Nog wat beginners vragen

WoW

Nieuwkomer
Lid sinds
30 mei 2004
Berichten
9
Locatie
Leiden
Ik ben al een tijdje bezig met muziek maken. Eerst in Reason en nu ben ik bezig met Fruity maar denk eraan toch weer over te stappen op Reason. Vond dat toch wat lekkerder werken.
Het nadeel is alleen dat ik daarin geen VST plug-ins kan gebruiken maar wil dan gaan proberen om Reason met Cubase samen te gebruiken. Moet nog uitzoeken hoe dat precies gaat.

In ieder geval wil ik er wat serieuzer mee aan de slag. Tot nu toe heb ik het volgende:

2x Technics SL1210 MKII
Behringer DX 1000
DTS versterker van JVC
2 beetje gare boxen
PC AMD Athlon 1800+ en 256DDR en 30 GB
Creative Soundblaster 5.1
Fruityloops 4 Studio
Reason 2.5
Plug-ins

Ik heb sowieso nieuwe boxen en een versterker nodig want de boxen zijn wat gaar en de versterker is daar helemaal niet voor gemaakt. Is eigenlijk voor een homecinema 5.1.
En een nieuwe goeie geluidskaart is ook geen overbodige luxe.
In de PC gaat ook wat meer RAM geheugen, ik wil ‘m upgraden naar 1Gig.

Mijn budget is niet zo hoog. Ongeveer 750 euro maar dit is dus een ongeveer ;) Ik geef liever wat meer uit zodat ik wat goeds heb en daar even mee vooruit kan dan dat ik straks weer iets moet vervangen omdat ik iets nieuws heb gekocht maar niet kan aansluiten ofzo.

Heb dus nog wel wat vragen natuurlijk dus bij deze. :)

Geluidskaart:
midi evt. voor later een synth ofzo?
input om mixes op te nemen of kan ik hier beter iets tussen zetten?
Als ik ooit een hardware sampler besluit aan te schaffen sluit ik deze dan rechtstreeks aan op de geluidskaart?

Na hier en daar wat gelezen te hebben zat ik zelf te denken aan de ESI Waveterminal 192 L

Ik heb nu een Behringer DX 1000 (met oa 5 dual stereo inputs, 3-delige toonregeling per kanaal, kill button, talkover). Kan ik hier verlopig mee uit de voeten of doe ik er wel beter aan om een wat kleinere mixer te kopen om te draaien en 1 apart om alle in en outputs te regelen?

Monitoren:
Ok je hebt passief en actief. Bij de een heb je geen versterker nodig want die zit er dus in en bij de ander wel, maar wat is nou beter? Of als beide even goed is waarom zou je dan voor de een kiezen en niet voor de ander?
Waar moet ik technisch gezien op letten?

Heb bij Feedback Behringer B2031 A (actief) monitoren gezien van 185 euro p/s en kan van iemand op dit forum nl. Audix Studio Reference Nearfield monitors model 1A (passief) (als ze nog niet verkocht zijn tenminste ;))

Versterker:
Wat voor in- en outputs heb ik hierop nodig, met het oog op de toekomst, en waar moet ik technisch gezien op letten? Nu heb ik bv een output naar m’n PC en een input vanaf m’n mixer. Hoe kan ik dat het beste doen?
Wat als ik 2 monitor boxjes bij m’n draaiset wil hebben en 2 bij m’n PC (om muziek te maken)?

Ik heb bij New Line de JB Systems AX-400 gezien, maar er zijn er natuurlijk nog meer in deze prijscategorie dus graag uw mening J
Hier is de link http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?s=0&c=85&f=Min...&t=200&Go.x=0&Go.y=0

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken en ben ook wel benieuwd hoe jullie dat hebben?
Elke tip is natuurlijk welkom! Ook al is het geen direct antwoord op 1 van m’n vragen.

Alvast bedankt allemaal!!

:okdan:
 
Haha ja ok maar dat budget is dus ex. Cubase, RAM geheugen enzo.
En mocht het bv beter zijn een nieuwe mixer aan te schaffen zal het budget ook is oplopen ;)
 
Hey wow,

Bijna op elke geluidskaart zit een midi-in en een midi-out (ook al gebruik je nog geen hardware.... altijd handig!)
Hardware sampler kan je rechtstreeks op je geluidskaart aansluiten of via je mixer, wat je wil.

Welke de beste is? Weet ik niet. Is ook niet van belang. De beste kost verschijnlijk iets van 8000 euro's, dus het gaat
er om wat je wil en wat je wil uitgeven.

Aangezien je geen groot budget hebt en geen hardware hebt, zal ik verlopig gewoon je dj mixer houden.

Passief zonder versterker
Actief met versterker,..............waarom beter? De versterker in deze monitor is speciaal gemaakt voor deze monitor.

