Nord Modular 1 of G2??

Origineel geplaatst door C738
Wie kan dit bevestigen of onderuit halen?

Ik bevestig dit :)

Versies van het OS:

Alpha
Beta
(Bij deze twee waren de modules vertikaal ipv horizontaal geplaatst, dus meer Moog-like)
V1.0
V1.1
(Logic heette hier Trig/Gate)
V2.0
(Introductie van de Vocoder)
V2.1
(Introductie oa Digitalizer en FilterBank)
V3.0
(Introductie Voice/Global windows en Mac OS 9)
V3.01
V3.03
V3.03 Beta Mac OS X

Dat is een resumé van het Classic verhaal
G2 wil je niet weten :)

Ik kan misschien de juiste release data nog achterhalen, maar dat komt in het grote Clavia boek te staan, als de firma 50 jaar betsaat ;)

Wout
 
Origineel geplaatst door bob303vs909
uhhh...heb even iets gemist....mod 1 ook voor os X mac?

Nee hoor, niets gemist, want er staat toch BETA, dus nooit uitgegeven, maar hij waart wel rond op het internet.

Wout
 
Okee, hanz! :)

Jij draait mijn dingen zelf om. Ik zeg dat de G2 meer power heeft, jij zegt dat ik zeg dat de G1 te weinig power heeft.

Ik heb al veel modulairs en ik vind het leuk om ze met elkaar te laten spelen. De ene LFO of ADSR is toch net iets anders als de andere aangezien ik met bras analoge troep werk en er dus geen perfecte LFOs en andere vormen uit komen. Ik kan nu gewoon ze door elkaar heen gebruiken. Ik kan niet de LFO of ADSR van een clavia (g1 en g2) ff erbij gebruiken als ik dat zou willen, aangezien midi daar te langzaam voor is. Op zich geen probleem als je intern in je clavia ze oneindig wilt routen, maar naar buiten toe, iets wat ik onder het begrip modulair versta, wel. Een G2 is volledig genoeg om geen andere synths meer nodig te hebben om direct aan te sturen, dus de meeste gebruikers vinden dit ook geen probleem.

Verder heeft de 1 natuurlijk het al om bekende sequencer out puntje. Ik hou van sequencers, dus ik vind het jammer. Ik wed dat 90% van de G1 gebruikers er geen probleem mee heeft.

Verder vind ik de verbetering in de g2 van clavia erg goed dat niet gebruikte features van een module geen dsp kosten, want netto meer power opleverd. Je hebt een jerry kan met 10 liter bezine, waar kom je het verst mee? Met een 69 charger of een even dure nieuw golfje.

Ikzelf heb al veel modulairs en die zie ik als mijn kinderen, maar als ik ze niet zou hebben, dan zou ik voor dat geld waarschijnlijk 2 G2s of zo gehad hebben en constant gedroomd hebben over hardware modulairs, maar wel meer muziek gemaakt hebben, of minder, dat ligt helemaal aan het weer. :)

In mijn ogen de gedachtens over de G1 en G2.
pros G1:
stabiel, knoppen, goedkoper, het mocht-hij-niet-bevallen-weinig-geld-verloren-aangezien-je-hem-tweedehands-koopt-en-dus-voor-ongeveer-hetzelfde-bedrag-weer-kunt-verkopen syndroom en vet
pros G2 engine:
vetter.

cons G1:
minder krachtig, geluid is minder als de g2(niet persoonlijk gemerkt, maar het wordt gezegd)
cons G2 engine:
nieuwproduct ( niet uitontwikkeld, maar dat kan ook positief zijn), moeilijk tweedehands aan te komen, geen knoppen.

Nadeel hardware modulars:
Houdt niet op, remt alle creativiteit, een enorme geldput! ;)
 
De Engine is eigenlijk om drie redenen uitgegeven:

1 relatief goedkoop
2 als synthesizer in een grotere set up en
3 als effect apparaat in de professionele studio.

Dat laatste heeft ervoor gezorgd dat er vier AudioInputs zijn gemaakt. Ieder Slot kan zodanig als Insert functioneren. Meerdere effecten op één lijn, etc. Je verbeelding is het limiet, toch?

