Mixer ipv fireface 400

MistaGenki

Ingeburgerd
Lid sinds
6 mei 2009
Berichten
42
Hallo,

Ik ben geinteresseerd in het aanschaffen van een mixer. Voorheen gebruikte ik een fireface 400 om mijn synths en rs7000 op te nemen en te mixen in ableton. Nu is mijn computer met firewire aansluiting overleden (r.i.p), en heb ik enkel nog een laptop waar geen firewire in zit/in kan. Ik heb momenteel dus geen toegang tot mijn fireface.

De laatste tijd maak ik veel muziek zonder computer (enkel voor het opnemen), ik werk met mijn rs7000 en synths en stuur het naar mijn xone 4d dj mixer om op te nemen, dit klinkt niet echt optimaal natuurlijk. Nog een probleem is ook dat ik niet echt goed kan eq’en en niet echt gebruik kan maken van compression, of goede reverb voor de drums. Ik gebruik mijn rs7000 als drumsampler met de ingebouwde effecten en eq´s van de rs (klinkt niet echt lekker).

Omdat ik deze hands-on manier van muziek wel ben gaan waarderen, vroeg ik me af of een mixer ipv de fireface iets voor mij zou zijn. De hands-on manier van eq´en lijkt me erg nice, en ik heb ook wel interesse voor de klank die sommige mixers zouden kunnen toevoegen aan mijn muziek (deep-house en techno). Ik weet dat een aantal mixers een usb aansluiting hebben zoals de ZED mixers, maar ik hoor verschillende verhalen over de klank van dit tafeltje.

Ik zou graag ipv mijn fireface 400 een mooie warme mixer hebben om meer hands on live een track af te mixen (lijkt me leuker dan op de compter) en uiteindelijk op te nemen naar mijn laptop met usb. Ik zou rond de 500 euro kunnen betalen. Iemand een suggestie?


P.s

Aangezien ik niet echt zoveel geld kan besteden aan de high end compressors en reverbs en dergelijke, vraag ik me dan ook af wat ik hier het beste mee kan doen, aangezien ik voorheen de effecten van ableton gebruikte. Ik heb met een mixer waarschijnlijke goede eq´s tot mijn beschikking, wat effecten in mijn synths en rs7000 (niet echt goede in de rs7000). Maar een compressor moet ik dan waarschijnlijk nog kopen. Zou een decent compressor en goede mixer met een budget van 500 euro te doen zijn?

Bedankt alvast!
 
Wil je graag werken met een laptop omdat je dan de setup mee kunt nemen of is dit een soort noodoplossing waar je een andere noodoplossing omheen maakt.
Voor minder dan 500 € kun je een zelfgebouwde pc met firewire in elkaar zetten met geripte onderdelen van die R.i.P computer. Of was die ook gewoon aan vervanging toe? Het is natuurlijk wel zo dat je er handigheid in moet hebben en dat weet ik van jou nu niet.
Bedenk dat werken met een mixer toch wel anders is en dat er wel mixers zijn met een geluidskaart en fx er in, maar die zitten al aan de top van je budget en er overheen en als er niets mis is met die fireface zou ik toch eerder gaan voor een computer met firewire.
De geluidskaart in de zed mixers is maar 16 bit, 44 kHz en kan maar een kanaal tegelijk verwerken. Alesis heeft de multimix mixers met fx die ook maar 16 bit maar dan wel over meerdere kanalen kan verwerken bij maximaal 48kHz.
Qua geluidskwaliteit ga je er op achteruit ben ik bang.
 
IK heb zelf een A&H R16 en da's een aanrader : 16 kanalen apart via Firewire naar ableton, waar je dan op elk kanaal je gewenste FX over zet...maar ver buiten je budget.

Alesis Multimix is hiervoor een veel goedkoper alternatief dat dan weer wel in je budget valt...valt zeker eens te bekijken.
 
IK heb zelf een A&H R16 en da's een aanrader : 16 kanalen apart via Firewire naar ableton, waar je dan op elk kanaal je gewenste FX over zet...maar ver buiten je budget.