Welke jij wil? Ligt helemaal aan jou. Je moet ze dus allemaal gaan luisteren!

Ik zou geen setje monitors bij je draaisetje zetten....helemaal niet nodig.

Dit waren mijn tips, misschien kan iemand anders je wat mooi spul aanraden?
Jongens?8)
 
Origineel geplaatst door enlil


Aangezien je geen groot budget hebt en geen hardware hebt, zal ik verlopig gewoon je dj mixer houden.

Dat zou ik dus ook doen en wat betreft geluidskaart is dan m-audio audophile voor jou een goeie optie.
 
In een ander topic las ik weer het volgende:

Midiinterface zit op de geluidskaart. (als je die M-audio bedoeld) Kijk trouwens ook eens naar de ESI waveterminal 192L, die bied wat meer mogelijkheden voor bijna dezelfde prijs. En bij Feedback krijg je er gratis het een en ander bij, zie website.


Ga bij Feedback uiteraard eerst nog is flink rondneuzen voor ik wat ga aanschaffen maar hoe meer info opneem voordat ik erheen ga hoe beter natuurlijk

Dus als je mij kan vertellen waarom je die Audiophile boven die ESI zou kiezen :)
 
Re: Nog wat beginners vragen

Origineel geplaatst door WoW

Monitoren:
Ok je hebt passief en actief. Bij de een heb je geen versterker nodig want die zit er dus in en bij de ander wel, maar wat is nou beter? Of als beide even goed is waarom zou je dan voor de een kiezen en niet voor de ander?
Waar moet ik technisch gezien op letten?

Versterker:
Wat voor in- en outputs heb ik hierop nodig, met het oog op de toekomst, en waar moet ik technisch gezien op letten? Nu heb ik bv een output naar m’n PC en een input vanaf m’n mixer. Hoe kan ik dat het beste doen?
Wat als ik 2 monitor boxjes bij m’n draaiset wil hebben en 2 bij m’n PC (om muziek te maken)?

Ik heb bij New Line de JB Systems AX-400 gezien, maar er zijn er natuurlijk nog meer in deze prijscategorie dus graag uw mening J
Hier is de link http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?s=0&c=85&f=Min...&t=200&Go.x=0&Go.y=0

:okdan: [/B]

Wow:
Kies voor actieve monitoren !!
het is best wel een probleem om een goede versterker voor monitoren te vinden. Ik heb best een lange tijd naar een goede versterker gezocht, eerst Alesis en toen de Samson Servo's, maar dat was het niet ...... (het is tenslotte een 2e handse Rotel geworden)

De JB AX-400, DAP palladium, Phonic MAX enzovoort zijn versterkers voor life boxen. Leuk voor de DAP MC-15, maar het zijn te trage versterkers voor studio monitoren. Zelfs als je deze met de Behringer passieve boxen gebruikt.

Een actieve monitor is - meestal - een perfecte combinatie tussen speaker en versterker.

Gr. Marco
 
Origineel geplaatst door WoW
In een ander topic las ik weer het volgende:

Midiinterface zit op de geluidskaart. (als je die M-audio bedoeld) Kijk trouwens ook eens naar de ESI waveterminal 192L, die bied wat meer mogelijkheden voor bijna dezelfde prijs. En bij Feedback krijg je er gratis het een en ander bij, zie website.


Ga bij Feedback uiteraard eerst nog is flink rondneuzen voor ik wat ga aanschaffen maar hoe meer info opneem voordat ik erheen ga hoe beter natuurlijk

Dus als je mij kan vertellen waarom je die Audiophile boven die ESI zou kiezen :)

De ESI ken ik zelf niet in de zin dat ik m ook gehoord heb.

Maar de ESI heeft dus 2x in & 6x out en geen MIDI i/o, als ik het goed heb.
m-audio audiophile heeft: 2x in & 2x out, MIDI i/o , spdif i/o. Zeker als je met cubase aan de gang gaat zou ik kiezen voor een kaart met MIDI i/o. Convertors van m-audio zijn ook beter denk ik dan die ESI.

Ga voor jezelf na wat jij wil gaan doen nu en in de toekomst en baseer daar je keuze op...
 
