Polysynth gezocht: ervaringen met Novation Summit of DSI Prophet 12 of...?

Ik speel zelf ook met de gedachte van een nieuwe polysynth en kijk naast de prologue en summit ook richting Nord Wave 2 en Roland Jupiter X, beide 5 octaafs en multitimbraal bovendien. Veel keuze en zonder een middagje op alles kunnen spelen is het moeilijk te bepalen met welke synth je een klik hebt.
 
Ik speel zelf ook met de gedachte van een nieuwe polysynth en kijk naast de prologue en summit ook richting Nord Wave 2 en Roland Jupiter X, beide 5 octaafs en multitimbraal bovendien. Veel keuze en zonder een middagje op alles kunnen spelen is het moeilijk te bepalen met welke synth je een klik hebt.

Grappig dat je dat zegt want dat waren exact ook de twee andere die ik aan het bekijken was. Maar deze twee zijn puur digitaal/virtueel analoog als ik me niet vergis. Ben wat terughoudend voor wat betreft de Roland Jupiter X. Roland was 20j geleden mijn favoriet synthmerk, en ik heb enkele jaren geleden nog wel een TR8 gekocht. Maar hoe ze hun legacy hebben ‘verkr*cht’ en het initiatief voor innovatie volledig aan anderen hebben overgelaten, heeft me het vertrouwen doen verliezen. Die Nord Wave 2 klinkt ook wel super, maar ik denk (weet het natuurlijk niet zeker) dat ie veel op m’n Virus TI gaat lijken qua sound. Daarom dat ik echt wel kijk naar analoog of hybride.
maar ja, met een half oog hou ik die twee in de gaten...

Wat ik heel fijn vind zijn die sliders ipv knoppen zoals op de Jupiter, Juno, en de novation heeft er ook een paar. Die UDO Super 6 staat er vol mee!
jaaaaren gel3den wou ik een Roland JP-8000 maar had er toen geen geld voor. Die bak staat ook vol met goeie overzichtelijke bedieningspots en sliders. Mocht die analoog zijn, ik kocht’em direct. Maar ja, dan zou ie niet te vinden zijn nu
 
Ik speel zelf ook met de gedachte van een nieuwe polysynth en kijk naast de prologue en summit ook richting Nord Wave 2 en Roland Jupiter X, beide 5 octaafs en multitimbraal bovendien. Veel keuze en zonder een middagje op alles kunnen spelen is het moeilijk te bepalen met welke synth je een klik hebt.

Laat me ev. weten wat je uiteindelijk beslist en waarom. Kan nuttig zijn, mss zie ik wel wat over het hoofd.
de 4 die genoemd zijn hebben allemaal wel wat positiefs en negatiefs, eigen sterktes. De sound wel moeilijk te beoordelen op internet...
 
Laat me ev. weten wat je uiteindelijk beslist en waarom. Kan nuttig zijn, mss zie ik wel wat over het hoofd.
de 4 die genoemd zijn hebben allemaal wel wat positiefs en negatiefs, eigen sterktes. De sound wel moeilijk te beoordelen op internet...

Kan even duren hoor eer ik werkelijk iets aanschaf, maar als het gebeurt zal ik het hier posten. Met een heel schuin oog heb ik ook naar de Moog Matriarch gekeken, 4 voice parafoon. En Behringer komt natuurlijk met hun Oberheim polysynth Ub-Xa ofzo. Tof aan de Jupiter X vind ik echter dat er veel synthese modellen in zitten, drums en speakers dan kan ik die gewoon op een x-stand in de woonkamer zetten en hoef ik niet per se boven in mijn studiohok te gaan zitten en met 5 parts kun je bijna hele tracks maken zonder computer erbij. Maar de lange termijn support en updates bij roland verbleken bij Novation. De prologue 8/16 zijn echt flink in prijs gedaald en nu scherp geprijsd. Heb ook altijd wel een klik met Korgs gehad, maar ook met rolands trouwens (heb nog altijd een juno60).

als ik zonder testen iets moest kiezen ging ik waarschijnlijk voor een Prologue 16 vanwege prijs en Korg klik in het algemeen. Ook ontwikkelt Korg zijn spullen redelijk lang door. De Summit lees ik veel goeds over maar is mij misschien teveel menu diving uiteindelijk.

Maar ja, mocht ik iets aanschaffen post ik een update.
 
Persoonlijk vind ik in de prijsklasse rond de €2.000 de Prophet 6 en OB-6 toch wel de mooiste polysynths met de fijnste klank en het meeste charisma. Ze zijn wel wat beperkt qua modulatiemogelijkheden en dergelijke (redelijk oldschool), maar het geluid dat je er voor terugkrijgt is toch wel wat anders en imo een stuk rijker dan alle andere opties die tot nu toe genoemd zijn. En de bediening is ook nog eens vrij eenvoudig, wat ook wel tof is als je gewoon lekker knoppen wilt draaien en niet te moeilijk en met menu's enzo wilt.
 
