Warmte in geluid

blizzzard

Ingeburgerd
Lid sinds
28 oktober 2001
Berichten
76
Locatie
Werkendam
STEL:
Je hebt een spirit M8 mengpaneel alesis VR300 versterker,absolute 2 monitors.
Je gebruikt dit om te recorden MAAR je wilt ook af en toe normale cdtjes luisteren.
Wat moet je er dan aan doen om weer warmte oid in het geluid te krijgen?
Ik zat te denken aan een behringer Ultra Dyne/Curve o.i.d.
 
Als met deze setup je normale cd's niet goed klinken, dan is er iets mis met de plaatsing van je monitors. Kortom, probeer een andere opstelling (is gratis ook nog). Ook je cd-speler en de interconnects kunnen een probleem vormen, maar dat is meer voor de puristen onder ons.
Los daarvan, het is goed om te weten hoe je setup klinkt met normale cd's! Dan weet je ook ongeveer wat je moet doen in je eigen mix, waar nu dus ongetwijfeld veel te veel laag in zit....
 
Origineel geplaatst door rejo
Dan weet je ook ongeveer wat je moet doen in je eigen mix, waar nu dus ongetwijfeld veel te veel laag in zit....

Hoezo zou er nu teveel laag inzitten?
 
wat ik denk dat je bedoeld is dat het geluid koud en direct klinkt en dat is inderdaad nu net niet waar je op zit te wachten als je een normale cd afspeelt.

Waarom speel je de cd gewoon niet via een normale stereo met normale boxen af ipv een mengtafel met monitor speakers. Monitor speakers zijn immers gemaakt om het geluid "koud" en direct weer te geven, waardoor je heel snel foutjes uit je mix kunt halen. Voor het produceren van muziek zijn monitor speakers dus perfect, maar om rustig even naar een cd te luisteren klinkt vaak een stuk minder. Wat REJO bedoeld is dat je je eigen mix natuurlijk wel kunt vergelijken aan de mix op de cd, zodat je kunt horen hoe je je nummers moet afmixen.

Als je dus gewoon alleen een cd wilt luisteren zou ik als ik jou was gewoon de cd op een stereo afspelen met normale speakers, die klinken tenminste lekker warm zoals je gewend bent. Als je geen stereo hebt zou ik een versterkertje met normale speakers kopen en je uitgang van je mengpaneel hierop aansluiten.

een processor (om je geluid warmer te maken) tussen je mengpanel en je monitor speakers inzetten zal naar mijn inzien weinig uithalen omdat de weergave van je monitor speakers nog steeds heel direct en kaal is.

ik hoop dat dit is wat je bedoeld 8)
 
Ik heb er nog een (pleuris) versterker en (pleuris) boxen naast staan zodat ik daar kan horen hoe het op een (pleuris) setje klinkt en zo ook m'n CD's/MP3's kan afspelen. Met veels te veel bas en speakers die onder de tafel staan klinkt het bijna altijd pleuris, maar da's dan wel weer goed. :)
 
Origineel geplaatst door redje
wat ik denk dat je bedoeld is dat het geluid koud en direct klinkt en dat is inderdaad nu net niet waar je op zit te wachten als je een normale cd afspeelt.

Waarom speel je de cd gewoon niet via een normale stereo met normale boxen af ipv een mengtafel met monitor speakers. Monitor speakers zijn immers gemaakt om het geluid "koud" en direct weer te geven, waardoor je heel snel foutjes uit je mix kunt halen. Voor het produceren van muziek zijn monitor speakers dus perfect, maar om rustig even naar een cd te luisteren klinkt vaak een stuk minder. Wat REJO bedoeld is dat je je eigen mix natuurlijk wel kunt vergelijken aan de mix op de cd, zodat je kunt horen hoe je je nummers moet afmixen.

Als je dus gewoon alleen een cd wilt luisteren zou ik als ik jou was gewoon de cd op een stereo afspelen met normale speakers, die klinken tenminste lekker warm zoals je gewend bent. Als je geen stereo hebt zou ik een versterkertje met normale speakers kopen en je uitgang van je mengpaneel hierop aansluiten.

een processor (om je geluid warmer te maken) tussen je mengpanel en je monitor speakers inzetten zal naar mijn inzien weinig uithalen omdat de weergave van je monitor speakers nog steeds heel direct en kaal is.

ik hoop dat dit is wat je bedoeld 8)

iK zei toch STEL!!!!!(no offence ofcourse)
Dus ut ie echt niet mogenlijk om zoiets te doen?
Volgens mij was de definitie van monitors toch echt nog altijd dat ze het signaal precies moeten weergeven en er zelf niks aan toevoegen.
Dus dat betekend toch als het signaal warm klinkt en je mixer dat het geluid toch ook warm moet klinken :confused:
Dus is er apparatuur voor?
Zoals die behringer ultra Dyne/Curve oid?
 
