Polysynth gezocht: ervaringen met Novation Summit of DSI Prophet 12 of...?

SB-SIX ja ik hoor het. Klink idd niet aangenaam en lijkt ook niet echt op tube distortion.
veel poly's hebben een highpass/lowcut om te voorkomen dat het laag zich opstapelt en het rommelig word.
Dat is erg belangrijk als het filter ook het laag behoud bij veel resonance.
Als je nu de filters laat zelf oscileren en de oscillators uitzet clipt die dan bij meerdere noten ook?

Bij alle oscs dicht hoor je wel duidelijk een soort overdrive maar niet dat scherpe. Als je de osc op 5% open zet begint dat scherpe randje ook. Bij de peak komt de resonance er inderdaad gewoon bovenop, zonder dat - zoals bij bv een minimoog - de rest van de sound zachter wordt qua volume.
 
Ik vond dat bij de Peak wel een nadeel, dat filter klinkt bijna nooit écht lekker en inderdaad veel risico op clipping op verschillende punten in het signaalpad. Livejam opnemen en moeten stoppen omdat alle meters in het rood slaan tijdens het knoppen draaien is geen uitzondering. Combineer dat met de redelijk karakterloze oscillatoren en het is een totaalpakket dat bijna alles kan, erg prettig werkt maar slechts zelden kippenvel oplevert en weinig charisma heeft. Toen ik er een Prophet 6 naast had staan klonk ie zo plat, steriel en fiets in vergelijking dat ie binnen een week of twee te koop stond. Dus ja, mooie specs maar niet de sound. Voor mij dan. Uiteraard ook maar een mening en kwestie van smaak.
 
Nap de Peak heeft zijn eigen sound. En scherp steriel hoeft niet perse slecht te zijn. maar mijn smaak mening is het zelde. Ik bedoel de strings uit een p6 zijn om te smullen.
Dat er op veel plekken clipping kan voorkomen is denk ik een bijkomst van de vele features die dat ding heeft.
Das bv ook bij een matrixbrute zo, vol pro features moeilijker te temmen en je moet daar constant op de levels letten.

Dat steriele van de peak kan juist in moderne sounds wel van pas komen.
De prologue kan ook zo klinken. Maar kan ook zwoele mooie analoge strings doen.
 
Als ik de 2 peaks in de summit een klein beetje blom-tune en over elkaar laag dan klinkt ie alles behalve steriel (dat multi-mode filter geeft ook genoeg extra karakter).
 
Het is net wat je zoekt en waar de focus op ligt. Als je saw waves met filter op een peak vergelijkt met een DSI, dan heeft een prophet/ob6 veel sprankelendere sound met meer diepte. Maar vind de Peak verder ook totaal niet steriel, je kan het niet vergelijken met een blofeld oid. Hij kan juist heel wollig en organisch klinken. Grote pads, diepe evolving sounds, maar ook ruige bass totaan extreme dubstep wobbles, dat soort dingen kan de Peak weer als de beste.

Heb net een klein testje gedaan, een eigen wavetable gemaakt met daarin een saw wave die morpht van standaard saw naar volledig hipass (zodat je met de morph knop de hipass in kan stellen), dan kan ik idd wel filtersweeps doen zonder clipping als ik een klein beetje m'n eigen gecreeerde hipass erin draai!
 
Ik zou de peak niet karakterloos of steriel noemen. Eerder nauwkeurig. Je oscillatoren zweven niet vanzelf al een beetje zoals bij de andere genoemde synths. Maar je hebt alle tools om dat aan en uit te zetten waar je wilt.
Het filter is ook een wat nauwkeuriger instrument. De resonance peak is smaller, dat hoorde je in sb-six zn voorbeeld goed waar je een voor een de resonantie langs de boventonen van de oscillator hoorde gaan. En de range is wat groter. Dus je kan hem wat verder duwen.
Ik zet meestal mn oscillatoren niet zo hard en draai niet altijd de res helemaal omhoog. Als ik zelf-oscillatie wil draai ik hem net hoog genoeg om dat te krijgen maar niet vol open.
De peak laat je wat harder werken om hetzelfde volle geluid te krijgen als een OB6 of Prophet 6. Maar hij kan het wel. En nog veel meer. De vraag is vooral of je daar zin in hebt denk ik...
 
Steriel komt wat negatief over maar van mijn kant zeker niet zo bedoelt. Heb juist de prologue gekocht omdat die die karakter trek ook kan hebben.
Naukeurig is idd een betere benaming.
ik vind dat beide de peak en prologue een lekker rauw randje kunnen toevoegen.
Dat preciese heb je gewoon nodig voor modernere sounds die de P6 of OB6 dan weer niet kunnen.
eigelijk moet je daarom 2 poly's hebben:P

Btw heb de peak nog nooit in het echt gehoord :)
 
Heb net een klein testje gedaan, een eigen wavetable gemaakt met daarin een saw wave die morpht van standaard saw naar volledig hipass (zodat je met de morph knop de hipass in kan stellen), dan kan ik idd wel filtersweeps doen zonder clipping als ik een klein beetje m'n eigen gecreeerde hipass erin draai!

Je bedoelt met de novation software? Ik zag daar net een demo van, dat je je eigen wavetables kan maken en importeren in de Peak/Summit. Zag er wel echt tof uit.

verder las ik op Gearslutz dat er een potmeterprobleem is op de Summit, en dat die teruggeroepen worden, weet niet of het waar is, of een gerucht.
in ieder geval heeft geen enkele winkel een Summit in stock, niet in België, Nederland, Duitsland of de UK. Weet iemand meer?
 