Persoonlijk vind ik in de prijsklasse rond de €2.000 de Prophet 6 en OB-6 toch wel de mooiste polysynths met de fijnste klank en het meeste charisma.
Mee eens, de mogelijkheden zijn beperkter dan sound-design bakken als de Peak of de Prophet 12. Maar ze hebben echt een eigen sound en zeker de OB-6 is een grote sweetspot qua geluid. Bijna alles wat je daaruit haalt klinkt mooi. Maar alles klinkt wel als een OB-6.
 
Volgens mij was een van de criteria ook dat de bak goed dienst kan doen als midi-controller.

Hoe zit dat bij de OBS en P6/12 ?
 
DSI bakken zijn prima midi controllers. Ze kunnen CC en/of NRPN uitsturen, hebben USB MIDI en MIDI in/out/thru, keyboard met aftertouch en alle knoppen sturen MIDI uit dus makkelijk te mappen. Mijn OB-6 fungeert tevens als masterkeyboard omdat ie niet zo diep is dus mooi tussen mijn toetsenbord en beeldschermen past.
 
DSI bakken zijn prima midi controllers. Ze kunnen CC en/of NRPN uitsturen, hebben USB MIDI en MIDI in/out/thru, keyboard met aftertouch en alle knoppen sturen MIDI uit dus makkelijk te mappen. Mijn OB-6 fungeert tevens als masterkeyboard omdat ie niet zo diep is dus mooi tussen mijn toetsenbord en beeldschermen past.

Nou de OB-6 niet bv, de lfo stuurt geen cc uit. erg onhandig. iig las ik dat op gearslutz. Kun je dat bevestigen?
De OB-6 is mooi maar niet veelzijdig kwa klank daarom niet aan te raden als main poly.
De Summit/peak en Prologue zijn beter als midi controller.
Ik gebruik de Prologue comfortabel met Camel Audio Alchemy die stuurt en ontvangt alle knoppen in cc.

Vind bijde de P6 en OB6 toffe bakken.
 
Oh inderdaad, de modulatie sectie stuurt inderdaad geen CC uit. Zie ik nu pas. Ik map meestal alleen filter en envelope knoppen dus was me nooit opgevallen.
 
Persoonlijk vind ik in de prijsklasse rond de €2.000 de Prophet 6 en OB-6 toch wel de mooiste polysynths met de fijnste klank en het meeste charisma. Ze zijn wel wat beperkt qua modulatiemogelijkheden en dergelijke (redelijk oldschool), maar het geluid dat je er voor terugkrijgt is toch wel wat anders en imo een stuk rijker dan alle andere opties die tot nu toe genoemd zijn. En de bediening is ook nog eens vrij eenvoudig, wat ook wel tof is als je gewoon lekker knoppen wilt draaien en niet te moeilijk en met menu's enzo wilt.

Wat fijn is, is dat die idd heel anders klinken dan mijn Virus Ti, en zelfs anders dan m’n Moog little phatty, die eigenlijk beperkt is qua klankarsenaal, maar zeer goed is om te leren. En voor bassen.
Maar tegelijk vrees ik ook voor een (naast de weliswaar karakteristieke sound) een beperking qua klankmogelijkheden, niet? Ik hoor nogal weinig variatie in de demo’s die ik tegenkom. Ook die brass sounds bijvoorbeeld vind ik niet inspirerend, en daar wordt dan lyrisch over gedaan. En dan denk ik: hmm, is dat wel voor mij? Mss moet ik betere demo’s tegenkomen? Of tracks waarin die synths duidelijk gebruikt zijn.

En dan slechts 4 octaven in het klavier kan je moeilijk een masterkeyboard noemen. 5 toch wel het minimum.

Voorlopig lijkt de Summit alles te hebben wat ik zoek, alleen ben ik minder zeker van twee dingen:
- hij heeft een menu waarvan ik niet weet of je er vaak moet gaan in prutsen. Ik ben wel fan van ‘knob-per- function’ zonder menu. (Prophet 6 en OB6 wel dacht ik)
- En ten tweede: gaat hij geen te grote overlap hebben qua sound met mijn Virus TI?
 
En dan is er natuurlijk de Prophet 12...die ga ik weer eens van naderbij bekijken
 
Mee eens, de mogelijkheden zijn beperkter dan sound-design bakken als de Peak of de Prophet 12. Maar ze hebben echt een eigen sound en zeker de OB-6 is een grote sweetspot qua geluid. Bijna alles wat je daaruit haalt klinkt mooi. Maar alles klinkt wel als een OB-6.

