Twijfel. twijfel. welke digitale mixer, weet het niet meer

Alexandre Redwood

Back in town
Lid sinds
24 oktober 2003
Berichten
302
Locatie
buurt van Grunn
Hoi...


al enige tijden bezig met mijn uiteindelijke studio up and running te krijgen, het enigste wat er nu nog moet komen, is een mixer..

ik wil i.i.g. digitaal daar ben ik al wel over uit ;)
maar het probleem is nu, WELKE??? argh!!!

mijn absolute maximum budget wat ik ervoor wil uitgeven is 5000 euro, maar das natuurlijk niet perse nodig! het gaat ook niet wat het kost, maar wat ik ermee doe!

oorspronkelijk zou ik gaan voor de tascam dm-24, deze heeft nog steeds een voorkeur bij mij, kosten zoals ik hem wil, ongeveer 3000 euro, (met firewirekaart en meterbridge)

yamaha 01v96, ligt ongeveer indezelfde prijs catagorie als de dm-24, geen meterbridge, wel weer die firewire, (mlan)
persoonlijk als ik merkgericht moet gaan zeg ik yamaha, niets tegen op tascam, maar yamaha voelt vertrouwder!

eerst was het dus deze twee afwegen tegen elkaar.
maar er zijn meer dan twee wegen die naar rome leiden, DUS.....

yamaha 03d vind ik nu nog steeds en altijd een mooie machine, zijn er nu 2dehands meestal dan nog met diverse extra kaarten voor ongeveeer 1500 euro (ook wel minder :) ) geen meterbridge of mlan voor zover ik weet!
maar tja, leuke prijs!


yamaha 02r/02rv2 (02r96 zit op 10000, dus buiten mijn budget)
ik ben toch wel gek op schuifjes, en kanalen, en die heeft deze dus weer in overvloed... geen 96khz, wel weer mlan
en meterbridge, deze zijn 2dehands in goede staat al voor ongeveer 2500 euro te vinden, dus ook weer in mijn richtbudget!, 96 khz, tja.... kan ik lang en kort over lullen, ik denk dat het voor mij een overbodige luxe zou zijn, het zou mooi zijn als ik het had, maar zie geen probleem als ik het niet zou hebben.


hele filter/limiter/compressor verhaal laat ik voorlopig ff achterwege, ik denk dat dat dat bij alle voorgenoemde tafels wel snor zit! zo goed ken ik ze dan allemaal ook weer niet dus als iemand iets weet.......


dit zijn mijn keuzes wel zo, nu zit ik ermee wat zal ik gaan doen, als ik een cash probleem had zou ik de goedkoopste nemen natuurlijk, en als ik een gat in mijn hand had een o2r96.
Maar aangezien ook ik mijn geld toch maar 1 keer uit kan geven, wil ik het graag goed besteden.
stel dat bijvoorbeeld een mixer van 1500 voor mij al perfect zou zijn, waarvoor zou ik er 1 kopen van 3000?


de mixer zal voornamelijk gebruikt worden voor mijn eigen house producties, ook zal ik af en toe eens een nummertje opnemen voor derden, bands enzo......

(voor dat er iemand over begint)
ik heb echt al goed op het forum en op het internet gezocht, weet daardoor ook al veel, maar zit hier dus mee...
 
Niet kiezen voordat je beide onder handen hebt gehad.

DM24 en 01v96 zijn gruwlijk aan elkaar gewaagd. En beide elke euro waard die ze kosten.

Ik ben al aan het sparen voor een 2e 01v96 want dat heeft voor mij veel meer zin dan 1 02r96.
 
ik ben toch wel gek op schuifjes, en kanalen

ik heb 03D met adatkaart + fostex VC8 = 26 fysieke inputs waarvan wel 1 verplicht stereo (STin op de tafel)
effecten zijn goed. Ik switch met dia ADAT tussen Fostex VR800 (hd recorder met ADAT) en de VC8 tijdens mixdown. Ik dump nml alle HD opnames in men sampler, maar je kan ze evengoed in een PC dumpen met een goed kaart van RME bvb.

