Korg RPPR vs Roland RPS vs Yamaha Phrase

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
Velen van jullie hebben vast weleens gewerkt met een van bovenstaande features, afkomstig van de 3 bekendste merken die muziekinstrumenten creëren. Het komt allemaal op hetzelfde neer, een klein stukje basis midi data gekoppeld aan 1 track om af te spelen en bij Korg en Roland kun je dit te kunnen triggeren via midi om zo realtime op te nemen in een sequence.

Met de Korg vesie ben ik bekend. De Yamaha versie ken ik van de RS7000 maar nog steeds benieuwd naar de Motif versie.. (nooit gehad). Yamaha heeft de Phrase mode ingeruild voor een soort Genos/Tyros mode.. ook leuk maar op de RS7000 was het echt super goed uitgedacht.. Je kon de phrases dan niet triggeren vanaf een keyboard zoals de Roland en Korg versie maar een verzameling ervan werd een Section (a-z).. een soort Ableton.

Ooit had ik een MC303 en MC505 gekocht maar geen tijd om me erin te verdiepen. Ik dacht dat de RPS sequences daarin presets waren. Maar het zijn dus echt sequences die je zelf kunt inspelen, tenminste op de oudere Roland workstations (Fantom G, X en XP) zie ik deze werkwijze.
De Roland FA en nieuwere Fantom's hebben deze werkwijze niet meer.. helaas.

Van Korg ken ik een soort gelijke feature 'RPPR' van de M3 en Kronos (en de Oasys dan ook). Zat dit ook op eerdere synths van hun, Trinity?

Maar leuke performance features! Ik heb het idee dat het bij Roland wat meer voor de sequencer was ontwikkeld.. Bij Korg kun je RPPR per toets indelen, voorwaarden als toggle (aan/uit) gebruiken, of triggeren op het moment.. en speelt dan desgewenst de hele sequence af. Zit dan altijd in sync. Van de Roland MC's weet ik nog dat het sync bij hand was.. maar misschien heb ik iets gemist?

Mensen die dit gebruiken? Voor live?
 
Laatst gewijzigd:
Alles kan tegenwoordig wel met Ableton denk ik. Je kunt ook clips via toetsen triggeren.. Mijn doel is niet zozeer de features onderzoeken (als gebruiker) maar een beetje weten wat er te koop was en in hoeverre ze op elkaar lijken. RPS van Roland en RPPR van Korg zijn best wel van elkaar afgekeken lijkt het.

De RS7000 (en RM1x is vrijwel hetzelfde dacht ik) zijn toch wel invloedrijk geweest.. unieke performance ervaring.. Binnen 'n pattern kan je verschillende sections maken met de phrases.. Ook het editen op de RS7000 was zo fantastisch uitgedacht.. super gaaf apparaat. Ik heb weleens begrepen dat de Motif dezelfde structuur heeft; pattern wat sections bevat maar heb daar geen ervaring mee. Ben wel benieuwd hiernaar, zoals gezegd.. :)
 
Op een GEM Equinox heb je Grooves wat vergelijkbaar is met Roland's RPS en Korg's RPPR.

Ik heb destijds best wel wat tijd doorgebracht met enkel de preset Grooves maar was toen niet echt geïnteresseerd om zelf Grooves te maken.
Je kon zelfs een Groove volledig of slechts enkele sporen 'randomizen' wat soms verrassende resultaten gaf.

Het kleine scherm nodigde niet echt uit om diep te editten. Veel te veel menudiving maar ondanks dat wel een fijne synth.

Meer info vind je o.a. in de review van Sound on Sound:

En een korte quote uit die review:
They can be tweaked so extensively that I found myself becoming a convert — this is Roland's RPS mode done right!
 
Alles kan tegenwoordig wel met Ableton denk ik. Je kunt ook clips via toetsen triggeren.. Mijn doel is niet zozeer de features onderzoeken (als gebruiker) maar een beetje weten wat er te koop was en in hoeverre ze op elkaar lijken. RPS van Roland en RPPR van Korg zijn best wel van elkaar afgekeken lijkt het.
Aha, OK, wat er zoal was destijds. :okdan: Zoals gezegd ben ik er destijds niet diep ingedoken, maar het leken mij inderdaad ook behoorlijk vergelijkbare tools (gebaseerd op MC-80 'vs' N364).

Meer info vind je o.a. in de review van Sound on Sound:

En een korte quote uit die review: "this is Roland's RPS mode done right!"

Aha, beetje gemeen van meneer Paul Nagle :) ... , wat schort er namens hem aan Roland RPS ? (ik zag 'm zo snel geen rechtstreekse tekortkomingen beschrijven)
 
... wat schort er namens hem aan Roland RPS ? (ik zag 'm zo snel geen rechtstreekse tekortkomingen beschrijven)

Geen idee of hij met de onderstaande quote het volgende bedoelde?

Ik ken RPS zelf niet maar ik vermoed dat een RPS slechts 1 MIDI-spoor/track kan gebruiken terwijl je met de Equinox tot 8 midi-sporen kan gebruiken in een Groove. Grooves kan je niet alleen triggeren op het klavier maar ook in realtime beïnvloeden met de faders, shuffle gebruiken op 1 of meerdere sporen,...

Its Grooves are more versatile than the Roland's RPS mode,
 
Bij Korg kun je RPPR per toets indelen, voorwaarden als toggle (aan/uit) gebruiken, of triggeren op het moment.. en speelt dan desgewenst de hele sequence af.

Hier de Korg N364 weer eens aangekeken, en vroeg me af of de data van de RPPR sequences ook naar buiten (MIDI-out) wordt gestuurd.
Only one way to find out.... (disks zoeken) ... of wie weet weet iemand het hier te zeggen?
 
Volgens mij kan RPPR zowel intern als extern aansturen. In de Kronos kan je een midi kanaal intern, extern of beiden aan laten sturen. En vermits RPPR zo´n kanaal aanstuurt, kan die routing gebruikt worden (IMHO)
 
Back
Top