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
G2 wil je niet weten :)

nou.... eigenlijk.... ;) 8o)
Thanks voor het overzichtje :).
Ik heb me wel eens afgevraagd, of alle clavia nord leads eigenlijk niet stiekum nord modulars zijn, met een vaste configuratie en routing en knoppentoewijzing...

:maffia:

-C-
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb al veel modulairs en ik vind het leuk om ze met elkaar te laten spelen. De ene LFO of ADSR is toch net iets anders als de andere aangezien ik met bras analoge troep werk en er dus geen perfecte LFOs en andere vormen uit komen. Ik kan nu gewoon ze door elkaar heen gebruiken.

Waarom komt het woord gangbang in me op?
:D

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Waarom komt het woord gangbang in me op?
:D

-C-


LOL 8D
 
Origineel geplaatst door C738
nou.... eigenlijk.... ;) 8o)
Thanks voor het overzichtje :).
Ik heb me wel eens afgevraagd, of alle clavia nord leads eigenlijk niet stiekum nord modulars zijn, met een vaste configuratie en routing en knoppentoewijzing...

:maffia:

-C-

Dat vermoeden heb ik ook. Waarom is het anders zo makkelijk om Lead2 patches te draaien op de modular???
En naar ik vermeen is de sound 100% identiek
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je verbeelding is het limiet, toch?

Inderdaad. Hoewel het even stilvallen bij een patch change ook behoorlijk begrenzend kan werken in een liveset, als je bijvoorbeeld slot 1 wisselt terwijl je eindmix door in- en output 3 en 4 geroute wordt als filter / resampler etc. Dan is even al het geluid weg. Een hik als het ware. Hetzelfde geldt logischerwijs als je je modular als aux effect of channel insert hebt geschakeld. Ik vind dit echt super jammer, het is eigenlijk de enige reden wat me weerhoudt van het clavia logo levensgroot op mijn rug te tattoeeren (das een grapje!).

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
Inderdaad. Hoewel het even stilvallen bij een patch change ook behoorlijk begrenzend kan werken in een liveset, als je bijvoorbeeld slot 1 wisselt terwijl je eindmix door in- en output 3 en 4 geroute wordt als filter / resampler etc. Dan is even al het geluid weg. Een hik als het ware. Hetzelfde geldt logischerwijs als je je modular als aux effect of channel insert hebt geschakeld. Ik vind dit echt super jammer, het is eigenlijk de enige reden wat me weerhoudt van het clavia logo levensgroot op mijn rug te tattoeeren (das een grapje!).

-C-

Da's inderdaad erg gaar. IS dat bij de eerste Modular niet zo? Ik vermoedt wel dat ze daar nog iets aan gaan doen want dat zijn typisch bugs waar zo'n bedrijf constant mails over krijgt. Maar natuurlijk momenteel wel erg vervelend en tijdens een liveset erg beperkend. Je kunt er denk ik wel omheen werken door te zorgen dat je alles wat je binnen een track nodig hebt in 1 keer laad. Of denk ik nu verkeerd?
 
Origineel geplaatst door Acidfever
IS dat bij de eerste Modular niet zo?... Je kunt er denk ik wel omheen werken door te zorgen dat je alles wat je binnen een track nodig hebt in 1 keer laad. Of denk ik nu verkeerd?

De eerste modular doet het ook. het heeft te maken met de toewijzing van stemmen over de verschillende dsp's en als je dan een patch change doet worden ze allemaal opnieuw geinitialiseerd ofzo.
Een workaround is gebruik maken van de performance mode. Je kunt in 1 performance dan 4 patches laden (in de 4 slots). Combineer dit met de 8 variations (waarvoor ik trouwens nog geen manier heb gevonden om die via midi te wisselen. Weet jij dat wout?) en je komt een heel eind.
Ik heb ook zitten denken om patches te maken die multifunctioneel in te zetten zijn, zodat je of met een variation of met een controller snapshop de patch totaal omtovert in een ander geluid.

[Edit!]
Op de vergelijkingstabel zie ik zojuist dat de variation door midi cc# aangestuurd zou moeten kunnen worden.
http://www.clavia.se/G2/G2_NM_comparison_chart.htm
Nu nog uitvissen welke cc# het is :D
[/Edit!]

