Cubase VST audio problemen

Scratch

Stamgast
Lid sinds
20 mei 2004
Berichten
432
Locatie
Zoetermeer
Hallo lui,

1) Een probleem met Cubase VST 5.nog wat (ik kan maar niet wennen aan SX), als ik een audiotrack inlaad, dan wil soms nog wel eens het geval zijn dat hij deze omzet naar een mono geluid. Terwijl ik nog wel 2 kanalen gebruik ( dus 1-2; 3-4; 5-6 enz enz) Meestal heb je dan geen 'stereo' aangevinkt ergens, doe ik dit wel, dan krijg ik weer rare meldingen dat dit niet kan. (iets van: no stereo tracks..............vice versa) het enige wat me lukt, is 2 nieuwe audiotracks aanmaken, en daar m'n audiotrack in gooien, zodat deze weer stereo klinkt.

2) Als ik een audiotrack bewerk, op welke manier dan ook, dan slaat hij deze verandering soms op, in het originele bestand waar die audiotrack vandaan komt....zou niet mogen meen ik?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
pak de manual er eens bij! :D :D :D
 
Ehm, ja...is ook een idee! :)

Alleen ik ben vrij lui, vandaar ik ff rond vraag. Scheelt weer ff zoeken... 8)
 
1) cubase die een stereo file mono maakt als je hem neerzet??? lijkt mij onmogelijk.
Ik denk dat het dan toch een mono file is..?
Als je een audiofile op een kanaal zet, neemt dat kanaal automatisch van de file over of het stereo of mono moet zijn.
Als er echter al een file op het spoor staat, kan ie dat dus niet meer automatisch veranderen (No Stereo Files on Mono Channels en vice versa)
Laadt je je audio in via het 'import audio' menu of via je audio pool??
Verder is het misschien handig om te zorgen dat je default song genoeg mono en stereo kanalen heeft. Dan kan je altijd beginnen met het een of het ander.
Ik moet wel toegeven dat de cubase 5 waarmee ik bij een vriend werk soms erg vaag doet; als je de audio van de pool naar een kanaal sleept zet 'ie m eerst tig keer niet neer, en dan doe je verder eigenlijk niks, en dan zet ie m ineens wel neer.

2) Als je in je arrangement dubbelklikt op een balkje met audio, en dan op de sample zelf dubbelklikt, kom je in de edit mode.
Het is inderdaad zo dat de veranderingen die je daar maakt (fades, reverse, normalize enz) opgeslagen worden in de originele file!!
Je kan het beste in je audio pool 'duplicate file' kiezen en die bewerken; dan kan je altijd nog terug.

!! Pas ook op in je audio pool met 'erase unused files' !!
Als je dus wat samples hebt geimporteerd (drums ofzo), maar die gebruik je op een gegeven moment niet meer in die track, kies dan NOOIT 'erase unused files', want hij gooit ze echt weg!! Je kan ze wel weghalen door gewoon selecteren en dan op de backspace drukken.
Ik gebruik 'erase unused files' eigenlijk alleen als ik gitaar en zang heb opgenomen en er alleen een boel opgenomen kanalen 'unused' zijn die weg kunnen. (vals, verkeerd getimed oid..)

Ik zou toch maar eens gaan wennen aan SX, Scratch.. duurt een weekje ofzo, maar dan heb je ook meteen meer dan 1 undo (bijvoorbeeld)
 
ej thnx man! :okdan:

Maar van die verandering van stereo naar mono is echt waar, ik stond er zelf ook van te kijken. Ik had een stereo sample, zelf opgenomen. Via import audio ingevoegd. En op dat moment is 'ie gewoon hartstikke stereo, maar op een onverwacht moment issie weer hartstikke mono....

En idd, vst 5.0 doet wel vaker vage dingen, en ik heb 1 keer met SX gewerkt: ik hou het er op dat het aan mij ligt, maar ik kan er niet mee overweg. SX2 schijnt wat beter te zijn. Misschien voor in de zomervakantie, als ik niks te doen heb ofzo...

Afijn, nog hartelijk dank voor je reactie!

GrTz
 
Origineel geplaatst door Scratch
Maar van die verandering van stereo naar mono is echt waar, ik stond er zelf ook van te kijken. Ik had een stereo sample, zelf opgenomen. Via import audio ingevoegd. En op dat moment is 'ie gewoon hartstikke stereo, maar op een onverwacht moment issie weer hartstikke mono....
Ik geloof je, maar me er een voorstelling van maken lukt me nog steeds niet ;)

CubaseSX heeft inderdaad alles op een andere plek zitten.. je zoekt je rot in het begin.

succes verder!
 
Back
Top