Welke soundcard voor Mac

Castro

Nieuwkomer
Lid sinds
4 januari 2004
Berichten
8
Ik wil een geluidskaart zoals TerraTec EWS 88 MT kopen (8 in en uit dus) maar voor een Mac (die ik nog maar net besteld heb). Gaat dat en vooral hoe en welke modellen en shit...

tnx,
Castro
 
Vermits je je mac pas hebt besteld (proficiat !!:okdan: ), neem ik aan dat je je audio software op OS X met CoreAudio drivers gaat gebruiken. Is het een G5 (of G4), dan kan je een PCI kaart installeren, anders (iMac, eMac, iBook, PowerBook) moet je voor een FireWire of USB audio interface gaan.

Een paar suggesties voor 8in / 8 out interfaces :

- DigiDesign Digi002 Rack (firewire)
- MOTU 828 mkII (firewire)
- MOTU 2408 mkIII (PCI)
 
Als je een G5 hebt, let dan op dat niet alle PCI-kaarten zonder meer werken! De G5 heeft PCI-X uitbreidingssloten, die backwards compatible zijn met 3.3v-PCI kaarten, maar *NIET* compatible met 5v-PCI-kaarten. mn Echo Mia PCI-kaart paste nie in mn nieuwe G5...;(
k ben nu zelf aan het kijken of ik een firewire sound'card' ga kopen..
Hier staan er zo wat (http://www.gearjunkies.com/default.php?cPath=5_10112) -- iemand ervaring de ESI op een Mac?

-- dopey
 
Origineel geplaatst door dopey
Als je een G5 hebt, let dan op dat niet alle PCI-kaarten zonder meer werken! De G5 heeft PCI-X uitbreidingssloten, die backwards compatible zijn met 3.3v-PCI kaarten, maar *NIET* compatible met 5v-PCI-kaarten. mn Echo Mia PCI-kaart paste nie in mn nieuwe G5...;(
k ben nu zelf aan het kijken of ik een firewire sound'card' ga kopen..
Hier staan er zo wat (http://www.gearjunkies.com/default.php?cPath=5_10112) -- iemand ervaring de ESI op een Mac?

-- dopey

Die Hexafire lijkt me erg leuk. 2x een Motu 828MK2 voor de prijs van 1 :D En max. 192kHz (zal wel op 2 kanalen zijn ofzo...)
 
Ik heb op dit moment in mn mac (G4) een edirol DA2496 zitten. En werkt echt super. Het is een 19"inch rack met een eigen pci kaart. Het apparaat heeft

* 8 in (6 jacks en 2 xlr combi met voorversterking)
* 2 hi-z inputs (rechtstreekse input voor gitaar, basgitaar of ander instrument).
* digitaal in en uit (zowel optisch als coaxiaal)
* Wordclock.
* 8 outputs
* midi in en uit

Drivers zijn geschreven door M-Audio en zijn ook prima.
Kost maar 495 euro, en is 100 % waar voor je geld !

Latency is lager dan 3MS
 
En hoe zit het voor Laptop (PC): bestaan daar geluiskaarten voor met 8 in/8 out. Via USB?
 
Origineel geplaatst door Castro
En hoe zit het voor Laptop (PC): bestaan daar geluiskaarten voor met 8 in/8 out. Via USB?

Waarom zou je 8 in 8 uit usb willen ?
Je vroeg toch naar een geluidskaart voor een mac, en nu een pc ?
Usb is niet bepaald stabiel te noemen, en zeker niet professioneel (zeker niet met 8 in 8 uit) ;)
 
Toch heeft volgens mij Edirol een 8 i/o via USB2.0. Compleet met mic voorversterkers en deze werd goed getest in ik geloof de SOS...
 
Origineel geplaatst door n0_key
Toch heeft volgens mij Edirol een 8 i/o via USB2.0. Compleet met mic voorversterkers en deze werd goed getest in ik geloof de SOS...