[Edit 2]
Uit de manual, bladzijde 48 bovenaan!
MIDI CONTROL OF VARIATIONS
The Variation buttons transmit and respond to MIDI Controller #70.
I'm in business!
[/Edit2]

-C-
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door C738
nou.... eigenlijk.... ;) 8o)
Thanks voor het overzichtje :).
Ik heb me wel eens afgevraagd, of alle clavia nord leads eigenlijk niet stiekum nord modulars zijn, met een vaste configuratie en routing en knoppentoewijzing...

:maffia:

-C-

Beslist niet stiekem!
Het is gewoon zo. Zelfde algorithmen, zelfde DSP's, zelfde CPU (helaas) en zelfde converters. De NordLead2X niet, daar is hier en daar wat veranderd, al is het weing.

De Lead was echter veel verkoopbaarder dan de Modular.

Wout
 
Origineel geplaatst door C738
Hetzelfde geldt logischerwijs als je je modular als aux effect of channel insert hebt geschakeld. Ik vind dit echt super jammer, het is eigenlijk de enige reden wat me weerhoudt van het clavia logo levensgroot op mijn rug te tattoeeren (das een grapje!).

Daarom heeft Clavia in de G2 zoveel schakelaars (routing), BUSverbindingen voor audio tussen de Slots, 8 variatiesettings per Slot ingevoerd. Daar kan je veel mee bereiken.

Wout
 
Dat kan ik wel begrijpen, niet iedereen is bereid om zo'n ding helemaal te patchen naar eigen smaak.
Vooral het finetunen van een patch vergt veel tijd en geduld. Maar eigenlijk heeft clavia maar 1 (heel erg vet) concept dus. Grappig :D
Waar ik van schrok toen ik mijn nord modular rack opendraaide is dat er 1 printje in zit, net een oude isa geluidskaart (zo'n massieve awe32 ofzo).

Okay, het moment is daar, ik kom 'out of the closet'....

Pap, Mam, ik moet jullie wat vertellen. Ik heb me altijd al anders gevoeld dan de jongens waar ik mee omging. En op een gegeven moment kom je op een punt dat je jezelf recht in de ogen moet kunnen kijken en uit de grond van je hart kan zeggen: Ik ben claviafiel!

:biertje:

-C-
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik vermoedt wel dat ze daar nog iets aan gaan doen want dat zijn typisch bugs waar zo'n bedrijf constant mails over krijgt ... Of denk ik nu verkeerd?

De Patches zijn gecomprimeerd opgeslagen, dienen uitgepakt te worden, maar de belangrijkste reden is het toewijzen van lege sukjes DSP aan andere Slots voor een optimale hoeveelheid stemmen. Niemand accepteerd het als een bass partij maar 30% gebruikt, de overgebleven 70% in die DSP niet door een ander (Midi) geluid gebruikt kan worden.

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Lees de Manual zoals een Staphorstenaar zijn Bijbel!

Wout

Ik ben een nederlander, een man en eigenwijs. Das wel een hele foute combi m.b.t. manuals lezen ;)
Maar het is wel nodig idd om dat te doen.

-C-
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
De Patches zijn gecomprimeerd opgeslagen, dienen uitgepakt te worden, maar de belangrijkste reden is het toewijzen van lege sukjes DSP aan andere Slots voor een optimale hoeveelheid stemmen. Niemand accepteerd het als een bass partij maar 30% gebruikt, de overgebleven 70% in die DSP niet door een ander (Midi) geluid gebruikt kan worden.

Wout

Klinkt allemaal leuk en aardig maar waarom kunnen andere DSP based oplossingen als de Powercore en de UAD-1 dit wel dynamisch oplossingen en de modular nog altijd niet?

Heb zelf relatief veel over DSP's geleerd op school en er is echt niets wat dit bemoeilijkt. Het dynamisch berekenen van benodigde rekenkracht is echt niet moeilijk en technisch gezien ook niet echt een probleem.

vandaar de vraag: Waarom die lastige aanpak? Tuurlijk wil je de maximale DSP power beschikbaar hebben maar een muziekinstrument is hoofdzakelijk om muziek mee te maken. Als dit proces wordt verstoord door een acties als deze is dat toch raar. Als ik een liveset doe wil ik toch vooral dat het geluid altijd te horen is. De optimalisatie van DSP gebruik kan me dan gestolen worden.

Ik snap de redenering maar niet de oplossing van Clavia.
 
Back
Top