yamaha motif es ervaringen?

sas

Ingeburgerd
Lid sinds
4 juni 2004
Berichten
31
Hoi

Ik ben op zoek naar mensen die een yamaha motif es 7 of 8 hebben of er ervaring mee hebben, Ik wil graag wetenof jullie er tevreden over zijn. Wat de voor en nadelen van deze workstations zijn. Want ik wil er misschien 1 gaan kopen. Of misschien zijn er mensen die een andere workstation hebben die zij me aan zouden kunnen raden.

Groetjes Sas
 
Laatst gewijzigd:
Eigenlijk kun je het best naar de plaatselijke muziekboer gaan en hem uitproberen.

Ik heb de Motif ES uitgeprobeerd, maar ik was niet tevreden over de geluiden. Klonk mij allemaal wat te mager. Te weinig body, zeg maar.
Ik heb zelf een Roland Fantom X gekocht en ben daar erg tevreden over. Ik vind de sound wat ronder en vetter. Ik ben me er echter wel van bewust dat dat slechts een kwestie is van smaak.
De interface en het overzicht op de Fantom X vind ik uitstekend. Vond ik op de Motif ES wat onoverzichtelijk.
 
Ik heb een S90 = Motif8 zonder sequencer en sampler.

Ik ben er érg tevreden over. In tegenstelling tot Bartology vind ik het geluid erg goed (beter dan dat van de Rolands, maar dat is dus een kwestie van smaak => uitproberen!) en 'm ook erg gemakkelijk in de bediening (sowieso: elke synth werkt handig als je je er eenmaal in verdiept hebt). Enige probleem: lastig om een dik gelayerde performance met veel splits te maken die toch goed ge-edit is qua effecten en zo. Ik kom niet verder dan 4 layers in performance-mode (Die uiteraard wel bestaat uit 4 patches met elk 4 waveforms) en de seq-mode vind ik onhandig. Maar dat is dan ook het enige. De piano's en e-piano's zijn geweldig trouwens, voor als dat je ding is.

Doen dus. ;)
 
bedankje

bedankje

Hoi

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog een vraagje. Wat vind je lastig aan de sequencer mode?
Ik ben nog niet bijzonder thuis in deze apparaten. Ik heb een oude Korg en die heeft veel minder mogelijkheden. Dus ik probeer zo een beetje zicht te krijgen op hoe het allemaal werkt.

Groetjes sas
 
Ik krijg er niet uit wat ik eruit zou willen krijgen, namelijk 16 kanalen waaraan ik patches kan toewijzen. En mijn midimode heb ik ook niet goed aan de gang (ontvangt op alle kanelen ipv op alleen de kanalen die aan de S90 zijn toegewezen in Cakewalk). Maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik er nog niet genoeg mee gepield heb om precies te weten hoe het zit (lijkt me sterk dat dat niet beter kan). Sowieso heb ik weinig met sequencen en ben meer een speler. En met de ES heb je een echte sequencer erin zitten, dus dan is de seq mode waarschijnlijk compleet anders dan bij mijn S90.

Ofwel: aan mij heb je niks (wat dit betreft dan hè... :engel: ).
 
[Even zagen... ;) ]

Origineel geplaatst door Bartology
Cheimoon, da's geen Motif ES
Dat weet ik; dat zei ik ook:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik heb een S90 = Motif8 zonder sequencer en sampler.
En:
Origineel geplaatst door Cheimoon
En met de ES heb je een echte sequencer erin zitten, dus dan is de seq mode waarschijnlijk compleet anders dan bij mijn S90.

Ofwel: aan mij heb je niks (wat dit betreft dan hè... ).
Trouwens:
Origineel geplaatst door Bartology
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=341471#post341471

Kijk daar ook eens. Ander thread over dit onderwerp. :peukie:
Heb je gezien wie de threadstarter van die thread is? One way or another, sas will get his answers... :D

[uitgezaagd ;) ]
 
Laatst gewijzigd:
:) Hai Cheimoon en Bartology

Ik had twee threads gestart omdat ik niet eerder deze site had bezocht en niet zo goed wist waar ik mijn vraag kon plaatsen. Dit is mijn eerste echte internet contact. Dus ik vind het heel leuk dat jullie op mijn vraag gereageerd hebben. Ik heb de gebruikershandleiding van de motif es mee gekregen uit de Feedback. Ik heb hem nu gelezen, maar sommige dingen vind ik nog moeilijk te begrijpen. Maar op zich spreekt de motif me wel erg aan. Zoals jullie al zeiden. Het is ook een kwestie van smaak, en ik vind de klanken van de motif juist iets mooier dan die van de Roland. Ik ga nu ook nog een korg triton uitproberen. Wat me erg aanspreekt bij de motif is dat er mooie arpeggios in zitten. En dat je ze ook zelf kan maken. Ik ben eigenlijk meer een singer/songwriter en bij de motif kan je de microfoon in de performance en voice mode aan een bepaalde "part'toewijzen. Dus als ik het goed begrepen heb kun je dan tegelijkertijd spelen en zingen over de motif es en ook nog het zanggeluid bewerken met de motif es. Je kunt het allen niet opnemen in de motif, maar je kunt er wel samples in opnemen. Ik heb ook al geen ervaring met samples. Er staat dat je de samples kan splitsen, maar mij is nu eigenlijk niet duidelijk wat er dan gebeurd. Kun je dan bijvoorbeeld van een liedje de drumpartij isoleren en zelf verder gebruiken om te componeren? EN waar haal je mooie samples vandaan? Ik zou bijvoorbeeld graag een paar mooie regengeluiden hebben of die van wind. Maar ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.

