan Windows.
Daar verschillen we dus van mening, waarbij ik me baseer op directe huidige ervaring met beiden. (Weliswaar alleen met Cubase op MBP met Intel i7, geen M1) maar wel op een MBP van bijna 4k€. Ik verwacht daar gewoon méér van. Maar merk het ook met Office en andere zaken, gewoon lang niet zo snappy.
 
Daar verschillen we dus van mening, waarbij ik me baseer op directe huidige ervaring met beiden. (Weliswaar alleen met Cubase op MBP met Intel i7, geen M1) maar wel op een MBP van bijna 4k€. Ik verwacht daar gewoon méér van. Maar merk het ook met Office en andere zaken, gewoon lang niet zo snappy.
Volgens mij hangt veel af van de gebruiker, het gebruik en de software.
Ik heb weinig problemen met Windows, m.u.v. (op mijn systeem) dat het afspelen van projecten in Reason en Reaper met enige regelmaat hapert. Te vaak om het stabiel live in te kunnen zetten.
Dat wijt ik aan Windows, maar het is natuurlijk altijd een samenspel van de hele 'keten' van soft- en hardware en instellingen.
Helaas zijn er bij Windows meer variabelen, waardoor het 'risico' op shit groter is.
Ik krijg morgen m'n nieuwe laptop (zakelijk) die ik ook voor muziek ga gebruiken.
En helaas heb ik echt een mobiele oplossing nodig (dus een laptop) vanwege de band.
 
Ik heb geen idee hoe Cubase tegenwoordig draait onder macOS,
cubase heeft bij mij nog nooit zo strak gedraaid (als op al mijn vorige win daw pc's)
geen hick ups geen color wheel

everything is super smooth

Cubase 11, iMac 2020 I7, catalina ;)
 
Gebruik Asus ROG (i7-7700HQ + 16GB Ram). Maak er muziek mee, surf er mee op het internet, kijk er films mee, bewerk video en gebruik het zakelijk.

Alles werkt prima, en kan het ook nog eens allemaal tegelijk gebruiken. Cubase met veel 3rd plugins, 15 soft synths + 50 audio sporen en internet op de achtergrond gaat prima.

Merk wel dat de batterij iets minder is. Wanneer ik muziek maar zonder netstroom loopt Cubase vast. Maar ja, de laptop is al 4 jaar oud, dus mag niet klagen. O, en hij maakt soms een hoop geluid (fans). Zou wel fijn zijn als dit wat minder was.
 
Daar verschillen we dus van mening, waarbij ik me baseer op directe huidige ervaring met beiden.
Het gaat me er meer om dat jouw manier van argumenteren met allerlei insinuaties over wat voor intellectueel minderwaardige mensen Mac gebruikers zijn dan de rest van het verhaal. Ontzettend vermoeiend. Wat is je nou werkelijke probleem? Hou het gewoon bij inhoudelijke argumentaties.
 
Het werkelijke probleem is dat zonder referentie statements worden gemaakt die IMHO gewoon onjuist zijn. En dus met een korrel zout moeten worden genomen afhankelijk waar je vandaan komt en wat je verwacht. Zoals aangegeven ik gebruik beiden (mijn MBP is een 2.3gh 2020 Core i7 met 16GB 3.7Gh memory, geen lichte jongen) Maar performance valt mij tegen. t.o.v van een gelijkwaardige Win11 Desktop
Cosmetisch mooier, kwalitatief gelijkwaardig (afhankelijk van wat voor componenten je qua PC koopt)
Dit geldt trouwens ook voor DELL XPSén en Microsoft Surface books. Desktop performance is gewoon beter als laptop performance met gelijkwaardige specs.
Maar wordt je nu serieus getriggerd door een veronderstelde negatieve annotatie bij "hippe laptop" ? is het geen "hippe laptop" dan?
 
Ervaring met zowel Windows als MacOS.. allebei voors en tegens.. verschil is wél dat op mijn Mac wel eens programma's zijn gecrashed, maar nog niet het complete besturingssysteem. Bij Windows wel.

En misschien zie ik het hier over het hoofd, maar hou rekening met de situatie na, zeg, 2-3 jaar. Een nieuwe Windows-PC en een nieuwe Mac zullen elkaar niet ontlopen. Gebruik beiden een paar jaar en dan merk ik in elk geval verschil in snelheid....



Ohw en zeker, hipsters zie je vaak met een Macje.. vetplantje, cappuccino'tje, iPhone, ongelakt hout en kale bakstenen.. the works... heerlijk... haha... ik kan @Eclectic wel volgen daarin...

