yamaha motif es ervaringen?

Hi again.

Ging drie keer mee mis. Dus ik dacht plaats even een kort berichtje, voordat ik weer al mijn tekst kwijt raak.

Ik wilde het plug in board laten installeeren om dat ik op de motifator site een thread heb gelezen van iemand die veel problemen had met het werkbaar krijgen van het plug in board waar ik in geintresseerd ben. Weet trouwens ook niet of de Korg Triton wel of geen plug ins heeft.

Heb me trouwens ook ingeschreven bij de Triton haven En het geprobeerd bij irishacts, maar daar is er iets mis gegaan met registreren en nu kan ik me niet inloggen en ook niet nog een keer registreren:confused: =(

De akoestische klanken zijn voor mij ook het belangrijkst. Net als de Drumgeluiden en de drum arpeggio's want die wil ik het meest gebruiken omdat ik zelf niet kan drummen. Beetje zingen, beetje gitaar en piano, maar de drumsectie blijft wat achter.

Wil graag een workstation dat ik makkelijk kan bedienen en begrijpen oomdat ik niet zo heel technisch/synthesizer onderlegd ben. Ben me er wel in aan het verdiepen. (val jullie ook lastig) Maar heb weinig geduld met apparaten die niet werken. Raak :( en ga gitaar spelen of piano. Maar zo kan ik mijn songs niet af componeren En op dat gebied moet ik ook al zoveel leren En dat wil ik wel. Dus toch een apparaat, met bijbehorende inspanning van leren omgaan met zo'n ding. Maar dan liefst wel zo makkelijk mogelijk.
 
En hi again again

Volgens mij gaat het steeds mis omdat mijn computer dan automatisch van het internet afgaat. Dus ik schrijf mijn bericht maar even in drie stukken.

Als ik 6 minuten kan samplen. Betekent dit dan dat ik de lyrics kan inzingen, bijvoorbeeld het refrein en dit dan achter de muziek kan plaatsen. Betekent dit dat ik de tracks met de muziek kan laten lopen terwijl ik de sample inzing. ONtstaan er dan geen problemen met de synchroniteit (ik bedoel dat de muziek en de lyrics wel klitten) Als dat zo is dan heb ik geen trackrecorder nodig, want mijn refrein is nooit zes minuten aan zang. Het hele nummer misschien wel, maar die delen niet.

Is een triton studie een workstation of een recorder?
 
Origineel geplaatst door sas
Ik wilde het plug in board laten installeeren om dat ik op de motifator site een thread heb gelezen van iemand die veel problemen had met het werkbaar krijgen van het plug in board waar ik in geintresseerd ben. Weet trouwens ook niet of de Korg Triton wel of geen plug ins heeft.

Het installeren van een PLG-board is echt eenvoudig en dat klusje is in minder dan 5 minuten geklaard. En daarna werkt dat onmiddellijk hoor. Ik heb zelf een PLG150-AN in m'n Motif ES maar daar komt zeker nog een 2de PLG150-AN bij.

Origineel geplaatst door sas
Wil graag een workstation dat ik makkelijk kan bedienen en begrijpen oomdat ik niet zo heel technisch/synthesizer onderlegd ben. Ben me er wel in aan het verdiepen. (val jullie ook lastig) Maar heb weinig geduld met apparaten die niet werken. Raak en ga gitaar spelen of piano. Maar zo kan ik mijn songs niet af componeren En op dat gebied moet ik ook al zoveel leren En dat wil ik wel. Dus toch een apparaat, met bijbehorende inspanning van leren omgaan met zo'n ding. Maar dan liefst wel zo makkelijk mogelijk

Ik denk dat elk workstation toch wel wat 'studietijd' in beslag zal nemen vooraleer je er vlot mee aan de slag kan gaan. Maar de basisfuncties heb je normaal na een paar uurtjes al onder de knie hoor.

Natuurlijk is het extra moeilijk als je nog niet vertrouwd bent met de terminologie. Termen zoals VCO, sample, MIDI, CC-nummers,.... zal je veelvuldig in de handleidingen tegenkomen. Ach, alle begin is moeilijk maar je hoeft ook geen Einstein te zijn om met een workstation aan de slag te gaan hoor.

