Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door Alex Omega
@fuse

je weet niet wat ik met muzikaal bedoel? dat maak je me niet wijs..... :)


Muziekaal = snel in gebruik, klinkt in bijna alle standen lekker imo

Dat heb ik niet met de a6, tis een gave synth en ik had er bijna weer 1 gekocht.
maar toch blij dat ik het niet gedaan heb....

Niet om je af te vallen, maar eerder om een woordenverstrengeling tegen te gaan.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik denk niet dat de term in deze context de juiste is.

Van Dale zegt:
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=muzikaal

Dan zou ik eerder 'inspirerend' gebruiken bijvoorbeeld.

En dan denk ik ook dat je dan beter aangeeft dat het verschil van mening of een A6 inspirerend is of niet. Dat is dus voor iedereen anders. :biertje:
 
maar aan de andere kant. muzieksmaak is persoonlijk, dan zal wat een persoon muzikaal vindt ook een persoonlijke mening zijn..

muzikaal en inspirerend... ik denk dat alex inderdaad inspirerend bedoeld. want zowel inspirerende als niet-inspirerende synths kunnen muzikaal worden ingezet.
 
Hallo mensen. weten julllie raad?

Mijn huidige setup: Een korg electribe SX
Nord G2 modular
Roland spd-s
Phonic P6A 2X + midi 2X2

Ik wil eigenlijk eerst een mixert aanschaffen en wellicht de rolland spd eruit gooien om dan voor een mpc te gaan.
Maar nu heb ik de M3 van korg gezien en denk ik damn. wat een lekker ding.
Ik maak dance georienteerde muziek. minimal electro house. Wil ik soms wel es wat breaks in gooien.
Mijn budget is nu iets van 2000 a 2500 euries.
Wat raden jullie mij aan.
 
nou een mixer kan makkelijk zijn, als je zonder pc werkt. en anders is een grote geluidkaart misschien ook wel een optie.

wat betreft de rest. waar ben je tevreden mee en wat niet?
 
nou zit ik zelf ook nogal een stapel te dubben.

ik heb een behoorlijk complexe polysynth (de waldorf q), maar qua denkwijze en modulatiemogelijkheden zit ik vaak te denken de polyfone bende om te ruilen voor een echt analoog en modulair systeem. dat het dan monofoon wordt maakt me niet zoveel uit,

kan iemand me adviseren of dit nou verstandig is of niet, en waar ik allemaal op moet letten cq wat het gaat kosten? ik heb al een 12/24db filter, verder nog niets, geen kast, geen voeding, geen bedrading, geen modules, geen patchkabels.

het zou wel betekenen: q eruit
 
Hee roel. bestaat er niet zoiets als oscillatoren die meerdere stemmen kunnen genereren dan? lijkt mij wel.
T zal wel met een prijskaartje komen denk ik dan.
Maar t moet volgens mij wel mogelijk zijn.

Shit bedenk me net dat dat inderdaad wel effe anders zal zijn ivm filters welke
dan ook meerdere stemmen tegelijk moeten gaan filteren. :stupid

Gelukkig zit ik nog niet in de analoge modulaire spullen.
Dat is het mooie van een nord. virtueel patchen en gaan.
 
Mijn huidige setup: Een korg electribe SX, Nord G2 modular, Roland spd-s, Phonic P6A 2X + midi 2X2

Ik wil eigenlijk eerst een mixert aanschaffen en wellicht de rolland spd eruit gooien om dan voor een mpc te gaan. Maar nu heb ik de M3 van korg gezien en denk ik damn. wat een lekker ding. Ik maak dance georienteerde muziek. minimal electro house. Wil ik soms wel es wat breaks in gooien.

Mijn budget is nu iets van 2000 a 2500 euries.