Jouw suggestie voor bv een enhancer, exciter, equilizer oid werkt denk ik idd goed om meer diepte en warmte te creeren. (bijvoorbeeld de behringer ultraflex ii; soundenhancer/exciter met freqencyrange-instelling, bass-enhancing etc.)
Maar!! Wat ik eigenlijk alleen bedoelde is dat je cd-tje eigenlijk ook goed zou moet klinken op je monitors, zónder soundprocessors ertussen. En ik blijf erbij (stijfkop dat ik ben ;L) dat als ze dat dus niet doen, er dus nog steeds iets mis is met de akoustiek van je kamer, de plaatsing van je monitors, je kabels, je mengtafel, je monitors zelf of wat dan ook (maar gezien het setje wat je noemde, kan het daar niet echt aan liggen).

Monitors moeten inderdaad neutraal en ongekleurd klinken.
En JUIST daarom zal een goed geproduceerde cd goed moeten klinken op de monitors. In mijn studio klinken gewone cd-tjes (rechtstreeks via de 2-track in op de mengtafel) in ieder geval perfect in alle opzichten. Ongeveer dus zoals ze bedoeld zijn (denk ik) door de producer! Zonder allerlei kunstmatige hi-fi-loudness, bass- en trebleshit en rare speaker- en kastresonanties van de gemiddelde (budget) hi-fi-set. Overigens heb ik in de huislkamer ook geen toonregeling op de versterker. Je kan dan ook gaan stellen dat die cd's gewoon niet goed zijn geproduceerd, maar dat lijkt me sterk eerlijk gezegd. Ik begrijp wat jij bedoelt, maar ik ben bang dat ik niet goed kan uitleggen wat ik nou precies bedoel ;{. Wat mij de afgelopen jaren in ieder geval wel vaak is opgevallen is dat er best veel cd's in omloop zijn die genadeloos door de mand vallen op een goede high-end-installatie of een paar degelijke studiomonitors.

Een beetje rare vergelijking: Tijdje geleden was er een test wat mensen de lekkerste bouilon zouden vinden. 'k geloof 10 verschillende soorten bouiilon, klaargemaakt door de allerbeste chefkoks van Nederland (alles helemaal vers enzo!). En wat denk je, ze vonder er allemaal niks aan! Watbleek, probleem was dat het echte(!) bouillon was en er zat geen MAGGI in!! En dat is wat de gemiddelde proever van een bouiilon verwachtte. Euhm, wat bedoelde ik ook alweer? Oh ja, de monitor laat je muziek horen zonder de maggi. En wil je toch meer smaak; dan kan het behringer peper-en-zoutstel inderdaad helpen.;)

Grtz. Rene.
 
Dank u

Dank u

Okeej thanks dit is ut antwoord wat ik zocht...
Maar reacties zijn nog welkom hoor *D
 
Origineel geplaatst door rejo

Een beetje rare vergelijking: Tijdje geleden was er een test wat mensen de lekkerste bouilon zouden vinden. 'k geloof 10 verschillende soorten bouiilon, klaargemaakt door de allerbeste chefkoks van Nederland (alles helemaal vers enzo!). En wat denk je, ze vonder er allemaal niks aan! Watbleek, probleem was dat het echte(!) bouillon was en er zat geen MAGGI in!! En dat is wat de gemiddelde proever van een bouiilon verwachtte. Euhm, wat bedoelde ik ook alweer? Oh ja, de monitor laat je muziek horen zonder de maggi. En wil je toch meer smaak; dan kan het behringer peper-en-zoutstel inderdaad helpen.;)

Grtz. Rene.

Wat geweldig omschreven !!! Complimenten 8) !

Ohw en daarom is het ook (denk ik) best belangrijk om je eigen producties na de tijd over veel verschillende stereo's te beluisteren. Anders weet je nooit wat er opeens weg zou kunnen vallen op je wekkerradio!
 
Back
Top