Je bedoelt met de novation software? Ik zag daar net een demo van, dat je je eigen wavetables kan maken en importeren in de Peak/Summit. Zag er wel echt tof uit.

Yes dat werkt erg goed idd! Heb nog even verder getest met deze userwave, er gaat een wereld voor me open! Hij kan nu echt juno 106 achtig klinken. Als ik in dezelfde patch terug schakel naar de standaard saw wave is er een groot verschil.
 
verder las ik op Gearslutz dat er een potmeterprobleem is op de Summit, en dat die teruggeroepen worden, weet niet of het waar is, of een gerucht.
Ik vraag me af waar dit over gaat, heb je een link?

Ding is namelijk echt gebouwd als een tank. Kan me niet voorstellen dat er pots met issues zijn.
 
Ik heb zelf geen Peak maar ik vind dat cleane karakter erg aangenaam moet ik zeggen.
Waar m'n Blofeld nog wel 'ns te koel kan klinken vind ik dat de Peak lekker warm en organisch blijft, heel mooi bijv voor als je een beetje richting ambiënt gaat, ik zou 'm zeker nog wel 'ns willen aanschaffen.
Niet elke synth hoeft zo door m'n speakers te scheuren.
 
Het encoder probleem is al zo'n 4 maanden oud. Als je nu een summit aanschaft zullen de encoders al vervangen zijn door betere:

https://support.novationmusic.com/hc...ll-information

Ah, volgens die tabel zit mijn serie-nummer er niet tussen.

Ik had trouwens in het begin nog wel eens dat bepaalde waardes van pots soms versprongen, maar na alle knoppen een keer te hebben gebruikt lijkt dat wel over te zijn.
 
Het encoder probleem is al zo'n 4 maanden oud. Als je nu een summit aanschaft zullen de encoders al vervangen zijn door betere:

https://support.novationmusic.com/hc...ll-information

Dankje, omdat te posten, had er nog niet zelf aan gedacht om dat te gaan zoeken op hun eigen website. Ja, je mag ervan uit gaan dat dat intussen opgelost is...maar blijft dit nog: GEEN enkele in stock?! De Summit is gewoon niet te bestellen, toch niet bij de gekende stores...
 
Ah, volgens die tabel zit mijn serie-nummer er niet tussen.

Ik had trouwens in het begin nog wel eens dat bepaalde waardes van pots soms versprongen, maar na alle knoppen een keer te hebben gebruikt lijkt dat wel over te zijn.

Fijn om te horen!
Ik begin stilaan echt wel te neigen naar de Summit. Hij 'ticks all boxes' zoals dat heet, voor wat ik momenteel zoek en voor wat ik momenteel 'nodig' heb :duivels:.

Ik sluit in de toekomst een Prophet 6 of OB6 of...[vul hier zelf analoge bak in] niet uit maar momenteel is de Summit de beste aanvulling om mijn setup te vervolledigen, en hopelijk de inspiratie te laten vloeien...

De Prophet 12 heeft iets minder mogelijkheden vind ik (OK, close call), en de Waldorf Quantum is overkill (ook touchscreen moet ik niet), en de Moog One kost me een nier. Dus ik denk dat de beslissing begint te sublimeren :mega:
 
Yes dat werkt erg goed idd! Heb nog even verder getest met deze userwave, er gaat een wereld voor me open! Hij kan nu echt juno 106 achtig klinken. Als ik in dezelfde patch terug schakel naar de standaard saw wave is er een groot verschil.

Cool! zag je de demo van Tim Shoebridge? die vond ik super helder: https://www.youtube.com/watch?v=zERn4wftU3g
Wil daarmee ook aan de slag...eerst een Summit vinden
 
Voor Firmware 1.2 vond ik de Peak ook te steriel en heb overwogen om hem te verkopen. Wat de precieze reden is weet ik niet maar volgens mij komt het doordat ze toen microtuning hebben toegevoegd waarbij je de oscillators licht kan ontstemmen van elkaar. Ik heb toen wat tuning tables geimporteerd en dat was eigenlijk het moment dat ik wist dat ie niet meer weg zou gaan.
 
Heb effe de Summit goed beluisterd en vind het erg mooi.
modern en high definition geluid.
Denk dat dit ding lekker in de mix zit.
Na de Prophet 5 en 6 te beluisteren de Summit is echt een verschil.
allebei mooi maar een beetje stoffige tape naar superaudio cd idee.

hier een toffe Prologue demo. Ook een alles kunner.

 
Heb effe de Summit goed beluisterd en vind het erg mooi.
modern en high definition geluid.
Denk dat dit ding lekker in de mix zit.
Na de Prophet 5 en 6 te beluisteren de Summit is echt een verschil.
allebei mooi maar een beetje stoffige tape naar superaudio cd idee.

hier een toffe Prologue demo. Ook een alles kunner.



Ja, klinkt ook super. (kan me wel niet concentreren op de prologue, ben me continu aan het afvragen hoe die kerel zijn haar in de lucht houdt :duivels:)
Heb me lid gemaakt van de Summit FB-group (er zijn er drie) waar patches worden uitgewisseld en wavetables, ook op website novation natuurlijk. Sommige patches kan je beluisteren op soundcloud: daar zit echt wel veel soeps tussen. Ik ben er uit denk ik: de Summit, dat wordt'em, ben 90% zeker.
 
Back
Top