O2R96 heeft mogelijkheid om meerder insteekkaarten en beter FX

96 KHZ? f*ck it!
Je kan op de 03D zowel 20 bit en ook over AES 24bit ditheren en dat is het belangrijkste, niet die 96khz voor die extra headroom.
Je spaart zo een hoop geld uit natuurlijk.
Als je een 02R (niet96) kunt vinden 2de hands, kan je dus meer kaarten insteken om extra 8 kanalen naar ADAT PCI kaart ofzo zonder te moeten switchen achteraan.
Mogelijkheden genoeg, zonder dat het je een arm en een been kost in deze tijd voor een digitaal systeem.

GL!

:biertje:
 
Soundcraft 328XD ook een optie?
Die channelstrip is heerlijk om mee ye werken, anders zou de 01V96 mijn keus zijn vanwege de prijs/kwaliteit.
 
ik zou voor tascam gaan, die dm24
heerlijke EQ heeft tascam.

tis dat ik het niet kan betalen :)
 
Ik zou voor een nieuwe generatie mixer gaan, dus 01V96 of DM-24.
Ik ben zelf overgestapt van 01V naar 01V96 en die laatste klinkt zeker lekkerder.
 
moest ik op geen centje zien en het mag iets kosten?

Nieuwste generatie nemen. Altijd beter van klank, specs...

en idd ga ze eens bewonderen en testen in een winkel ofzo, vraag dan ook wat uitleg aan èèn of andere slinkse verkoper aldaar:D
kom dan met die uitleg langs hier, kunnen we misschien ook nog eens wat lachen...;):dubbel:

:mega: :mega:
 
Re: Twijfel. twijfel. welke digitale mixer, weet het niet meer

Origineel geplaatst door agressor

oorspronkelijk zou ik gaan voor de tascam dm-24, deze heeft nog steeds een voorkeur bij mij, kosten zoals ik hem wil, ongeveer 3000 euro, (met firewirekaart en meterbridge)


Wij gebruiken vanaf de introductie de DM-24 voor ons live(verhuur)werk & locatie opnames.
De preamps die erin zitten zijn een verademing zo goed als die klinken.
zijn preamps met "asem" , en klinken bijzonder analoog.
De EQ is zeer bruikbaar en extreem instelbaar, jammer dat op de dm-24 alle Aux en master outputs GEEN EQ hebben.
De ingebouwde effect hebben we wel fraaier gehoord, ondanks dat tascam gooit met TC-achtige galmen...
Wel heeft ie volledige automatisering aan boord, standaard adat uitgangen en sinds kort firewire als extra.
Laat je niet "wegpraten" door de opstart problemen van deze tafel door tegenstanders, in de huidige softwareversie is ie gewoon erg stabiel. (wij hebben em live nog niet een keer plat gekregen)
Wij hebben voor de DM-24 gedraaid met roland, 01V, 02R, Ramsa en soundcraft, vooral de 01V en de soundcrafts zou ik met een grote boog omheen lopen, de klank is verouderd en ze klinken alles behalve fraai.

Mocht je niet gevoelig zijn voor merken, dan is de behringer wellicht een leuke optie, ding ziet er niet uit, mist van alles, maar schijnt best lekker te klinken.
Voor meerdere kanalen zet je er gewoon 2 in cascade.
Ook de nieuwe 01V96 klinkt gewoon lekker, maar als je meer kanalen nodig hebt zit je
wel op 2 layers te werken.

greetings & succes met je keuze.

Peet
 
Hehe, Peter wist wel dat je Tascam minded was. En denk ook dat ze live beter werken omdat je dan 24 schuiven voor je knars hebt. Maar vind je het display soms niet (te) traag?

Maar dat van die EQ's wist ik dus niet. Maar de v96 heeft dus wel EQ plus compressie op alle auxen en bussen en master mix.

Trouwens dat van die firewireaansluitingen van de Tascam is net zo sneaky als de mLan expansie van v96. De inputmatrix staat maar 32 kanalen toe. Dus wil je 24 kanalen via firewire heen en weer schoppen moet je toch analoge inputs droppen.

Maar de effecten van de v96 zijn goed en ook goed bruikbaar. En dan kan je nog eens zal wel de nazomer worden die effecten voor de v96 uitbreiden. (gaat je wel centen kosten)
En ik hoorde laatst dat je die powercore firewire ook aan je mLan kon aansluiten. Dus v96 maar ook z'n grote broers en die 01X. Of die i88x en dan via mLan het patchen zoals je wilt. Maar goed, allemaal nog toekomst en waarschijnlijk behoorlijk aan de prijs.