Sorry ik had erbij moeten vermelden de 1.0 versie van USB, de 2.0 is zo goed als gelijkwaardig aan firewire....maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan !!.......999 euro meen ik ;)
 
Als je met een mac gaat werken zou ik absoluut voor een Digidesign audiocard gaan. Heb je Pro Tools! Nooit meer problemen met Cubase!! Sinds de kerst vorig jaar kan iedere pro tools gebruiker zn vst/vsti-kes converteren naar RTAS, dus geen probleem meer met dure en onstabiele RTAS. Een DIGI 002R kost ongeveer 1050€ (excl tax) bij Musicstore, Duitsland. De digi 002 heeft 4 mic pre-amps, 8 ADAT in/out, 8 Ana in/out, MIDI in, 2 MIDI out, SPDIF in/out. Dus een totaal van 18 mono inputs en outputs! :slotje:
 

Attachments

  • digi002rack_small.jpg
    digi002rack_small.jpg
    13 KB · Bekeken: 46
Dus als je alles op een rijtje zet, ben je in feite met een DIGI002 veel meer dan met een andere soundcard. Reken maar uit.. Als je bv de RME Multiface koopt, heb je nog een sequencer zoals Logic of Cubase nodig (kost behoorlijk veel geld) Als je de DIGI koopt krijg je der Pro Tools LE + Reason Adapted + Live 2 (deze versie heeft geen rewire support!!) + nog enkele IK plugs bij, dus software heb je niet meer nodig, enkel de FXpansion vst2rtas wrapper (80 eurokes).
 
Origineel geplaatst door ikke
Als je met een mac gaat werken zou ik absoluut voor een Digidesign audiocard gaan. Heb je Pro Tools! Nooit meer problemen met Cubase!! Sinds de kerst vorig jaar kan iedere pro tools gebruiker zn vst/vsti-kes converteren naar RTAS, dus geen probleem meer met dure en onstabiele RTAS. Een DIGI 002R kost ongeveer 1050€ (excl tax) bij Musicstore, Duitsland. De digi 002 heeft 4 mic pre-amps, 8 ADAT in/out, 8 Ana in/out, MIDI in, 2 MIDI out, SPDIF in/out. Dus een totaal van 18 mono inputs en outputs! :slotje:

Ik heb nog geen prolemen met cubase gehad. En aan deze protools kaart hangen 2 nadelen.......je kiest definitief voor pro tools, met andere systemen werkt het niet samen. Je moet met ilok gaan werken voor ALLE toekomstige plug ins (ilok op zich is niks mis mee, ik heb het ook op de mach5 van motu zitten, maar bij protools is het verwerkt in het programma). Daarnaast hangt er ook een pittig prijskaartje aan (incl btw en verzend, zo rond de 1250 euro).
 
Origineel geplaatst door C-Code
Ik heb nog geen prolemen met cubase gehad. En aan deze protools kaart hangen 2 nadelen.......je kiest definitief voor pro tools, met andere systemen werkt het niet samen. Je moet met ilok gaan werken voor ALLE toekomstige plug ins (ilok op zich is niks mis mee, ik heb het ook op de mach5 van motu zitten, maar bij protools is het verwerkt in het programma). Daarnaast hangt er ook een pittig prijskaartje aan (incl btw en verzend, zo rond de 1250 euro).

neje neje. die i-lok hoeft niet hoor. Wat bedoel je dat het niet met andere systemen werkt? Logic maakt perfect gebruik van de drivers van digidesign (dus geen ASIO! wel de direct i/o driver die je in Logic kan kiezen). En als je toch Cubase wil gebruiken installeer je gewoon de DigidesignASIO drivers. Wat betreft rewire, steady as a rock! Veel stabieler dan Cubase/ Logic vs Reason. Ik zou zeker niet twijfelen, Pro Tools vs Reason en een hoop hardware :okdan: Maar, ieder zijn keuze:)
 
Back
Top