Echter.. niet alle Mac-gebruikers zijn hipsters.



Zomaar een gedachte nog, trouwens.... nu DAW-less zo'n ding is... zijn daardoor de eisen aan de computer naar beneden gegaan?
 
maar het fabeltje; MAC is beter, is zéer achterhaald, vorige eeuw, alhoewel, sinds XP, zéer achterhaald, windows is vrij efficiënt, al lijkt dat niet zo.
en je kunt een goede windows machine bouwen, en die is bij de bouw al gehaal achterhaald (2 x achterhaald in een andere kontekst, krijg ik een prijs?), of als je een MAC mini of Studio koopt, die is ook gelijk... achterhaald, zoals altijd.

AMD, Apple, Intel draaien nu rondjes om elkaar.
Dat is ook zo, ik heb nooit geen problemen met Windows gehad itt tot bijv Linux wat steeds weer gedoe met drivers gaf.
Mac zal ongetwijfeld goed zijn maar als je je computer niet bedrijfsmatig kunt afschrijven dan blijft een Mac een hele flinke uitgaaf en je hebt minder vrijheid, deze dingen hebben mij daarom nooit naar Apple toe getrokken.
ik vind het fijn dat ik zelf mag beslissen wat ik samenstel als ik een pc bouw, daar hecht ik dan weer veel waarde aan.
Iedereen probeert op z'n eigen manier een uitgaaf voor een pc te rechtvaardigen maar als ik 2300 euro zie dan kan ik dat niet rechtpraten voor mezelf.
 
Het werkelijke probleem is dat zonder referentie statements worden gemaakt die IMHO gewoon onjuist zijn. En dus met een korrel zout moeten worden genomen afhankelijk waar je vandaan komt en wat je verwacht. Zoals aangegeven ik gebruik beiden (mijn MBP is een 2.3gh 2020 Core i7 met 16GB 3.7Gh memory, geen lichte jongen) Maar performance valt mij tegen. t.o.v van een gelijkwaardige Win11 Desktop
Cosmetisch mooier, kwalitatief gelijkwaardig (afhankelijk van wat voor componenten je qua PC koopt)
Maar het is toch wel duidelijk dat Intel op een laptop gewoon gezeik betekent, tenzij je een kast van een laptop neemt met een desktopklassekoeler? Bij ons op het werk werden de i9's als "space heaters" aangeduid, altijd warme vingers. Je initiële reactie is op iemand die overweegt een Mac Studio te kopen, die naar alle verwachtingen niet of nauwelijks gaat throttlen, dus ook de issues niet (snel) gaat hebben die jij kenschetst.

Maar wordt je nu serieus getriggerd door een veronderstelde negatieve annotatie bij "hippe laptop" ? is het geen "hippe laptop" dan?
Je gooit er zelf "niet kritisch", "hip" en "met de mantel der liefde bedekken" tussendoor. Wellicht wat te veel Apple vs something else discussies gelezen om het standaard riedeltje niet te herkennen. We weten het wel. Je bent technisch onderlegd genoeg om een discussie op argumenten te kunnen winnen.
 
Onderaan de streep kan je je 2.300 maar een keer uitgeven. Dan is het belangrijk dat je dat volledig geïnformeerd doet, toch?
 
Maar het is toch wel duidelijk dat Intel op een laptop gewoon gezeik betekent, tenzij je een kast van een laptop neemt met een desktopklassekoeler? Bij ons op het werk werden de i9's als "space heaters" aangeduid, altijd warme vingers. Je initiële reactie is op iemand die overweegt een Mac Studio te kopen, die naar alle verwachtingen niet of nauwelijks gaat throttlen, dus ook de issues niet (snel) gaat hebben die jij kenschetst.


Je gooit er zelf "niet kritisch", "hip" en "met de mantel der liefde bedekken" tussendoor. Wellicht wat te veel Apple vs something else discussies gelezen om het standaard riedeltje niet te herkennen. We weten het wel. Je bent technisch onderlegd genoeg om een discussie op argumenten te kunnen winnen.
Eens, ik had had het over mijn MBP, met de nieuwe studio nog geen ervaring, maar lijkt me een mooi concept ARM met native software. Zou zou dan zelf wel denk ik op de M2 wachten en en kijken of al mijn software dan ook al native is zodat ik Rosetta kan overslaan. Wanneer er zo veel geld heen gaat, wil je compromisloos werken toch?
Nogmaals ik heb geen hekel aan Mac, MBP, iPad Pro, Iphone 12, betaal zelfs voor iCloud :D
 
Back
Top