Groetjes sas
 
Ga naar een grote bibiotheek, en kijk of je daar de Golden nog iets kunt vinden.

Daar staan 20.000 geluiden op, van metro tot zang, auto's toeters, alles wat je maar kunt verzinnen.

In Tilburg hebben ze die.

Gewoon effe kopieren.:bekdicht:
 
Origineel geplaatst door sas
Wat me erg aanspreekt bij de motif is dat er mooie arpeggios in zitten. En dat je ze ook zelf kan maken.
Arpeggio's zijn een standaardfunctie geworden op moderne synths. Ik kan me niet voorstellen dat er wat betreft de combinatie arpeggio/sequencer wezenlijke verschillen zijn tussen de Motif ES, Fantom X en Triton Extreme. Meer ervarene hiermee (ik arpeggiate en sequence zo goed als niks eigenlijk): correct me if I'm wrong...

(wat merken betreft trouwens: de drie compleet vergelijkbare grote synths (van dit type = rompler) (ook qua prijs) op het moment zijn de Yamaha Motif ES, Roland Fantom X en de Korg Triton Extreme)
Origineel geplaatst door sas
Ik ben eigenlijk meer een singer/songwriter en bij de motif kan je de microfoon in de performance en voice mode aan een bepaalde "part'toewijzen. Dus als ik het goed begrepen heb kun je dan tegelijkertijd spelen en zingen over de motif es en ook nog het zanggeluid bewerken met de motif es.
Moet kunnen. Maar opnieuw: het lijkt me sterk dat de Fantom X en Triton Extreme dit niet kunnen...
Origineel geplaatst door sas
Je kunt het allen niet opnemen in de motif, maar je kunt er wel samples in opnemen. Ik heb ook al geen ervaring met samples. Er staat dat je de samples kan splitsen, maar mij is nu eigenlijk niet duidelijk wat er dan gebeurd. Kun je dan bijvoorbeeld van een liedje de drumpartij isoleren en zelf verder gebruiken om te componeren?
Of dat kan is afhankelijk van het geheugen van de interne sampler. Grote (=lang en op hoge kwaliteit) samples kosten veel geheugen, en interne samplers in synths zijn meestal een beetje beperkt. Kijk, een geluid in een rompler is opgebouwd uit waveforms: hele korte samples die geloopt worden (in combinatie met allerlei algoritmes, want anders gaat het raar klinken op verschillende hoogtes, maar dat terzijde). Een sampler in een rompler dient meestal om je eigen waveform toe te kunnen voegen en is minder geschikt voor samples als in de betekenis 'geluidseffecten'. In ieder geval, dat was zo. Misschien dat de huidige superromplers (weer: bij alledrie de types hetzelfde idee) intussen genoeg geheugen hebben om er een hele dag rotweer uit te persen. :D

Hier kunnen andere mensen je vast beter mee helpen eigenlijk... :engel: Waarom ik dan reageer? Vooral om te laten zien dat er eigenlijk bijna geen verschil zit tussen de Motif ES, Fantom X en Triton Extreme qua opties. Als je je er genoeg in verdiept kun je met alledrie alles. De klank is echt veruit het belangrijkst. :)
 
Hoi

Ja de Arpeggios zijn inderdaad een standaardfunctie. Net als de mogelijheid om te zingen door een workstation. Ik heb de Korg Trition nog niet goed doorgenomen. Heb wel even staan luisteren. En hij werkt wel anders dan de Motif Es en heeft andere arpeggio's. Ik raak de weg bijna kwijt door zoveel geluidsmogelijkheden en arpeggio's in al die workstations. Ik weet bijna niet meer wat ik nu het mooist vind om dat er in elke workstation wel een paar dingen zitten die ik helemaal geweldig vind.
Ik moet van de Korg triton en de Motif Es nog ene keer alle klanken beluisteren en de verschillende arpeggio's. En verder vergelijken met welke synth ik zelf denk dat ik het best om kan gaan. Qua gebruiksaanwijzing (duidelijk of niet) en knoppen ed (handig of niet).

