Feedback loop in Cubase

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.275
Locatie
Nijmegen
Ik probeerde laatst voor het eerst wat VST effecten los te laten op het audio signaal van m'n hardware synth en dit dan direct te beluisteren, maar kom er niet uit...
Heb een simpele setup met 1 hardware synth die is aangesloten op de RCA inputs van m'n interne geluidskaart (Sound Blaster X-fi Titanium HD).
In Cubase 5 heb ik de L/R inputs van de geluidskaart toegewezen aan de bus Stereo in.
De geluidskaart staat in audio creation modus en de monitoring functie van de geluidskaart zelf staat uit.
In de Cubase mixer zie je links Stereo in en rechts Stereo uit. Op het Stereo in kanaal heb ik wat Insert effecten aangezet. Als ik wat speel, hoor ik het originele geluid (zonder effecten) over m'n speakers (die op de geluidskaart zijn aangesloten), en zie ik bij Stereo in een signaal, maar niet bij Stereo uit.
Als ik een audio track aanmaak en daarop monitoring aanzet, komt er wel een signaal bij Stereo uit, hoor ik dat de effecten worden toegepast maar ontstaat er een enorme feedback loop.
Als ik i.p.v. monitoring op de audio track de functie Direct Asio Monitoring aanzet bij de audio settings van Cubase, hoor ik het originele geluid (zonder effecten) en komt er weer geen signaal door bij Stereo uit.
Wat gaat hier mis? Ik niet snap...
 
dan gaat er volgens mij iets mis met de instellingen van de Sound Blaster.

of mis, zit daar het probleem.

het is een vreemd probleem, je hoort het geluid zonder effekten, zonder dat de stereo out van steinberg wordt gebruikt? dat is de samenvatting, eigenlik.

lijkt toch alsof stereo in gelijk, via de geluidskaart, naar stereo uit van de geluidskaart gaat, zonder cubase.

ik herinner, want het is lang geleden, dat ik iets inspeelde met effekten. gitaar... je zet de effekten op de audio track, niet op de stereo in.. of ik zet ze op de audio track.
dat werkt. (had ooit een Xi-Fi Elite Pro en ging dan probleemloos.)
 
Is opgelost. Had niet de juiste verbindingen gelegd in Cubase.
In VST connections bij Inputs - Stereo in, had ik Mix L/R geselecteerd (want meer stond er op dat moment niet). Gewoon niet opgelet, stom!
MIX is uiteraard niet de input van de geluidskaart maar juist alles wat je hoort, dus ontstond er feedback.
Ik moest eerst Aux L/R zichtbaar maken en vervolgens dat selecteren ipv Mix L/R.
 
Back
Top