Alesis Multimix is hiervoor een veel goedkoper alternatief dat dan weer wel in je budget valt...valt zeker eens te bekijken.
Firewire was nu juist het probleem, hij heeft geen firewire op zijn laptop. :)
 
heb net een tweetal kaartjes voor de express-bus besteld. 1 met 2 ff400 en een usb2, en een met 4 maal usb2.
voor de macbook. kostte iets van 3 tientjes elk.
lijkt me de beste oplossing misschien ?

1 x ExpressCard/34 met 4 USB2 poorten (ECUB402) = 28.92EUR
1 x ExpressCard/34 met 2x FW400 poorten 1x USB2 poort (OWCEXPC342F1U) = 33.05EUR


lijkt me toch dat er wel een cardexpension op ( iedere ) laptop zit , behalve de echt lowend budget types misschien, maar dan is de hele discussie ook een beetje te zwaar waarschijnlijk ;)
 
Ik had mijn computer 3 of 4 jaar geleden in elkaar gezet en volgens mij zijn er meerdere delen kapot waaronder het moederbord.
Ik ga dat zeker nog wel een keertje fixen.

Zo'n mixer lijkt me vooral mooi omdat de feeling van het live mixen en eqen mij erg leuk lijkt.Ik ben ook benieuwd of zo'n mixer een bepaalde sound toe zou kunnen voegen aan mijn muziek. Ik ben altijd nog wel op zoek naar een manier om het geluid wat meer warm te krijgen (ik hou erg van de detroit en chicago sound kwa house en techno). Voor live gebruik lijkt me dit mischien ook wel tof, mijn rs, synths en een mixer.

Ik was dus een beetje aan het kijken of een tweedehands mixer voor rond de 500 euro niks voor mij zou zijn. Soundcraft mackie en A&H zijn merken die ik veel voorbij zie komen voor deze prijs. Een aantal nadelen zouden dus kunnen zijn dat ik het geluidskwaliteit van de fireface kwijt raak (maar mischien wel wat meer warmte erbij krijg?), met veel mixers niet meer kan multi-tracken en waarschijnlijk iets moet vinden om via usb op te nemen op de laptop (of kan dit ook met veel mixers?).

Ik ben dus aan het afwegen of het inruilen van de fireface voor een mixer (en laptop) mij iets zou brengen. Aangezien veel hardware coeffecten erg duur zijn (rond de 1000) denk ik dat ik nooit hellemaal kan ontsnappen aan de computer, maar ik zou graag zoveel mogelijk met de hand doen.

Ik zal die multimix eens bekijken. :)

Dit lijk me erg vet gevoel tijdens het maken van muziek, of live jammen. Beetje laten clippen van de drums (af en toe en gek dansje erbij ook ;) ).
 
die warmte krijg je voor 500euro , makkelijker uit die laptop , dan uit een mixer, denk ik.
zeker met die ff.
een ouwe tascammixer erbij voor de warmte is ook wel te doen, goedkoper ook
( heb nog ergens een teac/tascam 6 in 4 mixertje tekoop staan op het forum ).
mackie a+h etc zijn aardig als je wat meer preamps en /of kanalen behoeft.
 
Ik weet niet waar jullie vandaan halen dat ExpressCard op elke laptop zit. Als ik kijk naar de laptops van nu, hebben de meeste het allemaal niet een paar uitzonderingen daargelaten. Zeker niet met die dunne ultrabooks is er geen plaats meer voor zo'n dikke slot. Volgens mij is die standaard redelijk dood aan het bloeden. Ik zou in ieder geval niet meer in investeren in een Expresscard.
 
Mijn toshiba laptop heeft geen express card slot. Het was opzich wel een budget laptopje. Had er zo'n 5 of 600 voor betaald vorig jaar. Ableton loopt opzich wel ok op de laptop met de xone als interface, maar natuurlijk loopt het niet zo soepel als mijn snellere computer met fireface. De laatste tijd heb ik ableton alleen gebruikt voor het live opnemen van spul dat ik in de rs7000 heb gemaakt en gemixt. Het is geen geweldige laptop iig maar wel te gebruiken voor muziek volgens mij.
 