De MPC heeft een veel uitgebreidere sequencer en sampler dan de SPD-S. Hier kan je echt volledige songs mee sequencen en/of volledige loops/breaks mee samplen. Als je niet echt het drummer type bent zou ik zeker die spd-s eruit doen. (Als hij in redelijke staat is kan je er misschien nog 300€ voor pakken...) -300€

De MPC 1000 & 2500 hebben dezelfde mogelijkheden (zeker als je JJ OS installeert op de MPC1000) en is intern technisch bijna identiek. De MPC2500 heeft extern wel iets uitgebreidere hardware (full-size pads, dedicated knoppen voor bepaalde functies, meer uitgangen (dus grotere mixer nodig), optionele CD-RW (niet nodig als je USB gebruikt)) maar hiermee maak je dus niet per se betere muziek. De MPC1000 + JJ OS is voor jou waarschijnlijk net zo goed. Wel 128MB "namaak" gehuegen erbij kopen... +1000€

De SX zou ik voorlopig nog niet wegdoen... Ongetwijfeld ben je er heel vertrouwd mee en heb je er massas songs op gemaakt. Ben ook zeker dat hij een goede aanvulling is met een MPC.

Nor Modular G2. Houden! Is een geweldige VA synth. Je gaf wel niet aan of het een keyboard of module versie is. Indien het de module versie is kan je misschien overwegen om een midi-klaviertje met wat knoppen aan te schaffen
voor 200€ heb je wel al wat. +200€

Een mengerd lijkt me zeker essentieel. Koop liever iets te groot dan iets te klein. Minstens 16 sporen (met inserts) met minimum 4 aux. Koop ook beter een degelijk merk: Allen&Heath, Soundcraft, Mackie... Reken voor bvb een Mackie 1604vlz3 of A&H MixWizard3 maar op een dikke 1000€. +1000€

Als je dan nog geld over hebt zou je misschien wat leuke outboards (vette, kleurende, low-budget compressor/gate: Alesis, DBX, Behringer (100€)) of reverb/multi-FX (Lexicon, TC Electronic (400€)) kunnen aanschaffen... +500€

Je zit dan al aan 2400€ en als er nog geld zou overschieten zou ik zeker je nearfields upgraden... maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk en hierover zij er al genoeg topics...

De Korg M3 is eigenlijk een volwaardige workstation met ingebouwde sequencer, sampler, synth, FX, ... een alles-in-een toestel. Dit heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen: het is ongetwijfeld een goede workstation maar je hebt dan natuurlijk niet echt een best-of-breed oplossing. Dit is een hele andere markt (ander doelpubliek) en er zou volgens mij veel overlap zijn met je huidige gear en met de gear hierboven... Lijkt me persoonlijk niet echt wat je zoekt... (En is waarschijnlijk nogal duur, dan gaan al je centjes naar een synth).
 
nou zit ik zelf ook nogal een stapel te dubben.

ik heb een behoorlijk complexe polysynth (de waldorf q), maar qua denkwijze en modulatiemogelijkheden zit ik vaak te denken de polyfone bende om te ruilen voor een echt analoog en modulair systeem. dat het dan monofoon wordt maakt me niet zoveel uit,

kan iemand me adviseren of dit nou verstandig is of niet, en waar ik allemaal op moet letten cq wat het gaat kosten? ik heb al een 12/24db filter, verder nog niets, geen kast, geen voeding, geen bedrading, geen modules, geen patchkabels.

het zou wel betekenen: q eruit

Als je voor eurorack gaat dan zou ik
de voeding en powerbus allemaal van doepfer pakken, kost iets van 60 euro,
een rackje kan ik toevalliger wijs via m'n werk kopen dus dat was iets van 50 euro, ik zag wel een linkje hiero naar een elektroboer die verkocht zo'n rackje voor 80 euro ofzo...

Nou dan kan je dus al je modules plaatsen en voeden, voor de rest zou je nog een mooie behuizing moeten maken denk ik, want die subrackjes hebben geen zijkanten. Voor de rest kan je het daarna zo gek maken als je zelf wilt....
 
Als je voor eurorack gaat dan zou ik
de voeding en powerbus allemaal van doepfer pakken, kost iets van 60 euro,
een rackje kan ik toevalliger wijs via m'n werk kopen dus dat was iets van 50 euro, ik zag wel een linkje hiero naar een elektroboer die verkocht zo'n rackje voor 80 euro ofzo...