Origineel door WoW
Het nadeel is alleen dat ik daarin geen VST plug-ins kan gebruiken maar wil dan gaan proberen om Reason met Cubase samen te gebruiken. Moet nog uitzoeken hoe dat precies gaat.
Ik gebruik 8 v/d 10 keer cubase met reason eraan ge-rewired. Als je eenmaal cubase hebt is het reuze gemakkelijk; ik kan je nu wel vertellen hoe het moet in cubase 5, maar je zal waarschijnlijk wel een nieuwere versie gaan gebruiken en ik weet niet of het daar precies hetzelfde gaat...
Maar goed, je krijgt dus je reason kanalen op je cubase mixer, waar je dan je VST's op kunt loslaten. start en stop enzo kan je dan vanuit allebei bedienen. (maar dat wist je waarschijnlijk al)
Het is een goed plan om eerst je PC en geluid in orde te krijgen; niets vervelenders dan bij die-vriend-met-die-goeie-spullen te horen dat je sound ergens zuigt..
Verder is het misschien iets om een geluidskaart met 8 of 10 in-en-uit te combineren met een goeie mixer? dan kan je die virtuele kanalen door je mixer leiden en dan weer terug de computer in. (gemakkelijker EQ'en dan virtueel en meteen iets meer 'hands on') als je dan evt externe effecten en hardware hebt, kan je die gemakkelijk aan de mixer en zo dus je computer hangen. ook een stuk handiger om bv een mix op te nemen.
En kijk vooral bij feedback, maar check voor het kopen (als je weet wat je wilt) nog eens bij wat andere zaakjes of tweedehands.
ze vinden het daar geloof ik normaal om de introductieprijs tien jaar lang erbij te vermelden (alsof iets na 5 jaar supervoordelig is); ik zie daar nooit of iets nou écht goedkoop is.
ik hoop dat je er ietwat aan hebt.
succes!
 
Origineel geplaatst door BasroR
Ik gebruik 8 v/d 10 keer cubase met reason eraan ge-rewired. Als je eenmaal cubase hebt is het reuze gemakkelijk; ik kan je nu wel vertellen hoe het moet in cubase 5, maar je zal waarschijnlijk wel een nieuwere versie gaan gebruiken en ik weet niet of het daar precies hetzelfde gaat...
Maar goed, je krijgt dus je reason kanalen op je cubase mixer, waar je dan je VST's op kunt loslaten. start en stop enzo kan je dan vanuit allebei bedienen. (maar dat wist je waarschijnlijk al)
Het is een goed plan om eerst je PC en geluid in orde te krijgen; niets vervelenders dan bij die-vriend-met-die-goeie-spullen te horen dat je sound ergens zuigt..
Verder is het misschien iets om een geluidskaart met 8 of 10 in-en-uit te combineren met een goeie mixer? dan kan je die virtuele kanalen door je mixer leiden en dan weer terug de computer in. (gemakkelijker EQ'en dan virtueel en meteen iets meer 'hands on') als je dan evt externe effecten en hardware hebt, kan je die gemakkelijk aan de mixer en zo dus je computer hangen. ook een stuk handiger om bv een mix op te nemen.
En kijk vooral bij feedback, maar check voor het kopen (als je weet wat je wilt) nog eens bij wat andere zaakjes of tweedehands.
ze vinden het daar geloof ik normaal om de introductieprijs tien jaar lang erbij te vermelden (alsof iets na 5 jaar supervoordelig is); ik zie daar nooit of iets nou écht goedkoop is.
ik hoop dat je er ietwat aan hebt.
succes!

Prachtige oplossing dit maar dat gaat je dus wel ong. 2000 kosten...
 
Origineel geplaatst door WoW
Haha ja ok maar dat budget is dus ex. Cubase, RAM geheugen enzo.
En mocht het bv beter zijn een nieuwe mixer aan te schaffen zal het budget ook is oplopen ;)
heb je nou 750 euro over als je cubase, ram enzo (enzo: geluidskaart? monitoren??) al hebt aangeschaft??
of moeten die ook in je budget?
 
Die 750 is voor geluidskaart en monitoren enzo dus niet voor Cubase en RAM
 
Even terug op de monitorboxen.

Als ik nou actieven haal dan heb ik dus geen versterker nodig maar moet ik dan 2 outputs op m'n mengpaneel hebben?
1 voor de boxen en 1 voor m'n geluidskaart.

En moet er dan niets tussen m'n mengpaneel en geluidskaart?
 
Origineel geplaatst door WoW
Even terug op de monitorboxen.

Als ik nou actieven haal dan heb ik dus geen versterker nodig maar moet ik dan 2 outputs op m'n mengpaneel hebben?
1 voor de boxen en 1 voor m'n geluidskaart.

En moet er dan niets tussen m'n mengpaneel en geluidskaart?
Volgens mij niet.

Al het geluid uit je computer ga je naar je mixer sturen, die stuurt het dan naar je monitoren.
Je sluit in dat geval je monitoren aan op de main L+R (master) outs van je mengpaneel.
De out van je geluidskaart zet je op een stereo kanaal (of 2 mono kanalen links en rechts gepanned) op je mixer. (=om af te spelen)
De record (tape) out van je mengpaneel gaat dan weer naar de input van je geluidskaart. (=om op te nemen)
Als je meerdere ins&outs hebt op je geluidskaart, kun je ze verdelen over de kanalen van je mengpaneel.
Je kan ze ook per kanaal terugsturen. (ligt waarschijnlijk wel aan het type mengpaneel)
 
Back
Top