Toch denk ik dat de v96 in de studio erg handig is vanwege z'n groote en omdat hij zo flexibel is.

Maar blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
 
Re: Twijfel. twijfel. welke digitale mixer, weet het niet meer

Origineel geplaatst door agressor
Hoi...

yamaha 01v96, ligt ongeveer indezelfde prijs catagorie als de dm-24, geen meterbridge, wel weer die firewire, (mlan)
persoonlijk als ik merkgericht moet gaan zeg ik yamaha, niets tegen op tascam, maar yamaha voelt vertrouwder!


Geloof me ik ben een Tascam user sinds de begin jaren 80. daarvoor TEAC en ze hebben een hele goede service.
Ik gebruik in de studio een digitale TDM 8000 (72 kanalen) van tascam en kan je de DM24 zeler aanbevelen, deze tafel klinkt fantastisch, EQ en pre amps zijn een stuk beter dan de Yamaha'zzzzz.
Ik zou zeker de DM uitproberen.
 
leuk en informatief topic ...

ik wacht dus nog lekker ..
eerst een analoge .. hehehehe
en da`n misschien een tascam als ze het daar ook helemaal begrijpen
 
Hoezo Ron?

Heb geen last van ruis op m'n preamps hoor?
Zelfs die Polaris niet. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Hehe, Peter wist wel dat je Tascam minded was. En denk ook dat ze live beter werken omdat je dan 24 schuiven voor je knars hebt.

minded: :W
ehem, de dm 24 heeft helaas maar 16 kanaalschuiven..... en 16 microinputs aan boord, ze hadden em beter dm16 kunnen noemen
Waren ze bij tascam maar zo slim geweest om eerst naar hun forum te luisteren, dan hadden ze er meteen een 24x microinputs van gemaakt.
Maar vind je het display soms niet (te) traag?
Nope, heb ik toch echt geen last van, maar misschien mix ik zelf te traag ??
heb er overigens wel een meterbrug opstaan, dus ik hoef niet vaak op het display te loeren.
Maar dat van die EQ's wist ik dus niet. Maar de v96 heeft dus wel EQ plus compressie op alle auxen en bussen en master mix.
We halen een trukkie uit, zodat we live wel 4x par eq op de master hebben (via digi-out-digi-in) maar we missen dit wel op de dm24.
Vandaar dat we de nieuwe tt24 van mackie zo boeiend vinden...., alleen als ie gaat klinken
op wat voorheen mackie op de markt had.... brrrrrr....... dan maar niet.
Overigens verneem ik hier en daar dat zelf users van de dm2000 al externe preamps gaan gebruiken omdat de 2000 als een mackie zou klinken, maar of dit weer waar is ??

Maar de effecten van de v96 zijn goed en ook goed bruikbaar. En dan kan je nog eens zal wel de nazomer worden die effecten voor de v96 uitbreiden. (gaat je wel centen kosten)

In ieder geval mag ik je dit meegeven over yamaha: ze hebben een perfecte eindcontrole, hun uitval percentage on the road is bijzonder laag, en hun producten zitten goed in elkaar.
Zo, tot zover de reclame voor yammie, aan deze yammie kwaliteits normen mag behringer en mackie een punt aan gaan zuigen, die bakken er weinig van.
Zijn geen loze kreten, wij (en veel meer collegie's) hebben genoeg inwendig gezien van beide firma's op de rep. tafe om er flink ziek van te worden.


greetings,
Peet
 
zal zelf ook eens weer reageren, krijg geen posts meer van synthforum dat er nieuwe antwoorden zijn (waar kan ik dit instellen?)


de 01v96 en de dm24 heb ik allebei onder handen gehad..en vind ze allebei heerlijk, de 03d heb ik vaak in actie gezien tijdens sessions van een bekende van mij.. de 02r ken ik niet.. ik ken de 02r96 wel weer,
die koop ik niet, vind ik zonde van mijn geld. anders was de keuze natuurlijk makkelijk.
er moet zowiezo een lekker groot scherm inzitten, dus de soundcraft valt zowiezo af... en behringer.... 8o)

nope.... ik zit gewoon met het probleem dat ik niet kan kiezen.... argh!!!