Voor wat jij wilt kan ik je een mackie aan raden de vlz serie zijn 2e hands zeker voor die prijzen te vinden. Ze hebben een lekkere vieze sound als je ze in het rood jaagt. Zoek naar een mixer met direct outs en 4 bands eq. Je kan dan de mix maken op de Mackie en dan via de Xone 4d via usb opnemen. De A&H zed vind ik qua sound minder warm als de mackies Ik heb zelf ook een Mackie die ik eigenlijk alleen maar als distortion gebruik. Er zijn natuurlijk nog meer mixers in de 500e prijsklasse. Tascam, Soundcraft zie je ook wel eens voor bij komen.
 
Ik was inderdaad ook een beetje (o.a) naar een aantal mixers in de Mackie VLZ reeks aan het kijken. Lijkt me een mooi ding, al las ik ook veel dat sommige mensen die Mackie mixers niet echt kunnen waarderen kwa sound (maar ja dat hou je altijd met dit soort dingen).

Het naar de xone opnemen klinkt wel als een redelijke tijdelijke oplossing, ik vraag me wel af op wat voor manier dit het geluidskwaliteit beinvloed aangezien het toch een dj mixer is.

Het werken met de mixers ziet er ieder geval veel leuker uit in dan werken in de computer. Maar ik begrijp dus dat het voor 500 euro een stap terug zou zijn kwa geluidskwaliteit.

Naar wat voor bedrag kijk ik over het algemeen voor een redelijke oplossing met een mixer dat een goede vervanging voor de fireface zou kunnen zijn kwa geluidskwaliteit (die ik ook kan gebruiken voor het kleuren van het geluid)?

Of zou het een beter idee zijn om toch later, naast mijn fireface, zo'n mackie of een ander merk te kopen voor distortion live eq tweaken etc?

Bedankt voor alle input trouwens!
 
je zou dan beter kunnen zoeken naar channelstrips, of losse eq's. prijzen van 1000 euro zijn daarbij per onderdeel/ 1 stereokanaal, niet ongebruikelijk.
dat tenminste als je de pure kwaliteit ( ruis/ vervorming etc ) wilt halen van de rme's
analoge techniek is niet goedkoop.
anderszijds is een mixertje met wat mindere waarden ook leuk voor de "net wat andere" geluiden, da's ook weer een overweging
 
Koop een mixer met 8 bussen, kan je op termijn mooi alle subgroepen naar je fireface gooien op zn 8 ins. Kans is dat met een mixer werken bevalt en dan kan je blijven werken met ook je fireface maximaal ingezet als alles weer ok is.
 
Ik begrijp zeker dat al dat analoge gear duur is. De losse eq's van 1000 euro moeten in ieder geval even wachten totdat ik geen student meer ben ;)

Ik was er ook al over aan het nadenken om binnekort dan een 8 kanaals mixer te halen, mocht ik voorlopig toch verder wil gaan met de fireface. Lijkt me wel handig om te gebruiken als tool voor eqing, en wat kleuring. Ik gebruik voorlopig in ieder geval 3 synths en mijn rs, dus met 8 bussen zou ik wel een tijd kunnen doen.

Newworldaquarium stuff vind ik trouwens vaak vet, heeft ook wel wat van die bepaalde warmness. Nice!
 
Ik bedoel 4 stereo submixen, evt inc master. En dan 16 of 24 inputs. Tweedehands Soundtracs bv kosten niet heel veel, zeg rond de 350 voor een Solo Live, heb je een supertafel. De 16 of 24 inputs mix je naar de subgroepen en die neem je op met de Fireface. 4 stereo-mixen en je Fireface is mooi maximaal bezet.
 
Vind ik trouwens zelf een stuk fijner klinken dan rechtstreeks op de fireface(heb zelf een Solo Live). Maar daar kan je lang over twisten :)
 
Makes sense.
De Solo Live ziet er zeker interessant uit voor die prijs, ik blijf dit soort mixers voorlopig even in de gaten houden.
 
Back
Top