De motif es heeft voor mij wel een heel aantrekklijke plug in board. met vocal harmonies. Het is wel weer extra duur. En als ik dat wil denk ik dat ik hem er liever in laat zetten door de feedback. De triton zal er vast ook wel 1 hebben. Weet iemand waar ik een forum kan vinden over de Korg Triton?

De sampler van de motif kan ongeveer drie minuten muziek of zang hebben. (en een bepaald aantal noten, geloof ik, of dat ging over de arpeggios die je zelf kunt maken, maar dat ben ik even kwijt)

Oh en Electronic Skill. Bedankt voor de tip.


groetjes Sas.
 
Het inzetten van plugin boards in de Motif en aanverwante instrumenten vergt geen bijzondere vaardigheden of kennis.
Dit is echt 10 minuten werk en te doen voor iedereen die een gloeilamp kan vervangen.....

groet

Tom
 
Dé Tritonsite is http://www.tritonhaven.com/. Of anders gewoon http://www.korg.com/ en dan even de specs en zo van de verschillende Tritons opzoeken.

Aantal noten moet wel op de arpeggiater slaan trouwens, niet op de sampler. En ik zou de bediening niet te veel mee laten spelen bij je keuze. Niet elke synth werkt even intuïtief, maar die romplers hebben zo veel functies en bijbehorende submenu's, dat je met intuïtiviteit weinig meer te maken hebt als je er diep genoeg induikt.

Ik zou toch echt vooral op de klanken letten, denk ik. En dan vooral op de aard van de klanken (diep of juist iel) en op de waarheidsgetrouwheid van akoustische geluiden. Die kun je vaak niet veel beter maken dan ze zijn, en een iele synth kun je moeilijk écht diep maken (wel met wat ge-equalize, maar dat geeft toch niet hetzelfde resultaat). Allerlei verschillende synthgeluiden, en pads en uitgebreide sweeps en zo zijn met wat editing wel zelf te maken. Die geluiden klinken altijd leuk als reclame, maar eigenlijk zeggen ze niks en zijn ze zelden handig voor gebruik in eigen muziek omdat ze al veel te voorgedefinieerd zijn.

Vind ik... ;)

Hoewel, trouwens: die plug-inboards zijn toch ook wel belangrijk. Bij Roland kun je alleen nieuwe klanken toevoegen, bij Yamaha echt hele nieuwe synths, extra polyfonie en andere dingen; da's toch zeker niet verkeerd als optie! (hoe dat bij Korg zit weet ik eigenlijk niet)
 
Voor info over de Korg Triton (of andere Korg synths) kan je veel beter een bezoekje brengen aan www.irishacts.com, ik vindt dit forum alvast gezelliger en informatiever t.o.v. www.tritonhaven.com

Voor de Motif ES moet je uiteraard op www.motifator.com zijn.

Voor de Roland en Kurzweil workstations zullen er vast ook wel specifieke forums zijn maar ik ken ze zelf niet.

Tegenwoordig zijn de workstations erg aan elkaar gewaagd en wordt het er niet makkelijker op om er eentje uit te kiezen.

Kijk, ik ben heel tevreden met m'n Motif ES maar een ander workstation zou me vast evengoed bevallen. Mijn keuze werd vooral bepaald door de uitbreidingsmogelijkheden van de Motif ES, het mLAN concept, de goeie klanken, de heel goede pattern sequencer en het sublieme klavier.

Zoals je merkt; veel subjectieve 'dingen' dus. M.a.w. je moet gewoon voor jezelf bepalen welke onderdelen je zelf belangrijk vindt in een workstation en dat vergelijken met de verschillende modellen in de winkel.
 
Origineel geplaatst door sas
De sampler van de motif kan ongeveer drie minuten muziek of zang hebben. (en een bepaald aantal noten, geloof ik, of dat ging over de arpeggios die je zelf kunt maken, maar dat ben ik even kwijt)

De Motif ES kan tot 1 Gb 8D aan werkgeheugen aanspreken, daar kan je al iets mee doen. Uiteraard is de Motif ES geen volwaardige multitracker, de 'langste' sample kan 6'20" bedragen. Da's een stereo sample van 64 Mb (precies het maximum werkgeheugen van een Motif Classic). Ruim 6 minuten lijkt me voor de meeste doeleinden voldoende.

Als je echt wil multitracken, dan moet je natuurlijk een Triton Studio kopen of gewoon een multitrack recorder. (of een computer).
 
Hi

Heb net ontdekt dat het de bedoeling is dat ik me voorstel. Dus dat aal ik dan maar doen. Je weet waar je me kunt vinden. Weet trouwens ook niet waar jullie de plaatjes onder jullie naam vandaan halen en hoe je ze eronder zet. OF hoe je een citaat moet maken. Ben een N00b :confused: Is dat de term?

Stuur drie berichten want verloor telkens mijn tekst. De rest staat op de tweede pagina.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top