de 03d gaat afvallen.... kan wel iets gaan kopen wat niet veel kost, maar ik ken mij, ik krijg er toch spijt van!

dus mijn keuze gaat vallen tussen de 02r(v2), 01v96, dm-24 de o2r heeft het meeste kanalen al voordeel, plus meterbridge en mlan, maar is inmiddels toch weer verouderd, persoonlijk denk ik dat in een o2r vs. dm24 sec. 01v96 de 02r op meerdere qualiteits niveaus gaat afvallen, maar dit weet ik dus niet zeker!

en tja...... dm24 vs. 01v96 ze hebben allebei evenveel voordelen als nadelen (die overigens verschillend zijn), vind de layout van de dm24 persoonlijk wel weer beter!


even voor de genen die een dm24 hebben, hoeveel uitbreidingskaarten kunnen erin? ik wil er zowiezo een firewire in hebben, is er voor een cascade aansluiting ook een card nodig, of zit dit erop!


en nog ff 1 voor de verbindingsmensen ;)

zit te twijfelen of ik puur alleen op firewire ga werken (als dit uberhaupt mogelijk is, zoveel channels door deze kabel) of toch met adat...... goeie adat kaart erin en via adat, of via de firewire??
die hele firewire heb ik nog geen kennis van, maar lijkt mij gewoon ideaal, 1 kabel op een poort die elke pc heeft, de pc gaat multitracken, en sequencen.
 
Firewire is de bom. Ook zonder mLan.

Veel robuuster dan die glasvezel kabeltjes.
Waarvan je met zoveel kanalen weer meer nodig hebt en dan ook nog apart moet voeden met een wordclock.
En dan kun je het nog eens doorlussen ook.

En op je mixer heb je toch een inputmatrix en dan heb je eigenlijk ook een patchbay met geheugenfunctie.

En dan is mLan nog fijner want daar kan ook midi door en je Kurz,Triton of Motif kan je ook zo aansluiten met 1 kabel.
Ik mis daar alleen nog de optie om 2 computers aan elkaar te kunnen knopen. Wat technisch gewoon haalbaar zou moeten zijn.
 
Origineel geplaatst door fuse
Hoezo Ron?

Heb geen last van ruis op m'n preamps hoor?
Zelfs die Polaris niet. ;)

Kan maar de mic pre amps klinken wat metalig (dit zijn andere dan de gewone)
een beetje zzinggig. (vooral de 03D 02R e.d.) de nieuwe heb ik nog niet gehoord.
 
Origineel geplaatst door Grooveron
...de nieuwe heb ik nog niet gehoord.

Dat bedoel ik. Kom anders een keer langs. ;)
 
Ik heb nu een Tascam DM 24, heb met een 03d en een 01v gewerkt. De Tascam klinkt veel beter.
Als je voor Yamaha gaat zou ik voor de 01v96 gaan, heeft veel betere converters dan de 03d.
;)
 
Ik ben momenteel ook aan het overwegen om een digitale mixer aan te schaffen.
Voorwaarde is wel dat hij max. 3000 euro kost en van de laatste generatie is.
Er blijven dus nog de Yamaha 01V96 en de Tascam DM24 over als ik correct ben.

De Tascam heeft blijkbaar het voordeel van betere preamps en EQs,
en de Yamaha betere routing en de goedkopere prijs.
(Als ik perfecte preamps en EQ wil kan ik nog altijd een externe recording channel strip kopen.)

Verder wil ik minstens 24 analoge inputs, 8 analoge outputs (aux) en 8 digitale I/O (subs nr PC en terug).

De DM24 heeft 2 expansion slots dus zal het niet moeilijk zijn
om de 8 bijkomende analoge I/O te installeren, maar
de 01V96 heeft maar 1 expansion slot.

Ik zit nu wel nog met enkele vraagjes.

Is het mogelijk om 8 analoge I/O bij te steken,
eventueel via de mLAN kaart, bij de 01V96?

En wat is nu net het verschil tussen de ADAT I/O naar de PC via bvb een RME PCI-kaartje
en de mLAN I/O naar de PC via een standaard Firewire kaartje?
 
Back
Top