Origineel geplaatst door sas
Als ik 6 minuten kan samplen. Betekent dit dan dat ik de lyrics kan inzingen, bijvoorbeeld het refrein en dit dan achter de muziek kan plaatsen. Betekent dit dat ik de tracks met de muziek kan laten lopen terwijl ik de sample inzing. ONtstaan er dan geen problemen met de synchroniteit (ik bedoel dat de muziek en de lyrics wel klitten) Als dat zo is dan heb ik geen trackrecorder nodig, want mijn refrein is nooit zes minuten aan zang. Het hele nummer misschien wel, maar die delen niet.

In de Motif is er alvast geen probleem met het synchroon lopen van de samples met de rest van de song. Op de plaats waar de sample moet 'spelen' wordt een midinoot gezet zodat de sequencer op het juiste ogenblik de zang laat horen. En aangezien het een midinoot is, kan je deze net als andere mididata bewerken, ook bv hergebruiken van samples (audiofragmenten). De Motif ES (en Classic) kan dus ook als eenvoudige trackrecorder gebruikt worden. Voor uitgebreide functies is een multitrack recorder beter aangewezen (bv opnames van een ganse band).

Origineel geplaatst door sas
Is een triton studie een workstation of een recorder?

De Triton Studio is vooral een workstation, net zoals een Roland Fantom X of een Yamaha Motif ES. Bij de Triton Studio zit er al een harde schijf ingebouwd, bij de Motif ES/Fantom kan je die gewoon via USB aansluiten.(SCSI voor Motif Classic). Ik heb niet echt een vergelijking gemaakt maar de 'brochurepraat' van de verschillende fabrikanten doet me toch vermoeden dat ze allemaal ongeveer dezelfde opnamemogelijkheden hebben.

Origineel geplaatst door sas
Maar heb weinig geduld met apparaten die niet werken. Raak :( en ga gitaar spelen of piano. Maar zo kan ik mijn songs niet af componeren
Voor het maken van een song heb je eigenlijk niet meer nodig dan een piano en/of gitaar. Een workstation kan hiervoor zeker worden gebruikt maar een workstation biedt natuurlijk heel wat meer mogelijkheden die je vooral gebruikt bij het uitwerken van je arrangementen e.d.
 
Ik heb een Motif ES-8 en ben er heel tevreden mee. Klanken zijn super, de bediening is inderdaad even wennen. Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden onder controle en dat zal nog wel even duren. Maar wat ik zelf altijd belangrijk vind is dat je ook zonder grondige studie al snel aan de slag kunt en dat kan met de Motif ES best heel prima. Ik heb de Motif ES DVD gekocht en daar krijg je een prima 'cursus' mee in huis.
Ik gebruik de Motif met name om te componeren en arrangeren, gekoppeld aan de computer. De interne sequencer dacht ik aanvankelijk nooit te gaan gebruiken maar het ding leent zich prima voor 'snelle' ideetjes. Wel oppassen dat je alles bewaart op smartmedia voor het uitschakelen (is bij mij al vaak foutgegaan). De sampler heb ik nog niet gebruikt, ik heb er wel gelijk geheugen in gekocht.
Hiervoor had ik een S90, ook een prima ding met vergelijkbare geluiden, ik kwam daar echter polyfonie en effecten te kort. Bovendien werkt de remote control functie van de ES echt heel goed vergeleken met de S90. Maar het is maar wat je belangrijk vindt.
Voor optredens vind ik de ES-8 een beetje aan de zware kant.
A propos opnemen: er is nog een niet genoemde mogelijkheid om 16 kanalen gescheiden en helemaal digitaal op te nemen: de mLan uitbreidingskaart. Ik kan daar binnenkort iets meer over melden, hij is besteld.
Last but not least: er is een erg actief forum www.motifator.com waar al je vragen beantwoord worden en heel veel informatie is te vinden. Dit heeft mij destijds al over de streep getrokken bij de aanschaf van de S90 en ik heb er heel veel aan gehad.

Hope this helps

Ragious
 
Back
Top