Origineel geplaatst door sas
Wat me erg aanspreekt bij de motif is dat er mooie arpeggios in zitten. En dat je ze ook zelf kan maken.
Arpeggio's zijn een standaardfunctie geworden op moderne synths. Ik kan me niet voorstellen dat er wat betreft de combinatie arpeggio/sequencer wezenlijke verschillen zijn tussen de Motif ES, Fantom X en Triton Extreme. Meer ervarene hiermee (ik arpeggiate en sequence zo goed als niks eigenlijk): correct me if I'm wrong...
(wat merken betreft trouwens: de drie compleet vergelijkbare grote synths (van dit type = rompler) (ook qua prijs) op het moment zijn de Yamaha Motif ES, Roland Fantom X en de Korg Triton Extreme)
Origineel geplaatst door sas
Ik ben eigenlijk meer een singer/songwriter en bij de motif kan je de microfoon in de performance en voice mode aan een bepaalde "part'toewijzen. Dus als ik het goed begrepen heb kun je dan tegelijkertijd spelen en zingen over de motif es en ook nog het zanggeluid bewerken met de motif es.
Moet kunnen. Maar opnieuw: het lijkt me sterk dat de Fantom X en Triton Extreme dit niet kunnen...
Origineel geplaatst door sas
Je kunt het allen niet opnemen in de motif, maar je kunt er wel samples in opnemen. Ik heb ook al geen ervaring met samples. Er staat dat je de samples kan splitsen, maar mij is nu eigenlijk niet duidelijk wat er dan gebeurd. Kun je dan bijvoorbeeld van een liedje de drumpartij isoleren en zelf verder gebruiken om te componeren?
Of dat kan is afhankelijk van het geheugen van de interne sampler. Grote (=lang en op hoge kwaliteit) samples kosten veel geheugen, en interne samplers in synths zijn meestal een beetje beperkt. Kijk, een geluid in een rompler is opgebouwd uit waveforms: hele korte samples die geloopt worden (in combinatie met allerlei algoritmes, want anders gaat het raar klinken op verschillende hoogtes, maar dat terzijde). Een sampler in een rompler dient meestal om je eigen waveform toe te kunnen voegen en is minder geschikt voor samples als in de betekenis 'geluidseffecten'. In ieder geval, dat was zo. Misschien dat de huidige superromplers (weer: bij alledrie de types hetzelfde idee) intussen genoeg geheugen hebben om er een hele dag rotweer uit te persen.
Hier kunnen andere mensen je vast beter mee helpen eigenlijk...
Waarom ik dan reageer? Vooral om te laten zien dat er eigenlijk bijna geen verschil zit tussen de Motif ES, Fantom X en Triton Extreme qua opties. Als je je er genoeg in verdiept kun je met alledrie alles. De klank is echt veruit het belangrijkst.