Nou dan kan je dus al je modules plaatsen en voeden, voor de rest zou je nog een mooie behuizing moeten maken denk ik, want die subrackjes hebben geen zijkanten. Voor de rest kan je het daarna zo gek maken als je zelf wilt....

ah dankjewel voor de info! eurorack is welk merk? of is dat een type?"(noobnoob;)) ik weet dat er verschillende types modules zijn. geen probleem maar iik moet de bomen en het bos nog eens gaan scheiden. doepfer lijkt me interessant maar misschien wil ik ook wel uitwijken naar een ander merk.

de behuizing moet wel in orde komen. de voeding is gewoon in de vorm van een kant en klare adapter of transformator + printje denk ik he? verder denk ik dat met hout een hoop te maken is.

kun je minijacks vervangen door banaanaansluitingen?

bovenal zit ik nog met de vraag: is het een verstandige keuze mijn q de deur uit te doen :confused:
 
Eurorack = Doepfer,Cwejman,Livewire,Analogue Systems, Plan B en ik mis er vast nog een paar......
Idd voeding is een printje :)
MMM je Q de deur uit.... ja waarom niet, tzt een ander VAtje scoren mss voor polyfone dingetjes....

Bananajack ipv minijack, ik zou het niet weten... :) ik doe het gewoon met die mini jacks.
 
dus even samengevat zou ik voor een modulair setupje moeten hebben::confused:
midiklavier
midi to cv (kan een doepfer maq midi naar cv omzetten?)
env 3x
lfos 2x
oscs 3x
noise/random generator 1x
filter
natuurlijk de voeding en het rack

vergeet ik iets? wat voor prijskaartjes zijn handig om eraan te hangen?
 
een VCA en een mixer...

en dan heb je een gruwelijke monosynth.
ik heb *bijna* hetzelfde 1 osc minder en 1 envelope minder en nog geen noisegenerator......

Maar die 3e osc en Noise komen zeker weten :)


Qua prijs, doepfer is echt cheap maar andere merken zijn vaak een stuk duurder...
Ik koop binnenkort iig die LiveWire Audiogenerator...

Gruwelijke osc wordt dat maar wel iets van 400 euro geloof ik :(
Nu heb ik RS-95s voor slecht 145 per stuk....(das echt wel goedkoop)
Die plan B osc schijnen ook erg vet te zijn.
 
Ja idd dure grap.

2e hands is eigenlijk alleen doepfer te krijgen (dat zegt volgens mij ook wel wat over de kwaliteit t.o.v. andere fabrikanten)

maar je hoeft niet persee meteen te beginnen met 3osc en 3 env's,
dat kan best met 1 minder...

t.z.t koop je weer eens een moduletje erbij :)
 
eigenlijk moet ik gewoon beginnen met één rekje + voeding, en misschien maar één module. :confused: dat scheelt me ook weer een dilemma :eureka:
 
Nou als je je Q weg doet kan je daar al een behoorlijke modulaire synth kopen.
en je kan ook natuurlijk bij analogue haven bestellen....dan heb je die dollar voordeel :)

Die Shawn Cleary van AH is heel relaxt.....
 
ik wil eens weten, ach ik weet het al. nu het juiste systeempje nog kiezen.

ik zoek als eerste aanzet voor mijn nieuwe systeempje een rekje en een midi > cv converter. lijkt me een schitterend idee :eureka: dan heb ik daarna de drive om verder te bouwen.

quanta costa ongeveer en waar te bestellen? ik denk aan doepfer.
 
Doepfer kan je eigenlijk overal wel krijgen. thomann, touched by sound, schneiders

a-190 als midi/cv +ad5 adapter 185 euro??
rekje 80 euro??
powerbus = 30 euro
voeding = 50/60
 
Doepfer kan je eigenlijk overal wel krijgen. thomann, touched by sound, schneiders

a-190 als midi/cv +ad5 adapter 185 euro??
rekje 80 euro??
powerbus = 30 euro
voeding = 50/60

twee oscjes erbij dat is reken reken 650 euro ongeveer voor het meest basic systeempje wat ik kan bedenken. oeioei :)

werken die MCV4 kastjes van Doepfer hetzelfde als de A190? (ook met portamento bijvoorbeeld?)
 
Back
Top