Ik vind die beperking qua bediening fijn (makkelijk en snel), maar tegelijk ook minder, bijv beperkte modulatiemogelijkheden maken dat de sound minder veelzijdig is, klopt dat? Ik denk dan: hoe rijker het arsenaal aan klanken , hoe meer kans op inspiratie, niet? Het moet natuurlijk wel stevig en kwalitatief klinken. En niet dunnetjes...
 
Bijna alles wat je daaruit haalt klinkt mooi. Maar alles klinkt wel als een OB-6.
welke klanken haal jij er uit, gebruik je hem.bijv voor bassen, leads of strings? Waar blinkt hij in uit volgens jou?
 
Met de FM opties op de summit kun je trouwens ook erg leuke brass-achtige sounds maken ;)

Da’s dan leuk meegenomen, voor mijn volgende discohit of James Last Goes Electro-optreden :okdan:
 
Hij clipt idd wel erg snel, met name als je resonantie gebruikt. Techno stabs met veel reso wordt een uitdaging. Helaas is de clipping volgens mij al in de analoge mixer/vca, want als je de fx uit zet clipt hij ook met high resonance. De oscs terug schroeven naar 25% helpt een beetje.
Maar heel veelzijdig verder.

Wat ik begrepen heb is dat bij veel synth er express overdrive plaats vind in de mixer of prefilter stage.
De model D is daar bv bekend om. Jfet transistor overdrive klinkt een beetje tube achtig.
Deze zal dan harmonische aan het signaal toevoegen.
als dat minder aangenaam klinkt bij de Peak kan dat dan komen door digitale osc's waarbij dan analoge drive plaats vind?
want dat kan in bepaalde situaties onaangenaam klinken. Maar kan ook juist goed klinken
maar lijkt mij dat die clipping de bedoeling heeft om meer analoge klank te krijgen.

Op de prologue is het echt anders als je de digitale of analoge osc's door het filter haalt met wat drive.
De digitale snijd er meer doorheen en behoud wat vsn zijn steriele karakter.
 
Wat ik begrepen heb is dat bij veel synth er express overdrive plaats vind in de mixer of prefilter stage.
De model D is daar bv bekend om. Jfet transistor overdrive klinkt een beetje tube achtig.
Deze zal dan harmonische aan het signaal toevoegen.
als dat minder aangenaam klinkt bij de Peak kan dat dan komen door digitale osc's waarbij dan analoge drive plaats vind?
want dat kan in bepaalde situaties onaangenaam klinken. Maar kan ook juist goed klinken
maar lijkt mij dat die clipping de bedoeling heeft om meer analoge klank te krijgen.

Op de prologue is het echt anders als je de digitale of analoge osc's door het filter haalt met wat drive.
De digitale snijd er meer doorheen en behoud wat vsn zijn steriele karakter.

Heb je de voorbeeldjes geluisterd die ik eronder had neergezet?
https://soundcloud.com/steeboo/sweeptest/s-Cg6RqMPGQj0
Eerste is een filtersweep van de peak, 2de van surge (free vst) en 3de van Diva (vst)

Ik vind het niet heel aangenaam als dat gebeurd. Bij een mono synth kan drive prima werken idd maar bij poly sounds wordt het altijd een beetje rommelig. Maargoed, niet teveel resonance gebruiken icm akkoorden en het komt helemaal goed met de peak.
 
welke klanken haal jij er uit, gebruik je hem.bijv voor bassen, leads of strings? Waar blinkt hij in uit volgens jou?
Ik merk dat ik hem vooral voor pads en strings gebruik. Met zn 12db filter vult hij het spectrum mooi op. Mooie brassy leads doet hij ook goed. En het notch filter werkt goed voor extra beweging in geluid wat ook weer bij langere pads en strings mooi werkt.
Bassen weet ik eigenlijk niet zo. Meestal grijp ik daar naar mn Subsequent.
Ik heb ook een Peak. Die gebruik ik veel voor vagere dingen. Van glazig wavetable gepingel tot fm herrie.
 
SB-SIX ja ik hoor het. Klink idd niet aangenaam en lijkt ook niet echt op tube distortion.
veel poly's hebben een highpass/lowcut om te voorkomen dat het laag zich opstapelt en het rommelig word.
Dat is erg belangrijk als het filter ook het laag behoud bij veel resonance.
Als je nu de filters laat zelf oscileren en de oscillators uitzet clipt die dan bij meerdere noten ook?

nielsdt ik zou verschil maken tussen intuietief of diep. Wil je een sounddesign beest, die zijn wat moeilijker te temmen als je klanken maakt in de schrijf process maar wel krachtig in mogelijkheden.
of wil je een meer simpele synth die heel snel werkt.

Simpel is de Prologue in gebruik maar niet in sounds die eruit komen.
De matrixbrute is een beest en moelijker te temmen.
De DSI bakken en Peak ken ik niet en weet niet hoe die te temmen zijn.
 
Back
Top