Equipment als cadeau?

Kenvdb

Ingeburgerd
Lid sinds
16 Maart 2004
Berichten
33
Locatie
Alkmaar
Beste bezoekers,

Volgende maand ben ik jarig en daarom wil ik mijzelf weer eens trakteren op nieuw equipment.
Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Zoals sommige van jullie misschien al hebben gelezen
in mijn welkomspost ben ik pas begonnen met aankoop van equipment.

Vandaar dat ik geen idee heb wat ik als eerste moet aanschaffen.

Momenteel beschik ik alleen nog maar over een goede pc met een M Audio Audiophile 2496 audiocard.

Ik zit eraan te denken om eerst een goede mixer aan te schaffen.
Is dit een goede keuze? Welke raden jullie mij aan?

gr.
 
Laatst gewijzigd:
ik zou eerst monitoren aan gaan schaffen. ik heb dit pas gedaan en moet eerlijk bekkenen, dat als ik dit eerder had geweten ik dit als eerste zou doen.:eureka:
 
hangt er helemaal van af wat je wil met je apparatuur.... Als je het gewoon leuk vind om geluidjes te maken en die in je computer te gebruiken zou ik voor een micromodular gaan ofzo. Als je een hele hardwaren setup wil gaan bouwen heb je ook in eerste instantie al wat meer nodig.
Misschien is het verstandig om wat met software te gaan klooien en van daaruit bekijken welke van de soft dingen je graag als hardware zou willen hebben. Dan integreer je gewoon steeds meer hardware in je soft-setup en groeit je studiootje langzaam maar zeker:)

(zo deed ik het iig, en ik heb nu alleen nog maar software opname apparatuur, en die gaat binnenkort ook vervangen worden door een reel2reel)
 
True, monitors zijn erg belangrijk, toch wil ik dit nog even uitstellen omdat ik momenteel al perfect werk met een studio headphone (Sony MDR-V600). Hierdoor hebben buren ook nog even geen last ;)

Ik wil een eigen studio bouwen idd. Ik heb al een tijd bij een vriend in de studio mogen werken die o.a. een logic control heeft staan + zooi effecten en synths. Tevens heeft mijn neef een erg grote studio waar ik meerdere keren in heb gewerkt. Zelf heb ik thuis al wat gespreeld met software.

Ik wil mij voornamelijk gaan richten op techno soul en progressive clubhouse.

Dat idee om software steeds meer door hardware te veranderen is wel een idee...
 
Laatst gewijzigd:
Iemand ervaring met de Roland VM-3100Pro? Kan iemand vertellen wat je er mee kan en hoe ie werkt?


gr. Ken
 
Heb hier een Roland VM3100 (niet de pro, dus - verschil is voornamelijk de effectenunit), waar ik zelf tevreden over ben.
Wat kan je er mee? Ehmmm... mixen? :confused:
Okee, ik gebruik 'm ook als D/A converter en soms de effectensectie.
Ook kan je de sliders gebruiken voor Midi CC's, etc.
Waarschuwing: 't is geen eenvoudig apparaat, en door de vele mogelijkheden en relatief weinig knopjes minder geschikt voor 'live' mixen. Als je specifieke vragen hebt, PB me maar even.

Om even op de topic terug te komen, als je nog weinig equipment hebt en wel een leuke pc, zou ik inderdaad eerst kijken naar het afluister-stuk in de keten. Dus investeren in een écht goeie koptelefoon of een paar monitors.

Maar als je dat niet verder nodig vindt, zou ik zeggen: voordat je een smak hardware koopt, misschien ook nog een goeie MIDI interface? Ik heb zelf ondervonden dat 1x1 absoluut te weinig is. 4x4 komt al aardig in de buurt voor handig werken, maar 8x8 is (afhankelijk van je eindwensen) al snel geen luxe meer.
Plus met 8x8 heb je vaak al patchbay functies erbij, anders moet je daar later weer naar op zoek.
Mijn tip: begin niet te eenvoudig op dit punt - voor je het weet zit je met een hoop spul die je later weer moet verpatsen / inruilen tegen een 'maatje groter'.

En nog een tipje: wat dacht je van een leuk midi controller boxje? (knoppen/schuifjes). En hoe zit het met toetsen?
Kan je nú gebruiken voor je softsynths en later voor je hardware 'equipment'.
 
Back
Top